De måler også andre ting end downs syndrom... Ellers havde det heddet en downs skanning...
Men... hvorfor være så bange for at få det af vide?
Jeg er måske lidt tungnem, men jeg vil klart hellere vide hvis der er noget jeg skal være forberedt på, hvadenten det er downs eller andre sygdomme, end at lade være med at få det af vide...
Har du været til første lægebesøg endnu? ellers så ring derud og spørg om det :-)
Men det hedder jo netop NAKKEFOLD scanning da dette kan indikerer downsyndrom. Når du inde på de forskellige sygehuse søger efter NF scanning står der blandt andet:
Omkring uge 12 bliver der lavet en terminsfastsættelse udfra en måling af fosterets størrelse.
Der kan også laves en nakkefoldsscanning, hvor tykkelsen på fosterets nakkefold måles.
Denne måling indgår sammen med din alder, din vægt, graviditetens længde og resultatet af doubletesten taget ved første lægeundersøgelse i en samlet risikovurdering.
Det vil sige, umiddelbart efter nakkefoldsscanningen regnes risikoen for Down syndrom hos fosteret ud, og du informeres om denne.
Ca. 5 % af alle gravide får påvist høj risiko for Down syndrom.
Er der forhøjet risiko for Downs syndrom, tilbyder vi en samtale med en speciallæge, som vil informere om muligheden for yderligere undersøgelser for eksempel moderkageprøve eller fostervandsprøve.
Link: Se Sundhedsstyrelsens information til gravide "Risikovurdering og fosterdiagnostik"
................................
Så derfor vil jeg da mene at det netop er lige præcis Downs som de undersøger ved denne scanning.
Andre misdannelser/sygdomme scanner og undersøger de efter ved MF scanning.