tumle81 skriver:
Nu bliver jeg nok skudt i sænk
Men synes faktisk at i krise tider som meget af verden af i lige nu, er det i orden at betale for diverse ting i samfundet...
Jeg synes ikke man kan forvente at staten betaler for alting, og jeg er helt enig i at det ikke er selvvalgt at man ikke kan få børn, men hvad med enlige og lesbiske?? Det er da selvvalgt og man kan jo ikke sige de skal betale og andre ikke skal, da det vist går ind under diskrimination!
Jeg er sikker på at det må være usandsynlig hårdt at man ikke kan få sit ønske om baby uden at skulle igennem lange og hårde dyre behandlinger, men synes at det er ok der er betaling. Hvad med adoptioner? Det koster jo også kassen, og de får heller ikke tilskud, mener jeg...
Mvh Kathrina
Jeg vil ikke skyde dig ned, bare skrive at jo der er faktisk tilskud til adoption - vist nok cirka 60000 kr per barn. Derudover er der faktisk mangel på adoptionsbørn, hvorfor der er så lange venteliste. Mange af de lande, som man før adopteret fra, er blevet så velstillet, at de helst adoptere børn væk indenlands - og færre og færre børn bliver sendt i forslag til udenlands adoptering. I DK har vi kun 5-6 danske børn årligt som bliver sat til adoption, så vi har ikke mange selv indenlands. Hvis alle os barnløse i behandling, som forhåbentlig kan få børn selv med hjælp nu også skulle adoptere, ville ventelisten være endnu længere, og der ville være endnu flere som ikke fik deres drøm om et barn opfyldt. Nu bliver jeg sikker skudt ned, men problemmet med din argumentering og regeringens i dette spørgsmål, er, at man har ikke sat sig ind i tingene før man har en holdning. Man ignorere eksperter, og folk som rent faktisk ved hvad de taler om - og så ender man op med et forslag, som i den grad rammer skævt og uretfærdigt. MEN heldigvis en lille vælgergruppe - så man mister nok ikke så mange stemmer på det - det er klamt!!
Jeg er enig i, at i krisetider, ja der må vi alle hjælpe til - det er bare sjovt nok, at folk altid støtter forslag, som ikke rammer dem selv, der kommer med den argumentation. Jeg synes i stedet, siger man det skal koste at få børn, jamen så læg da en egenbetaling på fødseler - 3500kr per fødsel så har vi de 200mil som staten sparede ved at fjerne hjælpen til os barnløse + lidt ekstra. På den måde ville det være lige for alle - for hvorfor skal det koste at få børn når man er syg, men ikke når man er rask. Og vi skal jo alle hjælpe til i krisetider.........
Nu er jeg af den holdning, at man virkleig skal prøve at undgå egenbetaling på sygehuse. MEN kan det ikke undgåes, så synes jeg man må ramme mere bredt, det er simpelthen ikke rimeligt man rammer en gruppe så hård(vi snakker 30000-50000kr om året). Den udgift må kunne fordeles mere fair!