Lektier!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Det jeg læser af artiklen er netop det jeg også selv oplevede...

der skulle bare være 2-3 i klassen der ikke havde lavet lektier/forberedt sig og så opgav læreren at undervise os der faktisk havde knoklet for at lave det for at de der ikke gjorde kunne følge med...

det var meget frustrerende og gjorde at jeg til sidst helt opgav lektier med mindre det var opgaver der skulle afleveres...

Jeg håber inderligt jeg kan hjælpe mine børn med at beholde skole og lærelysten og at jeg kan hjælpe dem med deres lektier...

Jeg sad meget alene og havde ingen derhjemme til at hjælpe med det så det var svært at få det gjort og når man så kommer i skole og læreren så bare laver det man skulle gøre hjemmefra ja så opgiver man...

Min holdning ellers er alt med måde... der skal være en mening med galskaben.. ikke som da vi dagen før weekenden pludselig fik 2 stile/rapporter for pr fag i 5 fag fordi UPS vores lærere havde ikke lige sørget for at dele dem op over skoleåret så inden ferien skulle de lige afleveres... (Det var så i HF jeg oplevede dette)..

Hvis læreren sørger for at snakke sammen så børnene ikke sidder med så meget at de ikke kan overskue det i løbet af ugen så er det fint for mig at de får lektier for.. men som sagt skal give mening at lave lektierne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Der er ikke pligt til at fremmøde Jeg synes også det er helt tåbeligt.. Jeg har ikke deltaget i alle forelæsningerne dette semester af den årsag. Dem jeg har deltaget i har været spild af 3 timer jeg kunne bruge på at læse, fordi jeg bare sad og tænkte: "Ja, det er så bare en opremsning af det, der stod i teksterne".

Jeg vil sige, at jeg er meget heldig jeg klarer mig godt under pres. Jeg fik også 12 i det fag vi fik karakter i sidste semester. Dels fordi jeg har en god læsegruppe. Vi mødes når vi får de 3 spørgsmål udleveret (skal skrive 9 sider i alt), og så taler vi om hvilke tekster der kan bruges til hvilke spørgssmål. Og så erj eg så hurtiglæser, at jeg lige kan nå at læse teksterne igen og få dem med.. Det er en fordel. Men har man ikke den fordel, kan man nemt have et problem!

Jeg regner dog med at få MAX 7 (hvis jeg er heldig) dette semester, da jeg ikke har samme greb om det som sidste semester  

Okay Ah, men så har du da lært af den fejl.

Ahmen, så skal du nok klare dig Hvis du er fattet med et 7-tal, så er det jo godt.

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Okay Ah, men så har du da lært af den fejl.

Ahmen, så skal du nok klare dig Hvis du er fattet med et 7-tal, så er det jo godt.

Altså, når forelæserne igen og igen taler om, at det er røvligemeget hvilke karakterer man får, og det ikke betyder en meter når først man er videre på kandidaten, ja så.. Det er faktisk næsten sådan de har talt lidt ned om dem der stræber efter høje karakterer, fordi det er så ligegyldigt. Men det er jo det samme som at når du kommer på gym, betyder dine karakterer fra folkeren intet, og når du kommer på uni, betyder dine karakterer fra gym intet  

Koordinatoren af det her fag sagde faktisk for nylig, at det var det fag han havde klaret sig ringest i. Og i dag står han for det fag Hehe

Anmeld

29. maj 2011

Troldepussen

SussieThyssen skriver:

Er det fordi du selv er vokset med, at sådan SKAL det være eller fordi du har oplevet det modsatte som barn..altså at dine forældre ikke tog sig af dig, rent lektiemæssigt?
Og hvordan var du selv da du gik i skole?

Grunden til at jeg spørger så meget er fordi jeg meget gerne vil høre omkring erfaringer, holdninger og meninger fra andre der har et andet synspunkt end mit eget.

Jeg vil ikke sige at det er mine forældres skyld begge 2 er meget stærkt ordblinde, så de har som sådan ikke kunnet hjælpe mig med mine lektier...

Men jeg lavede mine lektier hvis jeg gad og hvis ikke ja så lod jeg være... Men ja det resulterede i at jeg ikke fik gode karaktere og på nogen punkter ikke kunne nok.

Men det har også haft det resultat at jeg ikke kunne få den uddannelse jeg gerne ville have den gang, men det er nok også godt det samme... Efter som jeg er et andet sted i mit liv i dag, og slet ikke har de samme interresser som den gang.

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Altså, når forelæserne igen og igen taler om, at det er røvligemeget hvilke karakterer man får, og det ikke betyder en meter når først man er videre på kandidaten, ja så.. Det er faktisk næsten sådan de har talt lidt ned om dem der stræber efter høje karakterer, fordi det er så ligegyldigt. Men det er jo det samme som at når du kommer på gym, betyder dine karakterer fra folkeren intet, og når du kommer på uni, betyder dine karakterer fra gym intet  

Koordinatoren af det her fag sagde faktisk for nylig, at det var det fag han havde klaret sig ringest i. Og i dag står han for det fag Hehe

Ha, ja okay Men jeg tænker at de gode karakterer virker som en positiv forstærkning (nu vi er inde på psykologi) og så motiveres man jo. Jeg må godt nok indrømme, at jeg kun kan huske tre karakterer fra folkeskolen den dag i dag... Så ligegyldige er de!

Whaat - nå, så skal jeg da helt sikkert læse spansk!! (Det fag jeg IKKE skulle op i, så ville jeg dø, men det er nok det jeg skal læse) 

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Ha, ja okay Men jeg tænker at de gode karakterer virker som en positiv forstærkning (nu vi er inde på psykologi) og så motiveres man jo. Jeg må godt nok indrømme, at jeg kun kan huske tre karakterer fra folkeskolen den dag i dag... Så ligegyldige er de!

Whaat - nå, så skal jeg da helt sikkert læse spansk!! (Det fag jeg IKKE skulle op i, så ville jeg dø, men det er nok det jeg skal læse) 

Det gør de nemlig!

Og ja, jeg må også smutte. SKal læse op på noget Alexejev Leontjev om noget virksomhedsteori. Et eller andet om marxistisk psykologi. Ja, jeg har faktisk ikke helt forstået hvad det handler om. Så vi er vidst begge lige screwed

(Sorry Sussie hvis det endte lidt off-topic!)

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Det gør de nemlig!

Og ja, jeg må også smutte. SKal læse op på noget Alexejev Leontjev om noget virksomhedsteori. Et eller andet om marxistisk psykologi. Ja, jeg har faktisk ikke helt forstået hvad det handler om. Så vi er vidst begge lige screwed

(Sorry Sussie hvis det endte lidt off-topic!)

Så synes jeg sgu bare man skal kæmpe for dem, uden at gå kold

Haha! Om ikke andet, så sender jeg positivt tanker din vej - så kan du gøre det samme for mig i overmorgen

Jaaaah, beklager, Sussie!

Anmeld

29. maj 2011

roenlund

SussieThyssen skriver:

Jeg så denne artikel i nyhederne i dag:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40294766:skoleelever-læser-ikke-lektier.html

Hvad er din holdning til lektier?

For mit eget vedkommende så er jeg i pricippet modstander af lektier, ISÆR i de små klasser, idet jeg mener, at når ungerne har fri, så SKAL de have fri, og så skal de ikke sidde og terpe henover skolebøger.

Det er ok at de i de små klasser fx skal øve staveord og de små tabeller derhjemme, men ellers så skal skolebøgerne ikke frem efter skoletid, og SLET IKKE når de handler om matematik og lange skriveøvelser.
Lidt senere i de større klasser 5. - 6. klassetrin og op, kan man godt have projektopgaver derhjemme, hvor man skal bruge noget tid på at søge oplysninger på nettet, læse informationer og den slags, men igen mener jeg at deciderede lektier ikke skal med hjem.
Når man har fremmedsprog er det også ok, at man skal øve staveord, men det er altsammen ting, som eleven i pricippet selv kan klare uden indblanding med forældrene.
Først i de helt store klasser handler lektier om individuelle aftaler mellem lærer og elev.
Er eleven motiveret for "merarbejde" så tager man den derfra, er eleven ikke, så må man gå en anden vej.

Til gengæld er jeg 100% pro lektiecafeer, hvor der er lærere eller pædagoer, der er tilstede og hjælper eleverne med de ting de har svært ved at få klaret derhjemme, støtte til opgaver m.v.
SÅ kan man måske spørge, hvad man skal med lektiecafe, hvis man ikke har lektier for?
Lektiecafe'erne vil primært blive brugt til ældre elever, der skal have støtte og hjælp til netop "forskningsarbejdet" i forbindelse med projektopgaver og lignende, men kan altså også bruges af de små elever til hjælp til træning til staveord og den slags.
Har man en læsesvag elev, kan det være en støtte at henvise eleven til en ekstra times læsetræning i lektiecafe, et par gange om ugen m.v.

Hvad bygger jeg så denne min mening på?
Mange års erfaring som lærer, ganske enkelt., mit eget had til lektier og som mor til mine egene unger og plejebørn.
Jeg synes lektier er spild af tid, hvis barnet skal tvinges til at sidde der og terpe spalteregning og verber, når det hellere vil ud og lege eller er træt ovenpå en lang dag.
Hvorfor skal hjemmets ro ødelægges fordi forældre og børn skal blive uvenner over måden at stille et regnestykke op?
Hvorfor skal der være gråd og tænders gnidsel henover en læsebog?

I mine år som lærer, har jeg holdt fast i pricippet "NUL lektier", af den simple grund, at jeg hellere ville have, at børnene lærte tingene af mig, så jeg var sikker på, at de fik lært det med lyst og ikke tvang.
Men det kræver en anden tilgang til både det at være lærer og selve folkeskolens grundholdning.
Som jeg ser det nu, med den artikel, så går skolen den forkerte vej.

Kærligst
Sussie

Jeg er lærer og tror ikke på lektier... Hvis man ikke kan finde ud af det i skolen kan man heller ikke finde ud af det derhjemme...

Jeg underviser bla. i matematik og når de skal kunne tabeller skal de selvfølgelig øve sig hjemme.

Der er jo desværre nogen lærere der sætter sig et mål for dagen som de mener alle elever skal kunne nå. og da ungerne ikke er ens bliver det så til at de fagligt stærke er hurtigt færdige og derefter keder si/laver ballade, midter gruppen når at lave arbejdet og de fagligt svage ikke når halvdelen men heller ikke har mulighed for at lave det hjemme hvis de ikke har forældre til at hjælpe (og det er der mange der ikke har)

Det er en ond spiral både for de fagligt stærke, som kommer til at kede sig og for de fagligt svage som ender i en ond cirkel med lektier der ikke er lavet og sure lærere.

Jeg tror på at hjælpe elever så meget sommuligt i skolen og så måske lave aftaler om små opgaver der løses hjemme (max 15min.) og det skal være noget som giver eleven succes.

Jeg vil lige tilføje at er der elever der ikke udnytter undervisningstiden på skolen med istedet driver rundt og laver alt muligt andet vil de skulle lave noget hjemme, det ved mine elever gost og derfor arbejdes der i timerne.

Anmeld

29. maj 2011

Carina1977

Jeg synes slet ikke jeg selv havde særlig mange lektier for i folkeskolen, i forhold til hvad min søn har.

Han har altid mindst 1 times lektier hver dag, men som oftest 1½-2 timer. Derudover har han afleveringer i matematik og engelsk 1 gang ugentligt og 20 minutters læsning hver dag. Og så skal han også lave 10 sider i rema i løbet af en måned.

Læsningen og de sider i rema, synes jeg er ok i min verden. men at sidde i snit 1½ time hver dag og lave lektier, det synes jeg altså bare er alt for meget. Sådan har det været siden 2. klasse og han går i 3. klasse nu.

Jeg synes at når man snakker gymnasiet/handelsskole osv. så er det da vigtigt med lektier, men i de små klasser, så burde den ligge på max 30-45 min. lektier dagligt.

Anmeld

29. maj 2011

3rollinger

Mine boern gaar i skole i Spanien, saa mit syn er paavirket af hvordan det goeres hernede.

Min datter er 6 aar og gaar i skole paa 4. aar, dvs. hun startede det aar hun fyldte 3. Det var jeg i starten meget imod, men heldigvis er min datter vild med at gaa i skole og elsker at laere, saa jeg har laert at leve med den del. Min soen som gaar i skole paa 2. aar er ogsaa glad for det. I de 3 foerste aar af deres skolegang faar de heldigvis lov at vaere lidt boern, men slet ikke saa meget som i DK.

Naa, men nu tilbage til lektierne. I starten af dette skole startede min datter med lektier. Hun har lektier for hver dag. Som minimum 15 min. laesning og mentalregning. Og saa er der stort set altid lidt mere, det kan vaere 4 regnestykker eller 2 sider i en af deres boeger. Det varierer.

Jeg er imod det, og priser mig selv lykkelig for at jeg har en datter som elsker lektier og er dygtig til det. For jeg kan slet ikke forestille mig hvor haardt det maa vaere med et barn der er knap saa interesseret i skolen og maaske ikke har nemt ved lektier. Det maa vaere et mareridt. Jeg startede med at vaere saadan lidt "jeg er ligeglad om hun laver dem" fordi jeg jo er imod. Men saa ender hun med ikke at have frikvarter, saa nu er jeg mere aktiv.

Jeg synes lektier, naar de faar dem for i 5.-6. klasse kun burde bestaa af f.eks en stil eller lignende, som er mere tidskraevende og maaske derfor er svaere at faa lavet i skolen.

Noget jeg til gengaeld synes der mangler i det danske skolesystem er at boernene laere at skrive, og med det mener jeg hvordan bogstaverne "tegnes". Det gaar de meget op i hernede og min datter skriver allerede paenere end jeg selv goer. Det har altid naget mig at min skrift ikke er saa paen.

Apropos det du naevner med konflikter mellem boern og voksne, saa har vi ogsaa vaeret der. Min datter kan blive enormt vred hvis jeg proever at hjaelpe og saa ikke goer det som hendes laereinde goer det. Det forvirre ogsaa barnet at faa saa mange metoder proppet ind i hovedet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.