Hvilke krav stille du din tumling på 15 mdr?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2011

<3

Min kunne også selv spise og pege på ting/bruge tegn og kunne selv kravle op og ned af triptrap tøjet var vi så småt begyndt på, forstået på den måde at han skulle hjælpe til hvor han kunne og altid prøve selv først. Så tja... Du har lige givet den lidt mere end jeg men ellers er det fint. Hvis de trives med det og ikke føler sig bøllet til det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2011

Malene84

cmks2007 skriver:

Magnus er 16 mdr. Han spiser alt sin mad selv, noget af den med gaffel og noget med hånd. Han bærer selv sin ble ud til døren, jeg åbner, og han smider den ud. Forleden hjalp han med til at tømme opvasker - jeg satte tingene på bordet ud for de underskabe, de skulle i, og han kom og pegede ivrigt på dem. Så han fik skåle, gryder, kopper osv., og jeg åbnede skabene og han satte ind. Og så synes han åbenbart, at det er en ren leg, når jeg rydder op, for der efterligner han i stor stil og smider legetøjet i kurven med små hvin hver gang han rammer - at han så efterfølgende fisker alt op igen er en anden sag.

Der er ingen af de ting, jeg har arbejdet på at lære ham. Han har selv vist interesse, og så har han fået lov at prøve. Er der dage, hvor han ikke gider, så bliver han ikke tvunget til det. En fra min MG har en dreng på samme alder, der er med til at dække bord. Hvis de viser interesse, er det da bare om at lade dem prøve.

Magnus kan ikke selv kravle op på sin stol, og bøjlen er stadig på. Han kan ikke tage buskerne af endnu, men strømperne piller han af ved enhver given chance.

Hvor er det dejligt at læse  Jeg har jo et eller andet sted "tvunget" dem!

Da jeg så dem smide legetøj i skraldespanden, tænkte jeg "det var sørens... så er de klar til at lære hvad der skal i den og IKKE skal" (det med hvad der ikke skal i, er vi stadig igang med... ha ha)!

Men hvis de har gjort det én gang, kan det gøres igen!!! Sorry for min strenge holdning.

Men giver dig helt ret... der er dage hvor den ene ikke gider, og så guider vi alt hvad vi kan eller også dropper vi det den dag og starter på en frisk dagen efter

TAK FOR SVAR

Anmeld

28. august 2011

Nemesis

Nu er sara blevet 19 mdr, men hun har også skulle spise selv, hente sine sko, sætte dem på plads, være med til at rydde op.

Strømperne kan hun godt selv tage af, men oftest har hun jo så strømpebukser på og det kan hun ikke selv, men bukserne kan hun.

I dag som 19 mdr. har hun stadig bøjlen på stolen, ikke at hun bliver siddende i den, så vi overvejder da at fjerne den. Hun kravler også fint op og ned af storebrors stol.
hun kan selv rydde op..dvs. hvis jeg finder noget lego og beder hende om at lægge det på plads så gør hun det. Det samme med dukker og dukkevogn og bøger.

Hun er også selv opmærksom på om hun har lavet prut i bleen og kommer og siger ad bad når der er gevinst. Hun er meget potteglad og vil meget gerne sidde på potten og der kommer da også en gang i mellem gevinst.

Sara kan også sagtens smide i skraldespanden..men hun får ikke sin ble..tænk hvis den går op eller velcroen på den liiige bliver for spændende..nææh tak det klarer jeg selv.

Synes ikke du er for hård...vi er jo alle forskellige og når man har flere man skal servicere så må de nødvendigvis klare noget selv.

Vi har jo netop fra hun kunne være med, haft krav til hende. Det med at hente sko osv har hun skulle lige siden hun var et år, det samme om at være med til oprydningen osv.

:-) Sisse

Anmeld

28. august 2011

dorthemus

Malene84 skriver:

Pædagog til pædagog... er jeg for hård?

Jeg ved godt, at det rigtige er at vise dem vejen frem og venter tålmodigt til de ligesom fanger den  men det er skide hårdt med de to banditter...

ej for fan' altså - får det helt dårligt!!!

Stop stop stop stop Malene!!!

Du har bare et par meget fremmelige drenge der har været/er hurtig med mange ting. Så længe man ikke forventer at de skal kunne det i den alder er det da helt fint...synes det er skønt at du griber chancen og øjeblikket da du ser dem smide legetøj i skraldespanden

Min Runa går ikke endnu og det kan da godt stresse mig fordi ALLE på hendes alder går, men hvad skal jeg gøre ved det?  Må jo bare vente til hun er klar og så rose og anerkende de fremskridt hun gør hver dag.

Anmeld

28. august 2011

Billemyre

Synes, det lyder super fornuftigt alt det, du gør 

I vuggestuen smider vi bøjlen på stolen, når børnene kan gå. Medmindre der er noget specielt individuelt at tage hensyn til.

Ungerne begynder også selv at hjælpe med at tage tøj, sko og ble (hvis det kun er en tisseble, naturligvis ) af, smider bleen og vaskekluden (efter måltiderne) i skraldespanden.

til dig...

Anmeld

28. august 2011

mor_sabina

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Må jeg høre om jeres hverdag?

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Jeg er enig med dig, det giver dem en masse selvtillid at mestre små ting, og det tror jeg kommer ved at give dem små opgaver, men selvfølgelig i det omfang de mestrer det.

Og så tror jeg at de lærer ved at få lov, min store dreng har haft en ske i hånden siden han var 4 mrd og spiste selv meget tidligt, hvorimod jeg ubevidst med den lille, har madet ham, måske fordi det skulle gå lidt stærkere, men han er faktisk meget langsom i forhold til hvor storebror var på samme tidspunkt. Men hvis man skal tænke vigotskys zone for nærmeste udvikling, så kræver det vel også at der er en tilførsel af noget viden/udfordring

Anmeld

28. august 2011

AWO

dorthemus skriver:

Stop stop stop stop Malene!!!

Du har bare et par meget fremmelige drenge der har været/er hurtig med mange ting. Så længe man ikke forventer at de skal kunne det i den alder er det da helt fint...synes det er skønt at du griber chancen og øjeblikket da du ser dem smide legetøj i skraldespanden

Min Runa går ikke endnu og det kan da godt stresse mig fordi ALLE på hendes alder går, men hvad skal jeg gøre ved det?  Må jo bare vente til hun er klar og så rose og anerkende de fremskridt hun gør hver dag.

Elina går altså heller ikke!

HUn kan sagtens, men tør ikke. Så vi tager det i hendes tempo, og går så meget som muligt med hende i en hånd.

Malene: De er da godt nok dygtige, dine drenge!  Og der er jo forskel på at "tvinge" dem, og på at hjælpe dem på vej med noget, de allerede kan med hjælp.

Elina spiser selv, men hjælper endnu ikke til i huset. Til gengæld synes hun det er ustyrlig morsomt at tage bukser på, så det får hun lov til.  Bøjlen på stolen er stadig på, men kan nokl snart pilles af. Ikke at jeg tror, hun kravler op af sig selv, som sagt er hun ikke særlig modig til det grovmotoriske.....

Kram, Anke

Anmeld

28. august 2011

dorthemus

Anke skriver:

Elina går altså heller ikke!

HUn kan sagtens, men tør ikke. Så vi tager det i hendes tempo, og går så meget som muligt med hende i en hånd.

Malene: De er da godt nok dygtige, dine drenge!  Og der er jo forskel på at "tvinge" dem, og på at hjælpe dem på vej med noget, de allerede kan med hjælp.

Elina spiser selv, men hjælper endnu ikke til i huset. Til gengæld synes hun det er ustyrlig morsomt at tage bukser på, så det får hun lov til.  Bøjlen på stolen er stadig på, men kan nokl snart pilles af. Ikke at jeg tror, hun kravler op af sig selv, som sagt er hun ikke særlig modig til det grovmotoriske.....

Kram, Anke

Gudskelov, Anke ....Runa er dog først lige i går begyndt at rejse sig midt ude på gulvet...jubiii

Hun spiser SÅ grimt, men hey der har været så mange problemer med hendes mad at mit hjerte bare flyder over af at se hende spise nu

Der er vist bare forskel på børn

Anmeld

28. august 2011

TrineCT

Malene84 skriver:

Hey tøser,

Herhjemme føler jeg lidt, at jeg ubevidst svinger pisken lidt hårdt. Jeg forventer, at de selv spiser deres mad med enten ske el. gaffel, at de peger på det de gerne vil ha' i stedet for at græde, selv tager strømper og bukser af, smider deres ble i skraldespanden osv.

Jeg kan se, at det hjælper - det gør dem så mega stolte at have et ansvar. Og er ret sikker på det sidste ende ender med 2 stærke selvstændige gutter.

Må jeg høre om jeres hverdag?

Jeg kan fx også se, at jeg ubevidst beholder dem nede i babyfasen på nogle områder fx. ved stadig at have bøjle på Stokkestolen (så lærer de ligefrem ikke at kravle op på stolen selv  Har I pillet dem af?

Hjalte på 17 måneder, kan selv spise med gaffel eller ske og drikke af kop.

Han kan ikke selv tage tøj på. Han er begyndt at vise interesse for selv at tage strømper på og så får han selvfølgelig lov til at øve sig.

Han er med til at dække bord når vi skal spise. Han henter selv sin hagesmæk.

Han smider ting i skrældespanden når vi beder ham om det.

Vi ligger stor vægt på selvstændighed og så snart han viser interesse for noget øver vi.

Trine

Anmeld

28. august 2011

AWO

dorthemus skriver:

Gudskelov, Anke ....Runa er dog først lige i går begyndt at rejse sig midt ude på gulvet...jubiii

Hun spiser SÅ grimt, men hey der har været så mange problemer med hendes mad at mit hjerte bare flyder over af at se hende spise nu

Der er vist bare forskel på børn

Wohoo! Så skal det nok gå stærkt nu (sagde jeg også til mig selv for en måned &nbsp. Men uh, hvor er det frustrerende, når alle andre både går og løber omkring.

Fedt, at hun spiser! Og selvfølgelig spiser hun grimt, det har jo også taget Elina et halvt år at spise pænt (pænere &nbsp.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.