Hvilken type køber hvad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.941 visninger
58 svar
0 synes godt om
13. september 2011

miejen

Hej alle i dejlige mødre!

Jeg er ved at skrive opgave omkring børnetøj og de signaler det sender?

Jeg ville blive glad hvis i ville komme med nogle udtalelser om hvilken slags mor der køber en bestem slags tøj. Jeg ved det er lidt besværligt, men tit er der nogle ting man forbinder med forskellige tøjmærker. (kvindens uddannelse, indkomst, bopæl, udseende/ eget tøj, politisk holdning eller andet) Prøv! alle svar er meget velkomne og i må selv om i svarer på en eller flere typer.

Tusind tak

Hvilken type kvinde/mor køber Burberry til sit barn?

Hvilken type kvinde/mor køber Nike til sit barn?

Hvilken type kvinde/mor køber Katvig til sit barn?

Hvilken type mor køber Little One fra Tøj og sko til sit barn?

Hvilken type mor køber Friend fra Føtex til sit barn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin

He he...hænger det nu sammen med hvad type man er??

Vi går ikke op i mærkerne her i huset, som rummer 7 mennesker.

Mor-uddannet so-su-hjælper, far uddannet murer og 5 børn på hhv 16, 13, 10,7 og 3 år.

Jeg kender knap de mærker du nævner der. Vores tøj er billigt, køber oftest i bilka, føtex og tøj og sko, men køber også gerne genbrugstøj, både til vores børn og voksne.

Vi har ejet nedlagt landbrug, som vi selv sætter i stand, vi har 2 hunde og 2 katte. Og vi prioterer hellere at få betalt regninger til tiden, mad mv frem for at tøjet skal hedde noget bestemt.

Hvis vores børn ejer mærketøj, er det oftest nnoget de har fået i gave. Vores ældste arbejder selv og køber selv hendes tøj, og det er en god blanding af hvad der er pænt og brugbart for hende.

Vores yngste datter på 7 går ligeså meget i det aflagte tøj fra drengene som hun går i pigetøj.

Hvis vi er inviteret i byen eller andet, så køber jeg a og til noget i h og m....men synes sjælden de har det jeg søger. 

Tilgengæld vil jeg da poienterr at mine børn altid er rene og i uplettet tøj i skole mv, de har masser af venner og ingen af dem har oplevet at blive valgt fra pga tøjet. Vi får oftest af vide at vi minder om familien krumme (fra tv), her er altid liv og glade dage, vores døre er altid åbne for vores børns venner. Uanset om de kommer i mærketøj eller ej........men JEG tager ikke hensyn til vennernes tøj! Hvis ungerne vil lave mudderkager, så får de lov til det!!

Jeg har endnu ikke oplevet at få uvenner pga af det heller. jeg oplever at vi er vellidte, om det er pga tøjet eller ej ved jeg ikke.

Tror ikke at man skal ligge så meget i det med tøjet. Tror mere at det handler om de signaler vi udsender som mennesker. Og de der er meget forhippet på at tøjet skal hedde noget specielt......ja ærlig talt så tror jeg at de på sigt glemmer det der i virkelig heden betyder noget....men det er jo en hel anden historie

Anmeld

13. september 2011

miejen

Hej Tin,

Tusind tak for dit svar. Der er mange forskellige måder at se det på og jeg tror tit at de signaler børnenes tøj sender er noget man ikke ikke er helt bevidst om at man tænker over, før der bliver spurgt ind til det. For eksempel er der en mor der skriver dette 

"Jeg ved ikke, hvor det kommer fra, det irriterer mig lidt, at de der billeder dukker op, men den oplagte tanke er, at det er moderen, der lige har lidt mere overskud i pengepungen, end hende der går i Føtex. Og så er det moderen, der går på Café, og moderen som også har den rigtige barnevogn ... Men det er også en mor, der har Katvig tøj, Molo tøj eller Småfolk tøj. Og hun er nok den der lidt idealiserede mor, som man ser i bladene, hende der også bager til dem på stuen, når barnet har fødselsdag, og det er ikke bare en bradepande chokoladekage, det er små muffins med små tegninger på dem alle sammen. Og det er moderen, der giver barnet klid, du ved rigtig mad, ikke noget på dåse..."

Det er selvfølgelig forskelligt hvordan man opfatter de forskellige mærker og jeg tror også det kommer an på hvor gammel man er og om man er førstegangs mor eller om man har prøvet det nogle gange og har fundet en god balance og viden om det vigtige.. Jeg tror at en stor del af jagten på de "smarte" mærker kan være fordi man gerne vil vise ud udaftil at man er en god moder. Jeg siger ikke at man ikke er det uden de smarte mærke, men det er lige som om det hjælper nogle med at signalerer et bestemt image. 

Anmeld

13. september 2011

lycly

Jeg synes at de mødre der køber dyrt mærketøj til deres børn 1) må have en høj indkomst 2) går meget op i det ydre, altså er meget materialistiske 3) mødre der stiller meget høje krav til deres børn, deres børn får ikke lov til at være børn, men er meget velopdragne. 

Sådan har jeg altid oplevet de mødre der køber så dyrt tøj til deres børn.

Dem der køber det "billige" tøj fra føtex (hvor mærket i øvrigt ikke længere hedder friend , (jeg arbejder der hihi) men Mads&Mette) og tøj og sko , er fornuftige, lader deres børn lege og blive beskidte, de er måske lidt mere open-minded og mere nede på jorden. 

Oftest , dem der har mange børn køber tøj i føtex, tøj og sko osv, fordi de helst gerne vil have så meget tøj som muligt for så få penge som muligt .

Håber det kunne bruges lidt

Anmeld

13. september 2011

Carl-Emil's mor

miejen skriver:

Jeg ville blive glad hvis i ville komme med nogle udtalelser om hvilken slags mor der køber en bestem slags tøj. Jeg ved det er lidt besværligt, men tit er der nogle ting man forbinder med forskellige tøjmærker. (kvindens uddannelse, indkomst, bopæl, udseende/ eget tøj, politisk holdning eller andet) Prøv! alle svar er meget velkomne og i må selv om i svarer på en eller flere typer.

Tusind tak

Jeg vil meget gerne vide i henhold til hvilket studie denne undersøgelse er udsprunget fra før jeg svare ?  

Anmeld

13. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Luna F. skriver:

Jeg synes at de mødre der køber dyrt mærketøj til deres børn 1) må have en høj indkomst 2) går meget op i det ydre, altså er meget materialistiske 3) mødre der stiller meget høje krav til deres børn, deres børn får ikke lov til at være børn, men er meget velopdragne. 

Sådan har jeg altid oplevet de mødre der køber så dyrt tøj til deres børn.

Dem der køber det "billige" tøj fra føtex (hvor mærket i øvrigt ikke længere hedder friend , (jeg arbejder der hihi) men Mads&Mette) og tøj og sko , er fornuftige, lader deres børn lege og blive beskidte, de er måske lidt mere open-minded og mere nede på jorden. 

Oftest , dem der har mange børn køber tøj i føtex, tøj og sko osv, fordi de helst gerne vil have så meget tøj som muligt for så få penge som muligt .

Håber det kunne bruges lidt

Super godt formuleret

Anmeld

13. september 2011

Ciss

Jeg kan kun svare for mig selv.

Gennemsnitsindtægt og til venstre for midten et sted politisk.

Mærketøj til børnene betyder meget lidt for mig!

Det som betyder noget er udseendet.

Jeg forsøger at undgå det mest overnusselige til pigen og en totalt blå garderobe til drengen.

Farveglade unger uanset køn er det jeg går efter.

Så du kommer aldrig til at se mig købe strømpebukser med flæser på rumpen til pigen eller ensfarvet blåt til drengen, hvis jeg kan undgå det.

Noget lyserødt og blåt har de selvfølgelig, og de får jo gaver fra andre også, men sådan er min preference.

Jeg forsøger at tænke kvalitet, men jeg køber tøjet der hvor jeg kan finde det og efter økonomien på det pågældende tidspunkt.

Anmeld

13. september 2011

N&J

miejen skriver:

Tusind tak

Hmm.. en der går meget op i hvordan andre opfatter hende. Kender ingen der har det til deres barn. 

Alle slags vel - Nike er blevet en lidt mere normal mærke, jeg ser det ikke som mærketøj. 

Er det det med æblerne?, dem der enten vil signalere velstand eller dem som bare syntes designet er flot.

Fåes også i Bilka - der er dem der aldrig kunne drømme om at handle tøj til deres børn i dagligvareforretninger, simpelthen fordi at de ikke ønsker andre skal tro at de ikke har råd til kvalitet. 

Nu er nogle af basisvarene fra Little one faktisk noget af det bedste babytøj jeg nogensinde har haft, men efter 2 år, bliver tøjet ikke billigere end Hm og name it og udvalget er mere begrænset syntes jeg.

Det samme som med Bilka. 

Jeg er studerende og alene med min datter - læser til lærer og kommer formentlig aldrig til at have en kæmpe månedligt løncheck, men jeg har købt alle billig mærkerne og går ikke op i mærketøj, men op i kvalitet, pris og udseende på tøjet. 

Efter min datter er blevet 2 år er priserne på tøjet også fuldt med så jeg køber oftes tøj i hm og name it/andre børnetøj og så jager jeg tilbud på nettet - af mærker køber jeg hummel - jeg elsker hummel og syntes det har fantastisk kvalitet og holder stilmæssigt og så er tøjet ikke dyrere end det normale tøj - ellers havde jeg nok ikke købt nær så meget af det, men køber næsten altid tøj på tilbud og har ingen problemer med at købe tøj i dagligvareforretninger eller ligende, men kunne jeg finde på at købe gucci, burberry eller ligende til mit barn - nej, heller ikke selvom min løncheck viste sig at indeholder langt mere end forventet. 

Men jeg har da opdaget at min datter har "mærketøj" - jeg vidste bare ikke det var mærketøj - har bare købt det fordi det var billigt, og havde ikke hørt om mærkerne - det har jeg så nu. 

Men min søster har både bilkatøj og Hillfinger til hendes dreng, så jeg ved ikke helt hvor hun ligger, det virker som om det er blevet mere reelt at mikse billigt med dyrt, men derfor er der stadig nogen der anser dagligvareforretningernes tøj for værende et signal for mangel på penge/status.  

Anmeld

13. september 2011

N&J

miejen skriver:

Tusind tak

Hov og friends er fra kvickly ikke føtex

Anmeld

13. september 2011

Bambino

Tja.. hvad er jeg så for en type?

Jeg er studerende og enlig mor til 2 børn. Mangler ingen penge, bor rigtigt billigt men har så til gengæld en nyere bil der kun er 2 år gammel.

Jeg køber ikke bestemte mærker så børnene har mærker som Nike, H&M, Småfolk, Friends, Little One, Me Too, Katvig og EjSikkelej! Alså mange forskellige mærker alt efter hvad jeg kan li.

Det vigtigste for mig er at tøjet ikke er alt for dyrt da det skal kunne holde til at blive beskidt og slidt. Desuden er der rigtig meget tøj de hver især skal have i de forskellige sæsoner, det løber hurtigt op så jeg har også fået en masse aflagt fra veninder og familie. Jeg er alså all-round.

Da jeg efterhånden har prøvet næsten alle mærker (på nær Burberry og i den klasse) kan jeg sige at pris ikke altid er lige med kvalitet. Bl.a køber jeg sjældent Molo da det er alt for dyrt i forhold til hvad det kan holde til. Fx. bliver det meget hurtigt forvasket og ser slidt ud. Derimod er jeg meget glad for Katvig da det er økologisk, lavet af genbrugsmaterialer og fri for skadelige stoffer.

Det vigtigste er- og det må vi ikke glemme, er at børn skal være børn. Uanset tøjet.  Det er også sundt at de vokser op med en følelse af at det ikke altid handler om det ydre men det indre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.