Penge penge penge....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2011

esiuol

Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart, at jeg helt sikkert synes at barnløse par skal have alt den hjælp der er muligt...og at barnløshed i de fleste tilfælde skal behandles som enhver anden sygdom! 

Men faktisk synes jeg at debatten starter et forkert sted -selvfølgelig ikke for den, der lige står i situationen, al respekt til folk har kan holde humøret højt mens de kæmper for ønske-barnet!- men generelt i samfundet...behandling af barnløshed er jo symptom-behandling, men ikke en egentlig løsning af et problem som faktisk burde berører os alle sammen! -nemlig det at vi lever i et land hvor flere og flere har brug for hjælp til det mest naturlige i verden (at få børn) fordi vi ødelægger det miljø de børn skal vokse op i! Vi hælder massevis af feks hormon-påvirkende stoffer og opløsningsmidler ud i naturen...og undre os så når naturen så ikke vil gå sin gang!

En anden side af sagen er vores livsstil...vi ryger, drikker, spiser for usundt, går i solarie, går i for stramt tøj, dyrker usikker sex (og får sex-sygdomme), bruger hormon-creme og binyrebark-hormon, tager p-piller, farver hår og venter for længe med at få børn...alle ting som har været forbundet med nedsat fertalitet (og ved godt at jeg lyder hellig nu, men jeg kan selv sætte kryds ved hver eneste ting - lige som de fleste andre). Ligesom at fremstillingen af mange af vores forbrugs-goder (tøj, elektronik, make-up, fødevarer osv) forurener miljøet.

Nå, men min pointe er at barnløshed ikke kun er de barnløses problem...det er et samfundsproblem...og netop derfor mener jeg ikke de selv skal betale! ...i stedet burde vi tænke os om og ændre vores levevis (feks vores opfattelse af at man skal være brun, have farvet hår, bruge make-up osv for at være smuk) hvis vi gerne vil have børnebørn og oldebørn.

...hmm...kom jeg helt ud af kontekst her? Beklager, men jeg bliver bare så ked af det, over at vi ikke kan se, at det er vores alles skyld at vi sidder med de problemer vi har idag!...og det er så frygteligt synd for dem det rammer, både idag og i fremtiden! 

(...og ved godt at nogle årsager til barnløshed ikke kan tilskrives ovenforstående)

Jeg vil også bare lige erklære mig enig i dit rigtig gode og relevante indlæg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2011

tumle81

Wimmie skriver:

Det var ikke dét jeg spurgte om... Og jeg ved skam godt hvordan naturen virker (eller i nogles tilfælde; ikke gør)

Jeg spurgte om man selv vælger at være lesbisk

Ja det mener jeg man gør! Der er jo ikke en gen fejl der gør at man er til ens eget køn!

Anmeld

16. september 2011

dorthemus

tumle81 skriver:

Ja det mener jeg man gør! Der er jo ikke en gen fejl der gør at man er til ens eget køn!

Ikke enig...jeg mener at homoseksualitet er medfødt

Anmeld

16. september 2011

Wimmie

tumle81 skriver:

Hvorfor tror du folk vælger et så besværligt liv hvis de lige så godt kunne lade være? 
Hvorfor vælger folk at leve med fordomme og forfølgelse hvis de kunne undgå det ved at vælge én af modsat køn?

Anmeld

16. september 2011

esiuol

Wimmie skriver:

Hvorfor tror du folk vælger et så besværligt liv hvis de lige så godt kunne lade være? 
Hvorfor vælger folk at leve med fordomme og forfølgelse hvis de kunne undgå det ved at vælge én af modsat køn?

Er helt enig med dig i, at man ikke selv vælger at blive homoseksuel, men forstår godt, hvor tumle81 vil hen...

Der er jo som udgangspunkt ikke noget fysisk galt med en lesbisk, der gør, at hun ikke kan få børn.

Men selvfølgelig er det også svært at bruge det som argument, for så skulle de uforklarligt barnløse jo heller ikke have betalt deres behandling, for dem er der heller ikke noget (beviseligt) fysisk i vejen med.

Anmeld

16. september 2011

Nessie

tumle81 skriver:

Synes også en egen betaling for bahandling er helt ok, ikk det fulde beløb men et tilskud! Der er jo også forskel på ikk at kunne få børn, og at være lesbisk eller enlig! Eller muligvis være sent ude og derfor har fertilitetsproblemer pga lidt høj alder! Siger jo ikk at man muligvis skal betale alt selv men meget fair med en egen betaling!!

Hmm, så du siger stadig, at det er fair, at egenbetalingen skal ramme én bestemt gruppe?

Vi blev måske nok også kærester "sent", men det er pga. infertilitet at vi er blevet forældre sent.

Det mange ikke tænker over, når de taler egenbetaling er også, at det er monster dyrt at være i behandling til bare et enkelt barn. Men det koster jo altså minimum det samme til barn nr. og til nr. 3.
I vores tilfælde skal vi ud at finde ca. 90.000 kr, hvisvi skal samme tur igennem igen. Den "tur" varede tre år, og involverede 3 hormonbehandlinger,  5 ægoplægninger, 1 MA og 1 SA. VI har 1 barn nu, men skal vi igennem det samme igen, er der jo ingen garanti for at vi 1 barn mere, så i rincippet kan pengene (og drømmen) være spildt.

Jeg går så absolut ind for at vi alle skal spytte i kassen, når der er krise, men jeg går bestemt ikke ind for egenbetaling på sygdomme, og kommer aldrig til det.

Skal vi betale for en eller anden ydelse, skal det være ligeligt fordelt, og ikke kun ramme en enkeltstående gruppe, som jo så også i forvejen er meget følelsesmæssigt berørt

Anmeld

16. september 2011

Carina:-)

HopinWishin skriver:

Så brugte vi lige 2200 kr på apoteket i dag.... Fy for den..

Og sikke en diskussion jeg kan starte nu.. For hvor sys jeg det er uretfærdigt vi skal betale så meget, fordi vi ikke kan få børn uden hjælp...

Jeg kan godt forstå du er frustret,men de penge har adoptivforældre brugt (og mange flere) når de har adopteret.
Og det har ingen sat spørgsmålstegn ved.

Jeg synes så tilgengæld at vi skal forbedre forholdene for børn der er sat i verden,før vi putter penge i at få flere.

Så længe inst. skoler er så ringe,så længe børn bliver banket ihjel fordi der ikke er økonomi til at få dem fjernet og så længe der bor mange børn under kummelige forhold -Er det i mine øjne vigtigere steder at putte pengene end i fertilitetsbehandling.

Og igen hvorfor skal adoptivforældre selv beltale? -Ikke at jeg ikke forstår din frusttion,for det gør jeg ,Men tingene er ikke altid sort/hvide.

Anmeld

16. september 2011

Nessie

KarinOM skriver:

Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart, at jeg helt sikkert synes at barnløse par skal have alt den hjælp der er muligt...og at barnløshed i de fleste tilfælde skal behandles som enhver anden sygdom! 

Men faktisk synes jeg at debatten starter et forkert sted -selvfølgelig ikke for den, der lige står i situationen, al respekt til folk har kan holde humøret højt mens de kæmper for ønske-barnet!- men generelt i samfundet...behandling af barnløshed er jo symptom-behandling, men ikke en egentlig løsning af et problem som faktisk burde berører os alle sammen! -nemlig det at vi lever i et land hvor flere og flere har brug for hjælp til det mest naturlige i verden (at få børn) fordi vi ødelægger det miljø de børn skal vokse op i! Vi hælder massevis af feks hormon-påvirkende stoffer og opløsningsmidler ud i naturen...og undre os så når naturen så ikke vil gå sin gang!

En anden side af sagen er vores livsstil...vi ryger, drikker, spiser for usundt, går i solarie, går i for stramt tøj, dyrker usikker sex (og får sex-sygdomme), bruger hormon-creme og binyrebark-hormon, tager p-piller, farver hår og venter for længe med at få børn...alle ting som har været forbundet med nedsat fertalitet (og ved godt at jeg lyder hellig nu, men jeg kan selv sætte kryds ved hver eneste ting - lige som de fleste andre). Ligesom at fremstillingen af mange af vores forbrugs-goder (tøj, elektronik, make-up, fødevarer osv) forurener miljøet.

Nå, men min pointe er at barnløshed ikke kun er de barnløses problem...det er et samfundsproblem...og netop derfor mener jeg ikke de selv skal betale! ...i stedet burde vi tænke os om og ændre vores levevis (feks vores opfattelse af at man skal være brun, have farvet hår, bruge make-up osv for at være smuk) hvis vi gerne vil have børnebørn og oldebørn.

...hmm...kom jeg helt ud af kontekst her? Beklager, men jeg bliver bare så ked af det, over at vi ikke kan se, at det er vores alles skyld at vi sidder med de problemer vi har idag!...og det er så frygteligt synd for dem det rammer, både idag og i fremtiden! 

(...og ved godt at nogle årsager til barnløshed ikke kan tilskrives ovenforstående)

Detver nemlig lige præcis kernen i det

Hvorfor har vi i dag så store problemer med at få børn?

Jeg ville heller ikke være så sur over egenbetalingen, hvis de brugte pengene på at finde ud af hvorfor vi har så store problemer med at få børn i dag.

Det er nemlig kun symptom behandling, og i stedet burde der undersøges til bunds hvad vi kan gøre for at undgå disse problemer i fremtiden. For hvad med vores børn, får de samme problemer, eller bliver der bare flere af dem, der ikke kan få børn?

Vi kommer nok aldrig det skadelige helt til livs, men hvis bare noget af det kunne stoppes, og folk fik en større forståelse for de skadelige følgevirkninger for både mennesker og miljø, så kunne vi måske få rettet lidt op på vores verden, og føde de børn, vi nu engang kommer til at mangle i fremtiden, som det ser ud lige nu.

Anmeld

16. september 2011

nielsen80

Jeg kan godt forstå du er frustret,men de penge har adoptivforældre brugt (og mange flere) når de har adopteret.
Og det har ingen sat spørgsmålstegn ved.

Jeg synes så tilgengæld at vi skal forbedre forholdene for børn der er sat i verden,før vi putter penge i at få flere.

Så længe inst. skoler er så ringe,så længe børn bliver banket ihjel fordi der ikke er økonomi til at få dem fjernet og så længe der bor mange børn under kummelige forhold -Er det i mine øjne vigtigere steder at putte pengene end i fertilitetsbehandling.

Og igen hvorfor skal adoptivforældre selv beltale? -Ikke at jeg ikke forstår din frusttion,for det gør jeg ,Men tingene er ikke altid sort/hvide.

Børn eller voksne, vi barnløse er faktisk også mennesker i dette samfund. Og vi kæmper en kamp for at få en drøm opfyldt, som for dig er en selvfølge - selvfølgelig skal vi hjælpe de børn der allerede er, men synes også vi skal hjælpe de syge - og det er barnløshed faktisk.

Derimod er graviditet ikke en sygdom, men den sætter man jo ikke betaling på, selvom det faktisk ville være mere fair. Hvis alle betalte 3000kr per fødsel, så havde vi de penge som man har sparet på de syge barnløse. Og så ville det pludselig være fair, for så ville det være lige for ALLE der ville have børn - og 3000kr er noget mere overkommeligt for en familie, fremfor de summer vi snakker os barnløse skal af med.

Anmeld

16. september 2011

nielsen80

Nessie skriver:

Detver nemlig lige præcis kernen i det

Hvorfor har vi i dag så store problemer med at få børn?

Jeg ville heller ikke være så sur over egenbetalingen, hvis de brugte pengene på at finde ud af hvorfor vi har så store problemer med at få børn i dag.

Det er nemlig kun symptom behandling, og i stedet burde der undersøges til bunds hvad vi kan gøre for at undgå disse problemer i fremtiden. For hvad med vores børn, får de samme problemer, eller bliver der bare flere af dem, der ikke kan få børn?

Vi kommer nok aldrig det skadelige helt til livs, men hvis bare noget af det kunne stoppes, og folk fik en større forståelse for de skadelige følgevirkninger for både mennesker og miljø, så kunne vi måske få rettet lidt op på vores verden, og føde de børn, vi nu engang kommer til at mangle i fremtiden, som det ser ud lige nu.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.