Frøken J. skriver:
Hvad er jeres erfaringer med panodil og amning? Synes jeg finder blandede meldinger på nettet. Normalt ville jeg lade være, men min hovedpine er så slem jeg ikke kan bevæge mig uden det dunker løs.
Hvilket leder mig videre til der næste. I barslende mødre, hvordan administrerer i jeres tid? Min hovedpine skyldes jeg ikke rigtig har hverken spist eller drukket siden igår aftes og så til nu her for lidt siden.
Rose er så besværlig for tiden! Og Lars har ikke mere barsel. Hun sover stort set ikke. Kun ultrakorte lure på max 10 minutter, hvor hun sover ekstremt urolig. Hun kan kun sove roligt i mine arme. Og når hun er vågen er hun total hysterisk, hvis ikke hun bliver vugget med. Hun er begyndt kun at ville ammes 5-10 minutter af gangen. Det gik ellers så godt!
Nu bekymrer det mig selvfølgelig alt det her. Min baby har jo brug for søvn og mad. Og fordi hun er så umedgørlig at jeg ikke selv kan nå at spise og drikke, har jeg pludselig langt mindre mælk. Havde det ellers i overflod for et par dage siden..
Del endelig jeres erfaringer..
Mht. amningen - min datter kunne være op til 1½ time om at spise - en rigtig hyggefis. Min søn var derimod turboammer, og spiste på ca. 7 minutter. Det varierer meget fra baby til baby og fra måltid til måltid.
Nu er hun ca. 2 uger, og din mælk begynder at tilpasse sig hendes behov, så du ikke har overflod hele tiden. det er meget normalt, og betyder ikke (nødvendigvis) at din mælk er ved at forsvinde.
Men selvfølgelig er det rigtig vigtigt at få væske, mad og søvn nok. Så en anden gav råd om håndmadder og vand på flaske - super ide!
Mine børn har også skiftet meget mht. søvn. Nogen dage sov de hele tiden og andre dage var de vågne hele tiden. Eneste ting, jeg har kunnet regne med var, at de, når de nåede de 3 uger, så skete der et skift, og de blev mere vågne og fik sværere ved at sove.
Med mit første barn var jeg meget obs på, at hun for guds skyld ikke måtte vendes til at sove i mine arme - alle sagde, at det så var så svært at vende hende fra det. Hun sov så stort set kun 3 kvarter hver dag og nægtede at ligge i vognen, før vi købte en slee-bee, så vendte det. MEN jeg tror problemet har ligget i, at hun har manglet noget tryghed, da jeg har holdt på, at hun skulle sove selv. Og så er hun blevet overtræt, og der er stort set ikke noget sværere, end at få en overtræt baby til at sove.
Så da min søn kom, kastede jeg alle gode råd over bord, og lod ham sove hos mig alt det han ville. Ville han vugges i søvn, så blev han det osv. Var det svøb, så blev han svøbt - selvfølgelig måtte jeg prøve mig frem, men på et tidspunkt kunne jeg rimelig hurtigt læse, hvad han havde brug for. Han har altid været langt mere rolig omkring søvnen.
Det er rigtig svært i starten at vide, om man nu gør det godt nok. Det er jeg sikker på, at du gør. Dag for dag lærer du hende bedre at kende - og hvis du er utryg, vil jeg råde dig til at ringe til SP og få hende kontrolvejet.