aarhusmor skriver:
Jeg er ved at uddanne mig indenfor området og har en drøm om at kunne forske i hvad der sker når man anbringer børn ude fra hjemmet.
Jeg er medlem af flere grupper for anbragte børn på FB og jeg må indrømme nogle enkelte virker ret velfungerende. Det kan jo godt gøre i skrift og tale uden at det er rigtigt osv. Men min fornemmelse er at kommunen kan lave fejl og tit fjerner børnene, hvor man måske istedet kunne give uddannelse, vejledning og overvågning istedet. Hvis forældre elsker deres barn og ikke udøver vold, misbrug osv. - burde man så ikke give familien chancen. Det er hvad jeg føler for pt. Jeg ved ikke om en undersøgelse kan ændre på det, det er derfor jeg gerne vil undersøge det.
Men jeg tror kommunen laver fejl og mest af alt så tror jeg at kommunen ikke vil indrømme når den laver sådanne fejl og endnu mere så ville jeg være glad hvis der var et "eksternt organ" der kunne undersøge sådanne sager.
Jeg har en veninde der fik fjernet sit barn efter 3 uger. Jeg er enig i at noget skulle gøres. Men jeg mener godt at de kunne have været en familie, med hjælp. Istedet for at den lille fyr nu vokser op på børnehjem
Nu har jeg været gennem den del af systemet, og kender mange.
Nogen gange er problemet ikke kun at de fjerner for tidligt, men også for sent, og så er der dem der aldrig bliver fjernet, selvom de skulle blive det.
Det er mange ting at tage hensyn til, som der ikke alid bliver gjort.
F. eks.
For mit vedkommen var det i 93 jeg blev fjernet et par år siden
, men som hende her, blev jeg også fjernet lige inden jeg blev 12 år, og her snakker vi LIGE inden, dagen før, for så havde jeg jo ikke noget at skulle ha sagt.
Men jeg kom i de 4 årstider( var forsøgs kanin, ) og fik snakket med en "sagsbehandler" og det endte med at hun så fik fortalt videre at vi jo ikke kun er et CPR. nr og at de måske skulle kigge på det cpr. nr inden de fjerner børn.
et andet eksempel kan være, at man hos sin mor/far er "voksen", skal tage voksen beslutninger( som man ALDRIG burde), men idet man kommer i pleje skal man være det barn man er, og får grænser, men det er ikke altid let for barnet.