KarinOM skriver:
Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart, at jeg helt sikkert synes at barnløse par skal have alt den hjælp der er muligt...og at barnløshed i de fleste tilfælde skal behandles som enhver anden sygdom!
Men faktisk synes jeg at debatten starter et forkert sted -selvfølgelig ikke for den, der lige står i situationen, al respekt til folk har kan holde humøret højt mens de kæmper for ønske-barnet!- men generelt i samfundet...behandling af barnløshed er jo symptom-behandling, men ikke en egentlig løsning af et problem som faktisk burde berører os alle sammen! -nemlig det at vi lever i et land hvor flere og flere har brug for hjælp til det mest naturlige i verden (at få børn) fordi vi ødelægger det miljø de børn skal vokse op i! Vi hælder massevis af feks hormon-påvirkende stoffer og opløsningsmidler ud i naturen...og undre os så når naturen så ikke vil gå sin gang!
En anden side af sagen er vores livsstil...vi ryger, drikker, spiser for usundt, går i solarie, går i for stramt tøj, dyrker usikker sex (og får sex-sygdomme), bruger hormon-creme og binyrebark-hormon, tager p-piller, farver hår og venter for længe med at få børn...alle ting som har været forbundet med nedsat fertalitet (og ved godt at jeg lyder hellig nu, men jeg kan selv sætte kryds ved hver eneste ting - lige som de fleste andre). Ligesom at fremstillingen af mange af vores forbrugs-goder (tøj, elektronik, make-up, fødevarer osv) forurener miljøet.
Nå, men min pointe er at barnløshed ikke kun er de barnløses problem...det er et samfundsproblem...og netop derfor mener jeg ikke de selv skal betale! ...i stedet burde vi tænke os om og ændre vores levevis (feks vores opfattelse af at man skal være brun, have farvet hår, bruge make-up osv for at være smuk) hvis vi gerne vil have børnebørn og oldebørn.
...hmm...kom jeg helt ud af kontekst her? Beklager, men jeg bliver bare så ked af det, over at vi ikke kan se, at det er vores alles skyld at vi sidder med de problemer vi har idag!...og det er så frygteligt synd for dem det rammer, både idag og i fremtiden!
(...og ved godt at nogle årsager til barnløshed ikke kan tilskrives ovenforstående)
Detver nemlig lige præcis kernen i det 
Hvorfor har vi i dag så store problemer med at få børn?
Jeg ville heller ikke være så sur over egenbetalingen, hvis de brugte pengene på at finde ud af hvorfor vi har så store problemer med at få børn i dag.
Det er nemlig kun symptom behandling, og i stedet burde der undersøges til bunds hvad vi kan gøre for at undgå disse problemer i fremtiden. For hvad med vores børn, får de samme problemer, eller bliver der bare flere af dem, der ikke kan få børn?
Vi kommer nok aldrig det skadelige helt til livs, men hvis bare noget af det kunne stoppes, og folk fik en større forståelse for de skadelige følgevirkninger for både mennesker og miljø, så kunne vi måske få rettet lidt op på vores verden, og føde de børn, vi nu engang kommer til at mangle i fremtiden, som det ser ud lige nu.