Secrets skriver:
Pyha, den er lidt svær.. Jeg har svært ved at forestille mig det anderledes, da lektier jo altid har været en del af min skolegang. Men man kan nok godt sige, at man - i de små klasser - ikke fik forfærdelig meget ud af sine lektier, men omvendt tror jeg personligt ikke, at min intelligens var blevet stimuleret nok allerede i de små klasser, hvis jeg ikke havde fået lektier for. Fx læsning, som jeg kunne øve derhjemme. Ja, det lyder næsten lidt selvoptaget, men min pointe er bare, at der jo er forskel på børn. Jeg har aldrig været så meget af et legebarn, men mere et vidensbarn, som trivedes ved at lære og få tilført ny viden, og jeg tror sagtens det kunne have bremset min læringsproces, hvis jeg ikke også skulle lave tingene derhjemme, men bare kunne glemme det hele efter skolen.
- Man kan self. bare lave noget frivilligt, men jeg synes nu det er rart, at det var noget man kunne bruge. Jeg kan dog godt følge dig i, at det jo self. ikke er alle børn som er "vidensbørn" (ja, underligt selvopfundet ord) som jeg var, og derfor slet ikke gavner af det, så jeg er lidt splittet. Man kunne godt lave det differentieret, men jeg er i tvivl om, om det ville gøre undervisningen lidt rodet?
Jeg synes dog i det hele taget man burde have mere fokus på undervisning og mindre på lektier. Og det gælder også op i de højere udviklingstrin, fx universitetet. Det virker FULDstændig tåbeligt og rigidt på mig, at jeg skal sidde og lære mig selv 2000 siders pensum, og den eneste undervisning jeg så får i de to fag (i alt 5 timer om ugen) mere eller mindre er en gentagelse af det jeg allerede har læst eller hvad forelæseren nu synes er spændende. Således at man faktisk først BRUGER sin viden til eksamen, fordi man ikke har den samme mulighed for at ping-ponge med sin underviser. Også er man på RØVEN, hvis man ikke forstår en teori og ens læsegruppe har det på samme måde. Men det er vidst en helt anden snak - Er nok bare farvet af, at jeg har eksamen i morgen, og er lost i en af hovedteorierne på pensum 
Jeg må bare lige kommentere på det med uni. Min kærestes søster læser og psykologi i Aarhus, og hun læser bare så kanon meget. Jeg har ofte undret mig over hvordan i pokker det hele sidder fast, når hun læser uden at arbejde med det/blive undervist i det/høre om det, frem for bare at læse og tage noter?
hvordan gør I det??
- Den store undren grunder bl.a. i at jeg jo nu læser op til eksamen, og som du ved, så skal jeg op i historie, hvor jeg læser hele pensum op. Hele dagen igår læste jeg højt for min kæreste og det sidder fast! Det var om den kolde krig og Vietnamkrigen - det jeg læste alene, inde i mit hoved, og Romerriget er forsvundet igen