Penge penge penge....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2011

klmf

HopinWishin skriver:

Jeg har arbejdet siden jeg var 15 år.. Jeg har betalt skat ligesom alle andre! Jeg fejler ingenting, what so ever!

Jeg har en fin BMI, jeg ryger ikke, jeg drikker alkohol til festlige lejligheder, jeg dyrker motion indenfor rimelighedens grænse! MEN min mand er født med kromoson fejl, så han derfor ikke kan gøre mig gravid!.. Men alligevel skal vi betale op til 15.000 kr selv for medicin, vi skal betale omkring 4000 kr. pr. insemation, fordi vi skal bruge donorsæd... Vi betaler for 6 forsøg, og hvis dette ikke hjælper, så skal vi igang med reagenglas.. og de priser tør jeg ik engang skrive!

Mine skattepenge de går til folk der har røget deres lunger væk, folk der er overvægtige fordi de har været dårlige mod sig selv, og derfor skal have fedmeoperationer, jeg betalter for folk der har astma, som stadig ryger som skorstenen (jeg ser det dagligt på mit arbejde).... Jeg betaler til at alle andre kommer foran i køen på sygehuset, selvom jeg står med min mor eller far, som har brug for akut sygepleje hjælp!.. Jeg betaler også til at mit sygehus skal nedlægges, og så skal jeg i stedet køre mindst 40 min for at komme på et ''supersyghus''..

Sys jeg betaler rigeligt for alle andre!!

Hvem er det der kommer foran i sygehuskøen?? Den forstod jeg ikke helt...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2011

esiuol

HopinWishin skriver:

Jeg har arbejdet siden jeg var 15 år.. Jeg har betalt skat ligesom alle andre! Jeg fejler ingenting, what so ever!

Jeg har en fin BMI, jeg ryger ikke, jeg drikker alkohol til festlige lejligheder, jeg dyrker motion indenfor rimelighedens grænse! MEN min mand er født med kromoson fejl, så han derfor ikke kan gøre mig gravid!.. Men alligevel skal vi betale op til 15.000 kr selv for medicin, vi skal betale omkring 4000 kr. pr. insemation, fordi vi skal bruge donorsæd... Vi betaler for 6 forsøg, og hvis dette ikke hjælper, så skal vi igang med reagenglas.. og de priser tør jeg ik engang skrive!

Mine skattepenge de går til folk der har røget deres lunger væk, folk der er overvægtige fordi de har været dårlige mod sig selv, og derfor skal have fedmeoperationer, jeg betalter for folk der har astma, som stadig ryger som skorstenen (jeg ser det dagligt på mit arbejde).... Jeg betaler til at alle andre kommer foran i køen på sygehuset, selvom jeg står med min mor eller far, som har brug for akut sygepleje hjælp!.. Jeg betaler også til at mit sygehus skal nedlægges, og så skal jeg i stedet køre mindst 40 min for at komme på et ''supersyghus''..

Det er generelt et ret følsomt emne herinde (af gode grunde), og jeg må langt hen af vejen erklære mig enig med HopinWishin.

Generelt er jeg imod brugerbetaling i det hele taget i sundhedsvæsnet, men hvis det nu alligevel skulle være den eneste vej frem (hvilket jeg ikke tror, det er), kunne jeg godt gå med til brugerbetaling på nogle behandlinger. Men der skulle være et argument for at vælge en bestemt gruppe behandlinger. Og hvad er begrundelsen for netop at vælge, at det er de infertile, der skal betale deres behandling selv?

At det ikke er en menneskeret at få børn?
Måske er det ikke, men er det mere rimeligt, at samfundet skal betale for behandling af folk, der SELV har været skyld i deres sygdom - som de eksempler HopinWishin nævner?

At det ikke er en sygdom?
Jo, det er det ifølge WHO. Og hvad så med behandling af de gravide i sundhedsvæsenet? Graviditet er heller ikke en sygdom, så så skulle man også selv betale for at føde på et hospital.

Fordi barnløshed ikke er dødeligt?
Det er et brækket ben da heller ikke!

Med andre ord, brugerbetaling er ok, hvis man kan argumentere for det. Men hvad er argumentet i forhold til fertilitetsbehandling?

Anmeld

15. september 2011

Wimmie

tumle81 skriver:

Man vælger da selv sin partner og naturen er altså sådan indrettet at der skal en mand og kvinde til at lave et barn, ikke to kvinder eller to mænd, eller enlig kvinde eller mand!!

Det var ikke dét jeg spurgte om... Og jeg ved skam godt hvordan naturen virker (eller i nogles tilfælde; ikke gør)

Jeg spurgte om man selv vælger at være lesbisk

Anmeld

15. september 2011

Wimmie

HopinWishin skriver:

Nemlig 

Og det der dét der er hele essensen; vi betaler vores behandling gennem skatten, så hvorfor skal vi betale dobbelt?

Anmeld

15. september 2011

chriwi

Lisbeth1985 skriver:

Jeg kunne ikke være mere enig Jeg er SÅ gal over, at man har valgt at fjerne tilskuddet på medicin til fertilitetsbehandling

Jeg håber, at vi får en ny regering i morgen, så vi kan få ændret det hurtigst muligt!!

Lisbeth

Jeg tror ikke du skal gøre dig de store forhåbninger om flere tilskud hvis Rød blok kommer til magten - tror det blivere langt dyrere at være dansker...bare min mening

Anmeld

15. september 2011

nielsen80

tumle81 skriver:

Synes også en egen betaling for bahandling er helt ok, ikk det fulde beløb men et tilskud! Der er jo også forskel på ikk at kunne få børn, og at være lesbisk eller enlig! Eller muligvis være sent ude og derfor har fertilitetsproblemer pga lidt høj alder! Siger jo ikk at man muligvis skal betale alt selv men meget fair med en egen betaling!!

Tror nu ikke jeg sagde nogle steder, at jeg synes egenbetaling som sådan var ok - det jeg skrev, var at hvis der virkelig ingen vej var udenom, så synes jeg man bør finde noget som rammer bredere men ikke i så voldsomt grad, som fertilitetsbetalingen har gjort.

Men lad nu det ligge - jeg tror ikke dette er det rette forum eller tidspunkt for mig at diskutere emnet. Dem som er i denne gruppe, er ofte så føleses og økonomisk ramt + sprægt fuldt med hormoner(inkl mig selv), at jeg faktisk ikke mener, at det ikke er her, vi skal diskutere emnet. Vil heller bruge min energi, på at støtte op om de mange dejlige og stærke kvinder, der er herinde.

Rigtig god valgdag.

Anmeld

15. september 2011

KarinOM

Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart, at jeg helt sikkert synes at barnløse par skal have alt den hjælp der er muligt...og at barnløshed i de fleste tilfælde skal behandles som enhver anden sygdom! 

Men faktisk synes jeg at debatten starter et forkert sted -selvfølgelig ikke for den, der lige står i situationen, al respekt til folk har kan holde humøret højt mens de kæmper for ønske-barnet!- men generelt i samfundet...behandling af barnløshed er jo symptom-behandling, men ikke en egentlig løsning af et problem som faktisk burde berører os alle sammen! -nemlig det at vi lever i et land hvor flere og flere har brug for hjælp til det mest naturlige i verden (at få børn) fordi vi ødelægger det miljø de børn skal vokse op i! Vi hælder massevis af feks hormon-påvirkende stoffer og opløsningsmidler ud i naturen...og undre os så når naturen så ikke vil gå sin gang!

En anden side af sagen er vores livsstil...vi ryger, drikker, spiser for usundt, går i solarie, går i for stramt tøj, dyrker usikker sex (og får sex-sygdomme), bruger hormon-creme og binyrebark-hormon, tager p-piller, farver hår og venter for længe med at få børn...alle ting som har været forbundet med nedsat fertalitet (og ved godt at jeg lyder hellig nu, men jeg kan selv sætte kryds ved hver eneste ting - lige som de fleste andre). Ligesom at fremstillingen af mange af vores forbrugs-goder (tøj, elektronik, make-up, fødevarer osv) forurener miljøet.

Nå, men min pointe er at barnløshed ikke kun er de barnløses problem...det er et samfundsproblem...og netop derfor mener jeg ikke de selv skal betale! ...i stedet burde vi tænke os om og ændre vores levevis (feks vores opfattelse af at man skal være brun, have farvet hår, bruge make-up osv for at være smuk) hvis vi gerne vil have børnebørn og oldebørn.

...hmm...kom jeg helt ud af kontekst her? Beklager, men jeg bliver bare så ked af det, over at vi ikke kan se, at det er vores alles skyld at vi sidder med de problemer vi har idag!...og det er så frygteligt synd for dem det rammer, både idag og i fremtiden! 

(...og ved godt at nogle årsager til barnløshed ikke kan tilskrives ovenforstående)

Anmeld

15. september 2011

nielsen80

KarinOM skriver:

Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart, at jeg helt sikkert synes at barnløse par skal have alt den hjælp der er muligt...og at barnløshed i de fleste tilfælde skal behandles som enhver anden sygdom! 

Men faktisk synes jeg at debatten starter et forkert sted -selvfølgelig ikke for den, der lige står i situationen, al respekt til folk har kan holde humøret højt mens de kæmper for ønske-barnet!- men generelt i samfundet...behandling af barnløshed er jo symptom-behandling, men ikke en egentlig løsning af et problem som faktisk burde berører os alle sammen! -nemlig det at vi lever i et land hvor flere og flere har brug for hjælp til det mest naturlige i verden (at få børn) fordi vi ødelægger det miljø de børn skal vokse op i! Vi hælder massevis af feks hormon-påvirkende stoffer og opløsningsmidler ud i naturen...og undre os så når naturen så ikke vil gå sin gang!

En anden side af sagen er vores livsstil...vi ryger, drikker, spiser for usundt, går i solarie, går i for stramt tøj, dyrker usikker sex (og får sex-sygdomme), bruger hormon-creme og binyrebark-hormon, tager p-piller, farver hår og venter for længe med at få børn...alle ting som har været forbundet med nedsat fertalitet (og ved godt at jeg lyder hellig nu, men jeg kan selv sætte kryds ved hver eneste ting - lige som de fleste andre). Ligesom at fremstillingen af mange af vores forbrugs-goder (tøj, elektronik, make-up, fødevarer osv) forurener miljøet.

Nå, men min pointe er at barnløshed ikke kun er de barnløses problem...det er et samfundsproblem...og netop derfor mener jeg ikke de selv skal betale! ...i stedet burde vi tænke os om og ændre vores levevis (feks vores opfattelse af at man skal være brun, have farvet hår, bruge make-up osv for at være smuk) hvis vi gerne vil have børnebørn og oldebørn.

...hmm...kom jeg helt ud af kontekst her? Beklager, men jeg bliver bare så ked af det, over at vi ikke kan se, at det er vores alles skyld at vi sidder med de problemer vi har idag!...og det er så frygteligt synd for dem det rammer, både idag og i fremtiden! 

(...og ved godt at nogle årsager til barnløshed ikke kan tilskrives ovenforstående)

Uha, ville ellers ikke have blandet mig mere i denne diskussion, af frygt for mine hormoner løb af med mig. Men ville bare lige skrive, at dit indlæg fik mig til at have tårer i øjene(evt også en effekt af de før omtalte hormoner). Du har bare så meget ret!!! Og tak fordi du gav dig tid til at lave et meget velskrevet og relevant inlæg/indspark til en debat, der til tider kører lidt af sporet.

Anmeld

15. september 2011

Muhmi

Lisbeth1985 skriver:

Jeg kunne ikke være mere enig Jeg er SÅ gal over, at man har valgt at fjerne tilskuddet på medicin til fertilitetsbehandling

Jeg håber, at vi får en ny regering i morgen, så vi kan få ændret det hurtigst muligt!!

Lisbeth

Det er så forfærdeligt at dem der skal i fertilitetsbehandling skal straffes på den her måde!

Anmeld

15. september 2011

Wimmie

KarinOM skriver:

Godt og relevant indlæg 

Man skal nemlig kigge på årsagerne samtidig - ligesom man heller ikke løser alle problemerne med overvægt ved at dele fedme-operationer ud til højre og venstre (ikke at jeg er imod operationerne, det er jeg bestemt ikke) - man er nødt til at bekæmpe årsagerne til disse sygdomme 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.