spørgsmål angående mandlen juleaften... :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2011

SussieThyssen

morethanperfect skriver:

Jeg syns kun der skal EN mandel i .. Det andet syns jeg er underligt .. Det er jo ikke traditionen

Nej det er så netop ikke traditionen hos dig..men det har det jo så været hos os..you see..det ene kan være lige så rigtigt og betyde noget som det andet 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2011

Happiness

SussieThyssen skriver:

Nej det er så netop ikke traditionen hos dig..men det har det jo så været hos os..you see..det ene kan være lige så rigtigt og betyde noget som det andet 

Hos min familie har der også været tradition for at alle børnene fik en mandel hver

Men har så ikke fundet ud af hvad vi gør når Lukas bliver gammel nok. Kæresten har jo tradition for det modsatte. Men den tid den sorg

Anmeld

8. november 2011

morethanperfect

SussieThyssen skriver:

Selvf. ..

Men har nemlig bare aldrig hørt om det andet , men det styrer man jo selv 

Anmeld

8. november 2011

Christabelle

Her har vi altid kun haft én mandel. Det gælder både i min og kærestens familie (hvis altså svigermor husker at putte den i... Det glemte hun sidste år )

Anmeld

8. november 2011

katrine26

I vores famile har der også altid kun være en mandel og inge snyd med at de voksen giver dem til børne osv. tror faktisk ik jeg kan huske så lang tilbage at jeg har følt mig snydt da jeg var lille. Børn er faktisk ik så dumme at de ik kan forstå logikken i " spillet" samt så sker der som reglt rigtig mange andre spændene ting juleaften..

Syntes at det er mere for de voksne og ik børne når der er flere mandler det er lidt ligesom når de andre søskne for gaver når det er den anden søskne har fødselsdag.

Katrine26

Anmeld

8. november 2011

celkt

SussieThyssen skriver:

Nu glemmer du lige en vigtig detalje..snydemandlen bliver KUN brugt, så længe ungerne selv er med på den.
Der kommer hurtigt en dag (alt for hurtigt) hvor de føler sig for store, og så er følelsen for barnet igen lidt højtidelig og storslået, fordi man FØLER man er blevet stor og ikke behøver at være med i snyderiet.
Det er ligesom med julenissen, der kommer med kalenderpakkerne..der er så få år, hvor de vitterligt tror det er en nisse, men der kommer også en dag, hvor de selv regner ud at det er en af de voksne, der laver kalenderen.

Ja, jeg er selv vokset op med nissen, med julekalenderen, og var vel 5 år, da jeg regnede ud det var mine forældre..men det var så morsomt, den efterfølgende jul, at vi kunne drille hinanden med at det var nissen, og så det med, at mine forældre lige skulle regne ud, at JEG havde regnet den ud.
Det samme var det med mandlen.
Jeg var da en 9-10 år, da jeg selv regnede ud, det var snyd, og synes et par juler, at det var hyggeligt med snyderiet, så fik jeg jo også en lille pakke, til at få tiden til at gå.
Og det synes jeg er en god ting. Tiden kan somme tider gå alt for langsomt, inden juletræet, når man er barn, og så er en mandelgave med noget morsomt indhold alle tiders ide.
Og endelig, som Charlotte siger..ja der er noget helt vidunderligt ved at se lyset i ungernes øjne, når de får mandlen, og bare denne ene gang om året oplever en succes, som ikke er bestemt af andre end familien.

Man kan sige at det er en kærlighedserklæring til glæden. Vel er det snyd, men hvad så...de skal tids nok lære alle livets barske realiteter i alle mulige andre sammenhænge..men behøver det lige at være juleaften?
Hvorfor skal skuffelsens følelse overhovedet have lov at snige sig ind en juleaften???
Ikke i mit univers. I vore dage har vi muligheden for at forkæle vore børn lidt eller meget, og der går ingen skår af nogen, fordi man snyder lidt og giver en ekstra gave og bruger lidt snyd.
Går jeg til børnefødselsdag med mindre børn, har jeg også altid lidt med til de andre børn.

Det er godt at have sine principper som forældre, men man skal ikke altid tvinge dem igennem bare for princippets skyld.
Vel er det fjollet med en tradition som denne, men så er der så mange andre traditioner, der er lige så fjollede.
Det handler også om, at vi har en oldemor med, der elsker lige så meget at se lyset i børnenes øjne, og bedsteforældre, der glæder sig til at opleve det, som en del af julens glæder.
Og på bundlinjen, så handler det vel om at man ikke må tage glæden fra andre, når det er så lille og uskadelig en ting, som i mange år har været en del af familiens traditioner.

Min egen skuffelse kan jeg godt overleve..det kniber dog mere med oldemors, der ligesom jeg, vil sidde med et stik i hjertet en juleaften.

Og jeg elsker da også dig min pige..glem aldrig det..men interessant at høre hvad de andre herinde siger
(Og nej bare rolig piger, vi er ikke uvenner overhovedet)

Kærligst
Sussie

Så må vi jo se om vi ikke kan genskabe den glæde på en anden måde -

Om skuffelsen skal snige sige ind en juleaften?? Jamen, hvis de aldrig har oplevet andet, end at vi allesammen er glade og spændte på hvem der får mandlen, og at alle er glade på den person, der får mandlens, vegne, så er det jo også sådan, de vil reagere. Og jeg kan jo se det, for de to gange jeg har holdt jul med asbjørn og tildels emma, mens de har været store nok til at vide hvad det gik ud på, har der slet ikke været nogen sure miner. De har været spændte og glade og så har de gerne villet videre til juletræet, tak...

At give dem en følelse af succes, ja, selvfølgeligt, det vil jeg gerne, men på reelle premisser. Og jeg for mig selv, følte mig ret fjollet, da jeg opdagede det med mandlen, for det forringer ligesom oplevelsen fra de andre år. Hvorfor ikke bare lade dem have succesen, når den er rigtig. Om så en bedsteforældre det ene år, sniger mandlen over i et barnebarns tallerken, det må I jo selv styre. Så længe det ikke er fast hvert år. Hvad ville I forøvrigt gøre, hvis nu oghså rebecka havde 4 børn om 5 år, og vi sad med 7-8 børn, der allesammen forventede at netop DE var så heldige at finde mandlen...

Jeg vil gerne have at verden så vidt mulig er sort/hvid for dem, mens de er små nok til at jeg kan præge dem. Det kan godt være, du syntes det er fjollet. Men der er så mange input allesteder fra, hvor folk signalerer, at det er okay at gå på kompomis med alt muligt mellem himmel og jord, så jeg vil gerne holde det så 'sandt' som muligt. Vi hyggesnakker da også om nissen her i huset, men med et glimt i øjet, uden at jeg lægger for meget vægt på det. Hvis emma tror på det, vil jeg ikke spolere det for hende, men jeg vil heller ikke fodre ilden, så at sige. Tænk på vores daddy, der troede på julemanden til han var 14!!  

Så for mig er det måske ikke så meget et spørgsmål om principper, men om hvad jeg mener er det rigtige. Og da jeg mener at ungerne er skadesløse, og at de måske endda på sigt har gavn af det, måske ikke, men hvem ved. Summa summarum er at jeg ikke vil træde nogen over tæerne, men foreslår, at vi i stedet kunne overveje en erstatning til at glæde ungerne, og bedsteforældrene... hehe. Hos ruben holder der for eksempel skattejagt, som så også fordriver ventetiden fra bordet til træet...

Anmeld

9. november 2011

LilleLene

BabyMus skriver:

Ihh hvor dejligt, så er det ikke kun mig der spiser is kan jeg høre!

Jeg har heldigvis fødselsdag juleaften, så jeg har en god undskyldning for at få special mad Kan nemlig ikke lide noget som helst julemad

Anmeld

9. november 2011

skønneunger

SussieThyssen skriver:

Nu glemmer du lige en vigtig detalje..snydemandlen bliver KUN brugt, så længe ungerne selv er med på den.
Der kommer hurtigt en dag (alt for hurtigt) hvor de føler sig for store, og så er følelsen for barnet igen lidt højtidelig og storslået, fordi man FØLER man er blevet stor og ikke behøver at være med i snyderiet.
Det er ligesom med julenissen, der kommer med kalenderpakkerne..der er så få år, hvor de vitterligt tror det er en nisse, men der kommer også en dag, hvor de selv regner ud at det er en af de voksne, der laver kalenderen.

Ja, jeg er selv vokset op med nissen, med julekalenderen, og var vel 5 år, da jeg regnede ud det var mine forældre..men det var så morsomt, den efterfølgende jul, at vi kunne drille hinanden med at det var nissen, og så det med, at mine forældre lige skulle regne ud, at JEG havde regnet den ud.
Det samme var det med mandlen.
Jeg var da en 9-10 år, da jeg selv regnede ud, det var snyd, og synes et par juler, at det var hyggeligt med snyderiet, så fik jeg jo også en lille pakke, til at få tiden til at gå.
Og det synes jeg er en god ting. Tiden kan somme tider gå alt for langsomt, inden juletræet, når man er barn, og så er en mandelgave med noget morsomt indhold alle tiders ide.
Og endelig, som Charlotte siger..ja der er noget helt vidunderligt ved at se lyset i ungernes øjne, når de får mandlen, og bare denne ene gang om året oplever en succes, som ikke er bestemt af andre end familien.

Man kan sige at det er en kærlighedserklæring til glæden. Vel er det snyd, men hvad så...de skal tids nok lære alle livets barske realiteter i alle mulige andre sammenhænge..men behøver det lige at være juleaften?
Hvorfor skal skuffelsens følelse overhovedet have lov at snige sig ind en juleaften???
Ikke i mit univers. I vore dage har vi muligheden for at forkæle vore børn lidt eller meget, og der går ingen skår af nogen, fordi man snyder lidt og giver en ekstra gave og bruger lidt snyd.
Går jeg til børnefødselsdag med mindre børn, har jeg også altid lidt med til de andre børn.

Det er godt at have sine principper som forældre, men man skal ikke altid tvinge dem igennem bare for princippets skyld.
Vel er det fjollet med en tradition som denne, men så er der så mange andre traditioner, der er lige så fjollede.
Det handler også om, at vi har en oldemor med, der elsker lige så meget at se lyset i børnenes øjne, og bedsteforældre, der glæder sig til at opleve det, som en del af julens glæder.
Og på bundlinjen, så handler det vel om at man ikke må tage glæden fra andre, når det er så lille og uskadelig en ting, som i mange år har været en del af familiens traditioner.

Min egen skuffelse kan jeg godt overleve..det kniber dog mere med oldemors, der ligesom jeg, vil sidde med et stik i hjertet en juleaften.

Og jeg elsker da også dig min pige..glem aldrig det..men interessant at høre hvad de andre herinde siger
(Og nej bare rolig piger, vi er ikke uvenner overhovedet)

Kærligst
Sussie

jeg kan se at jeg næsten er den eneste som er enig med dig, men som du siger det der er rigtigt i en familie er forkert i andres, min mor har også altid sørget for os børn fik mandlen indtil vi selv sagde stop.

jeg prøver også så godt jeg kan at holde nisserne i "live" herhjemme og min dreng på 9 tror da også stadig på dem jeg har alle dage sagt at det er nissen der kommer med kalendergaven, (bliver lagt i en sok om natten) jeg kan godt blive lidt småsur hvis andre sidder og siger nisser da ikke eksisterer og ligeså med julemanden, altså hvis mine børn er i nærheden.

min mormor på 83 snakker også lystigt med om nisser der er nu noget magisk ved julen så længe man stadig tror på nisser og julemanden

Anmeld

9. november 2011

dorthemus

Et helt andet spørgsmål: hvornår kan børn få af skålen med mandlen i uden at man skal sidde og være bange for at de blir kvalt i mandlen...min datter er 19 måneder juleaften

Anmeld

9. november 2011

Frk.S

Jeg er helt enig med dig - det er en del af "spillet" at man må være heldig for at få mandlen.

Mine nevøer og niecer har aldrig fået særbehandling, og det har de klaret uden problemer. Der bliver heller ikke særbehandling for Freja.

Da jeg var barn var vi rigtig mange juleaften, så der var der en børneskål og en voksenskål, med en mandel i hver, så der var 2 gaver, men der var stadig kun ét barn der vandt.

Dog er jeg ikke helt enig hvad angår julemanden - synes det er hyggeligt, at han kommer med gaver.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.