Hvilke krav stille du din tumling på 15 mdr?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.408 visninger
41 svar
0 synes godt om
28. august 2011

Malene84

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Må jeg høre om jeres hverdag?

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2011

Ranarupta

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Hejsa,

Wow! Det er to fremmelige drenge, du har dig
Albert er 15 og kan intet af det, du nævner.
Han kan ikke spise selv - han prøver.
Tøjet? - slet ikke.
Ble? - det vil jeg ikke have, at han selv klarer.
Højstolen? - Bøjlen bliver på længe endnu - for han kan ikke sidde stille - og det synes jeg, er en del af dét at være så lille.

Dine "krav" er høje, men det lader til, at det fungerer med dine to lækkerbasser
Det ville det ikke med Albert - endnu.  

Anmeld

28. august 2011

dorthemus

Må give Ranarupta ret....fuldstændigt det samme her. Runa kan intet af det du beskriver Malene jeg opfordrer og viser vejen men det er også alt.

Anmeld

28. august 2011

mamiolvi

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Tror man stiller større krav når der er to små , jeg havde tre små og de var nød til at kunne selv . Og dermed er de også mere selv hjulpen i dag hvor de to på ti år og en på elleve

Anmeld

28. august 2011

Nessie

Daniel kunne intet af det su skriver, da han var 15 mdr.

Kunne til nøds spise med ske og gaffel, men maden var alle steder

Nu er han 22 mdr., og først for nylig er det begyndt at interessere ham at hjælpe med sko og strømper, og så bærer han sin (plast) tallerken og kop ud i køkkenet efter han har spist, og ellers ikke rigtig nogen krav om hjælp til ham endnu

Anmeld

28. august 2011

Malene84

dorthemus skriver:

Må give Ranarupta ret....fuldstændigt det samme her. Runa kan intet af det du beskriver Malene jeg opfordrer og viser vejen men det er også alt.

Pædagog til pædagog... er jeg for hård?

Jeg ved godt, at det rigtige er at vise dem vejen frem og venter tålmodigt til de ligesom fanger den  men det er skide hårdt med de to banditter...

ej for fan' altså - får det helt dårligt!!!

Anmeld

28. august 2011

Malene84

Ranarupta skriver:

Hejsa,

Wow! Det er to fremmelige drenge, du har dig
Albert er 15 og kan intet af det, du nævner.
Han kan ikke spise selv - han prøver.
Tøjet? - slet ikke.
Ble? - det vil jeg ikke have, at han selv klarer.
Højstolen? - Bøjlen bliver på længe endnu - for han kan ikke sidde stille - og det synes jeg, er en del af dét at være så lille.

Dine "krav" er høje, men det lader til, at det fungerer med dine to lækkerbasser
Det ville det ikke med Albert - endnu.  

åååhhhh men så har jeg jo for høje krav...  

Anmeld

28. august 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Magnus er 16 mdr. Han spiser alt sin mad selv, noget af den med gaffel og noget med hånd. Han bærer selv sin ble ud til døren, jeg åbner, og han smider den ud. Forleden hjalp han med til at tømme opvasker - jeg satte tingene på bordet ud for de underskabe, de skulle i, og han kom og pegede ivrigt på dem. Så han fik skåle, gryder, kopper osv., og jeg åbnede skabene og han satte ind. Og så synes han åbenbart, at det er en ren leg, når jeg rydder op, for der efterligner han i stor stil og smider legetøjet i kurven med små hvin hver gang han rammer - at han så efterfølgende fisker alt op igen er en anden sag.

Der er ingen af de ting, jeg har arbejdet på at lære ham. Han har selv vist interesse, og så har han fået lov at prøve. Er der dage, hvor han ikke gider, så bliver han ikke tvunget til det. En fra min MG har en dreng på samme alder, der er med til at dække bord. Hvis de viser interesse, er det da bare om at lade dem prøve.

Magnus kan ikke selv kravle op på sin stol, og bøjlen er stadig på. Han kan ikke tage buskerne af endnu, men strømperne piller han af ved enhver given chance.

Anmeld

28. august 2011

SussieThyssen

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Mine kunne da både spise med ske og gaffel, samt smide deres ble i affaldsspanden..eller rettere, det var nu andre ting de gjorde, som fx selv gå ud og lægge det beskidte tøj i vaskekurven, hjælpe med at dække bord, sætte ting i køleskabet og den slags.
Eller rettere den yngste og den ældste kunne..den mellemste kunne endnu ikke gå, da hun var 15 mdr...hun begyndte først at gå, da hun var næsten 20 mdr, men hun kunne en masse finmotoriske ting i stedet, og ville gerne selv en masse.
Så jeg kan ikke se, at der er noget galt i, at du lærer dine børn at kunne klare de ting, som de godt kan.
Frihed under ansvar efter alder, kan sagtens starte tidligt.
Og mine har meget tidligt på mange punkter været selvstændige og uafhængige

Kærligst
Sussie

Anmeld

28. august 2011

B&J

Ihh dine drenge er dygtige.. daniel er nu 17mdr men han har kunne det her siden han var 1år selv gå ud og aflevere bleen i skraldespanden han syntes det er sjovt det var noget han selv gjorde og bliver nu ved spør efter den..

vi siger også til ham om han ikke vil peje på det han vil vise os eller gå hen og hente det så vi ved hvad han mener.

bøjlen er ikke flernet i stolen.

daniel spiser med gaffel og ske og ind i mellem fingerne har han også gjordt siden han var 1år og ikke noget han skal.

han sætter også selv sine sko på plads giver os jakken så vi kan hænge den op.

hvis han spilder på gulvet siger han se se og vi giver ham noget at tøre op med ja det kan han også..

han hjælper også med at putte tinge på bordet når vi skal spise

hjælper mig med at hænge tøj op han giver mig tøjet jeg hænger op og han elsker når vi skal have tøj ind i vaskemaskinen

ingen af tinge er noget han skal men noget vi har lært lige så stille s¨å dine krav er ikke store syntes jeg ikke..

men bukser og stømper tager vi dog af..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.