MariaE skriver:
Steriotyp??
Jamen det er jo bare FAKTUM, ikke noget steriotypt i det overhvoedet.
FEdt hvis DIN mand er vild med at skulel gå hjemem og lege med babyer, men det gør IKKE ret meget godt for min mand...han er meget lidt god til andre mennesker og kommer INGEN steder hvis ikke han går på arbejdet. Og skal han sidde og snakke med en 9 mdr gammel bnaby i 3 mdr har han jo bare intet socialt liv den tid. Han er en arbejdesmand der elsker sit værsted, finder ro og fred i sit arbejde om det er så er i sit eget værksted eller på jobbet.
Og hvorfor skulle han ikke have lov til det når jeg nu har det fint med at gå hjemme, tage til baby gymnastik, mødregrupper og alt det der....de ting han ikke ønsker overhovedet???? Han ser helt forkert ud bare ved tanken...men jo jo, tving de stakkels mænd til at holde fri og være sammen emd deres babyer selv om de hellere vil arbejde og så være far når de komemr hjem og i weekenden......
Det er ikke alle mænd der synes hjemme rollen er skøn, at de skal være alene med deres babyer i 3 mdr.
Jo, fedt hvis man har en social mand der elsker at tage i svømmehallen og legestuer og mødes med andre mænd og snakke røde numser og gode råd....men jeg kender bare super mange mænd der ville få det skidt af det i stedet for at det ville gavne dem og familien.
Så jeg kan da ikke se tvang kan være den rigtige vej når vi i forvejen har ØREMÆRKET 32 fælles uger...så handler det da om at manden tager del i de 32 uger i stedet for...derfor det hedder forældreorlov, ikke mødreorlov...det er fordi manden har RET til at tage de 32 uger hvis han og hans familie synes det er en super god ide.
Jeg synes da ikke at både jeg,mit barn og min mand skal straffes for at jeg er bedre til at gå hjemme og nusse end han er. Vi er jo alle forskellige og har forskellige behov, og nogle kan bare ikke fungere ret godt uden deres job, at komme ud blandt voksne mennesker og opleve andet end bleer og babymad og gylp.
Hvorfor vi kvinder ofte bedre kan, jamen for pokker, den generelle omsorg ligger jo i vores gener og har altid gjort det. Mænd er jo primært jægere og arbejdsmænd mens kvinder er dem der dyrker omsorg og familie...jeg siger ikke det SKAL være sådan, men det er jo derfor der er så stor forskel på mænd og kvinder. Selvølgelig skal der være plads til udvikling, men ikke under tvang.
Nej, man kan selvfølgelig diskuttere hvad der er fakta og hvad der er stereotyper. Når jeg siger, at jeg synes det er stereotypt, så mener jeg, at jeg er overrasket over at se hvordan balancen herinde hælder helt overvejende til det klassiske familiemønster, hvor far går på arbejde og mor går hjemme.
Jeg ved godt at mange herinde lever sådan, og gerne vil leve sådan, men jeg tror fuldt og fast på at man kan rokke ved det syn, f.eks. ved barselsordninger, som den der nu er foreslået.
Jeg tror at mange flere mænd end de der helt ved det nu, vil blive glade for at få medansvar i familien og jeg tror at de vil finde deres egen helt udmærkede måde at være fædre på, som måske også vil rykke lidt ved mors magt i hjemmet.
Jeg bor i Norge, hvor vi har en ordning, der minder meget om den der er foreslået i Danmark nu. Det betyder at praktisk talt alle mænd går hjemme en periode med deres små børn. Jeg har ikke hørt nogen sige at det er kedeligt, men det er der da helt sikkert nogen af dem, der synes det er. Jeg har til gengæld set masser af kompetente fædre, der går til småbørnstræf, kører barnevogn, går på cafe med de små, ordner praktiske ting derhjemme, og de ser i hvert fald ud til at overleve helt fint både fædre og børn.
Til gengæld er der ingen arbejdsgivere, der rynker på næsen af at far skal på barsel, for det skal han jo, og måske er det heller ikke helt så stort et minus at være kvinde i den fødedygtige alder, når man søger job, for det er jo ikke hun hende, der skal på barsel, hvis der kommer børn.
Min mand passer ikke barn på samme måde som mig. Han gider ikke at læse om røde numser eller barnevognsanmeldelser på nettet. Han har, i modsætning til en del andre jeg kender, ikke haft lyst til at gå til babytræf med hende, men hellere villet tage hende med på cafe eller mødes med kolleger og snakke imens hun sov eller legede på gulvet. Han vil hellere køre en tur med hende og ordne nogle praktiske ting i vores nye hus end at være hjemme og bage boller eller ordne vasketøj, og jeg synes ikke altid han giver hende lige præcis det tøj på eller giver hende den mad som jeg synes er den helt rigtige. Men hun har det fint, er 100% tryg og har et supergodt og nært forhold til sin far, og det har været rigtig sundt for mig også at give lidt slip på hvordan jeg synes alting skal være og lade hendes far slippe til.
Vi er jo blevet tvunget ind i det her system ved at flytte til et andet land, og jeg kan godt se det kan føles anderledes, når man pludselig får det trukket ned over hovedet derhjemme. På den anden side, så er det overraskende at se hvor naturligt ordningen føles i Norge, når jeg ser hvor meget blæst der er om den i Danmark.