Er du klar??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2011

N&J

Bondepigen skriver:

Hihi, jeg vidste at der nok ville komme noget tilbage på mit indlæg...

Du behøver ikke forklare mig noget om hvad Jesus hed. Kært barn har mange navne...

Der er jo forskellige retninger indenfor kristendommen, og jeg vil ikke sige at jeg følger en bestemt retning, jeg har læst hele det nye testamente og det meste af det gamle..og jeg følger mit hjertes tro. Jeg er ikke opdraget til at være kristen, det er bare noget jeg er! Jeg har oplevet Jesu fred i mit liv, og derfor tror jeg nu kun endnu stærkere.

Jeg gider ikke diskutere min tro med andre der ikke tror, og da slet ikke på skrift... Puha dertil er der alt for mange ting der kan siges.

Hvis man kun ser på dele af biblen, kan jeg godt forstå at den kan fremstå som kvindehadsk, men læser man det hele og kan se sammenhængen, gennem såkaldte åbenbaringer, så ser det faktisk helt anderledes ud! Kan ikke forklare det nærmere, eller orker det ikke, da jeg synes det er meget omfattende på skrift, så der må jeg bede dig spørge på jesusnet eller andetsteds. Og nogle gange hjælper det jo heller ikke at forklare det til nogen der ikke tror, ligesom det heller ikke hjælper at nogen prøver at overbevise mig om at tro noget andet.

Jeg har haft en kæmpe oplevelse med Gud som ikke kan forklares, hvis man ikke selv har prøvet det...

Det med om jorden kun i følge biblen skulle være 6000 år gammel synes jeg egentlig heller ikke er så vigtigt for den store helhed. Det kan osse, ved jeg fra nogen, se ud som om at der mÅske er to skabelsesberetninger.'men uanset hvad synes jeg ikke det er kernen i kristendommen, men det er nok der den store forskel ligger. For det er vigtigt for dig, fordi du søger beviser. Det er ikke vigtigt for mig, jeg søger ikke beviser.

Men der findes osse beviser, jeg personligt husker ikke præcist hvilke, da det for mig ikke betyder noget, men mange ting kan man få af vide på f.eks. Jesus net, hvis man spørger.

Puha, det er besværligt at skrive så lange tekster på iPhone, så jeg undskylder hvis der er masser af stavefejl osv...

Og jeg kan næsten heller ikke huske, hvad jeg har skrevet og kan ikke gå tilbage og kigge

Jeg Kan ikke forklare min tro, og slet ikke på skrift, da det er for omfattende... Håber det er ok?! Ved bare at jeg tror!

Jeg er skam troende, bare nok på en anden måde men jeg finder dele af både alle religionerne brugbare, jeg forstår godt den store mening, men det jeg mener er at det altid vil være en subjektiv fortolkning som man har når man læser fx. biblen, og ja jeg syntes der findes mange ting i den som er stærk modstridende og omhandler leveregler fra dengang, som ikke har noget med hverken jesu eller Gud at gøre, men som omhandler den tid dem der har skrevet de forskellige elementer i biblen, dele af den fanger essensen af hvad jeg tror der var ment ift. det at tro, men deet har intet med hverken kirken, regler eller lign. at gøre - men om det forhold man har til sig selv, andre mennesker, omverdenen og den jord vi lever på.

Jeg finder derimod Biblen dybt politisk, et af brevene, Romerbrevet kap. 14, omtaler at vi skal acceptere og respektere andres måde at leve på (at spise - hvilket jo selvfølgelig henfører til jøderne og grækerne dengang) for de er også vore brødre, men det handlede jo i bund og grund om at Paulus skriver brevet fordi han ønsker alligerede.

Jeg tror, bare ikke på en bog skrevet af mænd for mange år siden, med mange forskellige motiver og hensigter og nogle som slet ikke tidsberegningsmæssigt har været i nærheden af Jesu mens han levede, og jeg forstår ikke at man tager biblen som værende deri "sandheden" ligger (forstået sådan at jeg ikke forstår at man ikke er kristisk for netop de ting som religionskritikere påpeger, og så bare anvender de elementer som passer ind i ens fortolkning af hvad man tror på)

Og ja der er to skabelsesberetninger, men eftersom det stammer fra Torah - så er det jo de jødiske beretninger der her er tale om, det jeg stiller spørgsnmålstegn ved er at stole blindt på skrift, som måske eller måske intet har med jesu ord at gøre, deri også at man tror at vi stammer fra Adam og Eva og skabelsen af jorden osv. - de ting som er blevet modbevist, vi stammer alle fra mellemøsten (i hvert fald det der er mellemøsten nu - da det er der menneskeheden opstå - altså denne slags homo sabiens) - det forstår jeg ikke hvordan man ikke kan forholde sig til - man kan jo stadig tro, det ene udelukker ikke det andet i min verden.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2011

Benjamins'mor

Hmm... Der er da mange ting endnu jeg meget gerne vil opnå.

Men jeg har også fået opnået meget, så vil ikke dø trist.

Anmeld

20. maj 2011

N&J

Må hellere lige tilføje at jeg ikke er ude på at omvende (så meget respekt har jeg dog for andre mennesker og deres tro), jeg vil bare gerne forstå

Anmeld

20. maj 2011

N&J

sarahb skriver:

det rører ikke mig, det sker når det sker og hvis jeg skal gå rundt og frygte noget som dette så ville jeg blive sindsyg. Jeg tror helt sikkert dommedag er nær men ikke lige i morgen.
I så fald så bliver det i familiens skød for der daffer vi ned snart

Sarah må jeg spørge hvorfor du tror Dommedag er nær, og om du mener jordens endelig eller menneskernes endelige er bare møgnysgerrig

Anmeld

20. maj 2011

Bondepigen

N&J skriver:

Jeg er skam troende, bare nok på en anden måde men jeg finder dele af både alle religionerne brugbare, jeg forstår godt den store mening, men det jeg mener er at det altid vil være en subjektiv fortolkning som man har når man læser fx. biblen, og ja jeg syntes der findes mange ting i den som er stærk modstridende og omhandler leveregler fra dengang, som ikke har noget med hverken jesu eller Gud at gøre, men som omhandler den tid dem der har skrevet de forskellige elementer i biblen, dele af den fanger essensen af hvad jeg tror der var ment ift. det at tro, men deet har intet med hverken kirken, regler eller lign. at gøre - men om det forhold man har til sig selv, andre mennesker, omverdenen og den jord vi lever på.

Jeg finder derimod Biblen dybt politisk, et af brevene, Romerbrevet kap. 14, omtaler at vi skal acceptere og respektere andres måde at leve på (at spise - hvilket jo selvfølgelig henfører til jøderne og grækerne dengang) for de er også vore brødre, men det handlede jo i bund og grund om at Paulus skriver brevet fordi han ønsker alligerede.

Jeg tror, bare ikke på en bog skrevet af mænd for mange år siden, med mange forskellige motiver og hensigter og nogle som slet ikke tidsberegningsmæssigt har været i nærheden af Jesu mens han levede, og jeg forstår ikke at man tager biblen som værende deri "sandheden" ligger (forstået sådan at jeg ikke forstår at man ikke er kristisk for netop de ting som religionskritikere påpeger, og så bare anvender de elementer som passer ind i ens fortolkning af hvad man tror på)

Og ja der er to skabelsesberetninger, men eftersom det stammer fra Torah - så er det jo de jødiske beretninger der her er tale om, det jeg stiller spørgsnmålstegn ved er at stole blindt på skrift, som måske eller måske intet har med jesu ord at gøre, deri også at man tror at vi stammer fra Adam og Eva og skabelsen af jorden osv. - de ting som er blevet modbevist, vi stammer alle fra mellemøsten (i hvert fald det der er mellemøsten nu - da det er der menneskeheden opstå - altså denne slags homo sabiens) - det forstår jeg ikke hvordan man ikke kan forholde sig til - man kan jo stadig tro, det ene udelukker ikke det andet i min verden.  

Jamen så tror jeg ikke at vi er så langt fra hinanden alligevel.

Jeg tror nok osse mest på essensen af biblen som du kalder det... Men biblen er stadig Guds ord (en vejledning til mennesket kan man måske kalde det) men om der så er det hele med, det ved jeg ikke, da det jo var katolikkerne der i sin tid bestemte, hvad der skulle med og hvad der ikke skulle...

Men jeg tror, og det er nok...jeg behøver ikke beviser for hverken det ene eller det andet, og om der er modsigelser i biblen betyder heller ikke det store for mig, de forskellige mennesker som har skrevet biblen hører jo forskelligt.. Lytter til Gud forskelligt, men i det store hele er det det samme det handler om...

Giver jeg overhovedet nogen mening?

Anmeld

20. maj 2011

Bondepigen

N&J skriver:

Må hellere lige tilføje at jeg ikke er ude på at omvende (så meget respekt har jeg dog for andre mennesker og deres tro), jeg vil bare gerne forstå

Det tror jeg bestemt heller ikke du er, og jeg heller ikke, men skulle nogen begynde at søge Gud, så vil jeg da heller ikke blive ked af det, det vil jeg da kun se som en god ting...

Anmeld

20. maj 2011

sarahb

N&J skriver:

Sarah må jeg spørge hvorfor du tror Dommedag er nær, og om du mener jordens endelig eller menneskernes endelige er bare møgnysgerrig

Nu er vi jo muslimer og de grunde koranen siger er tegn på dommedag synes jeg passer meget på verden nu til dags. Siger ikk det er i morgen måske om 100 år. Men nær er den i følge mig.
Fx tegn som naturkatastrofer, muslimer mod muslimer sloges, oprør i Mellemøsten osv osv.

Anmeld

20. maj 2011

Sildefisk

Argh crab jeg har lige sendt manden afsted på arbejde og han kommer først hjem tirsdag, jeg er endelig begyndt at spise mere sundt og kæresten har endelig friet (skal giftes til sommer) Samt jeg har lige fået job,- jeg stemmer for at verdenen venter et par årtier endnu med at gå under

kram til jer, der bliver lidt skræmte over det, som en anden skriver hvis det sker kan vi alligevel ikke gøre hverken fra eller til, så hellere nyde den sidste tid end at bekymre sig

Anmeld

20. maj 2011

N&J

Bondepigen skriver:

Jamen så tror jeg ikke at vi er så langt fra hinanden alligevel.

Jeg tror nok osse mest på essensen af biblen som du kalder det... Men biblen er stadig Guds ord (en vejledning til mennesket kan man måske kalde det) men om der så er det hele med, det ved jeg ikke, da det jo var katolikkerne der i sin tid bestemte, hvad der skulle med og hvad der ikke skulle...

Men jeg tror, og det er nok...jeg behøver ikke beviser for hverken det ene eller det andet, og om der er modsigelser i biblen betyder heller ikke det store for mig, de forskellige mennesker som har skrevet biblen hører jo forskelligt.. Lytter til Gud forskelligt, men i det store hele er det det samme det handler om...

Giver jeg overhovedet nogen mening?

Nej, måske er vi slet ikke så langt fra hinanden.. 

Anmeld

20. maj 2011

N&J

Nu er vi jo muslimer og de grunde koranen siger er tegn på dommedag synes jeg passer meget på verden nu til dags. Siger ikk det er i morgen måske om 100 år. Men nær er den i følge mig.
Fx tegn som naturkatastrofer, muslimer mod muslimer sloges, oprør i Mellemøsten osv osv.

Den tanke fik jeg også da jeg lagde mig på puden, men er det jorden (som alt liv - dyr, træer, os) eller bare os som mennesker? for jeg kan ikke huske hvilken Sura der stod noget om det i, mener jeg læste noget om det i forbindelse med at skulle oversætte det for en ung på min arbejdsplads, da dennes Koran var på engelsk - og det var ikke en nem opgave, men nu ligger den danske jo online - så det gør det lidt nemmere..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.