Lektier!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2011

Troldepussen

Sophie26 skriver:

sikke en gang fis

Fair nok, men det er min holdning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

SussieThyssen

Dinna88 skriver:

Jeg beklager på forhånd, Sussie, jeg har ikke læst artiklen Jeg har ikke tid! Sidder og læser til eksamen, men må bare lige skrive hurtigt.

Jeg synes lektier er en god ting i folkeskole/de yngre klasser. Det stimulerer barnet til at arbejde selvstændigt (med mors og fars hjælp).

Dog har der jo, på det sidste, været rigtig meget fokus på lektier i gymnasiet. Og en undersøgelse har vist, at de elever de ikke fik lektier for havde højere gennemsnit, dvs. de havde fået mere ud af det. Min kæreste søster brugte 2 timer + på lektier hver dag da hun gik i gym. hvilket jeg synes er vildt. Nogle dage laver jeg slet ikke nogle  Nå, men jeg har ikke lige haft tiden til at finde undersøgelsen, så jeg ved ikke hvordan de gør det. Men har jeg ikke lavet mine lektier, er det jo svært at følge med. 

Hehe...held og lykke med din eksamen m.v.
Altid dejligt at høre andres synspunkter

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Pyha, den er lidt svær.. Jeg har svært ved at forestille mig det anderledes, da lektier jo altid har været en del af min skolegang. Men man kan nok godt sige, at man - i de små klasser - ikke fik forfærdelig meget ud af sine lektier, men omvendt tror jeg personligt ikke, at min intelligens var blevet stimuleret nok allerede i de små klasser, hvis jeg ikke havde fået lektier for. Fx læsning, som jeg kunne øve derhjemme. Ja, det lyder næsten lidt selvoptaget, men min pointe er bare, at der jo er forskel på børn. Jeg har aldrig været så meget af et legebarn, men mere et vidensbarn, som trivedes ved at lære og få tilført ny viden, og jeg tror sagtens det kunne have bremset min læringsproces, hvis jeg ikke også skulle lave tingene derhjemme, men bare kunne glemme det hele efter skolen.

- Man kan self. bare lave noget frivilligt, men jeg synes nu det er rart, at det var noget man kunne bruge. Jeg kan dog godt følge dig i, at det jo self. ikke er alle børn som er "vidensbørn" (ja, underligt selvopfundet ord) som jeg var, og derfor slet ikke gavner af det, så jeg er lidt splittet. Man kunne godt lave det differentieret, men jeg er i tvivl om, om det ville gøre undervisningen lidt rodet?

Jeg synes dog i det hele taget man burde have mere fokus på undervisning og mindre på lektier. Og det gælder også op i de højere udviklingstrin, fx universitetet. Det virker FULDstændig tåbeligt og rigidt på mig, at jeg skal sidde og lære mig selv 2000 siders pensum, og den eneste undervisning jeg så får i de to fag (i alt 5 timer om ugen) mere eller mindre er en gentagelse af det jeg allerede har læst eller hvad forelæseren nu synes er spændende. Således at man faktisk først BRUGER sin viden til eksamen, fordi man ikke har den samme mulighed for at ping-ponge med sin underviser. Også er man på RØVEN, hvis man ikke forstår en teori og ens læsegruppe har det på samme måde. Men det er vidst en helt anden snak - Er nok bare farvet af, at jeg har eksamen i morgen, og er lost i en af hovedteorierne på pensum

Jeg må bare lige kommentere på det med uni. Min kærestes søster læser og psykologi i Aarhus, og hun læser bare så kanon meget. Jeg har ofte undret mig over hvordan i pokker det hele sidder fast, når hun læser uden at arbejde med det/blive undervist i det/høre om det, frem for bare at læse og tage noter? hvordan gør I det??

- Den store undren grunder bl.a. i at jeg jo nu læser op til eksamen, og som du ved, så skal jeg op i historie, hvor jeg læser hele pensum op. Hele dagen igår læste jeg højt for min kæreste og det sidder fast! Det var om den kolde krig og Vietnamkrigen - det jeg læste alene, inde i mit hoved, og Romerriget er forsvundet igen 

Anmeld

29. maj 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Jeg går ind for læring og leg... altså ikke lektier under tvang, da jeg mener man ikke lærer børnene noget under tvang overhovedet...

De gange, vi har været nødsaget til det herhjemme grundet skolen, lærer den store intet... vi kan bruge mega meget tid på at læse, men når hun så skal genfortælle, så kan hun ikke historien....

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

SussieThyssen skriver:

Hehe...held og lykke med din eksamen m.v.
Altid dejligt at høre andres synspunkter

Jo tak, jo tak
Altså, det kan jo være, at jeg bliver anti-lektier hvis jeg læser artiklen? Ej, mange undersøgelser viser jo resultater som man ikke regner med. Lige nu kan jeg slet ikke forestille mig hvordan man skulle kunne fuldføre gym på tre år uden lektier - hvordan skulle man nå det?? Men det kan man jo åbenbart, og med bedre resultater! Så der må jo være noget med de lektier der  

Anmeld

29. maj 2011

SussieThyssen

Troldepussen skriver:

Jeg ville bestemt have meget svært ved at acceptere det, jeg ville nok vælge selv at sætte mig ned sammen med mit barn så det alligevel arbejder med tingene.

Er det fordi du selv er vokset med, at sådan SKAL det være eller fordi du har oplevet det modsatte som barn..altså at dine forældre ikke tog sig af dig, rent lektiemæssigt?
Og hvordan var du selv da du gik i skole?

Grunden til at jeg spørger så meget er fordi jeg meget gerne vil høre omkring erfaringer, holdninger og meninger fra andre der har et andet synspunkt end mit eget.

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

SussieThyssen skriver:

Ja..det er jo desværre et af sygdomstegnene i vores skolesystem..mindre lærer-tilstedeværelse og mere selvstudium.
Folkeskolen forsøger at erstatte deres lærerkapasitet med forældre, og så mangler eleverne NETOP som du siger ping-pongen, modspillet og vejledningen fra deres lærer, som trods alt er den der er videns-ansvarlig.

Tro mig når jeg siger jeg selv var et "videns-barn" som du kalder det (udmærket ord) det var jeg så sandeligt også..men jeg åbnede kun en bog når jeg gad og hadede at blive tvunget til at sidde der og lave spalteregning og terpe tysk grammatik
Jeg havde det fint med at arbejde henne i skolen, men når dagen i skolen var slut, så var min skole-lyst (læs: lektielyst) slut.
Jeg synes det er fint, hvis man som lærer kan tilbyde de terpelystne børn arbejde med hjem, men det er noget de kan lave hvis de har lyst, ikke at de skal.

Men jeg tænker bare, at hvis det er frivilligt betyder det vel også, at det ikke er noget som vil blive arbejdet med i undervisningen, og så er jeg ikke helt sikker på, at man vil få det samme udbytte?

Men ja, det er KLART et problem, at man bliver mere og mere fokuseret på selvstudium  

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Jeg må bare lige kommentere på det med uni. Min kærestes søster læser og psykologi i Aarhus, og hun læser bare så kanon meget. Jeg har ofte undret mig over hvordan i pokker det hele sidder fast, når hun læser uden at arbejde med det/blive undervist i det/høre om det, frem for bare at læse og tage noter? hvordan gør I det??

- Den store undren grunder bl.a. i at jeg jo nu læser op til eksamen, og som du ved, så skal jeg op i historie, hvor jeg læser hele pensum op. Hele dagen igår læste jeg højt for min kæreste og det sidder fast! Det var om den kolde krig og Vietnamkrigen - det jeg læste alene, inde i mit hoved, og Romerriget er forsvundet igen 

Tjah, hvorfor tror du jeg føler mig fucked over eksamen i morgen? Man har self. læsegrupper, hvor man kan snakke om tingene, men det er jo svært, hvis alle ikke helt har forstået hvad det handler om. Og forelæserne.. Ja, de er sku ofte temmelig dårlige og de er ikke forpligtet til at snakke om pensum, hvorfor vi også får at vide, at det til forelæsningerne kan vi ikke bruge til eksamen.

Jeg synes faktisk det er helt grinagtigt på det her respektive studie, da der er så meget fokus på indlæring, hukommelse mm. at man så har sådan en rigid studieform, hvor eleverne alligevel ikke kan huske en skid. Jeg skal skrive 27 timers eksamensopgave fra i morgen kl. 9, og selvom jeg har læst hele pensum og har overstreget, og selvom jeg har læst op på hele pensum her i læseferien, så føler jeg overhovedet ikke jeg har noget greb om pensum, og jeg kan ikke rigtig huske hvad teksterne handler om. Simpelthen fordi jeg lærer ufattelig dårligt ved bare at læse og ikke bruge det til noget.

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Tjah, hvorfor tror du jeg føler mig fucked over eksamen i morgen? Man har self. læsegrupper, hvor man kan snakke om tingene, men det er jo svært, hvis alle ikke helt har forstået hvad det handler om. Og forelæserne.. Ja, de er sku ofte temmelig dårlige og de er ikke forpligtet til at snakke om pensum, hvorfor vi også får at vide, at det til forelæsningerne kan vi ikke bruge til eksamen.

Jeg synes faktisk det er helt grinagtigt på det her respektive studie, da der er så meget fokus på indlæring, hukommelse mm. at man så har sådan en rigid studieform, hvor eleverne alligevel ikke kan huske en skid. Jeg skal skrive 27 timers eksamensopgave fra i morgen kl. 9, og selvom jeg har læst hele pensum og har overstreget, og selvom jeg har læst op på hele pensum her i læseferien, så føler jeg overhovedet ikke jeg har noget greb om pensum, og jeg kan ikke rigtig huske hvad teksterne handler om. Simpelthen fordi jeg lærer ufattelig dårligt ved bare at læse og ikke bruge det til noget.

Øv, hvor er det træls for dig!! Så får du lige  med på vejen.

Hvorfor er det der bruges forelæsere, hvis ikke de skal holde sig til pensum? /Har du mødepligt til de forelæsninger?

Jeg synes virkelig også det virker mærkeligt - det er jo ikke bare sådan lige at læse 200 sider om ugen og memorere det hele. Jeg ved, at min kærestes søster kan gøre det. Hun får 10 og 12-taller, men det er jo ikke ensbetydende med, at vi alle kan gøre det. Jeg ville have svært ved at klare psykologistudiet grundet den "læring" der er i det, og derfor har jeg valgt at lade være med at sætte snuden op efter det. Det har jeg ville, men droppede det

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Øv, hvor er det træls for dig!! Så får du lige  med på vejen.

Hvorfor er det der bruges forelæsere, hvis ikke de skal holde sig til pensum? /Har du mødepligt til de forelæsninger?

Jeg synes virkelig også det virker mærkeligt - det er jo ikke bare sådan lige at læse 200 sider om ugen og memorere det hele. Jeg ved, at min kærestes søster kan gøre det. Hun får 10 og 12-taller, men det er jo ikke ensbetydende med, at vi alle kan gøre det. Jeg ville have svært ved at klare psykologistudiet grundet den "læring" der er i det, og derfor har jeg valgt at lade være med at sætte snuden op efter det. Det har jeg ville, men droppede det

Der er ikke pligt til at fremmøde Jeg synes også det er helt tåbeligt.. Jeg har ikke deltaget i alle forelæsningerne dette semester af den årsag. Dem jeg har deltaget i har været spild af 3 timer jeg kunne bruge på at læse, fordi jeg bare sad og tænkte: "Ja, det er så bare en opremsning af det, der stod i teksterne".

Jeg vil sige, at jeg er meget heldig jeg klarer mig godt under pres. Jeg fik også 12 i det fag vi fik karakter i sidste semester. Dels fordi jeg har en god læsegruppe. Vi mødes når vi får de 3 spørgsmål udleveret (skal skrive 9 sider i alt), og så taler vi om hvilke tekster der kan bruges til hvilke spørgssmål. Og så erj eg så hurtiglæser, at jeg lige kan nå at læse teksterne igen og få dem med.. Det er en fordel. Men har man ikke den fordel, kan man nemt have et problem!

Jeg regner dog med at få MAX 7 (hvis jeg er heldig) dette semester, da jeg ikke har samme greb om det som sidste semester  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.