HopinWishin skriver:
Jeg har arbejdet siden jeg var 15 år.. Jeg har betalt skat ligesom alle andre! Jeg fejler ingenting, what so ever!
Jeg har en fin BMI, jeg ryger ikke, jeg drikker alkohol til festlige lejligheder, jeg dyrker motion indenfor rimelighedens grænse! MEN min mand er født med kromoson fejl, så han derfor ikke kan gøre mig gravid!.. Men alligevel skal vi betale op til 15.000 kr selv for medicin, vi skal betale omkring 4000 kr. pr. insemation, fordi vi skal bruge donorsæd... Vi betaler for 6 forsøg, og hvis dette ikke hjælper, så skal vi igang med reagenglas.. og de priser tør jeg ik engang skrive!
Mine skattepenge de går til folk der har røget deres lunger væk, folk der er overvægtige fordi de har været dårlige mod sig selv, og derfor skal have fedmeoperationer, jeg betalter for folk der har astma, som stadig ryger som skorstenen (jeg ser det dagligt på mit arbejde).... Jeg betaler til at alle andre kommer foran i køen på sygehuset, selvom jeg står med min mor eller far, som har brug for akut sygepleje hjælp!.. Jeg betaler også til at mit sygehus skal nedlægges, og så skal jeg i stedet køre mindst 40 min for at komme på et ''supersyghus''..
Sys jeg betaler rigeligt for alle andre!!
Det er generelt et ret følsomt emne herinde (af gode grunde), og jeg må langt hen af vejen erklære mig enig med HopinWishin.
Generelt er jeg imod brugerbetaling i det hele taget i sundhedsvæsnet, men hvis det nu alligevel skulle være den eneste vej frem (hvilket jeg ikke tror, det er), kunne jeg godt gå med til brugerbetaling på nogle behandlinger. Men der skulle være et argument for at vælge en bestemt gruppe behandlinger. Og hvad er begrundelsen for netop at vælge, at det er de infertile, der skal betale deres behandling selv?
At det ikke er en menneskeret at få børn?
Måske er det ikke, men er det mere rimeligt, at samfundet skal betale for behandling af folk, der SELV har været skyld i deres sygdom - som de eksempler HopinWishin nævner?
At det ikke er en sygdom?
Jo, det er det ifølge WHO. Og hvad så med behandling af de gravide i sundhedsvæsenet? Graviditet er heller ikke en sygdom, så så skulle man også selv betale for at føde på et hospital.
Fordi barnløshed ikke er dødeligt?
Det er et brækket ben da heller ikke!
Med andre ord, brugerbetaling er ok, hvis man kan argumentere for det. Men hvad er argumentet i forhold til fertilitetsbehandling?