Min svigerfar og passiv rygning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2011

maria_wlt

A-Lilje skriver:

Jamen det erogså præcis sådan jeg har det. Men vil bare så nødigt, at hun ikke skal se sine bedsteforældre. Farmoren vil sikkert komme og besøge os, men er ca 99% sikker på, at han bliver væk hvis vi opstiller de regler.

Jeg ved godt at det er svært...

Men hvem lider mest under det hvis farfar får lov til at ryge videre?? Det er din datter..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

Brams

A-Lilje skriver:

Hvor ville jeg gerne have, at det også var sådan med vores datter. Har i bedsteforældre eller andet familie der ryger, og hvordan har de taget det?

Min svigermor er storryger og hun forstår det slet ikke og synes at vi overreagerer. Min mor er også storryger, men hun ryger ikke når vi kommer og lufter ud i så stor en grad inden vi skal komme, at man næsten kan se pingviner i stuen

Vi har valgt at stå fast, for vores lille datter kan jo ikke selv sige noget, og det er vigtigere at hun er rask og forbliver det, end at vi ikke lige er enige med familien

Anmeld

25. juli 2011

Kløver

A-Lilje skriver:

Min svigerfar nægter simpelthen at acceptere, at vi ikke vil have at vores datter udsættes for passiv rygning...Og jeg er i syv sind over hvad vi skal gøre.

Normalt når vi besøger dem, går han udenfor, når han skal ryge (når vi er der), men han kan sagtens finde på at ryge indenfor, hvis han selv lige vurderer, at hun ikke er tæt nok på. Og han ryger indenfor, når hun er lagt i seng om aftenen, samt om morgenen inden vi står op (=luften er fyldt med røg når vores datter står op). Jeg plejer ikke at være vild med det, og har også snakket med min kæreste om det ofte, men vi har lidt vurderet, at vi ikke orkede at snakke med ham om det, da det ville ende ud i en MEGET stor diskusion (han kommer helt op i det røde felt, hver gang snakken falder på rygning). Vi plejer højst at være der en weekend ad gangen, og så har vi lidt bidt det i os og gjort hvad vi kunne for at skåne vores datter uden at konfrontere min svigerfar (taget hende med et andet sted hen osv)

Nu er vi så på besøg hos dem i deres sommerhus og skal være her en uge endnu. Farfaren ryger som han plejer uden for, men kan sagtens finde på at gå inden for med sin cigaret, hvis han lige skal hente noget, give en besked eller lignende. Samtidig er vi meget udenfor, hvilket på mange måder burde løse problemet, men det gør det absolut ikke. Han mener foreksempel, at det er helt i orden at rende rundt med hende på den ene arm, mens han ryger, for nu er han jo uden for.

I aftes endte det i en ret stor diskussion, hvilket blev affødt af, at min svigermor har fået ny bil, og at hun ikke vil have at der bliver røget i den. Dette indebærer så, at min svigerfar NÆGTER at køre i den og hellere vil køre i sin egen bil (på gule plader, så der kun er plads til to personer) bagved den vi andre kører i.

Mens diskussionen kører (på et nogenlunde lavt niveau) går han ud for at ryge og står i døren. Her begynder han at kalde på vores datter, som jo selvfølgelig løber han til ham og han tager hende op. Han ser selvfølgelig at jeg ikke ser tilfreds ud, og jeg går hen og tager hende og siger "Farfar står lige og ryger, så vi kan lege med ham igen om lidt". Det får ham helt op i det røde felt!! og det ender med, at han står og råber ind i hovedet af mig.

Han mener selvfølgelig at alt det her ryger hysteri er VILDT overdrevet, og at hun jo slet ikke indånder noget røg, når han er uden for. (selv om hun jo er på hans arm) Samtidig siger han også, at selv når han ryger inden for, er rummet jo så stort (rummet er MÅSKE 20 kvm) at røgen bliver fortyndet så meget, at hun på ingen måde kan tage skade af det.

Da jeg så forsøger at sige, at det altså ikke er rigtigt, og at hun ikke skal udsættes for passiv rygning overhovedet og at det så er ligegyldigt hvordan han mener det kan gradbøjes, så begynder han at RÅBE, at når vi kan bo inde i en storby (bor i Århus), så kan hans røg jo være ligegyldig, for bilerne i byen forurener langt mere. Jeg siger så, at dem kan jeg jo ikke gøre så meget ved, men det jeg kan gøre noget ved, er at sørge for at min datter ikke udsættes for passiv rygning. Herefter tager jeg hende og går ind og giver hende nattøj på og lægger hende i seng. Han snakkede ikke til mig eller min kæreste resten af aftenen, og var taget tidligt på arbejde i morges. (som i tidligere end han behøvede)

Jeg føler lidt at det hele er gået i hårdknude. Jeg har altid sagt, at når det er deres hjem, så er det deres regler. Men jeg vil bare ikke have, at min datter skal indånde hans røg!! Så hvad gør vi? Lige nu hælder jeg mest til at nu må vi få taget den snak om røg en gang for alle, og så må vi opstille nogle regler for at der på INGEN måde må ryges i nærheden af vores datter. Og hvis han ikke kan acceptere det, så må vi tage hjem og så må de besøge os fra nu af. Men omvendt ønsker jeg jo at vores datter skal have det bedst mulige forhold til sine bedsteforældre og hun er virkelig SÅ glad for dem.

Jeg kan bare ikke se, hvordan det her kan løses, når han nu insisterer på, at det er ok at ryge indenfor og udenfor med hende på armen. Så kan i ikke komme med nogle gode råd til hvad vi skal gøre??

tja hvad han gør i eget hjem, kan man jo nok ikke bestemme, jeg ville også blive sur hvis folk ville bestemme i mit hjem, tænker om løsningen kunne være, at de kommer til jer, for så bestemmer i jo ang rygning indenfor.

ved ik hvad jeg skal give af råd ang sommerhus, men i må jo nok tage en beslutning om i vil affinde jer med det eller ej, og hvis ikke snak hjælper, så ses der hvor det kan blive på jeres præmisser.

Det med at holde jeres datter og rygning imens der har du helt klart ret til at sige NO GO, så må du slå igennem og sige, at hvis han skal holde hende så er det uden en smøg i hånden.

Jeg har selv sagt at folk ikke må holde vores søn hvis de ryger imens, ikke kun pga røg men også risiko for at baby pludselig fægter armen op i smøgen og bliver brændt, det samme gælder varme drikke, ingen må holde ham hvis de vil drikke varmt imens, så må de sgu vente med den kop kaffe, og heldigvis bliver dette accepteret, og desværre synes nogle jo nok man er hysterisk, emn så må de jo synes dte, man passer jo bare godt på sine børn uden at pakke dem ind vat, men hvorfor ikke give dem nogle gode vilkår

Held og lykke og håber i finder en løsning

Anmeld

25. juli 2011

maria_wlt

Brams skriver:

Vi har valgt at stå fast, for vores lille datter kan jo ikke selv sige noget, og det er vigtigere at hun er rask og forbliver det, end at vi ikke lige er enige med familien

Det er sagt med præcis de ord jeg havde i tankerne... 

Anmeld

25. juli 2011

Muhmi

Har lidt det samme problem med min papfar... Han tror at bare fordi han står 2 meter væk fra Silas så kan han godt tillade sig at pulse løs.. Ja jeg ryger og det gør min kæreste også, men vi ryger udenfor og jeg vil ikke have røg i nærheden af min søn... En aften ville min papfar ikke flytte sig væk fra Silas fordi vi jo var udenfor og hjemme hos ham... Han fik så den konsekvens at hvis han ikke ville ryge et andet sted end lige ved siden af min søn, ja så kom vi ganske enkelt bare ikke hos dem mere.... Han gik et andet sted hen og røg...... Men tag snakken med din svigerfar, synes dog at han virker dybt underlig fordi han ligefrem råber af dig... Hvad fanden bilder han sig egentlig ind... Du og din kæreste bestemmer hvad jeres datter skal udsættes for, ikke ham.....

Anmeld

25. juli 2011

maria_wlt

Muhmi skriver:

Har lidt det samme problem med min papfar... Han tror at bare fordi han står 2 meter væk fra Silas så kan han godt tillade sig at pulse løs.. Ja jeg ryger og det gør min kæreste også, men vi ryger udenfor og jeg vil ikke have røg i nærheden af min søn... En aften ville min papfar ikke flytte sig væk fra Silas fordi vi jo var udenfor og hjemme hos ham... Han fik så den konsekvens at hvis han ikke ville ryge et andet sted end lige ved siden af min søn, ja så kom vi ganske enkelt bare ikke hos dem mere.... Han gik et andet sted hen og røg...... Men tag snakken med din svigerfar, synes dog at han virker dybt underlig fordi han ligefrem råber af dig... Hvad fanden bilder han sig egentlig ind... Du og din kæreste bestemmer hvad jeres datter skal udsættes for, ikke ham.....

Han ser måske slet ikke problemet fordi i også ryger... Kunne jeg forestille mig... Eller røg mens du var gravid...

Anmeld

25. juli 2011

Muhmi

maria_wt skriver:

Han ser måske slet ikke problemet fordi i også ryger... Kunne jeg forestille mig... Eller røg mens du var gravid...

Det kan godt være, men jeg har dog forklaret ham flere gange, også mens jeg var gravid, at det var det eneste røg jeg havde lyst til at udsætte Silas for... Så han burde jo have forstået det...

Anmeld

25. juli 2011

maria_wlt

Muhmi skriver:

Det kan godt være, men jeg har dog forklaret ham flere gange, også mens jeg var gravid, at det var det eneste røg jeg havde lyst til at udsætte Silas for... Så han burde jo have forstået det...

Selvfølgelig skal han bare lade være, men kan nu godt forstå at han er et spørgsmåltegn hvis han har set din ryge som gravid, og så nu hvor han er ude så er det pludselig andre regler...

Anmeld

25. juli 2011

Ellie79

Åh jeg er også selv total hysterisk med røg og børn. Faktisk har min datter på 4½ aldrig været i rum med rygere endnu. Ingen i min eller kærstens familier ryger så det gør det også nemmere.

Men sikke en situation du er i - kan I ikke sætte jer sammen en aften når jeres datter er puttet og få en snak. Self. er det hans hjem, men det er også hans dyrebare barnebarn og han må vel have al interesse i at hun ikke skal have røg. Tænker det må være en svær samtale når han nemt bliver meget temperamensfuld, men hvis I nu forbereder ham på det tidligere på dagen så han har lidt ro til at tænke også tager I en lang og rolig snak. Vi bor også selv i Århus men synes ikke man kan sammenligne passiv rygning med storbys forurening.

Håber det bedste for jer - Anja

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

Tak for alle jeres svar.

Jeg tror vi tager en snak med ham i aften, men ved desværre også, at det nok ender rigtig grimt. Jeg har ALDRIG får oplevet at han har råbt sådan af mig eller nogen anden -så jeg var mildest talt i chok over at han kunne få sig til det.

Så nu må vi se om det ender med at vi må tage hjem i aften... Håber det ikke, men på den anden side VED jeg også at han under ingen omstændigheder vil acceptere det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.