Er man fattig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2011

millemai

Man kan da meget nemt løbe op i at bruge 5000 kr. om måneden. Hun skal muligvis betale mad, bleer, transportudgifter, medicin, gaver osv. Hun bruger måske 1500-2000 kr. på mad, 300-500 kr. på bleer, 700-800 kr. på transport, medicin alt afhængig om hun eller hendes barn skal have medicin hver dag i en længere periode, eller for nogle hele livet, det kan nemt koste 500-1000 kr. for medicin hvis det skal bruges hver dag, det kan også være at det bare er noget medicin barnet eller hende selv skal have i form af en alm. virus eller anden form for ''alm.'' sygdom, som jo så kan koste alt fra 1 kr. til 150-200 kr. Fødselsdagsgave ca. 150-200 kr. Julegaver og kalendergaver kan nemt løbe op i 2000 kr. og mere, afhængig af hvor stor familen er. Der er også mange uforudsete udgifter, hun kan have bil og så er hendes transportudgift måske større, der er reperationer osv. Måske kan hun ikke undvære en bil pga. arbejde, uddannelse osv. Hun skal også til tandlæge 1-2 gange om året, vi ved alle sammen hvor dyrt det er at gå til tandlæge.

Man kan ikke bare sige/skrive, hun bruger pengene forkert, hun er ikke fattig osv. osv., det er bare så nemt at sidde og sige/skrive disse ting, vi ved overhovedet ikke om hun har udgifter som vi andre ikke har, som hun skal bruge de penge på. Man skal kende andres økonomiskesituation meget godt før man kan sige/skrive, hun er fattig eller hun er ikke fattig.

Det kan godt være at det ikke er den kvindes situation, men der er så andre mennesker der sidder i den situation.

God jul

Ved ikke om der er andre der har skrevet det i debatten allerede, men du kan se hendes budget punkt for punkt nedenfor. Nogle fritidsinteresser er allerede indeholdt i budget (fodbold, hund, smøger) og gældsposten er også i budget og skal altså ikke gå at restbeløbet. Medicinen skal heller ikke gå af restbeløbet.

Indtægter

Kontanthjælp 9800 kr.

Boligsikring 3019 kr.

Børnepenge 2909 kr.

I alt 15728 kr.

Udgifter

Husleje 7400 kr.

El 700 kr.

Telefon 500 kr.

Licens 196 kr.

Internet 148 kr.

Gæld 600 kr.

Medicin 70 kr.

Hund, mad og læge 283 kr.

Foldbold 300 kr.

Smøger som hun selv ruller 500 kr.

I alt 10697

Indtægt 15728 kr.

---------------------------------------

Udgift 10697kr.

Restbeløb til mad, tøj og fritidsaktiviteter 5031kroner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2011

Chevro

Desværre er det blevet svært at være til i dk - hvis man skal låne penge til nyt hus mm, skal man som minimum have 9.500,- til to voksne når alt er betalt, og godt og vel 12.000,- når man har ét barn

Det er jo lidt urealistisk for en genemsnitsfamilie at leve op til de krav.

Anmeld

5. december 2011

moars

millemai skriver:

Ved ikke om der er andre der har skrevet det i debatten allerede, men du kan se hendes budget punkt for punkt nedenfor. Nogle fritidsinteresser er allerede indeholdt i budget (fodbold, hund, smøger) og gældsposten er også i budget og skal altså ikke gå at restbeløbet. Medicinen skal heller ikke gå af restbeløbet.

Indtægter

Kontanthjælp 9800 kr.

Boligsikring 3019 kr.

Børnepenge 2909 kr.

I alt 15728 kr.

Udgifter

Husleje 7400 kr.

El 700 kr.

Telefon 500 kr.

Licens 196 kr.

Internet 148 kr.

Gæld 600 kr.

Medicin 70 kr.

Foldbold 300 kr.

I alt 10697

Indtægt 15728 kr.

Udgift 10697kr.

Anmeld

5. december 2011

sandratobias

Jeg vil nu ikk mene man er fattig, når man har 5000 1 voksen og 1 barn.. 

Vi er 2 voksne og 2 børn og har ca 3500-4000 når alt er betalt og det er til alt... Mad, tøj, benzin og rep af bilen, gaver osv.. Og vil da ikk mene vi er fattige.. 

Anmeld

5. december 2011

Simon's moar <3

Hvis hun er fattig, så ved jeg ikke hvad vi er? 
Vi er, Simon og mig, og en gang i mellem self også min kæreste, men han er ikke regnet med i madbudgettet..
Vi har en månede, levet for 1350 kr., det var til mad og bleer.. 1 voksen, 1 barn og så min kæreste...

Vi har omkring 2500-2800 kr., når alt er betalt.. Der er mine cigaretter også betalt.. Ved godt, at jeg vil spare MEGET ved at stoppe med at ryge, men det er en helt anden diskussion

Vi spiser også ca 1 gang i ugen ved mine forældre, og så er Simon jo hver anden weekend ved sin far..
Vi lever ikke i luksus, men vi mangler heller ikke noget.. Vi har begge tøj der passer til årstiden, og køber julegaver over mange gange, for at det hele ikke lander i december måned..
Køber meget tøj til Simon på genbrug eller over nettet, det samme gør jeg til mig selv (: 

Anmeld

5. december 2011

Mortilxx

millemai skriver:

Indtægter

Kontanthjælp 9800 kr.

Boligsikring 3019 kr.

Børnepenge 2909 kr.

I alt 15728 kr.

Udgifter

Husleje 7400 kr.

El 700 kr.

Telefon 500 kr.

Licens 196 kr.

Internet 148 kr.

Gæld 600 kr.

Medicin 70 kr.

Foldbold 300 kr.

I alt 10697

Indtægt 15728 kr.

Udgift 10697kr.

Som jeg også skrev, var det ikke sikkert at hun levede på den måde, men det var/er der mange der gør i Danmark. Men det der egentlig gør mig lidt irriteret ved denne debat er, at størstedelen går efter hende personligt, at man kan tillade sig så mange mennesker, at fortælle hende at hun lever forkert osv. osv. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må være for hende og hendes søn, at skulle læse de mange debatter rundt om på nettet og i tv'et, som handler om hende og hendes økonomi.

Anmeld

5. december 2011

millemai

Nihell skriver:

Som jeg også skrev, var det ikke sikkert at hun levede på den måde, men det var/er der mange der gør i Danmark. Men det der egentlig gør mig lidt irriteret ved denne debat er, at størstedelen går efter hende personligt, at man kan tillade sig så mange mennesker, at fortælle hende at hun lever forkert osv. osv. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må være for hende og hendes søn, at skulle læse de mange debatter rundt om på nettet og i tv'et, som handler om hende og hendes økonomi.

Jeg er enig i at der ikke er nogen grund til at gå efter hendes person. Jeg forholder mig heller ikke til om der er fattige generelt.
Men det er og bliver bare det dårligst valgte eksempel ... ever! Og konsekvensen af dette eksempels offentliggørelse af éen politiker vil betyde meget dårligt i forhold til pengeindsamling til julehjælp.
Jeg skrev budgettet som kommentar til dit indlæg fordi det lød som om du ikke havde set det. Det var hverken et angreb mod dig eller hende:-)

Anmeld

6. december 2011

Carina:-)

Nihell skriver:

Der er ingen tvivl om at det er knap så fedt at være hende lige nu.

Men fatter stadig ikke at hun ikke selv kan se at hun er yderst priviligeret med de penge.

Vi har i mange år levet med 5000 til benzin,kontigenter,dyrelægeregninger,tandlæge,mad,tøj og fornøjelser .

Og vi arbejdede begge,med børnene hjemme for at spare pengene til daginst.

Det er klart at der er mange i job der føler sig til grin,og så vil deres frustationer automatisk gå ud over hende fordi de føler hun gør tykt nar af systemet.-Og dem der sørger for det kører rundt.

Jeg har næsten ,og skriver næsten ondt af özlem cekic

for at have dummet sig så gevaldigt-

Men har mere ondt af de mennesker der nu skal se at hele systemet bliver endevendt og alle bliver skåret over med en kam.

Der er ingen tvivl om at der skal ryddes op og strammes op,men der vil desværre være nogen der bliver tabt som nok burde være på førtidspension istedet for kh....

Anmeld

6. december 2011

Mortilxx

millemai skriver:

Jeg er enig i at der ikke er nogen grund til at gå efter hendes person. Jeg forholder mig heller ikke til om der er fattige generelt.
Men det er og bliver bare det dårligst valgte eksempel ... ever! Og konsekvensen af dette eksempels offentliggørelse af éen politiker vil betyde meget dårligt i forhold til pengeindsamling til julehjælp.
Jeg skrev budgettet som kommentar til dit indlæg fordi det lød som om du ikke havde set det. Det var hverken et angreb mod dig eller hende:-)

Jeg giver dig helt ret! Jeg blev bare rigtig irriteret over at se at langt størstedelen (ikke dig) skriver, at hun skal lærer at bruge sine penge rigtigt og at hun overhovedet ikke er fattig, og at mange har og lever for meget mindre. Der er helt sikkert mange der lever for meget mindre, og hun er også et rigtig dårligt eksempel på fattigdom og Kontanthjælp, ingen tvivl om det. Jeg kan godt se at min tidligere kommentar har virket lidt surt, men det var overhovedet ikke meningen;-)

Anmeld

6. december 2011

Mortilxx

Carina:-) skriver:

Der er ingen tvivl om at det er knap så fedt at være hende lige nu.

Men fatter stadig ikke at hun ikke selv kan se at hun er yderst priviligeret med de penge.

Vi har i mange år levet med 5000 til benzin,kontigenter,dyrelægeregninger,tandlæge,mad,tøj og fornøjelser .

Og vi arbejdede begge,med børnene hjemme for at spare pengene til daginst.

Det er klart at der er mange i job der føler sig til grin,og så vil deres frustationer automatisk gå ud over hende fordi de føler hun gør tykt nar af systemet.-Og dem der sørger for det kører rundt.

Jeg har næsten ,og skriver næsten ondt af özlem cekic

for at have dummet sig så gevaldigt-

Men har mere ondt af de mennesker der nu skal se at hele systemet bliver endevendt og alle bliver skåret over med en kam.

Der er ingen tvivl om at der skal ryddes op og strammes op,men der vil desværre være nogen der bliver tabt som nok burde være på førtidspension istedet for kh....

Jeg kan kun give dig ret, men hvis man sætter sig ned og regner på hvor meget hun ville få i timen som kontanthjælpsmodtager, så er det ikke ret meget, jeg mener at jeg fik det til ca. 103 kr. i timen, det er ikke ret meget. Grunden til at hun har ''så'' mange penge er, at hun får børnetilskud og boligstøtte, hvis ikke hun fik det, havde hun jo kun 9.800 kr. udbetalt om måneden. 

Der er mange af de kontanthjælpsmodtagere der er blevet fyret, både lavtlønnede og højtlønnede mennesker. Der er helt sikkert mange af de der var højtlønnede, som pludselig må flytte eller sælge deres bil, fordi de ikke har råd til mange af de udgifter de havde. Jeg synes ikke man skal straffe folk for muligvis at være blevet fyret, ved at sænke kontanthjælpen, man skal istedet kigge på hvilke mennesker der har levet på kontanthjælp i flere år, og så måske se på om de bliver på kontanthjælp, fordi det ikke kræver ret meget af dem, om de gør en stor nok indsats for at finde et arbejde, eller om der er nogle der i virkeligheden høre mere til på førtidspension.

Jeg giver dig fuldt ud ret i stort set alle de ting du har skrevet, lige udover jeg dog ikke ville kalde hende priviligeret, det synes jeg ikke hun er.

Knus Ninna

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.