Hvordan påvirker ADHD dit forhold?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2011

Grynt

Jeg har ADHD. Fik diagnosen efter mine 2 yngste fik deres diagnoser. Mit 3 barn har også en diagnose og er under udredning for ADHD også.

Jeg tror bestemt ikke altid jeg er nem at leve med  Jeg har et temperament, hvor jeg kan tænde af og ryger direkte op i det røde felt, men det vare så hellere ikke så længe, for så har jeg nemlig glemt hvad det var jeg blev så tosset over  Jeg kan multi tarske big time, men bliver aldrig helt færdigt med det jeg startede på, kan give et eks. Jeg ryder op og finder noget vasketøj, går ud til badeværelset og tænker jeg kan da også lige gøre rent her ude, går ned med affaldet og tænker, jeg kan da lige handle ind, når jeg så er der tænker jeg jeg kan da også lige tage ind til byen et smut efter noget lækkert make up og går i en forretning og køber noget stof tjaaaa sådan er det at mulit tarske for mig  

Jeg har med årene fundet og finder stadig ud af HVAD og HVORDAN jeg kan hjælpe mig selv bedst. Fx har jeg fuldstændigt styr på alt hvad der ligger i mit hjem. Fx udgår vi aldrig for toiletpapir, køkkenrulle, vaske pulver osv.
Jeg har med tiden reduceret meget i ting her hjemme og hvad der er ligger i kasser der er sorteret!!! Det gør jo så også at jeg bruger oceaner af tid og krafter på at overskue min verden her hjemme og det dræner mig sommetider, men jeg magter ikke rod og kaos for så bliver jeg træls at være sammen med.

Jeg kunne godt tænke mig en anden eller ny uddannelse, men magter bare ikke tanken om at skulle læse, koncentrere mig og sidde stille

Jeg er som sådan ok social. Jeg skal bare kende folk først. Jeg hader store mængder for det kræve enormt meget af mig at skulle holde styr på alt hvad der forgår. Jeg kan virke mut og små sur men er det absolut ikke og kan sommetider føle mig som en elefant i en glasforretning.

Jeg forstår sommetider ikke folk og deres motiver for at gøre som de gør og derfor kan det også godt være svært at få længere varende venskaber. Jeg vil enormt gerne spørge ind til de folk som jeg har mig nær, men spørgsmålende og tankerne forbliver i mit hovede og derfor kan jeg virke som en egoist der glemmer andre end mig selv. Sandheden er jeg tænker konstant på min familie og venner og de fylder rigtigt meget i mit hovede.

Jeg har enormt mange spændende ideer til alle mulige fantastiske projekter og et par enkelte kommer til live men resten får jeg aldrig søsat  Jeg starter på noget og gør det aldrig færdig, for der har jeg allerede mistet interessen for det.

Jeg kan koncentrere mig om at sy men gud hjælpe den som kommer og forstyrre mig, jeg tænder helt af!!!!

Jeg har en enormt uro i kroppen der driver mig til vanvid til tider. Der er ikke et måltid hvor jeg bare kan sidde og nyde maden i ro.
Jeg er enormt dårlig til at se film, for enten falder jeg i søvn eller jeg mister interessen for den. Elsker når der er reklame på tv for så kan jeg rejse mig og få noget af krilleren væk.

Jeg hader konsekvenser og derfor gør jeg alt for at opføre mig ordentligt, men inden i har jeg den største lyst til at gøre mange mange dumme ting.

Jeg siger sommetider nogle rigtige dumme ting, som jeg fortryder bagefter. Dog er jeg også god til at gøre folk klar når jeg ikke gider dem eller deres selvskab.

Jeg er og kan virke skrap. Jeg siger ofte korte lige-på sætninger uden at det er pakket ind med mange søde ord. I mit hovede har jeg spurgt pænt om noget, men folk kan blive sådan helt hun-er-lidt-flabet-agtigt.  Jeg magter ikke spørgsmål der igen er pakket godt ind, for jeg bruger oceaner af tid på at finde ud af hvad det er folk de egentlig vil og så glemmer jeg hvad spørgsmålet egentlig lød på.

Jeg er ofte et flimmerhovede og glemmer aftaler. Hvis det ikke står i min kalender så eksistere de ikke.

Det her er bare en lille bid af hvordan det er for mig at have ADHD. Det er absolut ikke alt dårligt, for jeg elsker min kreativitet, mine evner til at lægge planer, min kærlighed og omsorg til dem jeg holder af, min evne til at glemme dumme skænderier, min evne til at se anderledes på ting og skabe nye ideer osv.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

Grynt

Nåhhh ja, jeg glemte at beskrive hvordan min ADHD påvirker forholdet

Min mand hader mit temperament og flygter så snart han fornemmer det blæser op  Han har det enormt svært med mit skiftende humør.  Han har det sommetider svært med min uro og det at jeg altid er og har gang i noget......for tit involvere det nemlig også at han skal lave noget  Han syntes det er træls vi ikke bare kan sidde stille og se en film sammen fx.

Som tiden går forstår han mig mere og mere og acceptere at jeg gør som jeg gør. Fx sagde jeg nej tak til en julefrokost hos min mands bonus-bror og hans kone, fordi hele hendes familie skulle komme og det at der ville være 5 hunde tilstede den dag. Jeg ved mine unger hellere ikke magter når der sker for store ting, så jeg gik i panik og blev vred på tanken om hvad der kunne ske. Han forstod og accepterede mit valg om at blive hjemme mens han selv måtte drage afsted alene. 

Tit ser min mand hvad jeg har brug for og hvornår jeg har det, som fx at spise, jeg er enormt dårlig til at spise reglmæssigt fordi jeg ikke altid mærker sulten. Han minder mig også om hvornår jeg skal tage medicin, hvis jeg har glemt at tage det.
Min mand er dejlig  Han er stille og rolig og tager tingene oppe fra og ned. Ingen tvivl om at han har hans sag skåret ud med alle os i huset med ADHD  Men hvis han ikke klare det, så er der nok ikke mange andre der ville kunne magte opgaven  

Anmeld

25. juli 2011

Zelinasmor

grinny skriver:

min kæreste har også haft problemer med sit temperament, men for et halvt år siden fik han nogle andre piller og dem har vi været meget tilfredse med

Okay. Min kæreste startede med at få de der UNO ritalin, men får nu concerta og jeg synes stadig ikke der er den store fremgang. Ved du om der er andre (evt. bedre virkende) ?

Anmeld

25. juli 2011

grinny

xoxotasha skriver:

Okay. Min kæreste startede med at få de der UNO ritalin, men får nu concerta og jeg synes stadig ikke der er den store fremgang. Ved du om der er andre (evt. bedre virkende) ?

Altså min kæreste startede også med ritalin, men nu får han Medikinet som er imod narkolepsi, men som man også kan bruge mod ADHD og så får han Lamotrigin ved siden af som gør at han ikke får bivirkninger ved brug af Medikinet. 

Jeg synes det er godt. Medikinet kan give ham et voldsomt temperament men Lamotrigin fjerner den bivirkning og derfor er det en god "cocktail". Den eneste ulempe ved de piller er at bliver de ikke taget på samme tidspunkt hver dag kan de rode fuldstændig om i din rytme. F.eks. hvis min kæreste tager dem senere end normalt sover han ikke om natten, bliver han ved med at gøre det i nogle dage, altså tager dem forskelligt, hjælper de ham ikke. 

Så det er bedst at tage dem om morgenen når man spiser morgenmad for at være sikker på at man sover om natten

Anmeld

25. juli 2011

Molly8

Renée Toft Simonsen har skrevet "Wilbur, en møgunge" om ADHD - godtnok rettet mod børn, men mon ikke også voksne kan have glæde af den?

Kh Molly

Anmeld

25. juli 2011

Zelinasmor

grinny skriver:

Altså min kæreste startede også med ritalin, men nu får han Medikinet som er imod narkolepsi, men som man også kan bruge mod ADHD og så får han Lamotrigin ved siden af som gør at han ikke får bivirkninger ved brug af Medikinet. 

Jeg synes det er godt. Medikinet kan give ham et voldsomt temperament men Lamotrigin fjerner den bivirkning og derfor er det en god "cocktail". Den eneste ulempe ved de piller er at bliver de ikke taget på samme tidspunkt hver dag kan de rode fuldstændig om i din rytme. F.eks. hvis min kæreste tager dem senere end normalt sover han ikke om natten, bliver han ved med at gøre det i nogle dage, altså tager dem forskelligt, hjælper de ham ikke. 

Så det er bedst at tage dem om morgenen når man spiser morgenmad for at være sikker på at man sover om natten

Og jeg som kun troede der var de to muligheder (Ritalin UNO og Concerta)

Tror lige vi skal have en snak med hans læge.

Anmeld

25. juli 2011

grinny

xoxotasha skriver:

Og jeg som kun troede der var de to muligheder (Ritalin UNO og Concerta)

Tror lige vi skal have en snak med hans læge.

Ja prøv dog og snakke med hans læge og se hvad han siger eller en psykiater, hvis han har sådan en? Det er nemlig igennem min kæreste's psykiater han har fået de piller

Anmeld

25. juli 2011

Zelinasmor

grinny skriver:

Ja prøv dog og snakke med hans læge og se hvad han siger eller en psykiater, hvis han har sådan en? Det er nemlig igennem min kæreste's psykiater han har fået de piller

Det har han ikke. Men vi har snakket om at han skal starte ved en  Vi må prøve at høre hvilke muligheder der er.

Anmeld

10. juni 2012

Studerendemor

Jeg kan godt se, at det er længe siden indlæggende er skrevet...

Men, i denne uge har min mands psykolog luftet tanken om, at min mand med ret stor sandsynlighed har ADHD. Nu hvor der endelig er ro i huset, sidder jeg med en kop kaffe i hånden og søger på nettet, om emnet, og livet med en partner der har ADHD, og faldt over denne tråd. Jeg må sige, at jeg sidder med en klump i halsen og våde øjne. Jeres beskrivelser lyder som taget ud af min hverdag, og jeg har ikke kunnet sætte ord på hans afvigende adfærd, og ikke kunnet forklare mine omgivelser, hvorfor vores forhold til tider er hård. Men det har I nu gjort for mig, og hvilken lettelse. Tak for jeres ærlige åbenhed.

Anmeld

10. juni 2012

DitteFisk

Jeg skal være helt ærlig at sige - jeg kunne ikke leve med min kæreste der har ADHD - jeg gik fra ham efter 5 år.

Han kunne isolere sig rigtig meget. Blive fuldstændig fixeret på nogle projekter. Han kunne ikke altid rumme at have en kæreste og derfor følte jeg mig meget ensom. Det var svært for mig at tale med ham, da han også havde et voldsomt temperament. Han havde også nogle andre helbredsmæssige problemer som jeg ofte bad ham gå til lægen med osv, men han kunne dårligt tage sig sammen. 

Jeg blev meget ensom. Så jeg gik fra ham. Nu får han medicin når han er sammen med sin søn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.