Hvilken type køber hvad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2011

tudliq

jeg tror man klæder sit barn på , på samme måde som man klæder sig selv...   efter fremtiden.  det trin på den sociale rangstige som man gerne vil have bliver ens eget fremover.  

jeg er førstegangsmor, læser civilingeniør og min mand er chef.  min mand går i jakkesæt og church sko på arbejdet - hjemme går han i afslappet tøj.  vi har lige købt hus og bil og arbejder derfor enormt hårdt hele tiden.... huset skal sættes i stand osv osv.   min datter går meget i katvig, urban elk, danefæ og noget ida t. fordi det har en facon der matcher vores lille runde barn hehe - men også fordi det "lugter af kvalitet" , den slags afslappede kvalitet som gerne må bruges til mudder badning.  

og hvis jeg skulle være tro mod min nuværende situation så ville hun kun gå i bilka tøj - men jeg klæder hende efter hvem vi ser os selv som , og hvem vi vil være om nogle år når huset er indrettet og jeg også tjener penge.  

så - det ærlige svar er at jeg klæder min datter som andre hæjt uddannedes børn - for at hun ( og vi ) skal passe ind , og fordi jeg helt ærligt er mest vild med de mærker....  

men jeg har pådaget at som jeg fik mere og mere uddannelse bag mig, og min mand steg i graderne ( han har også en kandidatgrad ) så ændrede min smag sig også. 

jeg tror det er en hønen og ægget ting.  man vælger ting for at passe ind og som man kan lide - men man kan stort set altid lide mærker der matcher ens ståsted i livet....  

nå - det var mit indput - håber jeg ikek bliver grillet for meget hehehe...   men det er virkeligt min inderste overbevisning at reklamer har langt mere magt end viindrømmer...  og at sætningen " fordi vi kan lide det tøj"  ofte er et resultat af at vi er blevet lært at kunne lide det tøj - fordi det iflg. reklamer sender et signal som vi - i hver vores sociale ståsted - finder atrraktivt.  

hvordan i al verden skulle moonboots og korte nederdele ellers nogensinde være blevet et modefænomen hahaha 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2011

Anne85

LunaLykke skriver:

Jeg synes at de mødre der køber dyrt mærketøj til deres børn 1) må have en høj indkomst 2) går meget op i det ydre, altså er meget materialistiske 3) mødre der stiller meget høje krav til deres børn, deres børn får ikke lov til at være børn, men er meget velopdragne. 

Sådan har jeg altid oplevet de mødre der køber så dyrt tøj til deres børn.

Dem der køber det "billige" tøj fra føtex (hvor mærket i øvrigt ikke længere hedder friend , (jeg arbejder der hihi) men Mads&Mette) og tøj og sko , er fornuftige, lader deres børn lege og blive beskidte, de er måske lidt mere open-minded og mere nede på jorden. 

Oftest , dem der har mange børn køber tøj i føtex, tøj og sko osv, fordi de helst gerne vil have så meget tøj som muligt for så få penge som muligt .

Håber det kunne bruges lidt

Sikke en fordom... kunne det mon tænkes at det blot var mødre der ville deres børn det bedste på alle leder og kanter (og hermed siger jeg IKKE at man ikke vil det hvis man køber tøj fra tøj og sko, bilka, føtex og hvad der ellers skrives... der har mine børn så absolut også en masse tøj fra). Kunne det tænkes at det var mødre der brugte mange penge på børnenes fødtøj for at sikre ordentlig støtte til de små voksende fødder - og for at sikre at fødderne blev holdt tørre hele dagen. Kunne det være mødre der brugte mange penge på overtøj så børnene ikke skulle fryse og ikke skulle blive våde i den kolde vinter. Mht katvig o.lign. kunne det så være mødre der gik meget op i økologi og miljø (pga den måde lige netop det mærke er fremstillet).

Mine børn ejer tøj i alle prisklasser, men der er vist ingen der er i tvivl om at de får lov til at være BØRN - de kommer altid hjem fra dagpleje og børnehave med mudder, mad, maling osv på tøjet - og det er da skønt - uanset om blusen har kostet 50 eller 500 kr!

Anmeld

13. september 2011

Camulla

miejen skriver:

Hej alle i dejlige mødre!

Jeg er ved at skrive opgave omkring børnetøj og de signaler det sender?

Jeg ville blive glad hvis i ville komme med nogle udtalelser om hvilken slags mor der køber en bestem slags tøj. Jeg ved det er lidt besværligt, men tit er der nogle ting man forbinder med forskellige tøjmærker. (kvindens uddannelse, indkomst, bopæl, udseende/ eget tøj, politisk holdning eller andet) Prøv! alle svar er meget velkomne og i må selv om i svarer på en eller flere typer.

Tusind tak

Hvilken type kvinde/mor køber Burberry til sit barn?

Hvilken type kvinde/mor køber Nike til sit barn?

Hvilken type kvinde/mor køber Katvig til sit barn?

Hvilken type mor køber Little One fra Tøj og sko til sit barn?

Hvilken type mor køber Friend fra Føtex til sit barn?

Jeg tror der kan være mange forskellige grunde til at man køber det tøj man gør. 

Jeg har en veninde som kun køber Burberry, Hilfiger, Wheat osv. til sin dreng, og som en skrev, går hun meget op i opdragelse. Han skal simpelthen kunne alting selv og han er lige blevet 2. Det er simpelthen for meget! Og han må ikke engang hoppe i en vandpyt, for så bliver hans tøj beskidt...

Jeg syntes til at starte med, at det var enormt fascinerende at hun havde alt det lækre tøj til ham, men med tiden savner jeg virkelig noget farve eller et print af et grønt monster lige på maven. Det bliver sku lidt kedeligt med hvide Levis t-shirts og brunt tern.

Jeg gik til psykolog for snart et år siden og der snakkede vi om, hvorfor jeg gik så meget op i mærkevarer. Det har jeg gjort en del tidligere da jeg avde råd til, har rigtig mange Gucci ting f.eks. og fortæller altid folk hvad noget har kostet når jeg viser dem det, hvilket irriterer mig og altid har undret mig. Min psykolog sagde så, at det er fordi jeg i min opvækst kun har fået materielle ting og ingen kærlighed, penge har været det vigtigste og derfor tror jeg at folk omkring mig går op i det også. Kunne f.eks. aldrig drømme om at sætte fødderne i en Tøj & Sko, jeg synes det ville være pinligt at blive set der... 

Åhh, ved ikke hvad jeg ville sige med dette, men måske bare, at der kan ligge noget helt grundlæggende psykologisk i det. Har ikke læst alle de andre indlæg, så ved ikke om andre har været inde på samme. Håber du kan bruge det og held og lykke med din opgave  

Anmeld

14. september 2011

lycly

Anne85 skriver:

Sikke en fordom... kunne det mon tænkes at det blot var mødre der ville deres børn det bedste på alle leder og kanter (og hermed siger jeg IKKE at man ikke vil det hvis man køber tøj fra tøj og sko, bilka, føtex og hvad der ellers skrives... der har mine børn så absolut også en masse tøj fra). Kunne det tænkes at det var mødre der brugte mange penge på børnenes fødtøj for at sikre ordentlig støtte til de små voksende fødder - og for at sikre at fødderne blev holdt tørre hele dagen. Kunne det være mødre der brugte mange penge på overtøj så børnene ikke skulle fryse og ikke skulle blive våde i den kolde vinter. Mht katvig o.lign. kunne det så være mødre der gik meget op i økologi og miljø (pga den måde lige netop det mærke er fremstillet).

Mine børn ejer tøj i alle prisklasser, men der er vist ingen der er i tvivl om at de får lov til at være BØRN - de kommer altid hjem fra dagpleje og børnehave med mudder, mad, maling osv på tøjet - og det er da skønt - uanset om blusen har kostet 50 eller 500 kr!

Jeg har intet sagt om fodtøj og økologi. Jeg snakkede om mærket Burberry fordi det er det TS nævner i starten. JEG har bare oplevet de gange jeg har set børn med burberry tøj, at så er det som jeg beskrev. Mest fordi at hvis jeg købte burberry tøj, så skulle mine børn sgu ikke have lov til at svine sig til, det er tøjet ALT for dyrt til. Men det synes jeg bare ikke høre barndommen til, der skal de sgu have lov til at rode sig ind i mudder fra top til tå hvis de synes det er sjovt. Så må man købe det dyre tøj når de bliver ældre. 

Det er min holdning efter hvad jeg har oplevet . Som du også kan se længere oppe så har jeg skrevet at jeg KUN snakkede om dyre mærker som Burberry, Gucci osv.

Anmeld

14. september 2011

TinaPina

Det er jo super svært at svare på!

Jeg selv køber mest Hummel og H&M tøj til min søn. Det er ganske enkelt det han kan passe. Han er en lang tynd fyr så bilka, føtex og kvicklytøj er alt for bredt. H&M er super fint, det bliver dog lidt slidt efter en nogle vaske. Men som basis er det super. Hummel er klart det han har mest af lige nu, men vi får rigtig meget af det i gave.

Der betyder meget for mig at han er ren og pæn, men ikke som sådan noget hvad tøjet hedder. Vi køber det der er smart efter vores mening.

Vi er meget gennemsnitlige i indkomst tror jeg. Jeg er uddannet social- og sundhedsassistent og kæreste er uddannet teknisk designer.

Anmeld

14. september 2011

Lulle25

miejen skriver:

Jeg ville blive glad hvis i ville komme med nogle udtalelser om hvilken slags mor der køber en bestem slags tøj. Jeg ved det er lidt besværligt, men tit er der nogle ting man forbinder med forskellige tøjmærker. (kvindens uddannelse, indkomst, bopæl, udseende/ eget tøj, politisk holdning eller andet) Prøv! alle svar er meget velkomne og i må selv om i svarer på en eller flere typer.

Tusind tak

Jeg har 4 børn og går højt op i mine børns tøj.

Jeg køber burberry, norlie, hilfiger, ralph lauren, gro company, diesel, levis, ver de terre. Mine børn må pjaske i vandpytter, lege i mudder, lave sandkager, hoppe springe, cykle, bage og klippe klister ja ganske enkelt være børn selvom de har dyrt tøj på, jeg spare derimod på mit eget tøj som sagtens kan være købt i hogm osv. Jeg nyder og købe mine ungers tøj og jeg synes slet ikke mine børn bliver mindre børneller er bedre opdraget af at gå i dyrt tøj, det er mit valg og det skal de ikke bøde for

Anmeld

14. september 2011

Lunae

miejen skriver:

Tusind tak

Jeg tror ikke man kan generelisere så meget, men af de mærker som du nævner, der køber jeg kun Katvig! Ellers er jeg fan er molo, ej sikke lej, småfolk, hollys og Hummel!

Jeg er en knap 25 årig studerende fra Aarhus. Jeg går op i tøj og mode og elsker at shoppe!!

Anmeld

14. september 2011

Dot D

Jeg har altid bandet mærketøj langt væk. MEN nu har mine børn faktisk en hel del af det. Vores økonomi er ikke vildt stor, da jeg er på SU, men så sparer vi andre steder. 

Jeg fik for et par år siden nærmere kendskab og adgang til mærketøj, og har siden været solgt.... Det holder jo bare vildt godt, Sophus kan f.eks.  kravle på knæ hele dagen i sandkassen, og stadigvæk er bukserne vildt pæne efter en tur i maskinen. Vi er på ingen måde materalistiske i vores familie, og vi er heller ikke blege for at købe tøj i Føtex/Bilka, når vi ser noget vi kan lide, MEN det holder altså bare ikke til det samme som mærketøjet.

Så jeg er en mor, der køber: Småfolk, Danefæ, Krutter, Friends og Mads og Mille...... Og mange andre mærker

Anmeld

17. september 2011

T&T

Det tøj der er størst udskiftning i, køber jeg så billigt som muligt. Bodyer, nattøj, strømpebukser, sokker etc. Det bliver købt i Føtex, H&M o.lign.

Bluser og bukser, hvor udseendet er lidt vigtigere, køber jeg gerne lidt dyrere, hvis altså det er pænt og kvaliteten følger med. Han har en del i Ejsikkelej. Derudover køber jeg Name IT, Minymo og i den stil. Jeg køber gerne på udsalg. Er ligeglad med, om tøjet er fra sidste år. Jeg kunne nok ikke finde på og købe tøj i Molo-prisklassen. Mest fordi jeg syntes meget af tøjet er alt for grimt i forhold til prisen.

Sko og støvler, der køber jeg hvad jeg syntes er pænt og hvad der passer hans fod. Jeg har dog en øvre smertegrænse og bruger max. 500,- på et par støvler (dem han har nu har kostet 180-250 kr.) og en del mindre på sko. Jeg prøver og købe på udsalg.

Flyverdragte har jeg både i Reima Tec, Name IT og fra Brugsen. Jeg kvier mig meget ved og bruge en formue på flyverdragt.

Hat og handsker der køber jeg hvad der er varmt, vindtæt, praktisk og pænt. Det kan sagtens være billigt.

Derudover får jeg en del brugt tøj af veninderne. Det bruger vi flittigt.

Han har iøvrigt haft en vinterjakke fra Burberry, den brugte han to gange. Den var slet ikke designet til et lille barn. Lukkede alt for tæt i halsen, var for kort i livet etc.

Jeg er alenemor til en dreng på 18 mdr. Jeg arbejder som sygeplejerske (men tjener mere - på den rigtige side af 500.000). Vi kører rundt i en lille Peugeot 107, bor til leje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.