Hvilke krav stille du din tumling på 15 mdr?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2011

bullerbassen

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Må jeg høre om jeres hverdag?

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Her er Silas snart 2 år - han spiser selv hans mad enten med gaffel / ske eller hænder , der har han gjort længe.

Vi har ikke bøjle på trip trap stolen kom af da han var 14 mdr , han kravler selv op og ned.

Vi øver i at tage tøjet af med hjælp fra os - han er ikke god til det men vil gerne.

Vi øver i små ting med at hjælpe med at rydde op , sættet sine sko på plads osv.

Hvis han spilder på gulvet får han et stykke papir og tørre op .

Ved ikke om du sætter for høje krav til dine drenge , men min erfaring siger mig at med 2, så er man lidt mere streng end med en. Har jo prøvet begge dele. Når jeg ser tilbage på da tvillingerne var små, var vi mere strenge end nu. Det VAR nødvendigt ellers kunne de vælte hele huset. Tror ikke du skal have dårlig samvittighed I gør hvad der virker hjemme ved jer og drengene vil sikkert gerne ellers gjorde de de jo ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2011

Lou87

dorthemus skriver:

Stop stop stop stop Malene!!!

Du har bare et par meget fremmelige drenge der har været/er hurtig med mange ting. Så længe man ikke forventer at de skal kunne det i den alder er det da helt fint...synes det er skønt at du griber chancen og øjeblikket da du ser dem smide legetøj i skraldespanden

Min Runa går ikke endnu og det kan da godt stresse mig fordi ALLE på hendes alder går, men hvad skal jeg gøre ved det?  Må jo bare vente til hun er klar og så rose og anerkende de fremskridt hun gør hver dag.

Enig her..

Min pige er vidst nok li lidt yngre end Runa, men hun er fyldt et år nu her d. 3 og går heller ikk endnu.. Jeg ka godt mærke jeg er sådan lidt stresset hvis man ka kalde det det.
Men jeg siger også til mig selv at det ska nok komme og man alligevel ikk kan presse dem mere og ska heller ikk!

Og er også enig i at Malene: så længe de godt gider, jamen så er det da bare dejligt.. jeg er sikker på at hvis ikk de gjorde det igen, jamen så var de ikk klar.

Anmeld

29. august 2011

Mille83

Nicoline er 15 mdr. 

Hun hjælper med og tømme opvasker 

Hun putter tøj i vaskemaskinen og trykker på startknappen 

Hun er lige begyndt og rydde op efter hun har leget

Hun kan tage strømper af, men ikke på - men prøver hele tiden...

Hun henter selv hendes sko om morgenen, og prøver og tage dem på, men kan ikke

Hun har stadig bøjle på trip trap stolen - og den bliver ikke fjernet forløblig

Hun smider ikke selv bleen ud, og vil også helst selv klare den 

Hun går/løber/kravler op og ned af stole og sofaen

Hun hjælper med og dække bordet

Hun fejer - og syntes det er skideskægt 

Tror lige det var det, syntes dine drenge er rigtige dygtige, også længe det ikke er noget du presser dem til, syntes jeg overhovedet ikke du er for hård 

Anmeld

29. august 2011

Jonatansmor

Drengen bliver 15 mdr den 16 september og jeg stiller ligeledes "store" krav til ham, jeg er helt på linie med dig. Vi spiser selv, uden at smide med det. Der ryddes op efter en, der tages tøj af og smides i tøjkurv. Vi peger, siger tak. Hysteriske anfald belønnes overhovedet ikke og man piller ikke ved ting der egentligt ikke er ens egne...
Af huslige pligter er han med til at feje, fylde og tømme opvasker, han er med til at gøre rent hver lørdag og han skubber støvsugeren (Ikke på opfordring, han kan vel se hans mor er ved at være oppe i årene - velopdragen knægt)
Derudover er han jo med til at det daglige, ikke at han er det vilde hjælp, men han får opfattelsen af at der skal arbejdes i livet.

Tanken bag er at give ham en følelse af selvkontrol og ansvar og jeg kan se at det virker. Drengen forstår et nej første gang det bliver sagt og allerede nu går han selv og får styr på sit værelse, sætter ting på plads og rydder fint op i mors og fars tøjskab.

Så, nej, jeg synes ikke du er for hård. Jeg tror oprigtigt på at man bliver et bedre menneske af at have pligter at opfylde, det giver børn et selvværd at hjælpe til i hjemmet. Og nu hvor jeg selv er velsignet med en mand der intet selvstændigt kunne lave i hjemmet, vil jeg lige have lov til at trække en gylden tråd mellem mors krav til drengebørn og den fremtidige kones psykiske helbred....

Anmeld

29. august 2011

merle2010

merle er 15 mdr men kan ikke gå endnu.. hun tager selv sine strømper af men ikke bukserne.. hun peger på den hun vil have..

hun spiser med gaffel, ske OG fingrene.. men hun øver da..

lige nu går meget af tiden bare med at øve sig i at gå, så det skal hun have lov til..

men jeg stiller da også krav til hende.. men bare ikke så store endnu..

Anmeld

29. august 2011

Tvillingemor80

mine piger er snart 15 mdr..

De spiser selv med gaffel.

De prøver nogle gange selv at tage bluse på.

De vil SÅ GERNE hjælpe med at dække bord.

Men der er ikke min ide noget af det, det er noget de selv har vist interesse for og det har de så fået lov til .. Forlanger som sådan ikke noget af dem og mader dem også når du for grød om morgenen

Tager tingene i deres tempo ..

Anmeld

30. august 2011

BellaT

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Må jeg høre om jeres hverdag?

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Det er nogle dygtige drenge du har. Og så længe de selv vil og det ikke giver konflikter, så er det da bare med til at styrke deres selvtillid. Det kan jeg ikke se noget forkert i.

Malia på 15 mdr. kan dække bord, rydde legetøj op, hente sko når hun gerne vil ud, hjælpe med at sætte tingene på plads fra opvaskeren, tørre spildt vand op. Hmmm, nok også andre huslige ting. Men! Kun når hun selv gider. Hun kan også hente en agurk fra skuffen i køleskabet og gnaske den fuldstændigt i stykker. Det er da dygtigt nok, men liiidt belastende.

Anmeld

30. august 2011

raca

jeg syntes ikke det var krav her.. for de ville gerne selv..

men de har spist selv siden de ca var 8-10 mdr... pånær grød og supper.. der har de ca vare 12-14 mdr inden de kunne..

at tage tøj på har pigen kunnet med støtte siden hun var knapt 2 år.. drengen tja han gider ikke han er 5 men han SKAL...

de har siddet uden bøjle længe.. fra vist ca 12mdr..

bleer får de ikke lov at rørre her... jeg skal ikke havde colibakterie sendt ned til små børnefigre og jeg de får vasket fingre bag efter.. men bare tanken kan jeg ikke havde.. her det det voksen arbejde at håntere en ble..

jeg forventer min den store på 5 selv ligger sit tøj til vask i den rigtige kurv der er piktogrammer på.. så det klare han fint.

jeg forventer at begge børn hjælper med borddækning og aftagning.

Anmeld

13. september 2011

Anne85

Hold da op nogle dygtige dreng... mht tøj af og på o.lign. så forventer jeg egentlig først de selv kan det når de skal begynde i børnehave... den store var ihvertfald laaaaangt over 2 år før han selv begyndte at tage tøj på... Nogle gange har vi nok taget lige hurtigt nok over - for han kan stadig have dage hvor han simpelthen ikke gider tage jakke på eller lukke sine sko

Min datter der lige er blevet 14 mdr spiser og drikker selv - men det er også det - og ikke fordi jeg har presset hende til det, men hun er en stædig lille bandit og har nærmest aldrig ville have at vi madede hende... hun tager også selv strømper af, men det er vist det  Stiller absolut ingen krav... guider hende når hun selv visr interesse for de forskellige ting... men hvem ved... måske det er "ris til egen røv"  

Anmeld

13. september 2011

Ploffer

Josephine spiser selv sin mad. Hun hjælper med at tage tøjet af og på og lægger det gerne selv ind i vaskemaskinen  Hun er også super god til at hjælpe med at tømme opvasker  Og babybøjlen har jeg taget af stolen for flere måneder siden, men hun sidder også stille og spiser sin mad og kravler helt forsigtigt ned når hun er færdig, og får lov til at rejse sig  

Det er ikke krav jeg stiller til hende, men noget hun selv gerne vil, og så skal hun da også have lov 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.