Jeg så denne artikel i nyhederne i dag:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40294766:skoleelever-læser-ikke-lektier.html
Hvad er din holdning til lektier?
For mit eget vedkommende så er jeg i pricippet modstander af lektier, ISÆR i de små klasser, idet jeg mener, at når ungerne har fri, så SKAL de have fri, og så skal de ikke sidde og terpe henover skolebøger.
Det er ok at de i de små klasser fx skal øve staveord og de små tabeller derhjemme, men ellers så skal skolebøgerne ikke frem efter skoletid, og SLET IKKE når de handler om matematik og lange skriveøvelser.
Lidt senere i de større klasser 5. - 6. klassetrin og op, kan man godt have projektopgaver derhjemme, hvor man skal bruge noget tid på at søge oplysninger på nettet, læse informationer og den slags, men igen mener jeg at deciderede lektier ikke skal med hjem.
Når man har fremmedsprog er det også ok, at man skal øve staveord, men det er altsammen ting, som eleven i pricippet selv kan klare uden indblanding med forældrene.
Først i de helt store klasser handler lektier om individuelle aftaler mellem lærer og elev.
Er eleven motiveret for "merarbejde" så tager man den derfra, er eleven ikke, så må man gå en anden vej.
Til gengæld er jeg 100% pro lektiecafeer, hvor der er lærere eller pædagoer, der er tilstede og hjælper eleverne med de ting de har svært ved at få klaret derhjemme, støtte til opgaver m.v.
SÅ kan man måske spørge, hvad man skal med lektiecafe, hvis man ikke har lektier for?
Lektiecafe'erne vil primært blive brugt til ældre elever, der skal have støtte og hjælp til netop "forskningsarbejdet" i forbindelse med projektopgaver og lignende, men kan altså også bruges af de små elever til hjælp til træning til staveord og den slags.
Har man en læsesvag elev, kan det være en støtte at henvise eleven til en ekstra times læsetræning i lektiecafe, et par gange om ugen m.v.
Hvad bygger jeg så denne min mening på?
Mange års erfaring som lærer, ganske enkelt., mit eget had til lektier og som mor til mine egene unger og plejebørn.
Jeg synes lektier er spild af tid, hvis barnet skal tvinges til at sidde der og terpe spalteregning og verber, når det hellere vil ud og lege eller er træt ovenpå en lang dag.
Hvorfor skal hjemmets ro ødelægges fordi forældre og børn skal blive uvenner over måden at stille et regnestykke op?
Hvorfor skal der være gråd og tænders gnidsel henover en læsebog?
I mine år som lærer, har jeg holdt fast i pricippet "NUL lektier", af den simple grund, at jeg hellere ville have, at børnene lærte tingene af mig, så jeg var sikker på, at de fik lært det med lyst og ikke tvang.
Men det kræver en anden tilgang til både det at være lærer og selve folkeskolens grundholdning.
Som jeg ser det nu, med den artikel, så går skolen den forkerte vej.

Kærligst
Sussie