Børn og begravelse??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.071 visninger
48 svar
0 synes godt om
11. maj 2011

sbs78

Ville i tage børn med til begravelse??

vores kære oldefar er desværre død i nat. Når der nu skal være begravelse, ville i så tage børene med. Mine piger er 7½ og 3½ og 10 mdr. Den lille tager vi ikke med. Men jeg ved ikke hvad med de to andre. Oldefar har altid elsket sine 3 oldebørn meget højt, og set et stort lys i dem. jeg mener selv at den store godt ville kunne klare det, men hende på 3½ ved jeg ikke rigtig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2011

JustAnotherName

Vi begravede pigernes oldemor for 2 måneder siden.
Og vi valgte at tage afsted uden børn - Pigerne er 3½ år og lige knap 2 år.

Når de er større (på alder med dit ældste barn), så syntes jeg godt de kan være med. Men mens de endnu er så små, så syntes jeg ikke det er passende, hverken for dem, mig eller de andre pårørende, at have dem med i "kedelig" kirke, hvor de skal være stille og se mennesker være kede af det.

De skal NOK komme til at opleve begravelser i deres liv, desværre.
Så jeg mener at det kan vente, når de ikke er ældre!

Men det er der jo helt forskellige holdninger til. Og det er ikke fordi jeg mener at det "skader dem", at deltage. Det er jo helt fint at de hører, ser og fortår efter evne, hvad det er der sker, når "olde er død". Vi valgte kun at snakke om det med børnene.

Når de bliver større, vil de komme med. Men ikke nu, mens de stadig er små.

Anmeld

11. maj 2011

bøgelund

sbs78 skriver:

vores kære oldefar er desværre død i nat. Når der nu skal være begravelse, ville i så tage børene med. Mine piger er 7½ og 3½ og 10 mdr. Den lille tager vi ikke med. Men jeg ved ikke hvad med de to andre. Oldefar har altid elsket sine 3 oldebørn meget højt, og set et stort lys i dem. jeg mener selv at den store godt ville kunne klare det, men hende på 3½ ved jeg ikke rigtig.

jeg er ked af at i har mistet jeres oldefar.. 

når det kommer til begravelse, er jeg meget tilhænger af, at børnene er med. om det er fordi jeg er inden for faget, at jeg har den holdning, det ved jeg ikke. 

men for mig er døden en naturlig ting her i livet. vi skal alle herfra. og hvorfor skal børnene ikke kunne se, at det ikke er farligt? snakke med dem om, at det er okay at være ked af det. jeg syns kun det giver børnene tanker og forestillinger om døden, som måske ikke er så rare.. 

men det er jer der er bedst til at vurdere, hvad der er bedst for jeres børn.. de skal selvfølgelig ikke tvinges, hvis de ikke har lyst.. 

Anmeld

11. maj 2011

NinaNymannMadsen

jeg ville ikk tage de små med. jeg var selv med til begravelse af min oldefar da jeg var omkring de 8 år. det var hårdt men godt at få sagt farvel. min søster der er 3 år yngre var ikke med da hun ikke ville kunne klare det.

de små vil nok ikk helt kunne forstå hvad der sker, og kan nok ikke klare det helt vil jeg mene.

hvis de gerne vil med jo så har de selv valgt det men ellers så lad være med at tage de 2 små med hvertfald.

Anmeld

11. maj 2011

chael

Min datter på 4 år, var med til sin farfars begravelse, for hende og ham havde et meget tæt forhold.

Min søn, der på det tidspunkt kun var 1 år og 8 mdr, var ikke med til selve begravelsen.

Min datter havde godt af afskeden, for hun kunne slet ikke forstå det, men fik en lille forståelse af det til begravelsen. Vi forklarede hende det så godt vi kunne på en 4 årigs sprog og hun har nu et afslappet forhold til det at han ikke er her mere. Men hun skulle bestemt heller ikke være yngre, syntes jeg ikke.

Og hvor er det trist I har mistet ham, det er altid så sørgeligt når vi skal tage endelig afsked.

*Camilla 20+0

Anmeld

11. maj 2011

Aves.

sbs78 skriver:

Ja, hvis det er en børnene har kendt og kan huske, haft en relation til, ja, så kan jeg ikke se en eneste god grund til ikke at tage børnene med.

Mine har altid været med til de begravelser hvor de har haft kendskab til personen og det har været gamle mennesker..tror man skal overveje meget hvis det feks er et ungt menneske der har mistet livet, det er jo på en lidt anden måde der sørges, det er i hvert fald min erfaring.

Er børnene store nok til selv at kunne vælge, så mener jeg de skal kunne sige fra.

Mine børn var 1½, 5 år og 10 år da de var med til oldefars begravelse...de små legede nu mest over i legehjørnet i kirken, men gik også frem og tilbage...børn giver en god stemning, synes jeg...de giver mening og viser jo netop at livet går videre og leves videre også med den afdøde som en del af det..

Anmeld

11. maj 2011

tinasmor

Jeg tror det kommer an på hvor meget de kendte hinanden (så hinanden) hvis det var måske 4-5 gange om året de så hinande, så tror jeg ikke at jeg ville have taget min 3 årig med til begravelse. Den store ville jeg spørge om han/hun selv havde lyst.

For mig ville det ikke betyde så meget hvordan personen som døde havde det med børnene, men mere hvordan BØRNENE havde det med personen, altså om de kendte ham godt og var tæt på ham.

Personligt tror jeg kun at jeg ville tage min 3 årig med hvis det var en som hun var rigtig tæt på, og allerede der er jeg i tvivl for var det f.eks min mor (gud forbyde det) så tror jeg slet ikke jeg ville have overskud til andre end mig selv og min sorg.

Var det min farmor som jeg er ok tæt på ville jeg ikke tage hende med, fordi hun kun så hendes oldemor ved familiefødselsdage, jul osv. Dvs hun havde ikke et specielt tæt forhold til hende. (igen taget i betragning af min datter er 3 år)

Jeg kondolerer med jeres tab,

Anmeld

11. maj 2011

Aves.

Astasmor skriver:

jeg ville ikk tage de små med. jeg var selv med til begravelse af min oldefar da jeg var omkring de 8 år. det var hårdt men godt at få sagt farvel. min søster der er 3 år yngre var ikke med da hun ikke ville kunne klare det.

de små vil nok ikk helt kunne forstå hvad der sker, og kan nok ikke klare det helt vil jeg mene.

hvis de gerne vil med jo så har de selv valgt det men ellers så lad være med at tage de 2 små med hvertfald.

At de små ikke kan sætte ord på eller forstå som os andre (hvem kan iøvrigt forstå døden, måske børn faktisk bedre kan?) mener jeg jo netop gør at det er endnu mere vigtigt at de er med...det de ikke kan forstå med fornuft og i forhold til andre oplevelser og viden, det kan de se ved at være med...at denne person er død og væk og vi siger farvel nu...ellers forsvinder mennesker bare uden videre og det tror jeg kan være virkelig svært for børn at forholde sig til og ikke mindst at leve med.

Jeg mistede som lille oldeforældre indenfor et halvt år og der var ingen begravelse, de var bare væk...det gav mig en meget voldsom seperationsangst, som fulgte mig i mange mange år..jeg troede bare mine forældre kunne forsvinde på samme måde, eller det er hvad jeg tror jeg var bange for..jeg var kun 4 år..

Anmeld

11. maj 2011

Mumto3

Jeg ville klart tage børnene med. Jeg var selv til min første begravelse som 3årig, og jeg kan stadig huske det! Jeg forstod ikke så meget af det, men jeg var meget optaget af at folk var kede af det og græd.  Jeg tror at det (og andre ting) har været med til at give mig et afslappet og naturligt forhold til død og begravelse i modsætning til min mand, som ikke har været med til sin mormors begravelse som 7 årig, og som aldrig har 'lært' at gå til begravelser. For ham er det noget meget ubehageligt som man helst skal undgå hvis man kan. MEN begravelsen er jo et rigtig godt sted at 'sige farvel', at være fælles om at sørge sammen med en masse andre mennesker som sørger over det samme. Det er en afslutning, og jeg synes det er en gave at kunne give sine børn fortrolighed med begravelser, så det ikke er noget de frygter som voksne!

-og skulle de larme i kirken, jamen så skidt pyt med det! Alle har brug for noget positiv livsglæde i sådan en situation og så er der ikke noget bedre end et lille barn.

Den eneste begravelse jeg har valgt IKKE at tage vores børn emd til, var da deres fætter på 1½ måned skulle begraves.  Det var ikke af hensyn til vores egne børn, men af hensyn til forældrene. De skulle ikke på den dag blive konfronteret med vores små (glade) børn.

Anmeld

11. maj 2011

sophiemy

Jeg ville nok ikke tage børn med til en begravelse. Men vi har aldrig brugt begravelser i vores familie, så jeg kan ikke hævde at jeg har voldsom erfaring. Har været til een begravelse i mit liv. Jeg tager personligt kun med til begravelser, hvis det kan hjælpe de efterladte med at komme videre og se at den døde var elsket. Selv har jeg altid sagt farvel til den døde på en privat måde og bruger ikke begravelsen til dette.

Tror at det kan være overvældende for børn med alle de mennesker der er kede af det, men I kan jo give dem mulighed for at sige farvel på en anden måde. Eksempelvis tage ned til stranden en aften med nogle billeder og tale om oldefar.

Kondolerer jeres tab

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.