Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Frøken J. skriver:
Tusind tak for så fint og uddybet et svar. Jeg tror bare det der undrer mig er, at hun ellers de sidste mange dage har spist relativt længe af gangen. 15-30 minutter. Og så skiftede det pludseligt! Men hun har også haft meget mavekneb, så nu er hun begyndt på Mylicondråber her til aften, og hun har sovet rigtig godt lige siden, så ved ikke om det allerede har haft en effekt.
Det er sjovt det du siger med at være nervøs for at give dem dårlige vaner, for det er netop det jeg tænker. Især med at hun har sovet i samme seng hos os om natten. Men det er jo også vigtigt, at barnet er trygt og roligt og ikke ligger for sig selv og er bange og utryg, så jeg tror jeg bare må følge mit hjerte og lade hende sove hos mig, selvom det godt kan være rimelig anstrengende..
Det var så lidt - husker bestemt godt, hvor mange spørgsmål der er i starten.
Min datter skiftede fra at være hyggeammer til at være turboammer på 1 nat, da hun var omkring 3-4 mdr. gammel. Det gik så stærkt, så jeg var også meget bekymret for, om hun nu fik nok. Hun tog stadig på og spiste ikke oftere, så det måtte jeg jo konkludere, at hun gjorde
Jeg tror ikke på, at man kan give en baby - og slet ikke en 2 uger gammel baby - dårlige vaner. De skal have mødt deres behov, når de giver udtryk for dem, og hvis behovet er at være hos mor, så de kan lugte hende og mærke hjerteslaget, så er det det de skal - i min verden. Dermed ikke sagt, at man ikke må "øve" med dem at ligge selv og sove - men hvis de bare ikke kan, så må det være fordi de ikke er klar. Min datter har stadig i en alder af 4+ jævnligt svært ved at falde i søvn alene, mens min søn på 18 mdr. klarer det uden problemer. Og jeg tror fuldt og fast på, at det er fordi jeg har lyttet til hans behov og givet ham den tid han havde brug for istedet for som ved min datter at forsøge at pace det frem. Dét er min hidtil største fejltagelse som mor.
Jeg kan se, at mange har anbefalet en slynge eller vikle, og selvom jeg aldrig selv har brugt dem, tror jeg de er guld værd, så man også får lidt frie hænder engang imellem - at sidde og glo serier i sofaen en hel dag er rimelig demotiverende.
Anmeld