Min svigerfar nægter simpelthen at acceptere, at vi ikke vil have at vores datter udsættes for passiv rygning...Og jeg er i syv sind over hvad vi skal gøre.
Normalt når vi besøger dem, går han udenfor, når han skal ryge (når vi er der), men han kan sagtens finde på at ryge indenfor, hvis han selv lige vurderer, at hun ikke er tæt nok på. Og han ryger indenfor, når hun er lagt i seng om aftenen, samt om morgenen inden vi står op (=luften er fyldt med røg når vores datter står op). Jeg plejer ikke at være vild med det, og har også snakket med min kæreste om det ofte, men vi har lidt vurderet, at vi ikke orkede at snakke med ham om det, da det ville ende ud i en MEGET stor diskusion (han kommer helt op i det røde felt, hver gang snakken falder på rygning). Vi plejer højst at være der en weekend ad gangen, og så har vi lidt bidt det i os og gjort hvad vi kunne for at skåne vores datter uden at konfrontere min svigerfar (taget hende med et andet sted hen osv)
Nu er vi så på besøg hos dem i deres sommerhus og skal være her en uge endnu. Farfaren ryger som han plejer uden for, men kan sagtens finde på at gå inden for med sin cigaret, hvis han lige skal hente noget, give en besked eller lignende. Samtidig er vi meget udenfor, hvilket på mange måder burde løse problemet, men det gør det absolut ikke. Han mener foreksempel, at det er helt i orden at rende rundt med hende på den ene arm, mens han ryger, for nu er han jo uden for.
I aftes endte det i en ret stor diskussion, hvilket blev affødt af, at min svigermor har fået ny bil, og at hun ikke vil have at der bliver røget i den. Dette indebærer så, at min svigerfar NÆGTER at køre i den og hellere vil køre i sin egen bil (på gule plader, så der kun er plads til to personer) bagved den vi andre kører i.
Mens diskussionen kører (på et nogenlunde lavt niveau) går han ud for at ryge og står i døren. Her begynder han at kalde på vores datter, som jo selvfølgelig løber han til ham og han tager hende op. Han ser selvfølgelig at jeg ikke ser tilfreds ud, og jeg går hen og tager hende og siger "Farfar står lige og ryger, så vi kan lege med ham igen om lidt". Det får ham helt op i det røde felt!! og det ender med, at han står og råber ind i hovedet af mig.
Han mener selvfølgelig at alt det her ryger hysteri er VILDT overdrevet, og at hun jo slet ikke indånder noget røg, når han er uden for. (selv om hun jo er på hans arm) Samtidig siger han også, at selv når han ryger inden for, er rummet jo så stort (rummet er MÅSKE 20 kvm) at røgen bliver fortyndet så meget, at hun på ingen måde kan tage skade af det.
Da jeg så forsøger at sige, at det altså ikke er rigtigt, og at hun ikke skal udsættes for passiv rygning overhovedet og at det så er ligegyldigt hvordan han mener det kan gradbøjes, så begynder han at RÅBE, at når vi kan bo inde i en storby (bor i Århus), så kan hans røg jo være ligegyldig, for bilerne i byen forurener langt mere. Jeg siger så, at dem kan jeg jo ikke gøre så meget ved, men det jeg kan gøre noget ved, er at sørge for at min datter ikke udsættes for passiv rygning. Herefter tager jeg hende og går ind og giver hende nattøj på og lægger hende i seng. Han snakkede ikke til mig eller min kæreste resten af aftenen, og var taget tidligt på arbejde i morges. (som i tidligere end han behøvede)
Jeg føler lidt at det hele er gået i hårdknude. Jeg har altid sagt, at når det er deres hjem, så er det deres regler. Men jeg vil bare ikke have, at min datter skal indånde hans røg!! Så hvad gør vi? Lige nu hælder jeg mest til at nu må vi få taget den snak om røg en gang for alle, og så må vi opstille nogle regler for at der på INGEN måde må ryges i nærheden af vores datter. Og hvis han ikke kan acceptere det, så må vi tage hjem og så må de besøge os fra nu af. Men omvendt ønsker jeg jo at vores datter skal have det bedst mulige forhold til sine bedsteforældre og hun er virkelig SÅ glad for dem.
Jeg kan bare ikke se, hvordan det her kan løses, når han nu insisterer på, at det er ok at ryge indenfor og udenfor med hende på armen. Så kan i ikke komme med nogle gode råd til hvad vi skal gøre??