I min datters børnehave er der INTET hegn - så hvis det var kunne alle ungerne bare smutte.
der er markeret med røde malingpletter på stene og træer rundt omkring, hvor de må gå til - og det forstår de altså godt.
Selvfølgelig er der altid nogen der skal forsøge hvor grænsen går med de voksne, og jeg ved også at vores nabos søn har haft været rendt hjem og leget på terrassen + en anden har været gået i skoven (skov/naturbørnehave)
Det SKER altså desværre, men man KAN jo ikke have øjnene på alle 80 børn på én gang, det er ikke fysisk muligt.
Vi bor MAX 10m fra børnehaven - fra vores hæk til børnehavens indgang, så jeg har været "forberedt" på at vores datter evt, kunne finde på at rende hjem, især fordi hun ved jeg går hjemme på barsel.
Én gang har hun kommet hjem og fortalt mig at hun ville gå hjem, men at de voksne havde "fanget" hende også sagt det var "forbudt". Det tog vi en god snak om - datter/forældre - og hun forstod godt at det var mindre smart og kunne være rigtig farligt...
Så nogengange ER det altså også forældrene som skal være med til at forklare at nogle ting bare ER forbudte og vildt farlige og måske derved forebygge disse "flugter".
Selvfølgelig skal børnehaven have styr på ungerne, men der går vel ingen skår af, at man snakker med sit barn og forklarer faren ved biler, mennesker, skove osv...??
Syntes alt for mange forældre fralægger sig ethvert ansvar for børneopdragelse og STRAKS råber vagt i gevær når der sker noget i det offentlige rum...
Når det så er sagt ville jeg personligt også blive vildt hysterisk og bange hvis jeg oplevede det - meeeen ligefrem at flytte mit barn pga. en fejltagelse?
Anmeld