? til det nye barselsorlovsforslag-og ville jeres mænd....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Jonatansmor

Tjae - som udgangspunkt, så skal staten blande sig 100% uden om hvordan vi tilrettelægger vores barsel (Eller alt andet for den sags skyld)

Men synes samtidigt det er hyklerisk af mænd at de "Ikke kan klare at gå hjemme i GIIIIIISP 3 mdr" eller "Jamen jeg kan jo ikke amme, så alt barsel går til dig, snut" - der er 2 til at lave baby og medmindre han har været udsat for et decideret overgreb i undfangelsesøjeblikket, tager han da halvdelen af barslen?

Herhjemme tog far 8 mdrs barsel, da jeg var slut med amningen, var der sådan set intet han ikke kunne klare og det inkluderede bleskift, mad, underholdning, put og trøst - lad mig sige, han klarede det til et rent 12-tal. Og har den indvirkning idag, hvor drengen er 16 mdr, at det ikke kun er mor der duer - hvor jeg kan se det er meget anderledes ved de par hvor det kun har været kvinden der tog barslen...

Men jeg kan da se vi stadig har et samfund hvor moderen er unikummet i baby's tilværelse, vi har åbenbart stadig et kvindekøn der nægter at give slip på kontrollen og vi har åbenbart stadig mænd derude, der lader dem gøre det - det er da en skam, når nu halvdelen af klodens mennesker, er mænd....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

RGN

Profilbillede for RGN
Ansemusen skriver:

SERIØST???!!!!  Har intet hørt om dette helt hen i vejret lovforslag! Foreslår regeringen seriøst at mænd skal TVINGES til 3 måneders barsel? Eller er det sådan, at han kan vælge det fra, men at moren så skal tilbage på arbejdsmarkedet eller skolebænken 3 måneder tidligere og barnet i institution, uanset hvad?

Bliver helt ked af det! For jeg ville ikke have lyst til at skulle aflevere mit næste barn tidligere end de 10-12 måneder  Og vi ville slet ikke kunne få det til at løbe rundt rent økonomisk, hvis Rasmus skulle være hjemme i 3 måneder. Det ville betyde minimum 8000 kr. mindre om måneden UDBETALT!!!

Som jeg har forstået lovforslaget har faren RET til at holde 12 ugers barsel. Ikke pligt.
Men hvis han takker nej skal barnet tidligere ud og passes, da moren mister de 12 uger.

Any one, ret mig hvis jeg tager fejl.

Vi må bare sørge for at få en ny regering næste gang.

Anmeld

25. oktober 2011

Ciss

chael skriver:

Hvorfor skal man laver regler om alting?? Lad dog den enkelte familie bestemme selv.

Fair nok hvis nogle mænd gerne vil gå hjemme, så kan de jo gøre det. Men min kæreste ville seriøst kede sig ihjel.

Han elsker sine unger højere end livet selv, men hvad fandn skal han lige lave?? Gå og gøre rent??? Ej, så kan han sgu da gøre bedre gavn på sin arbejdsplads, og tjene sine egne penge.

Hvis vi nu skulle have et barn og reglen var trådt i kraft, så skulle vi nødigt have barn om sommeren, for det er der hele mandens indtjening ligger. Og hvem kan liiiige planlægge hvornår en baby skal komme 100%.

Jeg syntes de skal lade den ligge. Og evt forlænge mødrenes barsel til 2-3 år istedet, ligesom i Norge.

Alle deres ideer og lov forslag, (u)løfter, osv hænger mig ud af halsen. Kom dog med noget seriøst!!!

*Camilla

Bare en lille rettelse:

Der er IKKE 2-3 års barsel i Norge.

I norge er valget mellem noget i stil med 10 mndr med fuld løn eller et år med 80% af lønnen.

De første ni uger (dette er inklusiv 3 uger obligatorisk barsel FØR termin) er forbeholdt mor, de sidste 12 er forbeholdt far. Vælger faren ikke at tage sine uger, mister man dem.

Så det minder egentlig en god del om det danske forslag.

Der er også en ordning med noget, som hedder kontantstøtte. Det går ud på, at hvis man ikke får sit barn passet i offentlig institution og vælger at gå hjemme selv, så kan man få noget i stil med 3000 kr i støtte pr mnd. Det er jo langt fra alle som kan benytte sig af den mulighed pga økonomiske forhold. Forresten er ordningen under afvikling.

Så i Norge som i Danmark er langt de fleste børn i VS/DP efter det første år.

Anmeld

25. oktober 2011

Kvist

Jeg har helt samme holdning som dig, min kæreste er selvstændig og ville ikke kunne holde de 3 måneders barsel.. Både fordi han ikke bare kan holde fri de 3 mdr., fordi han ikke ville holde ud at gå og tuller så længe og så fordi han også hos os er den der hiver de fleste penge hjem..

Da Albert blev født holdt han 14 dages barsel, men han var her ikke ret meget fordi der lige var nogen der hev i ham af hans ansatte eller ting der skulle ordnes..

Så nej jeg sys bestemt heller ikke det er nogen regeringen skal blande sig i..

Anmeld

25. oktober 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

grøn · ært skriver:

Måske forstår jeg det ikke rigtigt, men når jeg læser om forslaget forstår jeg det altså sådan, at manden GODT KAN vælge de 12 ugers barsel fra. Han behøver altså ikke holde barsel.

De har lavet forslaget for at mænd ikke skal føle skam når de beder om fri til barsel - fordi de så har RET til barsel. Men de BEHØVER IKKE tage på barsel.

Men - jeg har slet ikke styr på barselsreglerne og aner ikke hvordan det ser ud i dag... Jeg troede ikke det var så "kompliceret". ?? Troede vitterligt, at manden altid har kunne tage barsel - "lovligt"

I dag kan man så vidt jeg har forstået, frit vælge at dele barslen mellem mor og far. Altså de sidste 32 uger. Det synes jeg er fint nok. Kan ikke rigtig se, hvorfor der skal øremærkes et vis antal uger.

Her ville det heller ikke holde overhovedet, og så er der også lidt bekymring herfra omkring, hvad det vil koste virksomhederne at sende mændende på barsel.  

Anmeld

25. oktober 2011

Møn-Mor

Jeg forstår det således, at faren ikke tvinges til de 12 uger, men tager han dem ikke bortfalder de helt og barnet skal derfor 3 måneder tidligere institution.

/Winnie

Anmeld

25. oktober 2011

MariaJ

Jonatansmor skriver:

Tjae - som udgangspunkt, så skal staten blande sig 100% uden om hvordan vi tilrettelægger vores barsel (Eller alt andet for den sags skyld)

Men synes samtidigt det er hyklerisk af mænd at de "Ikke kan klare at gå hjemme i GIIIIIISP 3 mdr" eller "Jamen jeg kan jo ikke amme, så alt barsel går til dig, snut" - der er 2 til at lave baby og medmindre han har været udsat for et decideret overgreb i undfangelsesøjeblikket, tager han da halvdelen af barslen?

Herhjemme tog far 8 mdrs barsel, da jeg var slut med amningen, var der sådan set intet han ikke kunne klare og det inkluderede bleskift, mad, underholdning, put og trøst - lad mig sige, han klarede det til et rent 12-tal. Og har den indvirkning idag, hvor drengen er 16 mdr, at det ikke kun er mor der duer - hvor jeg kan se det er meget anderledes ved de par hvor det kun har været kvinden der tog barslen...

Men jeg kan da se vi stadig har et samfund hvor moderen er unikummet i baby's tilværelse, vi har åbenbart stadig et kvindekøn der nægter at give slip på kontrollen og vi har åbenbart stadig mænd derude, der lader dem gøre det - det er da en skam, når nu halvdelen af klodens mennesker, er mænd....

Helt enig

Anmeld

25. oktober 2011

4xGreve

åhh det lovsforslag har jeg frygtet så meget vil gå igennem inden vi kommer dertil...

Men herhjemme vil det bestemt ikke være nogen god idé jo vist min mand vil hygge sig men tror også han vil ende emd at blive lidt småskør... han er i forvejen en meget asocial mand og trænger til at komme lidt ud blandt ander derudover elsker han sit arbejder og en helt 3 ting er at jeg syntes bestemt det burde være op til hver nekel familie selv at finde ud af hvordan barselorloven skal fordels og som mange andre siger så kan mænd jo altså ikke amme og jeg vil helt personlig gerne amme min. 1 år

Anmeld

25. oktober 2011

MariaJ

Hold da op, hvor er der mange kønsstereotyper ude i det danske land .

Hvordan kan det være at alle fædrene ville kede sig forfærdeligt, hvis de skal gå hjemme i tre måneder og slet ikke ville følge ungerne ordentligt op?

Hvordan kan det være at fædrene har alt for vigtige og ansvarsfyldte job til at de kan være væk i tre måneder, hvis de vil have familie, mens mor sagtens tager et år af arbejdslivet/uddannelsen når det er tid for at få børn.

Hvorfor er det ikke ligeså naturligt for far at lære sig hvad små børn skal spise, hvornår det er tid for flyverdragt og sidde to timer i en sandkasse og se på poden spiser sand som for mor. Der er ingenting der fysisk forhindrer den gennemsnitlige far i at pakke pusletasken, gå en tur med barnevognen, svinge støvsugeren, lave aftensmad, skifte bleer og finde på alderssvarende underholdning til et barn. Til gengæld vil mor slippe for en hel del pligter, når begge opdager at far godt kan selv, og ikke mindst vil ens barn/børn opleve at begge forældre kan få hjulene til at køre rundt derhjemme.

Jeg kan forstå det økonomiske argument i mange familier, og det burde man nok tænke ind i ordningen så man får bedre kompensation, når den der tjener mest er hjemme, men jeg KAN ikke forstå mor-er-bedst holdningen, der gør bekræfter ideen om at mor er bedst til at være hjemme, og far er bedst til at være på arbejde. Er det ikke netop den slags holdninger, som ordningen gerne vil gøre noget ved?

Maria (der fortsat ammer sin datter på halvandet år, på trods af at jeg har været i arbejde siden hun var otte måneder, og hendes far har haft fem måneders barsel)

Anmeld

25. oktober 2011

chael

Ciss skriver:

Bare en lille rettelse:

Der er IKKE 2-3 års barsel i Norge.

I norge er valget mellem noget i stil med 10 mndr med fuld løn eller et år med 80% af lønnen.

De første ni uger (dette er inklusiv 3 uger obligatorisk barsel FØR termin) er forbeholdt mor, de sidste 12 er forbeholdt far. Vælger faren ikke at tage sine uger, mister man dem.

Så det minder egentlig en god del om det danske forslag.

Der er også en ordning med noget, som hedder kontantstøtte. Det går ud på, at hvis man ikke får sit barn passet i offentlig institution og vælger at gå hjemme selv, så kan man få noget i stil med 3000 kr i støtte pr mnd. Det er jo langt fra alle som kan benytte sig af den mulighed pga økonomiske forhold. Forresten er ordningen under afvikling.

Så i Norge som i Danmark er langt de fleste børn i VS/DP efter det første år.

Det fatter jeg ikke noget af. Kender en nord and der har fortalt mig de har 2 års barsel deroppe. For hun fik 3 unger og sagde hun så kunne gå hjemme i 6 år.

Så enten er det lavet om, eller også har jeg virkelig ikke fattet pointen i det hun sagde.

Men anyway, er stadig imod forslaget fra folketinget. Og syntes det hører under privatlivets fred. Og det skal en flok politikkere ikke blande sig i!!

*Camilla

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.