Jeg står lidt i samme situation selv, har deltidsarbejde (nu kun på 10 timer om ugen, istedet for 20 da jeg er blevet deltidssygemeldt af min læge pga ryggen), og da jeg af gode grunde ikke får så mange penge udbetalt, får jeg suppleret op af kommunen, ved hjælp af KH.
Jeg synes bestemt ikke det er den fedeste situation at stå i, dels fordi jeg er ked af at blive "stemplet", af folk som er rigtig uforstående overfor andres problemer, og dels fordi jeg rigtig gerne vil klare mig selv.
Min graviditet er ikke ligefrem planlagt, men er rigtig glad for min arbejdsplads har taget godt imod nyheden. Nu har jeg så lige været syg med 2 gange lungebetændelse, og har derfor stortset ikke arbejdet i en månede, så synes da det er rigtig træls at "indrømme" at jeg har brug for noget mere hjælp end jeg plejer i næste månede, men i bund og grund er jeg rigtig glad for, at jeg har muligheden for at få den hjælp som tilbydes.
Og jeg har læst de andre debatter, og synes bestemt ikke den måde folk dømmer på, er okay i forhold til noget som helst. Jeg får heller ikke optjent nok timer til at få barselsdagpenge, og er da ked af, at jeg skal "udnytte" systemet som nogen mener. Men jeg håber, at dem som har så ondt i måsen over at nogle folk ikke kan få dagpengeydelser istedet for kontanthjælp, selv får brug for økonomisk hjælp, på den ene eller anden måde, så de måske kan indse at systemet er godt nok indrettet.
Jeg kender personligt nogle stykker, som bevidst udnytter systemet, og jeg synes da ikke det er iorden. Men igen, man har hver sin grund til at bede om hjælp, og hellere at man beder kommunen om at få suppleret sin løn op, end ikke at bede om hjælp, og måske slet ikke kan klare sig, det synes jeg er rigtig flot.
Synes ikke du har noget som helst at skamme dig over, og til dit spørgsmål angående indmeldelse i jobcentret, så skal du være tilmeldt jobcentret for at kunne modtage ydelser, Men er du sygemeldt fra dit arbejde, bliver du højst sandsynligt heller ikke påtvunget nogen form for aktivering. I min kommune, er aktivering på 25 timer ugentligt, og da jeg kun må arbejde 10 timer ugentligt pga min ryg (ved ikke om du er helt sygemeldt, for så er det jo 0 timer), bliver jeg fritaget for det. Håber du kunne bruge min lange smøre til et eller andet, og ønsker dig alt godt fremover.