Egenbetalingen. Hvor er den henne i valgdebatten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2011

Kofoed.

kitty skriver:

Jeg synes det er helt fint at man skal betale noget selv. Det kan godt være DK er et godt og "rigt" land, men det er ikke Palles gavebod! Jeg synes bare nogle gange betalingen kommer i overdimensioneret form ét sted, og så letter man et andet sted.. Samtidig med man ønsker flere børn og en større befolkning.. Der er noget der ikke hænger sammen.

Behandling er en jungle, oversigterne er svære at finde, prislisterne ligeså.. Det er noget rod!

Vi snakker allerede om barn nr 2, selvom Boas kun er 10 uger.. For vi ved det bliver dyrt. Vores søn kan på ingen måde gøres op i penge, slet ikke.. Men jeg ville lyve, hvis ikke jeg var gæad for det lykkedes os inden brugerbetalingen trådte i kraft!

Det er nemlig sådan jeg også har det. Vi kan ikke få alt, men derfor skal det vi for sgu være ligeligt fordelt, bliver/er man syg, så skal de overordnet retningslinjer være ens. Det kan man, hvis man laver en ens retnings politik omkring selvbetaling af medincin, men den er bare svær at lave, puha, hvordan det hele lige skal gå på, aner jeg ikke. Synes også at er man så heldig, at man aldrig bliver syg, jamen så skal man heller ikke rammes for hårdt og igen, hvor går den grænse. Den er svær, så er glad for, at jeg ikke skal komme med den endelige afgørelse i alt det her.

Du kan vel lige lave en oversigt over behandlings typerne Aner ikke engang hvor mange der er.

men jag kan nu godt forstå dig, et liv kan ikke gøres op i penge, men det er nu rigtig mange penge for en ganske almindelig familie, Bill Gates kan sagtens betale til en hver tid, men hos os andre er der altså en stor forskel på 3 og 30 tusind.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2011

ønskebørn74

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Som frygtet - og ventet er egenbetalingen på fertilitetsbehandling fuldstændig væk i valgkampen. Jeg ved godt det på papiret måske er en lille del af helheden. Men at beskatte nogen for en sygdom, men ikke andre... Hvordan pokker skal det nogen sinde kunne retfærdiggøres...

Jeg virkelig i tvivl om hvor mit kryds skal sættes pt. Vil ikke stemme ud for en holdning til én sag ud af mange vigtige, men alligevel synes jeg det er svært ikke at gøre det, da det ligger SÅ dybt i mig, den følelse jeg fik i kroppen da loven blev vedtaget.

Til gengæld er der mange andre ting som jeg i helheden ser som vigtigere lige nu... Synes det er svært...

Hvad tænker i piger? Synes i ikke også at emnet er forsvundet fra jordens overflade? Gemt og pakket væk!

Ved ikke om jeg tror på at nogen som helst partier nogensinde vil genindføre økonomisk hjælp på området, så vi slipper for så skæv en brugerbetaling som jeg synes det er.  Skal der brugerbetaling synes jeg det skal være lige fordelt, og der er vist lang vej uanset hvem, hvordan og hvorledes. 

SUK 

Der er både plusser og minuser ved den nye lov... For os der er igang nu, er det bedst at det bliver som det er... For før var der intet tilskud til medicinen i det private. Det er der nu, i form af at man også her betaler 15.000 og får resten udleveret... Før var det fuld pris...

Så er det få til gengæld en del dyrere at være i det offentlige...

Jeg havde stor vrede over den nye lov og har det stadig... Jeg mener slet ikke der skal være antal børn begrænsning, el. antal forsøgs grænse... Det burde klasificeres som enhver anden sygdom... Så både de gamle og de nye regler er mig meget imod, når det gælder om regler omkring fertilitetsbehandling i det offentlige...

Anmeld

10. september 2011

-Sigrid-

kitty skriver:

Ja, altså det er jo ridset meget groft op, da jeg ikke kender de eksakte priser. Men jeg fik mange scanninger, meget medicin og ja.. havde hver enkelt del kostet, så havde det være dyrt!

Vi må allerede nu tænke på nr 2, for det kræver en opsparing... Men det er vores lod, hvis vi vil have børn.. At betale ved kasse 1.. Desværre

Jeg forstod din pointe

Puha... Nøj, hvor er jeg pludselig (endnu) mere glad for at Krøllen er lavet så nemt, det er da voldsomt hvor meget I skal igennem for at få Jeres børn lavet - og SÅ kommer graviditeten, fødslen, indkøb til baby, nætterne og så videre... Det er sikkert det hele værd, tvivler ikke på det, men det er godt nok voldsomt 

Anmeld

10. september 2011

Kofoed.

Lisbeth1985 skriver:

Vi er så heldige, at vi ikke behøver låne penge i banken for at få råd til vores behandling - vi kan "nøjes" med at vælge visse goder fra (fx bil, ferier, osv). Men hvis et lån var den eneste mulighed ville vi til enhver tid gøre det!! Vores ønske om at blive forældre er så stort, at vi vil undvære rigtig meget for at få det ønske opfyldt!!

Det er jo det, vi er to unge, med hver vores uheldig/fejlprioteter i bagagen, ergo gæld og så er jeg på KH og kæreste har et deltidsjob, da han ikke kan finde et fuldtid indenfor hans erfrarings område. Så vi ville alrdrig kunne spare op til et ICSI forsøg. Self ville jeg ikke være på KH, vis jeg ikke var gravid, men det er jo ikke fordi en SU gør noget bedre, dog har man så muligheden for et fritidsjob.

Så enten måtte vi bare vente flere år på at blive gældfri og så spare op imens og det kunne jo godt tage 3-4 år, så bliver vi måske gravide efter 2 år, derefter skal man spare op til en to'er, det tager to år, så er jeg blevet 30, jamen tiden render jo hurtigt ud. Ellers må man opgive at få børn, nok næppe.

Forstår ikke logikken i den lov i det lange løb, her og nu kan jeg godt se fordelene for staten, men om 20 år når arbejdskraften, som kunne have været lavet nu, mangler, så havde de penge spare nu, nok ikke gået helt op, med de penge man mister i sidste ende.

Anmeld

10. september 2011

Lisbeth1985

Kofoed. skriver:

Det er jo det, vi er to unge, med hver vores uheldig/fejlprioteter i bagagen, ergo gæld og så er jeg på KH og kæreste har et deltidsjob, da han ikke kan finde et fuldtid indenfor hans erfrarings område. Så vi ville alrdrig kunne spare op til et ICSI forsøg. Self ville jeg ikke være på KH, vis jeg ikke var gravid, men det er jo ikke fordi en SU gør noget bedre, dog har man så muligheden for et fritidsjob.

Så enten måtte vi bare vente flere år på at blive gældfri og så spare op imens og det kunne jo godt tage 3-4 år, så bliver vi måske gravide efter 2 år, derefter skal man spare op til en to'er, det tager to år, så er jeg blevet 30, jamen tiden render jo hurtigt ud. Ellers må man opgive at få børn, nok næppe.

Forstår ikke logikken i den lov i det lange løb, her og nu kan jeg godt se fordelene for staten, men om 20 år når arbejdskraften, som kunne have været lavet nu, mangler, så havde de penge spare nu, nok ikke gået helt op, med de penge man mister i sidste ende.

Der er ikke nogen tvivl om, at den nye lovgivning er en underskudsforretning i det lange løb: færre børn = færre til at bidrage til samfundet! Og netop derfor skal vi have lavet den lov om HURTIGTS muligt!!

Anmeld

10. september 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

ønskebarn74 skriver:

Der er både plusser og minuser ved den nye lov... For os der er igang nu, er det bedst at det bliver som det er... For før var der intet tilskud til medicinen i det private. Det er der nu, i form af at man også her betaler 15.000 og får resten udleveret... Før var det fuld pris...

Så er det få til gengæld en del dyrere at være i det offentlige...

Jeg havde stor vrede over den nye lov og har det stadig... Jeg mener slet ikke der skal være antal børn begrænsning, el. antal forsøgs grænse... Det burde klasificeres som enhver anden sygdom... Så både de gamle og de nye regler er mig meget imod, når det gælder om regler omkring fertilitetsbehandling i det offentlige...

Jeg har faktisk i grunden ikke noget imod egenbetaling. MEN jeg er imod at det er en gruppe det rammer og ikke alle. Jeg er liberal og tror mest på deres økonomiske politik, men jeg synes ikke det er ok at man har valgt at gå efter en gruppe... Det skal være lige fordeling af vilkårene. 

Anmeld

10. september 2011

Kofoed.

Lisbeth1985 skriver:

Der er ikke nogen tvivl om, at den nye lovgivning er en underskudsforretning i det lange løb: færre børn = færre til at bidrage til samfundet! Og netop derfor skal vi have lavet den lov om HURTIGTS muligt!!

Og få lavet en der fungere, så lige ønskebarn74's indlæg og det giver da heller ikke nogen mening, at der i den gamle lov var forsøgs og børne antals grænse.

Anmeld

10. september 2011

isabellamor skriver:

sf har sagt at det skal væk og at det allerede kan mærkes efter et år... 

så tjek evt hvad deres holdninger er

Jeg ved skam godt hvad deres holdninger er. Jeg har som sådan ikke noget imod egenbetaling for nogle ydelser. Der hvor jeg stejler er, når det kun er én gruppe man pålægger en egenbetaling i det offentlige. Jeg mener det bør være lige for alle. 

Anmeld

10. september 2011

ønskebørn74

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Jeg har faktisk i grunden ikke noget imod egenbetaling. MEN jeg er imod at det er en gruppe det rammer og ikke alle. Jeg er liberal og tror mest på deres økonomiske politik, men jeg synes ikke det er ok at man har valgt at gå efter en gruppe... Det skal være lige fordeling af vilkårene. 

Da mener jeg at med den vanvittige skat vi betaler ..

At alt hvad der hedder sundhed er gratis...

Anmeld

10. september 2011

ønskebarn74 skriver:

Da mener jeg at med den vanvittige skat vi betaler ..

At alt hvad der hedder sundhed er gratis...

Jeg vil skam også gerne have skatten ned inden der kommer egenbetaling på ting 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.