spørgsmål angående mandlen juleaften... :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2011

BabyMus

LilleLene skriver:

Jeg har heldigvis fødselsdag juleaften, så jeg har en god undskyldning for at få special mad Kan nemlig ikke lide noget som helst julemad

Nå okay, ja det kan jeg godt se så. (:

Jeg kan bare ikke lide det der ris a la mande hehe. (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2011

Nessie

I min familie har vi kun én mandel, men svigermor insisterer på at putte en mandel i de smås skål, og så er det bare sådan det er. Jeg synes det er fjollet, men gider ikke brokke mig over det, og Daniel for en ekstra gave

Anmeld

12. november 2011

Lullaby

Her tror vi på julemanden  Hos min svigermor får alle ungerne en snydemandel. Jeg går ind for at de ikke gør men min svigerinde er døduenig og jeg synes det er synd for mine unger hvis hendes børn får snydemandler og gaver og mine ikke  Hjemme hos min mor er der kun en mandel..

Anmeld

12. november 2011

Ansemusen

celkt skriver:

Godaften piger.

Min kære mor, som jo også er herinde, og jeg er blevet en smule uenige omkring en af julens traditioner. Nemlig den om mandlen i ris'alamenden.

Jeg er vokset op med at jeg, og mine to mindre søskende, hvert eneste år, indtil vi var omkring 11, fik proppet en snyde mandel i vores portion, sådan at vi hvert eneste år kunne 'få mandlen.' Vi, eller jeg, var ikke ret gamle, før vi lugtede lunten, men okay, det var da hyggeligt nok med en ekstra gave.

Jeg er nu som voksen af den overbevisning, at børn har bedst af at lære, at man på lige fod spiller om at finde mandlen, og at der ikke skal tages specielt hensyn til dem. Min mor er uenig.

Jeg ser på det som følger:

Mine unger får en milion julegaver. Der går derfor intet tabt for dem, fordi de ikke nødvendigvis får en gave ved middagsbordet. Og skulle der blive anlæg til gråd, fordi de ikke får noget, kan man jo altid tage en fra træet. Ikke fordi jeg tror der bliver det, de er så store, at jeg tror de sagtens vil kunne acceptere det, ikke mindst fordi de de andre år, ikke har fået særbehandling.

Jeg mener som sagt det er et hyggeligt familiespil, hvor vi alle deltager på lige fod. Spilller jeg ludo med mine unger, sørger jeg jo heller ikke for hver eneste gang, vi spiller, for at de vinder.

At narre børnene til at tro på noget, der ikke er sandt, er ikke i min ånd. Og det er jo det man gør, hvis man snyder dem til at tro, at de er så umanerligt heldige at få mandlen hvert eneste år!! Så kan vi jo lige så godt indføre julemanden, som vi aldrig har brugt hjemme hos os, for det er vel lige så galt/godt, at bilde dem ind, at det er ham, der sniger sig ind om natten med julegaverne.

Desuden var jeg som sagt ikke selv ret gammel før jeg gennemskuede det, max 7-8 år.

Jeg syntes, helt klart vi skal holde på vores traditioner, men her syntes jeg, at det er for bedsteforældrenes, og oldeforældrenes, skyld, der så gerne vil se ungernes udtryk, når de finder mandlen, og ikke fordi børnene har behov for særbehandling.

SÅ hvad gør I/mener I, piger??

Og kære mor, jeg elsker dig, og det her er et oplæg til en debat herinde, og ikke fordi jeg vil hænge dig ud nogen steder.

Jeg synes det er helt forkert at mange synes børnene SKAL have mandlen hver eneste år - at de ikke kan tåle ikke at vinde hver gang! Der er aldrig blevet gjort forskel på den front i mion familie, og jeg har altid elsket jagten på mandlen. Spændingen går jo fuldstændigt af legen, hvis man ved man får den. Så er mandelgaven vel bare én blandt en masse andre julegaver. Men spændingen er de gået glip af - det synes jeg er trist

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.