Lektier!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.086 visninger
51 svar
0 synes godt om
29. maj 2011

SussieThyssen

Jeg så denne artikel i nyhederne i dag:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40294766:skoleelever-læser-ikke-lektier.html

Hvad er din holdning til lektier?

For mit eget vedkommende så er jeg i pricippet modstander af lektier, ISÆR i de små klasser, idet jeg mener, at når ungerne har fri, så SKAL de have fri, og så skal de ikke sidde og terpe henover skolebøger.

Det er ok at de i de små klasser fx skal øve staveord og de små tabeller derhjemme, men ellers så skal skolebøgerne ikke frem efter skoletid, og SLET IKKE når de handler om matematik og lange skriveøvelser.
Lidt senere i de større klasser 5. - 6. klassetrin og op, kan man godt have projektopgaver derhjemme, hvor man skal bruge noget tid på at søge oplysninger på nettet, læse informationer og den slags, men igen mener jeg at deciderede lektier ikke skal med hjem.
Når man har fremmedsprog er det også ok, at man skal øve staveord, men det er altsammen ting, som eleven i pricippet selv kan klare uden indblanding med forældrene.
Først i de helt store klasser handler lektier om individuelle aftaler mellem lærer og elev.
Er eleven motiveret for "merarbejde" så tager man den derfra, er eleven ikke, så må man gå en anden vej.

Til gengæld er jeg 100% pro lektiecafeer, hvor der er lærere eller pædagoer, der er tilstede og hjælper eleverne med de ting de har svært ved at få klaret derhjemme, støtte til opgaver m.v.
SÅ kan man måske spørge, hvad man skal med lektiecafe, hvis man ikke har lektier for?
Lektiecafe'erne vil primært blive brugt til ældre elever, der skal have støtte og hjælp til netop "forskningsarbejdet" i forbindelse med projektopgaver og lignende, men kan altså også bruges af de små elever til hjælp til træning til staveord og den slags.
Har man en læsesvag elev, kan det være en støtte at henvise eleven til en ekstra times læsetræning i lektiecafe, et par gange om ugen m.v.

Hvad bygger jeg så denne min mening på?
Mange års erfaring som lærer, ganske enkelt., mit eget had til lektier og som mor til mine egene unger og plejebørn.
Jeg synes lektier er spild af tid, hvis barnet skal tvinges til at sidde der og terpe spalteregning og verber, når det hellere vil ud og lege eller er træt ovenpå en lang dag.
Hvorfor skal hjemmets ro ødelægges fordi forældre og børn skal blive uvenner over måden at stille et regnestykke op?
Hvorfor skal der være gråd og tænders gnidsel henover en læsebog?

I mine år som lærer, har jeg holdt fast i pricippet "NUL lektier", af den simple grund, at jeg hellere ville have, at børnene lærte tingene af mig, så jeg var sikker på, at de fik lært det med lyst og ikke tvang.
Men det kræver en anden tilgang til både det at være lærer og selve folkeskolens grundholdning.
Som jeg ser det nu, med den artikel, så går skolen den forkerte vej.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

Troldepussen

Lektier er efter min mening noget der skal laves før man får lov til at lege med andre børn eller spille computer.

Og skulle de alligevel springe lektierne over ja så er det stuearrest og ingen computer/fjernsyn, i et given periode (måske en uge).

Anmeld

29. maj 2011

Frøken J.

Pyha, den er lidt svær.. Jeg har svært ved at forestille mig det anderledes, da lektier jo altid har været en del af min skolegang. Men man kan nok godt sige, at man - i de små klasser - ikke fik forfærdelig meget ud af sine lektier, men omvendt tror jeg personligt ikke, at min intelligens var blevet stimuleret nok allerede i de små klasser, hvis jeg ikke havde fået lektier for. Fx læsning, som jeg kunne øve derhjemme. Ja, det lyder næsten lidt selvoptaget, men min pointe er bare, at der jo er forskel på børn. Jeg har aldrig været så meget af et legebarn, men mere et vidensbarn, som trivedes ved at lære og få tilført ny viden, og jeg tror sagtens det kunne have bremset min læringsproces, hvis jeg ikke også skulle lave tingene derhjemme, men bare kunne glemme det hele efter skolen.

- Man kan self. bare lave noget frivilligt, men jeg synes nu det er rart, at det var noget man kunne bruge. Jeg kan dog godt følge dig i, at det jo self. ikke er alle børn som er "vidensbørn" (ja, underligt selvopfundet ord) som jeg var, og derfor slet ikke gavner af det, så jeg er lidt splittet. Man kunne godt lave det differentieret, men jeg er i tvivl om, om det ville gøre undervisningen lidt rodet?

Jeg synes dog i det hele taget man burde have mere fokus på undervisning og mindre på lektier. Og det gælder også op i de højere udviklingstrin, fx universitetet. Det virker FULDstændig tåbeligt og rigidt på mig, at jeg skal sidde og lære mig selv 2000 siders pensum, og den eneste undervisning jeg så får i de to fag (i alt 5 timer om ugen) mere eller mindre er en gentagelse af det jeg allerede har læst eller hvad forelæseren nu synes er spændende. Således at man faktisk først BRUGER sin viden til eksamen, fordi man ikke har den samme mulighed for at ping-ponge med sin underviser. Også er man på RØVEN, hvis man ikke forstår en teori og ens læsegruppe har det på samme måde. Men det er vidst en helt anden snak - Er nok bare farvet af, at jeg har eksamen i morgen, og er lost i en af hovedteorierne på pensum

Anmeld

29. maj 2011

SussieThyssen

Troldepussen skriver:

Lektier er efter min mening noget der skal laves før man får lov til at lege med andre børn eller spille computer.

Og skulle de alligevel springe lektierne over ja så er det stuearrest og ingen computer/fjernsyn, i et given periode (måske en uge).

Ehh..det er jo ikke det, jeg spørger om...hvordan du vil afstraffe dine børn, hvis de ikke laver deres lektier.
Jeg spørger om, hvad din holdning er omkring lektier 

Anmeld

29. maj 2011

Troldepussen

SussieThyssen skriver:

Ehh..det er jo ikke det, jeg spørger om...hvordan du vil afstraffe dine børn, hvis de ikke laver deres lektier.
Jeg spørger om, hvad din holdning er omkring lektier 

Nej min holdning er at lektier skal laves når man får dem for, og jeg synes det er helt fint at de får lektier for, ellers er der jo ikke så meget point i at gå i skole, da de jo ikke kan nå at undervise i det hele uden lektier, og børn lærer heller ikke at arbejde selvstændigt og have ansvar hvis de ikke får lektier for.

Anmeld

29. maj 2011

SussieThyssen

Secrets skriver:

Pyha, den er lidt svær.. Jeg har svært ved at forestille mig det anderledes, da lektier jo altid har været en del af min skolegang. Men man kan nok godt sige, at man - i de små klasser - ikke fik forfærdelig meget ud af sine lektier, men omvendt tror jeg personligt ikke, at min intelligens var blevet stimuleret nok allerede i de små klasser, hvis jeg ikke havde fået lektier for. Fx læsning, som jeg kunne øve derhjemme. Ja, det lyder næsten lidt selvoptaget, men min pointe er bare, at der jo er forskel på børn. Jeg har aldrig været så meget af et legebarn, men mere et vidensbarn, som trivedes ved at lære og få tilført ny viden, og jeg tror sagtens det kunne have bremset min læringsproces, hvis jeg ikke også skulle lave tingene derhjemme, men bare kunne glemme det hele efter skolen.

- Man kan self. bare lave noget frivilligt, men jeg synes nu det er rart, at det var noget man kunne bruge. Jeg kan dog godt følge dig i, at det jo self. ikke er alle børn som er "vidensbørn" (ja, underligt selvopfundet ord) som jeg var, og derfor slet ikke gavner af det, så jeg er lidt splittet. Man kunne godt lave det differentieret, men jeg er i tvivl om, om det ville gøre undervisningen lidt rodet?

Jeg synes dog i det hele taget man burde have mere fokus på undervisning og mindre på lektier. Og det gælder også op i de højere udviklingstrin, fx universitetet. Det virker FULDstændig tåbeligt og rigidt på mig, at jeg skal sidde og lære mig selv 2000 siders pensum, og den eneste undervisning jeg så får i de to fag (i alt 5 timer om ugen) mere eller mindre er en gentagelse af det jeg allerede har læst eller hvad forelæseren nu synes er spændende. Således at man faktisk først BRUGER sin viden til eksamen, fordi man ikke har den samme mulighed for at ping-ponge med sin underviser. Også er man på RØVEN, hvis man ikke forstår en teori og ens læsegruppe har det på samme måde. Men det er vidst en helt anden snak - Er nok bare farvet af, at jeg har eksamen i morgen, og er lost i en af hovedteorierne på pensum

Ja..det er jo desværre et af sygdomstegnene i vores skolesystem..mindre lærer-tilstedeværelse og mere selvstudium.
Folkeskolen forsøger at erstatte deres lærerkapasitet med forældre, og så mangler eleverne NETOP som du siger ping-pongen, modspillet og vejledningen fra deres lærer, som trods alt er den der er videns-ansvarlig.

Tro mig når jeg siger jeg selv var et "videns-barn" som du kalder det (udmærket ord) det var jeg så sandeligt også..men jeg åbnede kun en bog når jeg gad og hadede at blive tvunget til at sidde der og lave spalteregning og terpe tysk grammatik
Jeg havde det fint med at arbejde henne i skolen, men når dagen i skolen var slut, så var min skole-lyst (læs: lektielyst) slut.
Jeg synes det er fint, hvis man som lærer kan tilbyde de terpelystne børn arbejde med hjem, men det er noget de kan lave hvis de har lyst, ikke at de skal.

Anmeld

29. maj 2011

Sphynxlover

Troldepussen skriver:

Nej min holdning er at lektier skal laves når man får dem for, og jeg synes det er helt fint at de får lektier for, ellers er der jo ikke så meget point i at gå i skole, da de jo ikke kan nå at undervise i det hele uden lektier, og børn lærer heller ikke at arbejde selvstændigt og have ansvar hvis de ikke får lektier for.

sikke en gang fis

Anmeld

29. maj 2011

SussieThyssen

Troldepussen skriver:

Hvad så med de skoler som rent idologisk bygger på nul-lektier princippet..deres elever klarer sig fuldt ud så godt, hvis ikke bedre, uden lektier.
Ville du som forældre acceptere at dit barn ingen lektier havde for?

Anmeld

29. maj 2011

Dinna88

Jeg beklager på forhånd, Sussie, jeg har ikke læst artiklen Jeg har ikke tid! Sidder og læser til eksamen, men må bare lige skrive hurtigt.

Jeg synes lektier er en god ting i folkeskole/de yngre klasser. Det stimulerer barnet til at arbejde selvstændigt (med mors og fars hjælp).

Dog har der jo, på det sidste, været rigtig meget fokus på lektier i gymnasiet. Og en undersøgelse har vist, at de elever de ikke fik lektier for havde højere gennemsnit, dvs. de havde fået mere ud af det. Min kæreste søster brugte 2 timer + på lektier hver dag da hun gik i gym. hvilket jeg synes er vildt. Nogle dage laver jeg slet ikke nogle  Nå, men jeg har ikke lige haft tiden til at finde undersøgelsen, så jeg ved ikke hvordan de gør det. Men har jeg ikke lavet mine lektier, er det jo svært at følge med. 

Anmeld

29. maj 2011

Troldepussen

SussieThyssen skriver:

Hvad så med de skoler som rent idologisk bygger på nul-lektier princippet..deres elever klarer sig fuldt ud så godt, hvis ikke bedre, uden lektier.
Ville du som forældre acceptere at dit barn ingen lektier havde for?

Jeg ville bestemt have meget svært ved at acceptere det, jeg ville nok vælge selv at sætte mig ned sammen med mit barn så det alligevel arbejder med tingene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.