NF- Er der nogen der har valgt det fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2011

Kløver

Hej baby.dk'ere

Er der nogen herinde som har valgt NF-scanningen fra? Hvilke overvejelser gjorde i jer? Var i glade for det?

Min mand syntes ikke der er nogen grund til den scanning, og jeg hælder lidt i den retning. Vi kunne ikke vælge en barn fra pga. downs og hvis man fik at vide at der var en sandsynlighed for det, bekymrer man sig så ikke bare mere over det?

Kh, MedRogn, 7+3

Jeg må indrømme jeg ikke kan forstå man vil vælge den fra, hvis man ikke vil derind for at vide om barnet har sygdom, så får man da i det mindste en stor oplevelse ud af det, NF er en kæmpe oplevelse, for mig var det både det man får vished om alt er som det skal være, barnet er sundt og rask, og det at se den lille hoppende fis som man ved ligger inde i mørket i ens mave, det er helt fantastisk, og intet slår, dne første gang man hører hjerteslagene fra ens kommende baby

Så hvis han ikke vil med, så kan du jo evt selv tage derind eller tage en med som ville kunne dele oplevelsen med dig, mor, søster, svigermor, veninde eller lignende

men beslutningen er jo selvfølgelig helt jeres egen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2011

Hde

Stof til eftertanke:

Tror at man skal tænke på hvem man er som person/par.

Har hørt om en som fik at vide at der var 1:23 risiko for downs, men barnet var helt sund og rask alligevel.

Hvis man har en tendens til at bekymre sig meget og kan vente med at se barnet så lade være. På den anden side: hvis man bekymre sig allerede nu for at der må være et eller andet galt, så kan det være en positiv melding at barnet har det godt.

Min læge sagde at selvom man har tænkt sig at beholde barnet kunne det være godt at indstille sig på at man får et barn med downs -da det kommer til at ændre dit liv meget mere... 

Personligt er jeg ligeglad med tallet, jeg glæder mig bare til at prøve og blive scannet og se den lille da jeg døjer med meget kvalme = godt at se hvorfor jeg har det så skidt hehe... 

P.s Gider ikke bruge penge på en scanning når denne er gratis. Hvis man har penge til, at købe sig til flere, så kan jeg godt forstå, at man kan bare vente og købe en når det passer en... 

Anmeld

24. april 2011

A.

puha ærlig talt så forstår ikke hvordnan man tør lade være..man skal huske at hvis man får dårlige tal så får man lavemoderkagebiopsi og de tjekker for forskellige kromosomer fejl der man skal huske at med nogen fejl kan barnet ikke overleve efter fødslen eller være virkelig syg ja undskyld en grønsag ffor at sige det lige ud..hvis man takker ja  til det så  ved man og det er bare barn med down eller et barne uden chance for overleve i verden man vil føde..så synes at man burde tænke sig godt om jegh ar selv sagt ja og er lykkelig over at jeg sagt ja til nf da det viste sig at jeg fik dårlige tal selvom ejg er ung så skal igennem biopsi men så ved ejg 100% bagefter om mit barn er syg eller ej..

og for resten så kan man ikke springe at måle nakke folden og kun se baby til den sanning

Anmeld

24. april 2011

eElak

MedRogn skriver:

Jeg kan godt se idéen i at hvis der nu skulle opdages noget der var nødvendigt at følge tæt for at sikre graviditeten.. Men tror du man bare kan få lov at se babyen, og så ikke få målt nakkefolden??

De måler også andre ting end downs syndrom... Ellers havde det heddet en downs skanning... 

Men... hvorfor være så bange for at få det af vide? 

Jeg er måske lidt tungnem, men jeg vil klart hellere vide hvis der er noget jeg skal være forberedt på, hvadenten det er downs eller andre sygdomme, end at lade være med at få det af vide...

Har du været til første lægebesøg endnu? ellers så ring derud og spørg om det :-) 

Anmeld

24. april 2011

DenHeldige

MedRogn skriver:

Hej baby.dk'ere

Er der nogen herinde som har valgt NF-scanningen fra? Hvilke overvejelser gjorde i jer? Var i glade for det?

Min mand syntes ikke der er nogen grund til den scanning, og jeg hælder lidt i den retning. Vi kunne ikke vælge en barn fra pga. downs og hvis man fik at vide at der var en sandsynlighed for det, bekymrer man sig så ikke bare mere over det?

Kh, MedRogn, 7+3

Jeg kan godt forstå, at du gør dig dine overvejelser vedr NF. Tror det er vigtigt at man gør sig klart, hvad det er man gå ind til ved den scanning. Personligt valgte jeg at lade mine to små piger NF-scanne af den simple grund, at vished for mig er tryghed. Jeg ville gerne vide besked, så både jeg og mine omgivelser kunne være bedst muligt forberedt på et evt handicappet barn og de behov det har. Heller ikke jeg kunne vælge et barn fra uden videre, men ville som sagt gerne have muligheden for at etablere den bedst muligt velkomst under bedst mulige rammer ...

Anmeld

24. april 2011

Majeha

MedRogn skriver:

Vi har heldigvis mulighed for at betale det, og har hørt så meget godt om LilleKBHer (Scanningsklinik), så er ret overbevist om at vi betaler for en scanning dér når jeg er lidt længere henne. Er kun 7+3 i dag.. 

Jeg valgte at tage imod og gør jeg også næste gang.

Må bare lige spørge om noget, jeg studsede lidt over. Hvordan kan du kun være 7 uger henne, når du allerede testede positiv i januar? Eller er det bare en skrivefejl i din profil? For så er det jo alligevel for sent med NF scanning.

Anmeld

24. april 2011

tinasmor

MedRogn skriver:

Det har jeg også tænkt på, men så længe graviditetssymptomerne stadig er der, så er jeg vel stadig gravid? Alarmklokkerne skal vel ringe hvis symptomerne forsvinder...

Desværre ikke nødvendigvis. Jeg troede jeg var gravid langt henne. Det er fordi der stadigvæk blev dannet HCG (MA)

Anmeld

24. april 2011

LISBETH:-)

MedRogn skriver:

Det har jeg også tænkt på, men så længe graviditetssymptomerne stadig er der, så er jeg vel stadig gravid? Alarmklokkerne skal vel ringe hvis symptomerne forsvinder...

Det er altså ikke sikkert du kan godt tro - eller rettere din krop tror at du stadig er gravid selvom du ikke er det.

Har selv aborteret i uge 12, men fosteret var gået til grunde i uge 5. Så i 7 uger gik jeg rundt med graviditetssymptomer, ja uden så egentlig og være det. Det blev opdaget nettop til NF scanning så jeg ville ALDRIG vælge det fra.

Hvis du ikke vil vide om barnet har down syndrom kan du jo bare vælge det fra, og så selv betale for en tryghedsscanning for at se om alt er som det skal være.

Anmeld

24. april 2011

tinasmor

De måler også andre ting end downs syndrom... Ellers havde det heddet en downs skanning... 

Men... hvorfor være så bange for at få det af vide? 

Jeg er måske lidt tungnem, men jeg vil klart hellere vide hvis der er noget jeg skal være forberedt på, hvadenten det er downs eller andre sygdomme, end at lade være med at få det af vide...

Har du været til første lægebesøg endnu? ellers så ring derud og spørg om det :-) 

Men det hedder jo netop NAKKEFOLD scanning da dette kan indikerer downsyndrom. Når du inde på de forskellige sygehuse søger efter NF scanning står der blandt andet:

Omkring uge 12 bliver der lavet en terminsfastsættelse udfra en måling af fosterets størrelse.

Der kan også laves en nakkefoldsscanning, hvor tykkelsen på fosterets nakkefold måles.

Denne måling indgår sammen med din alder, din vægt, graviditetens længde og resultatet af doubletesten taget ved første lægeundersøgelse i en samlet risikovurdering.

Det vil sige, umiddelbart efter nakkefoldsscanningen regnes risikoen for Down syndrom hos fosteret ud, og du informeres om denne.

Ca. 5 % af alle gravide får påvist høj risiko for Down syndrom.

Er der forhøjet risiko for Downs syndrom, tilbyder vi en samtale med en speciallæge, som vil informere om muligheden for yderligere undersøgelser for eksempel moderkageprøve eller fostervandsprøve.

Link: Se Sundhedsstyrelsens information til gravide "Risikovurdering og fosterdiagnostik"

................................

Så derfor vil jeg da mene at det netop er lige præcis Downs som de undersøger ved denne scanning.

Andre misdannelser/sygdomme scanner og undersøger de efter ved MF scanning.

Anmeld

24. april 2011

eElak

tinasmor skriver:

Men det hedder jo netop NAKKEFOLD scanning da dette kan indikerer downsyndrom. Når du inde på de forskellige sygehuse søger efter NF scanning står der blandt andet:

Omkring uge 12 bliver der lavet en terminsfastsættelse udfra en måling af fosterets størrelse.

Der kan også laves en nakkefoldsscanning, hvor tykkelsen på fosterets nakkefold måles.

Denne måling indgår sammen med din alder, din vægt, graviditetens længde og resultatet af doubletesten taget ved første lægeundersøgelse i en samlet risikovurdering.

Det vil sige, umiddelbart efter nakkefoldsscanningen regnes risikoen for Down syndrom hos fosteret ud, og du informeres om denne.

Ca. 5 % af alle gravide får påvist høj risiko for Down syndrom.

Er der forhøjet risiko for Downs syndrom, tilbyder vi en samtale med en speciallæge, som vil informere om muligheden for yderligere undersøgelser for eksempel moderkageprøve eller fostervandsprøve.

Link: Se Sundhedsstyrelsens information til gravide "Risikovurdering og fosterdiagnostik"

................................

Så derfor vil jeg da mene at det netop er lige præcis Downs som de undersøger ved denne scanning.

Andre misdannelser/sygdomme scanner og undersøger de efter ved MF scanning.

og dog... De undersøger altså også andre ting end BARE nakkefolden!! 

selvom det er den der er i fokus... Jeg kan ikke huske alle de fine termer, men kan huske at der blev testet for mere end downs (tror det hed trisomi eller lign bl.a.).

desuden så tjekker de også om barnet lader til at "trives" og at der ikke er nogle alarmerende ting som der skal tages til overvejelse...

og ved biopsien, hvis dette bliver aktuelt, så tester de også for andre ting...  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.