? til det nye barselsorlovsforslag-og ville jeres mænd....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Jonatansmor

chael skriver:

Men det er jo også ganske fint, at det er Jeres synspunkt!!!

Men sådan ser vi ikke på det herhjemme, men jeg kalder da ikke dig hyklerisk!!

*Camilla

Jeg kalder da heller ikke dig for hyklerisk?

Jeg kalder det hyklerisk at vi har os en samfundskonstruktion der tillader manden at slippe for alt husligt, hyklerisk at vi har arbejdsgivere der kassetænker i barsler og køn, hyklerisk at vi anser det for at være den letteste opgave for kvinden og den mest uoverskuelige, umulige opgave for manden.

Jeg synes vi stiller alt, alt, alt for få krav til den biologiske far, jeg synes vi stiller alt for få retningslinjer (eller direkte lovgivning) ud på området, mænd der havde lyst til et års fuld barsel - skulle have lov til det. Uden spørgsmål og uden en trussel om endt samarbejde når han en gang vender tilbage på jobbet - og uden at skulle forklare det overfor nogen som helst.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Drømme

Jeg må sige, jeg ikke håber det går igennem for det ville ikke gøre gavn for mange.
Men her hjemme ville det - så vidt jeg kan læse mig til - ikke kommr til at betyde noget, for jeg tager barsel det første halve år, mens kæresten tager det næste halve år. For så kommer det til at passe hvis jeg kommer på drømme studiet

Anmeld

25. oktober 2011

Ciss

MariaJ skriver:

Nej, man kan selvfølgelig diskuttere hvad der er fakta og hvad der er stereotyper. Når jeg siger, at jeg synes det er stereotypt, så mener jeg, at jeg er overrasket over at se hvordan balancen herinde hælder helt overvejende til det klassiske familiemønster, hvor far går på arbejde og mor går hjemme.

Jeg ved godt at mange herinde lever sådan, og gerne vil leve sådan, men jeg tror fuldt og fast på at man kan rokke ved det syn, f.eks. ved barselsordninger, som den der nu er foreslået.

Jeg tror at mange flere mænd end de der helt ved det nu, vil blive glade for at få medansvar i familien og jeg tror at de vil finde deres egen helt udmærkede måde at være fædre på, som måske også vil rykke lidt ved mors magt i hjemmet.

Jeg bor i Norge, hvor vi har en ordning, der minder meget om den der er foreslået i Danmark nu. Det betyder at praktisk talt alle mænd går hjemme en periode med deres små børn. Jeg har ikke hørt nogen sige at det er kedeligt, men det er der da helt sikkert nogen af dem, der synes det er. Jeg har til gengæld set masser af kompetente fædre, der går til småbørnstræf, kører barnevogn, går på cafe med de små, ordner praktiske ting derhjemme, og de ser i hvert fald ud til at overleve helt fint både fædre og børn.

Til gengæld er der ingen arbejdsgivere, der rynker på næsen af at far skal på barsel, for det skal han jo, og måske er det heller ikke helt så stort et minus at være kvinde i den fødedygtige alder, når man søger job, for det er jo ikke hun hende, der skal på barsel, hvis der kommer børn.

Min mand passer ikke barn på samme måde som mig. Han gider ikke at læse om røde numser eller barnevognsanmeldelser på nettet. Han har, i modsætning til en del andre jeg kender, ikke haft lyst til at gå til babytræf med hende, men hellere villet tage hende med på cafe eller mødes med kolleger og snakke imens hun sov eller legede på gulvet. Han vil hellere køre en tur med hende og ordne nogle praktiske ting i vores nye hus end at være hjemme og bage boller eller ordne vasketøj, og jeg synes ikke altid han giver hende lige præcis det tøj på eller giver hende den mad som jeg synes er den helt rigtige. Men hun har det fint, er 100% tryg og har et supergodt og nært forhold til sin far, og det har været rigtig sundt for mig også at give lidt slip på hvordan jeg synes alting skal være og lade hendes far slippe til.

Vi er jo blevet tvunget ind i det her system ved at flytte til et andet land, og jeg kan godt se det kan føles anderledes, når man pludselig får det trukket ned over hovedet derhjemme. På den anden side, så er det overraskende at se hvor naturligt ordningen føles i Norge, når jeg ser hvor meget blæst der er om den i Danmark. 

Er selv i samme situation - og der har været HEFTIG debat om ordningen i Norge også.

Og min mand taklede bare slet ikke at skulle vasse rundt alene med baby i 3 mndr.

Han er en fantastisk far, når han får lov til at gøre det på sin måde. Men han kørte alle de tre måneder et system, hvor han langede babyen videre til nogen andre, som kunne passe den, så snart han selv skulle noget - a la at gå på et offentlig kontor, skulle besøge nogen, træffe kollegaer, arbejde med bilen osv. Han kunne slet ikke se for sig at have barnet med, hvis han skulle snakke med andre mennesker. Han kom jo til at blive forstyrret! Og jeg måtte tage fri fra arbejdet de dage, hvor der var kontroller hos sundhedsplejersken osv, for det havde han ikke tid/interesse til. I tillæg mente han, at han havde det alt for travelt til at få gjort noget husarbejde, så når jeg kom hjem flød det hele med madrester, skiftetøj osv. Og så fik jeg jo ungen i armene og værsågod, så måtte jeg tage mig af alt det praktiske med barnet samt forsøge at få gjort noget af alt det husarbejde, som ikke var gjort. Så jeg fik dobbeltarbejde, mens han tog tiden som en ferie. Og han er en ihærdig fortaler for ordningen, fordi han mener, at mændene også skal have sine fridage! Jeg var ganske lettet, da perioden var overstået, og vi igen kunne få en normal hverdag, for for mig var det benhårdt arbejde. Jeg under ham en periode med frihed og familieliv, men jeg tror ikke, at man skal miste grunden til barselperioden af syne. Det er ikke en ferie. Det drejer sig om at give barnet en god start i livet.

Jeg tror meget stærkt på, at valgfriheden er det bedste, for det vil være forskelligt, hvad som passer for forskellige familier. Ikke bare pga holdninger, men også pga arbejdsforhold osv. Men samtidig synes jeg også, at det burde være en lovpålagt rettighed for mænd som for kvinder, at søger du om barselorlov, så skal den indvilges, og der bør være en sammenhæng mellem lønsniveau og udbetalinger, så man har et reelt valg. Da først kan familien i realiteten vælge som de selv synes er bedst. Nogen mænd er klar til at tage arbejdet hjemme og sætte fokus på børn og familieliv. Andre er det ikke, og de bliver altså ikke nødvendigvis mere klar for det ved at blive tvunget. Det er jo heller ikke lovpålagt, at faren er med til fødslen. Alligevel er jo det store flertal med. Det er nok mere en holdningskampagne som skal til - sammen med nogen regler, som styrker farens ret til at holde barsel. Så kan familierne selv finde den fordeling, som er rigtig for dem. Om det så er kort barsel til mor og lang til far eller omvendt eller 50-50.

Anmeld

25. oktober 2011

chael

Jonatansmor skriver:

Jeg kalder da heller ikke dig for hyklerisk?

Jeg kalder det hyklerisk at vi har os en samfundskonstruktion der tillader manden at slippe for alt husligt, hyklerisk at vi har arbejdsgivere der kassetænker i barsler og køn, hyklerisk at vi anser det for at være den letteste opgave for kvinden og den mest uoverskuelige, umulige opgave for manden.

Jeg synes vi stiller alt, alt, alt for få krav til den biologiske far, jeg synes vi stiller alt for få retningslinjer (eller direkte lovgivning) ud på området, mænd der havde lyst til et års fuld barsel - skulle have lov til det. Uden spørgsmål og uden en trussel om endt samarbejde når han en gang vender tilbage på jobbet - og uden at skulle forklare det overfor nogen som helst.

Det kan jeg sagtens give dig ret i, men derfor syntes jeg stadig det må være op til den enkelte familie at vælge hvad der er mest rigtigt for dem

Og herhjemme, ville det aldrig gå med en hjemmegående husfar

*Camilla

Anmeld

25. oktober 2011

MariaJ

Ciss skriver:

Er selv i samme situation - og der har været HEFTIG debat om ordningen i Norge også.

Og min mand taklede bare slet ikke at skulle vasse rundt alene med baby i 3 mndr.

Han er en fantastisk far, når han får lov til at gøre det på sin måde. Men han kørte alle de tre måneder et system, hvor han langede babyen videre til nogen andre, som kunne passe den, så snart han selv skulle noget - a la at gå på et offentlig kontor, skulle besøge nogen, træffe kollegaer, arbejde med bilen osv. Han kunne slet ikke se for sig at have barnet med, hvis han skulle snakke med andre mennesker. Han kom jo til at blive forstyrret! Og jeg måtte tage fri fra arbejdet de dage, hvor der var kontroller hos sundhedsplejersken osv, for det havde han ikke tid/interesse til. I tillæg mente han, at han havde det alt for travelt til at få gjort noget husarbejde, så når jeg kom hjem flød det hele med madrester, skiftetøj osv. Og så fik jeg jo ungen i armene og værsågod, så måtte jeg tage mig af alt det praktiske med barnet samt forsøge at få gjort noget af alt det husarbejde, som ikke var gjort. Så jeg fik dobbeltarbejde, mens han tog tiden som en ferie. Og han er en ihærdig fortaler for ordningen, fordi han mener, at mændene også skal have sine fridage! Jeg var ganske lettet, da perioden var overstået, og vi igen kunne få en normal hverdag, for for mig var det benhårdt arbejde. Jeg under ham en periode med frihed og familieliv, men jeg tror ikke, at man skal miste grunden til barselperioden af syne. Det er ikke en ferie. Det drejer sig om at give barnet en god start i livet.

Jeg tror meget stærkt på, at valgfriheden er det bedste, for det vil være forskelligt, hvad som passer for forskellige familier. Ikke bare pga holdninger, men også pga arbejdsforhold osv. Men samtidig synes jeg også, at det burde være en lovpålagt rettighed for mænd som for kvinder, at søger du om barselorlov, så skal den indvilges, og der bør være en sammenhæng mellem lønsniveau og udbetalinger, så man har et reelt valg. Da først kan familien i realiteten vælge som de selv synes er bedst. Nogen mænd er klar til at tage arbejdet hjemme og sætte fokus på børn og familieliv. Andre er det ikke, og de bliver altså ikke nødvendigvis mere klar for det ved at blive tvunget. Det er jo heller ikke lovpålagt, at faren er med til fødslen. Alligevel er jo det store flertal med. Det er nok mere en holdningskampagne som skal til - sammen med nogen regler, som styrker farens ret til at holde barsel. Så kan familierne selv finde den fordeling, som er rigtig for dem. Om det så er kort barsel til mor og lang til far eller omvendt eller 50-50.

Du kender helt sikkert historikken i Norge bedre end mig. jeg har bare været her i seks år, og har jo kun været interesseret i børnespørgsmål de sidste to. Men det ER virkelig mit indtryk at der er en helt anden holdning til at mænd er hjemme her, end det jeg oplever og husker fra Danmark (selvom det sikkert ikke gælder alle).

Jeg kender også godt lidt til den problemstilling du beskriver, at far ikke nødvendigvis tog den del med husarbejdet som en helt så implicit del af barslen som jeg gjorde. Der var også her mange ting, der ikke blev gjort i løbet af dagen, MEn det har også lidt at gøre med hvilke forventninger vi pålægger os selv. I virkeligheden kunne jeg jo også have taget nogle flere timer på sofaen med baby.dk, mens jeg underholdt baby i stedet for at vaske tøj og lave aftensmad.

Så jeg er godt klar over at det ikke er sort/hvidt, men mener at mange år med valgfrihed i Danmark intet har gjort for at skabe den holdningsændring, du efterlyser, mens at tvang i Norge har gjort meget for det. Derfor thums up til tvungen fædrekvote fra min side, selvom jeg er helt enig i at det ville være optimalt hvis holdningsændringen kom frivilligt.

Anmeld

25. oktober 2011

MariaJ

MariaJ skriver:

Du kender helt sikkert historikken i Norge bedre end mig. jeg har bare været her i seks år, og har jo kun været interesseret i børnespørgsmål de sidste to. Men det ER virkelig mit indtryk at der er en helt anden holdning til at mænd er hjemme her, end det jeg oplever og husker fra Danmark (selvom det sikkert ikke gælder alle).

Jeg kender også godt lidt til den problemstilling du beskriver, at far ikke nødvendigvis tog den del med husarbejdet som en helt så implicit del af barslen som jeg gjorde. Der var også her mange ting, der ikke blev gjort i løbet af dagen, MEn det har også lidt at gøre med hvilke forventninger vi pålægger os selv. I virkeligheden kunne jeg jo også have taget nogle flere timer på sofaen med baby.dk, mens jeg underholdt baby i stedet for at vaske tøj og lave aftensmad.

Så jeg er godt klar over at det ikke er sort/hvidt, men mener at mange år med valgfrihed i Danmark intet har gjort for at skabe den holdningsændring, du efterlyser, mens at tvang i Norge har gjort meget for det. Derfor thums up til tvungen fædrekvote fra min side, selvom jeg er helt enig i at det ville være optimalt hvis holdningsændringen kom frivilligt.

Det ironiske i hele den her debat er jo at mændene kan vælge "ikke at være klar til at tage arbejdet hjemme og sætte fokus på børn og familieliv". Det er i mine øjne helt hen i vejret. Hvis de ikke er klar, må de tage sig selv i nakken og lære det, ellers skulle de måske have tænkt på det før de fik børn. Her taler vi trods alt om mænd med ansvarsfulde stillinger, uddannelsesforøb og vigtige roller i hverdagen. Jeg synes det er pinligt, hvis de ikke kan finde ud af at lære at tage ansvar for et barn.

Hvad med mødrene? Kan de vælge det samme? At de gerne vil have familie, men at de ikke gider det der med at være hjemme og skifte ble?

(Det her var ikke specifikt en kommentar til dit indlæg Ciss, selvom jeg har lånt en af dine formuleringer, men det er de holdninger, der går igen i mange indlæg i denne debat).

Anmeld

25. oktober 2011

Jonatansmor

MariaJ skriver:

Det ironiske i hele den her debat er jo at mændene kan vælge "ikke at være klar til at tage arbejdet hjemme og sætte fokus på børn og familieliv". Det er i mine øjne helt hen i vejret. Hvis de ikke er klar, må de tage sig selv i nakken og lære det, ellers skulle de måske have tænkt på det før de fik børn. Her taler vi trods alt om mænd med ansvarsfulde stillinger, uddannelsesforøb og vigtige roller i hverdagen. Jeg synes det er pinligt, hvis de ikke kan finde ud af at lære at tage ansvar for et barn.

Hvad med mødrene? Kan de vælge det samme? At de gerne vil have familie, men at de ikke gider det der med at være hjemme og skifte ble?

(Det her var ikke specifikt en kommentar til dit indlæg Ciss, selvom jeg har lånt en af dine formuleringer, men det er de holdninger, der går igen i mange indlæg i denne debat).

Anmeld

25. oktober 2011

Ciss

MariaJ skriver:

Jeg er faktisk enig.

Jeg stod bare i en realitet, hvor det blev sådan. Og der var absolut intet, som jeg sagde, som gjorde den fjerneste forskel. Manden fattede ret og slet ikke mit point, og syntes, at jeg var totalt urimelig, når jeg ikke fattede, at han fik ungen passet for tredje dag den uge, fordi han selvfølgelig ikke kunne have den med, når han skulle ud at se på græsklipper... Hvad søren gør man så?

Jeg måtte bare bide tænderne sammen og gøre det bedste ud af det og forsøge at få familielivet til at hænge sammen og gøre alt husarbejdet. Men det var surt at se på, at han ikke brugte sin tid særlig meget sammen med barnet, når han fik chancen - samtidig som jeg så gerne ville have haft mere tid med den lille, men jeg var bare nødt til at gå på arbejde.

Jeg tror, kampagner for holdningsændringer er helt nødvendige, for min egen mand er desværre slet ikke den eneste, jeg har set, som gør dette her i større eller mindre grad (Og jeg mener IKKE, at man er en dårlig forældre, hvis man en gang i mellem gør nogen ting uden sin baby. Men jeg synes, det er misbrug af barselsordningen, hvis det bliver det dominerende). Mændene er ikke vokset op med, at mændene gik på barsel, så de har kun set barselperioden udefra. Nogen er så modne og stærke nok til at se, at de nu får chancen til at tage ansvar og virkelig gøre en indsats for sin familie, men rigtig mange er det desværre ikke.

På overfladen ser det fint ud, og jeg kender også mænd, som virkelig har udnyttet sin del af barslen til bedste for familien. Men jeg tror, der er meget, som foregår i det skjulte. Man har jo ikke lyst til at avertere med, at ting ikke er rosenrødt på hjemmefronten. Jeg synes, det er synd, hvis ordningen også i Danmark gøres obligatorisk men uden, at den er forankret i mændenes holdninger. Da kan det i mange tilfælde desværre blive spildte penge og rettigheder for samfundet og den enkelte familie.

Anmeld

25. oktober 2011

Jibbe

Herhjemme ville vi komme til at skylde en masse penge væk hvis min mand skulle gå på barselsdagpenge. Han tjener dobbelt så meget som mig og nogen gange mere. Det ville være totalt uholdbart. Vi ville minimum miste 40.000 på det. Og eftersom min mand er hjemme 5 uger af gangen og væk 5 uger af gangen har han væsentlig mere tid sammen med sit barn end andre. Så han får kvalitetstid med ham. Men han ville nu elske det :-)

Anmeld

25. oktober 2011

Muffinmus

men allerede nu ville tvang da være helt hen i vejret hvis folk står dårligt økonomisk bare fordi faren skal tvinges til at gå hjemme eller også skal barnet tvinges til at smides af sted hurtigt, det må sørme da være fordi staten påtænker at SPARE penge ved det, netop fordi en del mænd så ikke vil tage den barsel go så sliper de for at betale de få mdr....

Men hvorfor skal straten bestemme hvem der skal gå hjemme og passe en baby??

jeg kan på ingen måde se det skal være statens problem, men den enkelte familie. Og så skal arbejdesgiverne trues så de få mænd der er banger for at blive fyret ved barsel, kan få sig et par nosser og sige det til chefen.

Men skal staten så også bestemme at manden ikke må skifte dæk på konen bil, fordi de skal hun da lære, at manden skal svinge støvsugeren 70 % af tiden fordi det ikke kan passe konene gør det??

At staten skal bestemme og der kun må være 50 % af hvert køn på en arbejdsplads og at ALLE skal have lige løn fordi de arbejde lige mange timer???Og skulle de så ikke lige blande sig i bilkørslen og sige at manskal deles 50/50 om at sidde bag rattet så der er ligeret der??

Mon ikke de skulle lave en lov der siger at alle mænd SKAL lave lige så meget mad som konen, handle lige så meget ind og mon ikke loven burde sige at babyer slet ikke skal ammes, fordi så føler fædrene sig jo ubrugelige, næ, stik babyen en flaske erstatning så mor kan komme på arbejde hurtigt..juhuu...sikke en dejlig drømmeverden vi kunne få

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.