Min svigerfar og passiv rygning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2011

A-Lilje

AnjaB skriver:

Åh jeg er også selv total hysterisk med røg og børn. Faktisk har min datter på 4½ aldrig været i rum med rygere endnu. Ingen i min eller kærstens familier ryger så det gør det også nemmere.

Men sikke en situation du er i - kan I ikke sætte jer sammen en aften når jeres datter er puttet og få en snak. Self. er det hans hjem, men det er også hans dyrebare barnebarn og han må vel have al interesse i at hun ikke skal have røg. Tænker det må være en svær samtale når han nemt bliver meget temperamensfuld, men hvis I nu forbereder ham på det tidligere på dagen så han har lidt ro til at tænke også tager I en lang og rolig snak. Vi bor også selv i Århus men synes ikke man kan sammenligne passiv rygning med storbys forurening.

Håber det bedste for jer - Anja

Problemet er nok mest, at han slet ikke vil acceptere at passiv rygning er farligt. Han mener jo at det er masse hysteri ud over alle grænser. At hans røg slet ikke gør nogen skade. Så derfor er det jo svært at argumentere med, at det jo er for hans barnebarns skyld... For han ser jo absolut intet forkert i rygningen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

baby012

A-Lilje skriver:

Tak for alle jeres svar.

Jeg tror vi tager en snak med ham i aften, men ved desværre også, at det nok ender rigtig grimt. Jeg har ALDRIG får oplevet at han har råbt sådan af mig eller nogen anden -så jeg var mildest talt i chok over at han kunne få sig til det.

Så nu må vi se om det ender med at vi må tage hjem i aften... Håber det ikke, men på den anden side VED jeg også at han under ingen omstændigheder vil acceptere det.

Held og lykke håber du får ham til at forstå at det er dig og din kæreste som bestemmer over jeres barn .. og at i gør hvad i mener er det bedste for den bette .

Anmeld

25. juli 2011

Muhmi

maria_wt skriver:

Selvfølgelig skal han bare lade være, men kan nu godt forstå at han er et spørgsmåltegn hvis han har set din ryge som gravid, og så nu hvor han er ude så er det pludselig andre regler...

Jamen det er bare iorden at du forstår det, men du behøver skam ikke forsvare min papfar, det kan han godt selv

Anmeld

25. juli 2011

jette1983

Jeg har altid været af den holdning at man ikke kan bestemme hvad folk må i deres eget hjem, man kan ikk nægte folk at ryge i deres eget hjem hvis det er det de plejer at gøre, man kan sige at man desværre ikke vil besøge et rygerhjem og at folk må komme til en hvis de vil ses men det er alt hvad man kan gøre. Man kan simpelthen ikke tillade sig at blive fornærmet over at folk ikke retter sig efter ens regler når man besøger deres hjem, det er jo ikke andres problem at i har fået barn og er ryge forskrækket. Jeg er helt enig i at røg er skadeligt men jeg kan også godt følge farfar i at der er meget hysteri om emnet, desværre er rygning blevet noget man åbentbart skal jages for og fordømmes for, selv voksne mennesker uden børn i hjemmet skal fordømmes, jeg synes ryger jagten er gået meget over gevind, og jeg synes der er grænser for hvad man kan forlange af andre mennesker.

At det så går ud over farmor er der jo ikke noget at gøre ved, man må tage et valg, uden at ville bestemme over andre folk i deres eget hjem.

Anmeld

25. juli 2011

MetteS81

A-Lilje skriver:

Min svigerfar nægter simpelthen at acceptere, at vi ikke vil have at vores datter udsættes for passiv rygning...Og jeg er i syv sind over hvad vi skal gøre.

Normalt når vi besøger dem, går han udenfor, når han skal ryge (når vi er der), men han kan sagtens finde på at ryge indenfor, hvis han selv lige vurderer, at hun ikke er tæt nok på. Og han ryger indenfor, når hun er lagt i seng om aftenen, samt om morgenen inden vi står op (=luften er fyldt med røg når vores datter står op). Jeg plejer ikke at være vild med det, og har også snakket med min kæreste om det ofte, men vi har lidt vurderet, at vi ikke orkede at snakke med ham om det, da det ville ende ud i en MEGET stor diskusion (han kommer helt op i det røde felt, hver gang snakken falder på rygning). Vi plejer højst at være der en weekend ad gangen, og så har vi lidt bidt det i os og gjort hvad vi kunne for at skåne vores datter uden at konfrontere min svigerfar (taget hende med et andet sted hen osv)

Nu er vi så på besøg hos dem i deres sommerhus og skal være her en uge endnu. Farfaren ryger som han plejer uden for, men kan sagtens finde på at gå inden for med sin cigaret, hvis han lige skal hente noget, give en besked eller lignende. Samtidig er vi meget udenfor, hvilket på mange måder burde løse problemet, men det gør det absolut ikke. Han mener foreksempel, at det er helt i orden at rende rundt med hende på den ene arm, mens han ryger, for nu er han jo uden for.

I aftes endte det i en ret stor diskussion, hvilket blev affødt af, at min svigermor har fået ny bil, og at hun ikke vil have at der bliver røget i den. Dette indebærer så, at min svigerfar NÆGTER at køre i den og hellere vil køre i sin egen bil (på gule plader, så der kun er plads til to personer) bagved den vi andre kører i.

Mens diskussionen kører (på et nogenlunde lavt niveau) går han ud for at ryge og står i døren. Her begynder han at kalde på vores datter, som jo selvfølgelig løber han til ham og han tager hende op. Han ser selvfølgelig at jeg ikke ser tilfreds ud, og jeg går hen og tager hende og siger "Farfar står lige og ryger, så vi kan lege med ham igen om lidt". Det får ham helt op i det røde felt!! og det ender med, at han står og råber ind i hovedet af mig.

Han mener selvfølgelig at alt det her ryger hysteri er VILDT overdrevet, og at hun jo slet ikke indånder noget røg, når han er uden for. (selv om hun jo er på hans arm) Samtidig siger han også, at selv når han ryger inden for, er rummet jo så stort (rummet er MÅSKE 20 kvm) at røgen bliver fortyndet så meget, at hun på ingen måde kan tage skade af det.

Da jeg så forsøger at sige, at det altså ikke er rigtigt, og at hun ikke skal udsættes for passiv rygning overhovedet og at det så er ligegyldigt hvordan han mener det kan gradbøjes, så begynder han at RÅBE, at når vi kan bo inde i en storby (bor i Århus), så kan hans røg jo være ligegyldig, for bilerne i byen forurener langt mere. Jeg siger så, at dem kan jeg jo ikke gøre så meget ved, men det jeg kan gøre noget ved, er at sørge for at min datter ikke udsættes for passiv rygning. Herefter tager jeg hende og går ind og giver hende nattøj på og lægger hende i seng. Han snakkede ikke til mig eller min kæreste resten af aftenen, og var taget tidligt på arbejde i morges. (som i tidligere end han behøvede)

Jeg føler lidt at det hele er gået i hårdknude. Jeg har altid sagt, at når det er deres hjem, så er det deres regler. Men jeg vil bare ikke have, at min datter skal indånde hans røg!! Så hvad gør vi? Lige nu hælder jeg mest til at nu må vi få taget den snak om røg en gang for alle, og så må vi opstille nogle regler for at der på INGEN måde må ryges i nærheden af vores datter. Og hvis han ikke kan acceptere det, så må vi tage hjem og så må de besøge os fra nu af. Men omvendt ønsker jeg jo at vores datter skal have det bedst mulige forhold til sine bedsteforældre og hun er virkelig SÅ glad for dem.

Jeg kan bare ikke se, hvordan det her kan løses, når han nu insisterer på, at det er ok at ryge indenfor og udenfor med hende på armen. Så kan i ikke komme med nogle gode råd til hvad vi skal gøre??

Puha for en svigerfar...tænk at han ikke mener,at passiv rygning skader!!!

Jeg vil heller ikke have at der bliver røget i nærheden af Ella, og det respekterer vores familie, selv storrygerne!

Jeg ved godt at det er svært at bestemme over ham i hans eget hjem, det vil de færreste finde sig i.

Men hvis det var mig, ville jeg bede ham på en pæn måde om ikke at ryge i nærheden af din datter...og hvis han ikke vil respektere det (hvilket han tydeligvis ikke vil) ville jeg holde mig væk derfra. Bare sige at så må dine svigerforældre fremover komme på besøg hos jer når de vil se din datter. Det behøver ikke siges på en vred måde (eller med råben, som han gør), bare at sådan må det være fremover. Han bliver sikkert stiktosset, men så må det vel være sådan...men på den måde får han lov til at storryge i sit eget hjem uden at blive uvenner med sin søn og svigerdatter, og så må han bare tage de ekstra ture hjem til jer på besøg hvis han vil se sit barnebarn..Vil han ikke acceptere løsningen, så synes jeg det er hans problem.

Og så burde han lige have smidt den her i hovedet! http://www.cancer.dk/rensluften/passiv_rygning/passiv_rygning.htm?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b54B854E4-1BFE-4F59-B25B-65D8B5947154%7d&NRORIGINALURL=%2frensluften%2fpassiv_rygning%2f&NRCACHEHINT=Guest 

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

jette1983 skriver:

Jeg har altid været af den holdning at man ikke kan bestemme hvad folk må i deres eget hjem, man kan ikk nægte folk at ryge i deres eget hjem hvis det er det de plejer at gøre, man kan sige at man desværre ikke vil besøge et rygerhjem og at folk må komme til en hvis de vil ses men det er alt hvad man kan gøre. Man kan simpelthen ikke tillade sig at blive fornærmet over at folk ikke retter sig efter ens regler når man besøger deres hjem, det er jo ikke andres problem at i har fået barn og er ryge forskrækket. Jeg er helt enig i at røg er skadeligt men jeg kan også godt følge farfar i at der er meget hysteri om emnet, desværre er rygning blevet noget man åbentbart skal jages for og fordømmes for, selv voksne mennesker uden børn i hjemmet skal fordømmes, jeg synes ryger jagten er gået meget over gevind, og jeg synes der er grænser for hvad man kan forlange af andre mennesker.

At det så går ud over farmor er der jo ikke noget at gøre ved, man må tage et valg, uden at ville bestemme over andre folk i deres eget hjem.

Jeg kan sagtens følge dig så langt, at man ikke kan bestemme over andre i deres hjem. Det er også grunden til at vi ikke har taget diskussionen med ham tidligere. Men jeg vil jo heller ikke acceptere at min datter udsættes for passiv rygning...

Vi bor i en lille lejlighed i Århus, og har ikke mulighed for at tilbyde dem, at de kan overnatte når de besøger os. Samtidig har min svigermor dårlig ryg, og har rigtig svært ved at klare turen til århus. Så hvis vi siger at vi ikke vil besøge dem mere, så kommer de ikke til at have ret meget kontakt til vores datter.

Derfor er jo meget interesseret i, at han i stedet vil acceptere at der er nul rygning i nærheden af vores datter. Også i hans hjem. Ellers kommer hans rygning /vores hysteri (alt efter hvem man spørg) jo til at betyde at de stort set ingen kontakt får til deres barnebarn.

Så jo jeg synes faktisk godt jeg kan tillade mig at være skuffet iver at han insisterer på at ryge. For de har i forvejen ikke muligheden for at komme og besøge os ret tit. (de ville måske kunne komme en dag hver anden-tredje måned)

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

MetteS81 skriver:

Puha for en svigerfar...tænk at han ikke mener,at passiv rygning skader!!!

Jeg vil heller ikke have at der bliver røget i nærheden af Ella, og det respekterer vores familie, selv storrygerne!

Jeg ved godt at det er svært at bestemme over ham i hans eget hjem, det vil de færreste finde sig i.

Men hvis det var mig, ville jeg bede ham på en pæn måde om ikke at ryge i nærheden af din datter...og hvis han ikke vil respektere det (hvilket han tydeligvis ikke vil) ville jeg holde mig væk derfra. Bare sige at så må dine svigerforældre fremover komme på besøg hos jer når de vil se din datter. Det behøver ikke siges på en vred måde (eller med råben, som han gør), bare at sådan må det være fremover. Han bliver sikkert stiktosset, men så må det vel være sådan...men på den måde får han lov til at storryge i sit eget hjem uden at blive uvenner med sin søn og svigerdatter, og så må han bare tage de ekstra ture hjem til jer på besøg hvis han vil se sit barnebarn..Vil han ikke acceptere løsningen, så synes jeg det er hans problem.

Og så burde han lige have smidt den her i hovedet! http://www.cancer.dk/rensluften/passiv_rygning/passiv_rygning.htm?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b54B854E4-1BFE-4F59-B25B-65D8B5947154%7d&NRORIGINALURL=%2frensluften%2fpassiv_rygning%2f&NRCACHEHINT=Guest 

Jeg hælder også meget til, at hvis han ikke vil acceptere det, så må de komme og besøge os i stedet. Men for det første er jeg ret sikker på, at han vil hidse sig så meget op over det, at han ikke kommer får vi har lavet reglerne om (skal lige siges at han aldrig har måtte ryge inde hos os)

For det andet har min svigermor virkelig dårlig ryg, hvilket betyder at hun har rigtig svært ved at klare turen fra nordjylland til århus. Derfor vil vi ikke komme til at have ret meget med dem at gøre, hvis ikke vi besøger dem.

Anmeld

25. juli 2011

Nessie

Jeg kan godt forstå at han ikke må tage hende op, når han står og ryger. OG også at han skal gå udenfor mens hun er der.

Men jeg forstår ikke surheden over at han ryger indenfor i sit eget hjem / sommerhus, når hun er lagt i seng, så er hun jo ikke udsat, og der kan luftes grundigt ud.

Jeg synes han har ret, i det han siger med at der jo altså også er bilos osv., og det skader mere end cigaretrøg.

Vi har også bedt folk ryge udenfor, både hos dem selv og hos os, og det respekteres, men når han først er lagt i seng, så vil jeg altså ikke bestemme hvad andre gør i deres eget hjem.

Vores tøj bliver bare vasket, og lugter jakken også, får den også lige en tur i vaskemaskinen.

Jeg synes man skal passe på, ikke at køre hetz på rygerne, de har trods alt svære rygevilkår i disse dage, og man kan altså ikke bestemme hvad folk gør i deres eget hjem, og når det kun er en gang i mellem at man er sammen med rygerne, så gør det vel ikke den store skade, i forhold til hvad vi ellers bliver udsat for.

Jeg ryger ikke selv, men prøver at være toleralt overfor alle

Anmeld

25. juli 2011

Meliora

A-Lilje skriver:

Tak for alle jeres svar.

Jeg tror vi tager en snak med ham i aften, men ved desværre også, at det nok ender rigtig grimt. Jeg har ALDRIG får oplevet at han har råbt sådan af mig eller nogen anden -så jeg var mildest talt i chok over at han kunne få sig til det.

Så nu må vi se om det ender med at vi må tage hjem i aften... Håber det ikke, men på den anden side VED jeg også at han under ingen omstændigheder vil acceptere det.

Bed ham om at snakke ordentligt til dig (og få da liiige din kæreste til at forsvare dig) og så husk på at du er i din FULDE ret til at bestemme over jeres barn, og at det jo er DYBT sundhedsskadeligt for et barn (og en voksen) at være udsat for passiv rygning. Og det er da vigtigere at dit barn forbliver raskt, end at han får suttet lidt på noget ligegyldigt tobak

Jeg har selv sagt til min mor, at hvis hun ikke er stoppet med at ryge inden vi får børn, så kommer de bare aldrig til at overnatte derude. og det er til trods for at hun ryger ude i udestuen når vi er der... Jeg vil simpelthen ikke ha det, da det både er klamt og sundhedskadeligt

Anmeld

25. juli 2011

Meliora

Nessie skriver:

Jeg kan godt forstå at han ikke må tage hende op, når han står og ryger. OG også at han skal gå udenfor mens hun er der.

Men jeg forstår ikke surheden over at han ryger indenfor i sit eget hjem / sommerhus, når hun er lagt i seng, så er hun jo ikke udsat, og der kan luftes grundigt ud.

Jeg synes han har ret, i det han siger med at der jo altså også er bilos osv., og det skader mere end cigaretrøg.

Vi har også bedt folk ryge udenfor, både hos dem selv og hos os, og det respekteres, men når han først er lagt i seng, så vil jeg altså ikke bestemme hvad andre gør i deres eget hjem.

Vores tøj bliver bare vasket, og lugter jakken også, får den også lige en tur i vaskemaskinen.

Jeg synes man skal passe på, ikke at køre hetz på rygerne, de har trods alt svære rygevilkår i disse dage, og man kan altså ikke bestemme hvad folk gør i deres eget hjem, og når det kun er en gang i mellem at man er sammen med rygerne, så gør det vel ikke den store skade, i forhold til hvad vi ellers bliver udsat for.

Jeg ryger ikke selv, men prøver at være toleralt overfor alle

røg partikler sætter sig i ALT, og alt tøj vil da komme til at stinke af røg, inkl. hendes tøj og legetøj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.