Tja i bund og grund er der ofte ikke så meget at gøre desværre.... flere af de steder hvor de sulter bliver der ikke lukket nødhjælp ind og tager vi somalia så forsvinder rigtig meget af den nødhjælp der sendes derned fordi de er så skide korrupte!
Personligt er jeg for længe siden stoppet med at donere penge til alle de organisationer da det ofte kun er en brøkdel af pengene der når dem der har brug for det.
I stedet har jeg mine egne projekter...jeg er frivillig i dansk flygtningehjælp, køber altid hjemløseavisen Hus forbi og så strikker jeg huer og tæpper til de for tidligt fødte på Rigets neonatal afdeling.
det er da også en god hjælp at være i Dank flygtninge hjælp! Det er da noget af det bedste man kan gøre -altså at arbejde frivilligt!
Jeg har selv også gjort mange tanker om det nyttede at give penge tl diverse NGOér... og er kommet frem til at det for mig nytter! For selvom det kun er lidt der kommer ned så er det bedre end ingenting! (men vil understrege at jeg ikke mener at det kun er lidt der når frem. måske i enkelstående situationer, altså dem man høre om i nyhederne indimellem. Men høre jo ikke i nyhederne om hvergang et barn har fået en vaccine eller en brønd er bygget, skole sponsoreret eller børnesoldat reddet.)
Jeg tror desværre også at mange bare bruger det som en nem undskyldning over for sig selv, at det ikke nytter at give penge. (ikke at jeg siger at DU bruger det som en undskyldning. For der er jo forskellige holdninger til hvordan man vil hjælpe). Men med hensyn til Somalia så er det jo vist tydligt at de områder hvor fx UNICEF i forvejen havde været inde og lave forbyggende arbejde også var de steder som er mindst ramt af hungersnøden. Og det taler jo sit eget sprog.
Men igen, jeg har selv tænkt meget over det. Jeg kan huske at jeg engang rejste Indien rundt med en, og inden vi tog afsted sagde han at han hellere ville hjælpe når han kom der ned! da han så kom der ned ændrede han menning og sagde at han hellere ville hjælpe via en organition når han kom hjem! Også gik det i ring!!!!
Grunden til at han først kun ville hjælpe økonomisk når han var i landet var at han ikke stole på NGOérne. da han så kom til landet stolede han ikke på at de penge han gav til de fattige de også ville gå til dem (pga mafia organierede bander. osv. ala slum dog millionære). Og så når man ligesom aldrig nogen steder!
Puha sikke langt det bliver! Det korte af det lange. Jeg synes det aller bedste er frivilligt arbejde, som du gør! Og det næst bedte er at være politisk aktiv samt støtte organitioner. I bund og grund vil alle hinanden det bedste jo!
Anmeld