Min svigerfar og passiv rygning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.124 visninger
45 svar
0 synes godt om
25. juli 2011

A-Lilje

Min svigerfar nægter simpelthen at acceptere, at vi ikke vil have at vores datter udsættes for passiv rygning...Og jeg er i syv sind over hvad vi skal gøre.

Normalt når vi besøger dem, går han udenfor, når han skal ryge (når vi er der), men han kan sagtens finde på at ryge indenfor, hvis han selv lige vurderer, at hun ikke er tæt nok på. Og han ryger indenfor, når hun er lagt i seng om aftenen, samt om morgenen inden vi står op (=luften er fyldt med røg når vores datter står op). Jeg plejer ikke at være vild med det, og har også snakket med min kæreste om det ofte, men vi har lidt vurderet, at vi ikke orkede at snakke med ham om det, da det ville ende ud i en MEGET stor diskusion (han kommer helt op i det røde felt, hver gang snakken falder på rygning). Vi plejer højst at være der en weekend ad gangen, og så har vi lidt bidt det i os og gjort hvad vi kunne for at skåne vores datter uden at konfrontere min svigerfar (taget hende med et andet sted hen osv)

Nu er vi så på besøg hos dem i deres sommerhus og skal være her en uge endnu. Farfaren ryger som han plejer uden for, men kan sagtens finde på at gå inden for med sin cigaret, hvis han lige skal hente noget, give en besked eller lignende. Samtidig er vi meget udenfor, hvilket på mange måder burde løse problemet, men det gør det absolut ikke. Han mener foreksempel, at det er helt i orden at rende rundt med hende på den ene arm, mens han ryger, for nu er han jo uden for.

I aftes endte det i en ret stor diskussion, hvilket blev affødt af, at min svigermor har fået ny bil, og at hun ikke vil have at der bliver røget i den. Dette indebærer så, at min svigerfar NÆGTER at køre i den og hellere vil køre i sin egen bil (på gule plader, så der kun er plads til to personer) bagved den vi andre kører i.

Mens diskussionen kører (på et nogenlunde lavt niveau) går han ud for at ryge og står i døren. Her begynder han at kalde på vores datter, som jo selvfølgelig løber han til ham og han tager hende op. Han ser selvfølgelig at jeg ikke ser tilfreds ud, og jeg går hen og tager hende og siger "Farfar står lige og ryger, så vi kan lege med ham igen om lidt". Det får ham helt op i det røde felt!! og det ender med, at han står og råber ind i hovedet af mig.

Han mener selvfølgelig at alt det her ryger hysteri er VILDT overdrevet, og at hun jo slet ikke indånder noget røg, når han er uden for. (selv om hun jo er på hans arm) Samtidig siger han også, at selv når han ryger inden for, er rummet jo så stort (rummet er MÅSKE 20 kvm) at røgen bliver fortyndet så meget, at hun på ingen måde kan tage skade af det.

Da jeg så forsøger at sige, at det altså ikke er rigtigt, og at hun ikke skal udsættes for passiv rygning overhovedet og at det så er ligegyldigt hvordan han mener det kan gradbøjes, så begynder han at RÅBE, at når vi kan bo inde i en storby (bor i Århus), så kan hans røg jo være ligegyldig, for bilerne i byen forurener langt mere. Jeg siger så, at dem kan jeg jo ikke gøre så meget ved, men det jeg kan gøre noget ved, er at sørge for at min datter ikke udsættes for passiv rygning. Herefter tager jeg hende og går ind og giver hende nattøj på og lægger hende i seng. Han snakkede ikke til mig eller min kæreste resten af aftenen, og var taget tidligt på arbejde i morges. (som i tidligere end han behøvede)

Jeg føler lidt at det hele er gået i hårdknude. Jeg har altid sagt, at når det er deres hjem, så er det deres regler. Men jeg vil bare ikke have, at min datter skal indånde hans røg!! Så hvad gør vi? Lige nu hælder jeg mest til at nu må vi få taget den snak om røg en gang for alle, og så må vi opstille nogle regler for at der på INGEN måde må ryges i nærheden af vores datter. Og hvis han ikke kan acceptere det, så må vi tage hjem og så må de besøge os fra nu af. Men omvendt ønsker jeg jo at vores datter skal have det bedst mulige forhold til sine bedsteforældre og hun er virkelig SÅ glad for dem.

Jeg kan bare ikke se, hvordan det her kan løses, når han nu insisterer på, at det er ok at ryge indenfor og udenfor med hende på armen. Så kan i ikke komme med nogle gode råd til hvad vi skal gøre??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

B&J

Må være ærlig og sige min kæreste ryger også dog uden for men han ryger dog når han har ham på armen også han ryger ham ikke i hovede og vender smøgen væk. og der er jo også bil os i luften osv, og man kan jo ikke stoppe alt, jeg syntes ikke det er slemt så længe det ikke er direkte i hovede så kan jeg ikke se det store problem

ja så må i jo gøre sådand et kun er hjemme hos jer der kommer besøg så... kan ikke se hvordan ellers det skal løses...

Men ja hver sin mening

Anmeld

25. juli 2011

Troldepussen

Altså jeg havde nok ikke fundet mig i hans opførsel... Han skal overholde de regler du sætter op for din datter, ellers må han jo undvære hende, det er bare synd det går ud over din svigermor... 

Havde heldigvis aldrig problemet med min mor dengang hun røg, for hun gik konsekvent uden for når hun røg... nægtede at ryge indendørs selv om vinteren...

Anmeld

25. juli 2011

maria_wlt

Pyha....

Jeg havde gjort præcis som dig... 

Det kommer ALDRIG på tale at ryge i samme rum som min børn.. Ikke på vilkår..

Jeg er ligeglad om folk forstår den eller ej, men overholdes skal den sku.. 

Hvad ligner det også at gøre børn til passive ryger.. Fy for h...

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

Troldepussen skriver:

Altså jeg havde nok ikke fundet mig i hans opførsel... Han skal overholde de regler du sætter op for din datter, ellers må han jo undvære hende, det er bare synd det går ud over din svigermor... 

Havde heldigvis aldrig problemet med min mor dengang hun røg, for hun gik konsekvent uden for når hun røg... nægtede at ryge indendørs selv om vinteren...

Ja, min mor ryger også, men ALDRIG indenfor og ALDRIG i nærheden af sit barnebarn. Jeg tror også det eneste der er at gøre, er at opstille nogle regler for rygning i nærheden af vores datter. Jeg hader bare at det er nødvendigt!

Faktisk er jeg ret rystet over, at han kan finde på at stå og RÅBE mig ind i hovedet. Det er altså en helt normal, stille og rolig familie! Men det med rygning kan bare få ham helt op i det røde felt!!

Desværre er jeg også bange for, at hvis vi opstiller de regler, så vil han være så stædig at han så bare ikke vil have os på besøg/besøge os indtil vi laver dem om (hvilket vi jo ikke vil). Han er virkelig stædig, hvilket eksemplet med svigermors nye bil også vidner om.

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

maria_wt skriver:

Pyha....

Jeg havde gjort præcis som dig... 

Det kommer ALDRIG på tale at ryge i samme rum som min børn.. Ikke på vilkår..

Jeg er ligeglad om folk forstår den eller ej, men overholdes skal den sku.. 

Hvad ligner det også at gøre børn til passive ryger.. Fy for h...

Jamen det erogså præcis sådan jeg har det. Men vil bare så nødigt, at hun ikke skal se sine bedsteforældre. Farmoren vil sikkert komme og besøge os, men er ca 99% sikker på, at han bliver væk hvis vi opstiller de regler.

Anmeld

25. juli 2011

Brams

Vi har valgt ikke at udsætte vores datter for passiv rygning og indtil nu har det lykkedes (hun er 21 mdr.) - det betyder at vi ikke kommer steder hvor der bliver røget

Anmeld

25. juli 2011

A-Lilje

Brams skriver:

Vi har valgt ikke at udsætte vores datter for passiv rygning og indtil nu har det lykkedes (hun er 21 mdr.) - det betyder at vi ikke kommer steder hvor der bliver røget

Hvor ville jeg gerne have, at det også var sådan med vores datter. Har i bedsteforældre eller andet familie der ryger, og hvordan har de taget det?

Anmeld

25. juli 2011

Troldepussen

A-Lilje skriver:

Ja, min mor ryger også, men ALDRIG indenfor og ALDRIG i nærheden af sit barnebarn. Jeg tror også det eneste der er at gøre, er at opstille nogle regler for rygning i nærheden af vores datter. Jeg hader bare at det er nødvendigt!

Faktisk er jeg ret rystet over, at han kan finde på at stå og RÅBE mig ind i hovedet. Det er altså en helt normal, stille og rolig familie! Men det med rygning kan bare få ham helt op i det røde felt!!

Desværre er jeg også bange for, at hvis vi opstiller de regler, så vil han være så stædig at han så bare ikke vil have os på besøg/besøge os indtil vi laver dem om (hvilket vi jo ikke vil). Han er virkelig stædig, hvilket eksemplet med svigermors nye bil også vidner om.

Det er selvfølgelig træls, men hvad er vigtigst din datter eller svigerfar... Så må svigermor jo bare besøge jer selv...

Men har altid sagt at der hvor jeg ikke kan bestemme reglerne (så som hos mine forældre), der må jeg acceptere at tingene er som de er eller holde mig væk...

Anmeld

25. juli 2011

baby012

havde gjort præcis som dig. 

jeg er selv RIGTIG hys med at jeg ikke vil udsætte mit ufødte barn for passiv rygning, dvs. der er ingen der skal ryge i nærheden a mig  imens jeg er gravid.. og den samme regel kommer til at gælde når barnet kommer (INGEN PASSIV RYGNING) 

der er da absolut INGEN grund til at udsætte dem for det ! .. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.