NF- Er der nogen der har valgt det fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2011

Annette A

Hej 

Syntes bestemt ikke det er underligt du har det sådan og ja der er jo både for og imod som mange skriver. Første gang da jeg var gravid for 9 år siden valgte jeg alt fra, fordi jeg vidste jeg ikke kunne overskue konsekvensen, hvis jeg fik at vide noget var galt. Jeg tænkte lidt at naturen måtte gå sin gang og ville ikke vide noget andet end at forholde mig til, at det nok var som det skulle være inde i maven, sålænge alting gik derudaf. Bekymrede mig ikke om andet end selve graviditetetens forløb og i langt de fleste tilfælde mister man jo fosteret inden uge 12, hvis der er noget galt med barnet.  At der selvfølgelig er tilfælde der går anderledes er helt rigtigt, men omvendt er der jo også tilfælde, hvor man sætter unødige bekymringer igang både med down syndrom og misdannelser. Så det er vigtigt man følger sit hjerte og gør det man hælder mest til og ingen af tingene er jo bedre end den anden.

I min nuværende graviditet har jeg valgt det hele til og kender også kønnet og har været glad for det, da det jo er gået godt med begge scanninger. Det har været af hensyn til mit nuværende barn og at jeg denne gang mente jeg bedre kunne overskue konsekvensen af at vide om noget var galt. Men det ved jeg jo ikke helt om passer. Ville som dig heller ikke fravælge et barn pga. down syndrom, men ville betænke mig, hvis det drejede sig om misdannelser barnet ikke ville have gode overlevelseschancer med og da jeg arbejder med mennesker med nedsat funktionsevne psykisk og fysisk har jeg tænkt over det vil være rarest at vide og være forberedt, hvis noget var galt. Men vil så også sige, at jeg har været rigtig nervøs over begge scanninger, noget jeg slap for første gang og det har gået mig på og så er det jo lang tid at gå og spekulere på alverdens scenarioer, som så heldigvis har været ubegrundet. Og så igen er scanningerne jo heller ikke en komplet sikkerhed, selvom de er positive. Men igen det har også været hyggeligt at se baby og få billeder med hjem, når man så har fået at vide at alting så fint ud, så der er mange overvejelser i det, men som oftest har man en følelse der hælder mest i en bestemt retning, som kan være fornuftig at følge.. Held og lykke med det hele og babyen.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2011

Københavnermor

cortsen skriver:

Hej 

Syntes bestemt ikke det er underligt du har det sådan og ja der er jo både for og imod som mange skriver. Første gang da jeg var gravid for 9 år siden valgte jeg alt fra, fordi jeg vidste jeg ikke kunne overskue konsekvensen, hvis jeg fik at vide noget var galt. Jeg tænkte lidt at naturen måtte gå sin gang og ville ikke vide noget andet end at forholde mig til, at det nok var som det skulle være inde i maven, sålænge alting gik derudaf. Bekymrede mig ikke om andet end selve graviditetetens forløb og i langt de fleste tilfælde mister man jo fosteret inden uge 12, hvis der er noget galt med barnet.  At der selvfølgelig er tilfælde der går anderledes er helt rigtigt, men omvendt er der jo også tilfælde, hvor man sætter unødige bekymringer igang både med down syndrom og misdannelser. Så det er vigtigt man følger sit hjerte og gør det man hælder mest til og ingen af tingene er jo bedre end den anden.

I min nuværende graviditet har jeg valgt det hele til og kender også kønnet og har været gald for det, da det jo er gået godt med begge scanninger. Det har været af hensyn til mit nuværende barn og at jeg denne gang mente jeg bedre kunne overskue konsekvensen af at vide om noget var galt. Men det ved jeg jo ikke helt om passer. Ville som dig heller ikke fravælge et barn pga. down syndrom, men ville betænke mig, hvis det drejede sig om misdannelser barnet ikke ville have gode overlevelseschancer med og da jeg arbejder med mennesker med nedsat funktionsevne psykisk og fysisk har jeg tænkt over det vil være rarest at vide og være forberedt, hvis noget var galt. Men vil så også sige, at jeg har været rigtig nervøs over begge scanninger, noget jeg slap for første gang og det har gået mig på og så er det jo lang tid at gå og spekulere på alverdens scenarioer, som så heldigvis har været ubegrundet. Men igen det har også været hyggeligt at se baby og få billeder med hjem, når man så har fået at vide at alting så fint ud, så der er mange overvejelser i det, men som oftest har man en følelse der hælder mest i en bestemt retning, som kan være fornuftig at følge.. Held og lyke med det hele og babyen.. 

Tak.. 

Så fik du lige sat ord på samtlige for og imod tanker i mit hoved.. 

Men tror også at jeg må følge min "mavefornemmelse" og så springe den NF-scanning over... Så vil jeg som du siger lade naturen gå sin gang, og nøjes med at håbe på det bedste! 

Mange tak for et dejligt svar. 

Anmeld

24. april 2011

Dansker i England

MedRogn skriver:

Det var smart! Det kunne være det var det jeg skulle ud i.. 

Men går det i københavn? Jeg skal jo selv ringe og bestille tid til nf.. Er det så ikke mærkeligt hvis det bare er for at se baby?

Jeg ved desværre ikke, om du kan gøre sådan, d jeg fik min foretaget i England. Men du kan jo spørge jm næste gang, du skal se hende.

Anmeld

24. april 2011

Københavnermor

Dansker i England skriver:

Jeg ved desværre ikke, om du kan gøre sådan, d jeg fik min foretaget i England. Men du kan jo spørge jm næste gang, du skal se hende.

Nå ja ok, så er der nok forskel. Vil tale med min læge om det på torsdag. Tak for svar!

Anmeld

24. april 2011

Hde

MedRogn skriver:

Hej baby.dk'ere

Er der nogen herinde som har valgt NF-scanningen fra? Hvilke overvejelser gjorde i jer? Var i glade for det?

Min mand syntes ikke der er nogen grund til den scanning, og jeg hælder lidt i den retning. Vi kunne ikke vælge en barn fra pga. downs og hvis man fik at vide at der var en sandsynlighed for det, bekymrer man sig så ikke bare mere over det?

Kh, MedRogn, 7+3

Har selv overvejet at sige NF-scanningen fra, da jeg har de samme tanker som dig.

Men scanningen hjælper også faren med, at forstå hvad der sker, plus at man får billeder af den lille med hjem. Derfor har jeg valgt at foretage scanningen

Anmeld

24. april 2011

Københavnermor

Hde skriver:

Har selv overvejet at sige NF-scanningen fra, da jeg har de samme tanker som dig.

Men scanningen hjælper også faren med, at forstå hvad der sker, plus at man får billeder af den lille med hjem. Derfor har jeg valgt at foretage scanningen

Det synes jeg også er en god grund til at vælge det. Manden min er dog også indstillet på at fravælge det, det var faktisk hans forslag.. Så han må bare vente med at se bebsen til senere så.. 

Anmeld

24. april 2011

Mumto3

Vi har valgt NF fra alle 3 gange jeg var gravid. Den sidste gang valgte vi at få lavet en fostervandsprøvet i stedet for.

Min primære grund til at vælge fra, var at jeg læste en Ph.D afhandling om hvordan det opleves af gravide at være til NF.

De fleste går ind til undersøgelsen fordi de gerne vil se baby og det er hyggeligt og rart. Mange tænker ikke over at de udsætter sig selv for at få et dårligt resultat med angst og ængstelse tilfølge.

Man ved at det gøre noget ved den tidlige tilknytning til baby når man går fra at være lykkelig gravid, til at være bekrymret gravid: Er mit barn sygt? Skal jeg være mor til et mongolbarn? Skal jeg vælge det fra? Kan man vælge sit eget barn fra? Vil jeg tilbyde mit barn et liv med Downs Syndrom? Det sætter rigtig mange tanker igang, og mange gravide er meget bekrymrede og græder mange tårer, for så senere ved yderligere undersøgelse at finde ud af at det alligevel ER et rask og sundt barn de venter.

Den bekrymring synes vi var ganske unødig. Ved de to første graviditeter elskede vi vores lille vidunder i maven, uanset om det have blå eller brune øjne og uanset om det havde et kromosom mere eller mindre (= Downs). Vi ønskede at ventetiden skulle være en 'lykkelig ventetid' og skulle det vise sig at barnet fejlede noget når det blev født, så ville vil forholde os til det der, vi ville ikke bruge graviditeten på at bekrymre os.

Ved vores 3. barn var vi omvendt overbeviste om at vi ikke ville have barnet hvis det skulle vise sig at være et mongolbarn. Derfor valgte vi at få lavet en forstervandsprøve, som giver et helt sikkert resultat (i modsætning til NF som kun giver en sandsynlighedsberegning). Jeg gik glad, lykkelig og ubekrymret igennem graviditeten indtil jeg var 20 uger henne (ca. jeg kan ikke præcis huske hvor langt jeg var henne da jeg fik forstervandsprøven, men det er deromkring) og så fik vi prøven taget og alt var i orden. Hvis jeg nu havde fået en NF i uge 12 så havde jeg 8 uger til at gå og bekrymre mig i. Jeg var så gammel at jeg næsten helt sikkert ville få et ret dårligt tal fra NF, og hvad skulle jeg med et dårligt tal som alligvel ikke var sikkert??? Jeg kunne ikke bruge det til noget som helst. Derfor valgte vi det fra.

Min holdning er at hvis man vælger NF, så skal det være for at få en sandsynlighedberening for hvor stor chance/risiko der er for at barnet har Downs. Man skal ikke gøre det fordi 'det er hyggeligt at se hjertet slå'. Så er det en anden type scanning man skal have.

Som sagt er det min helt personlige holdning og vores personlige valg. Andre vælger anderledes!

Anmeld

24. april 2011

Københavnermor

Mumto3 skriver:

Vi har valgt NF fra alle 3 gange jeg var gravid. Den sidste gang valgte vi at få lavet en fostervandsprøvet i stedet for.

Min primære grund til at vælge fra, var at jeg læste en Ph.D afhandling om hvordan det opleves af gravide at være til NF.

De fleste går ind til undersøgelsen fordi de gerne vil se baby og det er hyggeligt og rart. Mange tænker ikke over at de udsætter sig selv for at få et dårligt resultat med angst og ængstelse tilfølge.

Man ved at det gøre noget ved den tidlige tilknytning til baby når man går fra at være lykkelig gravid, til at være bekrymret gravid: Er mit barn sygt? Skal jeg være mor til et mongolbarn? Skal jeg vælge det fra? Kan man vælge sit eget barn fra? Vil jeg tilbyde mit barn et liv med Downs Syndrom? Det sætter rigtig mange tanker igang, og mange gravide er meget bekrymrede og græder mange tårer, for så senere ved yderligere undersøgelse at finde ud af at det alligevel ER et rask og sundt barn de venter.

Den bekrymring synes vi var ganske unødig. Ved de to første graviditeter elskede vi vores lille vidunder i maven, uanset om det have blå eller brune øjne og uanset om det havde et kromosom mere eller mindre (= Downs). Vi ønskede at ventetiden skulle være en 'lykkelig ventetid' og skulle det vise sig at barnet fejlede noget når det blev født, så ville vil forholde os til det der, vi ville ikke bruge graviditeten på at bekrymre os.

Ved vores 3. barn var vi omvendt overbeviste om at vi ikke ville have barnet hvis det skulle vise sig at være et mongolbarn. Derfor valgte vi at få lavet en forstervandsprøve, som giver et helt sikkert resultat (i modsætning til NF som kun giver en sandsynlighedsberegning). Jeg gik glad, lykkelig og ubekrymret igennem graviditeten indtil jeg var 20 uger henne (ca. jeg kan ikke præcis huske hvor langt jeg var henne da jeg fik forstervandsprøven, men det er deromkring) og så fik vi prøven taget og alt var i orden. Hvis jeg nu havde fået en NF i uge 12 så havde jeg 8 uger til at gå og bekrymre mig i. Jeg var så gammel at jeg næsten helt sikkert ville få et ret dårligt tal fra NF, og hvad skulle jeg med et dårligt tal som alligvel ikke var sikkert??? Jeg kunne ikke bruge det til noget som helst. Derfor valgte vi det fra.

Min holdning er at hvis man vælger NF, så skal det være for at få en sandsynlighedberening for hvor stor chance/risiko der er for at barnet har Downs. Man skal ikke gøre det fordi 'det er hyggeligt at se hjertet slå'. Så er det en anden type scanning man skal have.

Som sagt er det min helt personlige holdning og vores personlige valg. Andre vælger anderledes!

1000 tak for et langt og meget brugbart svar.

Jeg er nu helt overbevist om at vi IKKE skal til NF-scanning. Jeg køber en scanning hvis jeg vil se bebsen inden MD-scanning.. Sådan må det være..

Mange tak!

Anmeld

24. april 2011

nahoje

Vi valgte NF fra, da jeg kun synes det ville give bekymring. Man har jo hørt om folk med "gode" tal der alligevel har fået et barn med Downs og samtidig kan et "dårligt" tal også sagtens medføre et raskt barn. Men vi havde både været til tidlig tryghedsscanning og terminsscanning, så vi havde set den lille bebs. Hvis vi ikke havde set babyen inden, ville jeg nok have taget imod NF, da jeg virkelig gerne ville se det lille liv. Så det er ikke nemt at beslutte. Men hvis man har mulighed for at betale for en scanning, så er det jo klart en mulighed, så man undgår de bekymringer et sandynlighedsstal kan give.

Anmeld

24. april 2011

Københavnermor

Vi har heldigvis mulighed for at betale det, og har hørt så meget godt om LilleKBHer (Scanningsklinik), så er ret overbevist om at vi betaler for en scanning dér når jeg er lidt længere henne. Er kun 7+3 i dag.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.