Amme samtidig med MME?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2011

Ems30

Juvelen skriver:

1-2 gange om ugen har jeg lidt "fritid" til fx tage en lang lur, hvis dagen/natten har været hård, tage et par timer ind til byen og handle, tage i fitness etc. Det er jo ikke noget der er stengt nødvendigt, men nogle gange har jeg bare lige brug for lidt luft. Hvis man bliver stresset/overbelastet kan det jo også sænke produktionen - selv om man ammer fuldt ud uden noget som helst andet. Nogle børn er mere energikrævende end andre, så man kan godt være helt udmattet efter en hel dag med uro og gråd.

Han får MME og/eller min udpumpede mælk (der kommer bare sjældent nok til et helt måltid, derfor bruger vi MME) efter nogle timer uden at jeg har givet ham mad bliver mine bryster spændte og så kan jeg pumpe ud og gemme til senere.

Det vigtigt at du pumper godt ud de dage du er i skole for at stimulere produktionen, så du ikke løber "tør" og den ikke går i stå. Generelt kan udpumpning ved siden af amningen hjælpe til at stimulere produktionen - og du kan jo bare gemme mælken i fryseren.

Kunne godt forestille mig at nogle børn er meget mere krævende end andre, så det er da sejt at du kan tage beslutningen om at hive stikket ud en gang imellem og bare sove igennem eller have noget me-time! Det er nok ikke alle kvinder der kan være modige nok til sådanne beslutninger.

Min situation er ikke så meget selvvalgt, eller det er den jo da jeg selv bestemmer at jeg vil fortsætte mit studie og ikke udskyde det et år. Men den er ikke så fleksibel da jeg går i skole i odense mens jeg bor på frederiksberg. SÅ jeg skal afsted kl. 6.30 og er først hjemme kl 18 den ene dag og den anden dag skal jeg afsted 7.30 og hjemme kl. 15. Selvom jeg godt kunne tillade mig at gå ud på toilettet på uni og pumpe, ved jeg ikke lige hvordan jeg skal opbevare det i løbet af dagen inden jeg kommer hjem. Men for at produktionen ikke går i stå, bliver jeg alligevel nødt til at pumpe og så må jeg vel bare smide det ud. Derfor tænker jeg at hun skal have MME derhjemme af far, mens jeg er væk. 

Det er så der jeg kommer i tvivl. Vil baby gerne tage bryst dagen efter hun har fået MME hele dagen?

Det andet alternativ er at jeg pumper lidt ekstra hen over ugen, og så bare fryser det ned, så der er noget de dage jeg er væk 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Juvelen

Ems30 skriver:

Kunne godt forestille mig at nogle børn er meget mere krævende end andre, så det er da sejt at du kan tage beslutningen om at hive stikket ud en gang imellem og bare sove igennem eller have noget me-time! Det er nok ikke alle kvinder der kan være modige nok til sådanne beslutninger.

Min situation er ikke så meget selvvalgt, eller det er den jo da jeg selv bestemmer at jeg vil fortsætte mit studie og ikke udskyde det et år. Men den er ikke så fleksibel da jeg går i skole i odense mens jeg bor på frederiksberg. SÅ jeg skal afsted kl. 6.30 og er først hjemme kl 18 den ene dag og den anden dag skal jeg afsted 7.30 og hjemme kl. 15. Selvom jeg godt kunne tillade mig at gå ud på toilettet på uni og pumpe, ved jeg ikke lige hvordan jeg skal opbevare det i løbet af dagen inden jeg kommer hjem. Men for at produktionen ikke går i stå, bliver jeg alligevel nødt til at pumpe og så må jeg vel bare smide det ud. Derfor tænker jeg at hun skal have MME derhjemme af far, mens jeg er væk. 

Det er så der jeg kommer i tvivl. Vil baby gerne tage bryst dagen efter hun har fået MME hele dagen?

Det andet alternativ er at jeg pumper lidt ekstra hen over ugen, og så bare fryser det ned, så der er noget de dage jeg er væk 

Har først lige set dit sidste indlæg nu.

Men ja, der er tidspunkter jeg jeg har brug for lidt tid. Og far kan lige så vel passe som jeg kan (bortset fra amningen).

William har endnu ikke prøvet at få MME hele dage, så jeg ved ikke hvordan han ville reagere på det, når han så skal have bryst igen.

Det var måske noget man kunne spørge sundhedsplejersken om? Efter min overbevisning kan det godt være hårdt og langsommeligt at skulle pumpe ud til hele dage, selv om min læge mente at det ville være det bedste, da vi snakkede om det i forbindelse med 5 ugers undersøgelsen.

Anmeld

25. oktober 2011

louisevl

Ems30 skriver:

Hej, jeg er gravid og har nogle spørgsmål vedrørende den kommende baby. Kan man godt både amme og give MME engang imellem? Er der nogen der har prøvet det?

Jeg tror det er meget forskelligt...Efter 1 måned prøvede min dreng flasken og derefter nægtede han simpelthen at tage brystet....I 2 dage skreg han bare hver gang han blev lagt til og ville slet ikke spise ved mig....Jeg opgav til sidst, da både ham og jeg var fuldstændig udkørt og vi nærmest havde grædt på skift...

Men igen det er meget forskelligt, for fra min mødregruppe har også givet deres børn flaske ved siden af, men de har aldrig afvist brystet....

Anmeld

26. oktober 2011

Ems30

louisevl skriver:

Jeg tror det er meget forskelligt...Efter 1 måned prøvede min dreng flasken og derefter nægtede han simpelthen at tage brystet....I 2 dage skreg han bare hver gang han blev lagt til og ville slet ikke spise ved mig....Jeg opgav til sidst, da både ham og jeg var fuldstændig udkørt og vi nærmest havde grædt på skift...

Men igen det er meget forskelligt, for fra min mødregruppe har også givet deres børn flaske ved siden af, men de har aldrig afvist brystet....

Ja, tror også det er forskelligt. Men jeg hører nu om flest der har oplevet det du har. At når først baby oplever MME, så dur bryst ikke længere. Så det er noget af en risky beslutning, det med at mikse MME og amme. Det må vel være konklusionen på min undersøgelse om hvorvidt MME og amning kan blandes.

Men samtidig så står jeg i en situation hvor jeg skal få flere ender til at mødes. Og jeg håber inderligt at jeg ville kunne amme, i hvert fald de første 3 måneder. Men hvis man skal kæmpe med hyl og skrål som baggrundsmusik til de meget sene morgentimer, ja så må MME vel være den bedste (og eneste) option. 

Nu må vi se. Det hele skal nok løse sig i den sidste ende 

Anmeld

27. oktober 2011

Juvelen

Har lige læst en artikel på voresborn.dk hvor de skriver, at det er helt almindeligt, i en række lande, at amme hjemme og give flaske ude (historien melder dog ikke noget om MM/MME), så det er i hvert fald brugt ude i verden.

I Danmark er traditionen jo rigtig ikke sådan - her er der ofte enten amme fuldt ud eller give flaske hele tiden, og derfor er der måske heller ikke så mange der våger sig ud i det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.