Findusinde skriver:
Dette spørgsmål er ikke for at nedgøre!! Det er MEGET vigtig for mig at understrege...
Jeg stiller det af nysgerrighed og pga af mit fag...
Jer der er bange for nåle... Kan i forklare hvad det er i er bange for?
Jeg læser til SSA på sidste pratik, og det kunne være rigtig interessant for mig at høre hvad det er der gør i er bange, og hvis i skal have taget en blodprøve eller have en indsprøjtning.. Hvad gør dem der skal stikke jer, for at få lov?
Knus fra Annemette
Det er svært at forklare hvad frygten præcis er for, for det er jo "bare" et lille stik, og "bare" (ofte) en lille nål, men frygten er der i hvert fald !
Da jeg var 18 skulle jeg have taget blodprøve, og jeg kunne slet ikke slappe af. Min daværende kæreste kunne slet ikke forstå mig og blev ved med at sige "det gør jo ikke ondt". Men det gør pokker meget ondt når man ikke kan slappe af, og jeg havde den største lyst til at trække armen til mig og løbe ud fra rummet. Og lægen mente heller ikke det gjorde ondt, men det gør det sgu.
Siden har jeg arbejdet meget med det fordi jeg VED jeg gerne vil have børn, og så er jeg jo i hvert fald helt sikker på at skulle stikkes.
Så jeg gik fantisk en en psykolog, der i forbindelse med min skole var gratis, og hun gav mig nogle råd (men de hjalp mig sgu ikke)..
Her sidste år startede jeg på dyrepasseruddannelsen, og for at bestå SKULLE vi stikke i en kalv (det virker sgu så underligt at tænke tilbage på, men for at få bevis i det kursus var det påkrævet, og kurset er nødvendigt hvis man vælger at arbejde med landbrugsdyr)..
Så vi fik lov til at øve os på bamser og rotter, der alligevel skulle bruges som foderdyr, og når man kommer til at arbejde med det, ens frygt stammer fra, så forsvinder frygten en smule.
Jeg blev gravid her i sommers, og frygten for den kommende blodprøve var virkelig stor, især efter sidste gang, og især med den skide uforstående x og læge, og jeg var jo nødt til at forberede mig for jeg var helt klar over, at det især var fordi jeg ikke slappede af.
Fandt også ud af, jeg faktisk var frygteligt bange for at blive rørt lige der i "albuehulen", og sad derfor selv og begyndte at arbejde med at slappe af, når jeg blev rørt der.
Og før lægen så skulle stikke, sad jeg også selv lige og "gjorde mig klar" ved at røre ved det sted hvor nålen skulle ind, så jeg kunne slappe af.
Og det hjalp !
Min kæreste var også meget forstående og accepterede at jeg synes det gør ondt at blive stukket, hvilket også hjalp mig til at slappe af.
Udover det ville jeg IKKE se nålen, hverken før, imens eller efter stikket, og det hjalp også 
Så de RÅD jeg kan komme med, er at:
- konfrontere sin frygt før man SKAL igennem den. Prøve at sidde med ituiet enten hos lægen eller hvis man har nogle kontakter der har mulighed for at hjælpe. Evt. prøve at stikke i en appelsin, det overraskede mig i hvert fald hvordan det kunne være 
- arbejde med området hvor man skal stikkes, så man føler det er normalt a blive rørt der..
- Slap af 
Og hvis du er en af dem der skal stikke andre, så vil jeg inderligt bede dig om at:
- acceptere at frygten er der, og at patienten evt. mener det gør ondt. Det behøver ikke blive kommenteret. Og det hjælper virkelig at det bliver accepteret.
- lyt til hvad patienten ønsker - at se nålen, prøve at holde den før, eller helt at ungå at høre om den.
Jeg håber det kan hjælpe nogen 
Min frygt er i hvert fald ikke længere så forfærdeligt stor