Tænker du skal skære lidt ned på mme, og så måske kun give 100 ml om morgenen og så vente med at give grød til ahn er rigtig sulten. han skal nok spise det når ahn bliver sulten nok. Men tre/fire mundfulde er altså ganske fint. Deres maver er jo ik så stire og noget med at de faktisk kun egentlig skal bruge hvad der svare til en dl. Så når han spiser tre fire mundfulde kan det jo være det mætter ham.
Vi har været det samme igennem med min datter. Hun er også en småtspiser. Kan trøste med at det nok skal komme stille og roligt. Hvis du presser ham til at spise mere end han vil så tager det længere tid. Vores datter er 14 måneder nu og vi har stadig dage hvor hun ikke spiser særligt meget og generelt er hun ikke en grovæder. men altså hvis man presser de små er min erfaring at de simpelthen nægter endnu mere end før og hele madoplavelsen bliver dårlig. Det at spise skal for din søn forbindes med hygge. Når han læger med maden undersøger hand en jo også, men altså han skal jo ik smide den ned. når vores datter begynder på det. Så er vi begyndt at sig tak for mad og sætte hende ned fra stolen eller tage hende mad ind hvor hun ik kan nå den. Så finder hun ud af "hov jeg var sulten" og så beder hun om det igen og spiser som regel okay bagefter. men nogle gange er de bare ikke sultne.
Ang. morgenmad så gav vi også vores datter mme kl. 5 om morgenen, men det mættede altså for meget og derfor ville hun ikke spise noget når vi stod op. Så nu får hun ikke mælk der og dte har hjulpet helt vildt.
Men for at sammefatte kort hvad vi har gjort laver jeg lige en punktopstilling
* Mindre mme og ikke før morgenmaden
* Acceptere at hun kun spiser 3-6 mundfulde grød. Nogle gange spiser hun så det hele.
* undgå at presse på. Jo mere du presser jo dårligere bliver oplevelsen og jo mindre spiser de.
* lade hende selv sidde med maden.
* Måske er din søn ik til grød, måske skal du ændre på konsistensen. Jeg lavede f.eks. vores for sej fandt jeg ud af.
* I stedet for at mose kartoflerne så lav dem store nok til han selv kan tage dme med hånden når i spiser. Altså find ud af hvordan han bedts kan lide maden. Børn kan være kræsne hvis maden fremstår forkert i forhold til hvad de vil have.
* undgå at gøre det at han spsier til noget særligt dvs. ik pres, ik overstirre hver bid han tager osv.
* accepterer at han skal prøve at blive rigtig sulten. En dag vi var i sommerhus ville vores datter slet ikke spise. Så da vi efter frokost gik en lang tur, kan det nok være hun blev meget sulten da vi kom hjem. Faktisk helt vild og nej dte var da ikke rart, da hun brokkede sig og pylrede da vi kom hujem fordi hun vbar smadder sulten. men hun fandt ud af at hun altså skulle spise. Hun fik selvf. mad med det samme.
* prøv at blande kartofel med f.eks. frugtgrød.
* længere tid mellem måltiderne, så han er mere sulten og klar til at spise.
* Undgå snacks/mme osv en 1 1/2 time før aftensmaden. Hvis min datter er sulten efter vs så har jeg fundet ud af at give hende f.eks små skinketern, en kold kartoffel fra maden igår, lidt pasta osv. jeg giver hende altså et lille aftensmads måltid og ikke snacks. På den måde har jeg det bedre med hvis hun ik vil spise aftensmaden for så ved jeg hun kort tid før har fået lidt sund alligevel.
* Men frem for alt så husk ikke at presse og prøv at accepterer at de skal lære sulten/mæt konceptet. Min datter kan nogle dage kun spise et kvart stykke rugbrød, en halv oste haps, en kvart figenstang, 5 mundfulde grød, en flaske mme og så måske en kogt halv guldrod, kartofel og lidt sovs. Men hun spsier det hun har brug for og tro mig at presse gør det SÅ meget værre og lige pludselig så kan man intet få i dem.
Og så gør det ik noget de bliver sultne, så skal de nok sige til og så skal de nok spise det der kommer frem.
Men det vigtigste er altså at vi ik køre noget særligt ud af det og accepterer når hun siger fra og når hun ik vil have, ik kan lide osv. Bliver hun så sulten så lære hun jo hen ad vejen af erfaringen at hvis hun ik spiser så kommer den ubehagelige sultfornemmelse. Hvis de hele tiden er små mæt og du hele tiden tilbyder mad, så er det de begynder at lege med maden og smide den langbortistand
håber du kan bruge det.
Sikker på han nok skal spise når han er klar og måske han bare er en småtspiser som min datter
Så længe de trives og er glade. det er jo det vigtigste.
Og de søn ser vældig tilfreds ud på billederne