Løntilpassede trafikbøder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2011

Miss T

Nej!

Jeg synes, at bøderne skal være lige HØJE!

Og for dem der har en høj indtægt, så sker det nok mere end en gang, så uanset antal kroner kører de alligevel som de har lyst til!

Hvad angår dem med en lavere indtægt, så kan det være, at de tænker sig lidt om!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

Mette 28

Eva. skriver:

Jeg tænker at det vel er idéen i en bøde...at den skal ramme der hvor moral og etik åbenbart ikke er nok...så får man en bøde på 1000kr og har 4000kr at leve for så rammer det nok på en anden måde end ham der har 100.000kr at leve for,..men det er da skidt at det er nødvendigt at ramme med andet end sund fornuft...men sådan ser verden åbenbart ud...så jeg tænker det handler om at ramme lige, for alle...der hvor det gør ondt og det er åbenbart pengepungen.

Men dem der tjener nok penge er ligeglade med hvad de får i bøde.. og hvis man ikke har så mange penge at leve for så må man netop tænke sig mere om når man kører.. Det burde alle gør uanset hvad man tjener, ikke sagt jeg ikke selv tager mig selv i at køre for stærkt, men kan ikke se det altid skal handle om penge, så må man sætte % ned for hvor for stærkt man kører, så man hurtigere får klip i kortet, det ville ramme meget mere... Ved godt at man "rige" mennesker er ligeglad med andre derfor burde man måske ramme dem på en anden måde, for når næste måneds løn kommer så er det glemt igen.. 

Anmeld

12. april 2011

MaliksMor

jeg har stemt nej.

det skal være lige for alle.

synes ikke man skal straffes for at tjene mere end andre - så hel klart NEJ.

Anmeld

12. april 2011

Aves.

Mette 27 skriver:

Men dem der tjener nok penge er ligeglade med hvad de får i bøde.. og hvis man ikke har så mange penge at leve for så må man netop tænke sig mere om når man kører.. Det burde alle gør uanset hvad man tjener, ikke sagt jeg ikke selv tager mig selv i at køre for stærkt, men kan ikke se det altid skal handle om penge, så må man sætte % ned for hvor for stærkt man kører, så man hurtigere får klip i kortet, det ville ramme meget mere... Ved godt at man "rige" mennesker er ligeglad med andre derfor burde man måske ramme dem på en anden måde, for når næste måneds løn kommer så er det glemt igen.. 

Hvorfor ville det ikke ramme mere at give velhavende procentvis lige så store bøder som de lavtlønnede, altså i forhold til indtægt...?

Lige meget hvad folk bør gøre, så handler det om hvad de faktisk gør...og der køres for stærkt...hvis ikke det hjælper at give de velhavende højere bøder, så hjælper det da i hvert fald på statskassen at få de flere penge ind...så det er da kun en win win situation...:

Anmeld

12. april 2011

Lunae

JustMe skriver:

Inspireret af en anden tråd, hvor én anmeldte sin kollega til politiet, hvorefter han blev taget for at køre for hurtigt, kom jeg til at tænke på et forslag, der har været oppe om løntilpassede bøder.

I den forbindelse blev jeg såmænd bare nysgerrig efter andres mening. Mens nogle mennesker kun passer på farten af frygt for at få en bøde, er andre bedøvende ligeglade, da de har råd til at betale alverdens bøder alligevel. I den forbindelse mener jeg at have hørt tale om et lovforslag (ret mig, hvis jeg tager fejl), der går ud på, at bøderne skal tilpasses efter bødemodtagerens lønstørrelse. Dvs. at bøden i stedet for at udgøre X kr. udgør X procent af bødemodtagerens løn.

Hvad er jeres holdning til dette? Er i for eller imod forslaget. Personligt er jeg for forsalget  Jeg har oprettet en afstemning, og i må meget gerne uddybe jeres valg i et indlæg, hvis i har lyst.

Jeg mener, at det skal være lige for alle og derfor har jeg stemt nej! Man overtræder færdselsloven og uanset hvor mange penge man så har, så burde bøden være den samme! Man giver jo heller ikke forskellige straffe, for andre lovovertrædelser, blot fordi den ene har flere penge end den anden!

Anmeld

12. april 2011

Isabella_mor

Eva. skriver:

Men alle betaler jo ikke det samme nu...du får halvpris på su og kh...

det syntes jeg faktisk på en eller anden måde er for dårligt..!!

hvorfor skal folk der får lidt i indkomst slippe billigere for at lave det samme lort som en der skal betale fuld pris bare fordi at de har "råd" til at lave fejltagelser..!!

det syntes jeg er for dårligt.!! det skal jo ramme en, og det skal være en træls ting at betale... så man holder sig fra det.. om man så lader være med at køre for stærkt fordi at det er for dyrt at betale bøden hvis man bliver taget i det er jo lige præcis pointen ved at det skal være så dyrt..!!!

så vil jeg hellere have at alle skal være ens på det punkt.!!

ligsom jeg mener at alle der slår et menneske ihjæl. (altså ved at gøre det med vilje ved fuldt bevidsthed, eller gøre skade på et menneske så de dør af det,) skal have den samme straf.. LIVSTID.. og så skal LIVSTID være RESTEN AF LIVET.. de tager et andet liv, de må nu sidde og rådne op i et fængsel resten af sit og ikke kun 16 år.!

når det kommer til den slags så er jeg stålfast besluttet på at det er min mening. jeg ville aldrig få mig et job som forsvaqrer. jeg vil hellere være anklager... (hverfald mod de skyldige)

Anmeld

12. april 2011

Aves.

CamillaRH skriver:

jeg har stemt nej.

det skal være lige for alle.

synes ikke man skal straffes for at tjene mere end andre - så hel klart NEJ.

Men hvis det skal være lige for alle skal det så netop ikke ramme lige...altså at gøre det inkomstbestemt er jo netop at gøre det lige..det rammer lige hårdt...udover det så er det allerede nu indkomst bestemt, i den nedre ende....du får halv pris når du er lavtlønnet...

Anmeld

12. april 2011

Aves.

isabellamor skriver:

det syntes jeg faktisk på en eller anden måde er for dårligt..!!

hvorfor skal folk der får lidt i indkomst slippe billigere for at lave det samme lort som en der skal betale fuld pris bare fordi at de har "råd" til at lave fejltagelser..!!

det syntes jeg er for dårligt.!! det skal jo ramme en, og det skal være en træls ting at betale... så man holder sig fra det.. om man så lader være med at køre for stærkt fordi at det er for dyrt at betale bøden hvis man bliver taget i det er jo lige præcis pointen ved at det skal være så dyrt..!!!

så vil jeg hellere have at alle skal være ens på det punkt.!!

ligsom jeg mener at alle der slår et menneske ihjæl. (altså ved at gøre det med vilje ved fuldt bevidsthed, eller gøre skade på et menneske så de dør af det,) skal have den samme straf.. LIVSTID.. og så skal LIVSTID være RESTEN AF LIVET.. de tager et andet liv, de må nu sidde og rådne op i et fængsel resten af sit og ikke kun 16 år.!

når det kommer til den slags så er jeg stålfast besluttet på at det er min mening. jeg ville aldrig få mig et job som forsvaqrer. jeg vil hellere være anklager... (hverfald mod de skyldige)

Ok..et eksempel...Jens 25 år, su 4500kr udbetalt får en både på 2000kr og skal betale 1000kr , det er næsten 25% af hans indkomst, Søren 50.000kr udbetalt, får en bøde på 2000kr og betaler det hele...hvem tror du mærker mest....ok, det er ikke realistisk, ingen på su har råd til at have bil...

Anmeld

12. april 2011

MaliksMor

Eva. skriver:

Men hvis det skal være lige for alle skal det så netop ikke ramme lige...altså at gøre det inkomstbestemt er jo netop at gøre det lige..det rammer lige hårdt...udover det så er det allerede nu indkomst bestemt, i den nedre ende....du får halv pris når du er lavtlønnet...

jeg synes bare stadig ikke det er fair.

altså, 500kr er da også penge for en som mig der har en indtægt på 10.000 + min mands indtægt.

det jo ikke bare "små penge"

og min mor som har en indtægt på omkring d. 40.000kr synes sku også det er surt at få en bøde på 500kr eller der under..

Anmeld

12. april 2011

mn

JustMe skriver:

Inspireret af en anden tråd, hvor én anmeldte sin kollega til politiet, hvorefter han blev taget for at køre for hurtigt, kom jeg til at tænke på et forslag, der har været oppe om løntilpassede bøder.

I den forbindelse blev jeg såmænd bare nysgerrig efter andres mening. Mens nogle mennesker kun passer på farten af frygt for at få en bøde, er andre bedøvende ligeglade, da de har råd til at betale alverdens bøder alligevel. I den forbindelse mener jeg at have hørt tale om et lovforslag (ret mig, hvis jeg tager fejl), der går ud på, at bøderne skal tilpasses efter bødemodtagerens lønstørrelse. Dvs. at bøden i stedet for at udgøre X kr. udgør X procent af bødemodtagerens løn.

Hvad er jeres holdning til dette? Er i for eller imod forslaget. Personligt er jeg for forsalget  Jeg har oprettet en afstemning, og i må meget gerne uddybe jeres valg i et indlæg, hvis i har lyst.

jeg er en af dem som fik kørerkort for et år siden og kører præcis det jeg må og alt som man jo lærer, har mange i min omgangskreds som kører for stærk osv trods bøder, derfor nok denne holdning: jeg tænker det eneste der ville få folk til at sænke farten er at det kommer på ens straffearratest, for det vil påvirke rigtig mange i forhold til job osv. og hvis man bliver taget for at kører for stærkt med andre i bilen eller andre i nærheden som det kunne have endt galt med, så skal de have fængselsstraf for at sætte andres liv på spil. bliver lige chokeret hver gang jeg ser en mor komme i høj fart med ungerne bag i og overhale inden om eller folk der kører over 100 igennem hvor der er vejarbejde og fartgrænsen er sat ned til 50 km/t. synes virklig sådan nogle burde komme ind og få sig lidt betænkningstid, for ingen kan have så travlt at de behøver at sætte andres liv på spil og hvis man virklig har en der er ved at dø er der noget som hedder at ringe og melde det til politiet og så sætte noget hvidt ud på din bil og bagefter opgøre den præcise vej, alt andet er ikke vigtigt nok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.