Hunde, hvorfor vælge man som man gør?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

N&J

Fenja09 skriver:

En hund hvis kæber låser når den bider er jo ikke den egenskab hunderacen har. De hunderacer er jo blevet brugt til mange forskellige ting gennem tiderne.

Der er f.eks fårehunde imellem racerne som er blevet ulovliggjort. Det er en egenskab at en hund er hyrdehund.

Tror man skal læse om racerne og så se hvad de oprindeligt er blevet brugt til

Men det er jo en del af hundens profil, ligeså visse racer er gode som jagthunde, til at snuse narko osv., muskelhunde har jo netop som betegnelsen indikere imponerende muskler, så er utrolig flotte når hundene fx. løber, og de har jo også haft deres job engang, men i dag når man køber hund køber man vel enten fordi det er til "erhvervsbaseret" forbrug eller som kæledyr, så der må man vel formode at man inden man køber en hund af en bestemt race sætter sig ind i netop hvad er det for en hund (hvad brugte man den til før - er ofte stadig en del af deres profil), skal den luftes ekstra meget, løbe ekstra meget osv., og der mener jeg at det at hundes kæber kan låses når den bider (hvis hunden bider) blot er en del af denne information man erhverve sig inden man anskaffer sig en hund, så hvorfor vælger man så sådan en hund, ligesom jeg ville stille mig undrende overfor hvorfor man ville vælge en jagthund hvis man boede inde i byen - der ligger vel nogle overvejelser bag..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

Turtles

Jeg ville godt forsøge at begrunde hvorfor jeg en anden gang ville vælge og købe en amstaff/ambul igen (hvis den altså ik var blevet ulovlig)
Vores hund er en blanding af disse 2, og han er derfor nu en af disse "farlige børnespisende" hunde desværre..
Men en af grundene til jeg ville vælge samme race er at han er en hund efter mit energi niveau. Hvis han bare får sine 3 tur om dagen, er han glad og tilfreds, han skal ikke aktiveres hele tiden.
Han er en rigtig puttegøj, som selv mener at han ikke fylder mere end en chiuaua (staves?) og ville derfor gerne sidde på skødet hvis han måtte.
Han ligger sig altid hen eller op af mig når jeg ligger/sidder i sofaen, han følger med ind i seng, når jeg går i seng Osv..

Derfor kunne jeg godt finde på at købe samme race igen!!

Anmeld

4. april 2011

N&J

Millah skriver:

Tja vi har to hunde her hjemme, vi har en chihuahua og en blanding, men han ligner en AST helt vildt

Chihuahua købte jeg for snart 3 år siden da hun var 8 uger Nok mest fordi folk omking mig, venner og familie mente sådan en lille hund ville ikke passe til mig Så sådan en måtte jeg da bare eje for at være "rasmus modsat"

Min AST blanding er 9 måneder og super dejlig. Har altid gerne ville have sådan en hund og det ville kæreste osse, så hvorfor ikke få en ?? Vi ahr så fået en blandig hvor der er labrador i, og det kan mærkes på hans sind Jeg vil da osse sige jeg fryger at han en dag bider, men tvivler på det sker (men hvem ved?)

De to hunde vi har er jo to komplet modsætninger, den ene er stor og masser af muskler, hvor imod den anden er lille og har ikke så mange muskler Men her hjemem ar det altså den lille hund på 1,9 kg der bestemmer og forstå den store ikke det bider hun ham (sker osse når han er for vild) så sætter han sig simpelhan på halen og hyler og har ondt af sig selv. Han er den største bange buks jeg jeg kender.

Men vores hunde valg afhang af hvad vi er for nogen mennesker, så vi afspejler os rigtig godt i vores hunde, lige så store og "farlige" vi kan være, lige så små og bange kan vi osse være

Tak, det var netop lidt det jeg tænkte, hvilke tanker gør man sig når man anskaffer sig en hund (og her en hund hvor kæberne låser - da det lige er der min angst er nået til pt. og vil jo gerne af med det.. )

Anmeld

4. april 2011

Fenja09

N&J skriver:

Det er jeg så fuldt ud enig med dig, og mener også at alle hunde kan bide og gøre skade, det er forhåbentligt også en af de overvejelser man gør sig inden man får hund. 

Da vi købte vores tøs, havde vi i tankerne om den race passede ind hos os - aktivitetsniveau, sind, om racen generelt kan man andre dyr ( vi har katte), hvilke sygdomme der er race-relateret, om den kan med børn, generelt adfærdsmønster og ja om vi havde tiden og overskuddet til en hund som hende.

Det havde vi

Men selvom hun er godheden selv er hun stadig en hund og sådan skal man tænke med alle hunde, uanset race og størrelse.

Min kæreste er så hundetræner/adfærd så hun har gået til træning siden hun var 10 uger og nu skal hun til at gå spor med sin farmand - de fleste mennesker glemmer at udnytte deres hunds ressourcer og så kan det ende med at hunden skal rase ud på anden måde. Mange hunde er jo spækket med energi og skal have masser af træning af både fysisk og mental-karakter.

Anmeld

4. april 2011

Millah

Jeg ville godt forsøge at begrunde hvorfor jeg en anden gang ville vælge og købe en amstaff/ambul igen (hvis den altså ik var blevet ulovlig)
Vores hund er en blanding af disse 2, og han er derfor nu en af disse "farlige børnespisende" hunde desværre..
Men en af grundene til jeg ville vælge samme race er at han er en hund efter mit energi niveau. Hvis han bare får sine 3 tur om dagen, er han glad og tilfreds, han skal ikke aktiveres hele tiden.
Han er en rigtig puttegøj, som selv mener at han ikke fylder mere end en chiuaua (staves?) og ville derfor gerne sidde på skødet hvis han måtte.
Han ligger sig altid hen eller op af mig når jeg ligger/sidder i sofaen, han følger med ind i seng, når jeg går i seng Osv..

Du har lige beskrevet min hund

Anmeld

4. april 2011

N&J

Turtles skriver:

Tak for svaret,. det er rigtig dejligt at få de tanker der har lagt bag anskaffelsen af hundene.. 

Anmeld

4. april 2011

Millah

N&J skriver:

Tak, det var netop lidt det jeg tænkte, hvilke tanker gør man sig når man anskaffer sig en hund (og her en hund hvor kæberne låser - da det lige er der min angst er nået til pt. og vil jo gerne af med det.. )

Jeg kan da godt forstå at du frygter dit barn/børn eller dig selv en dag bliver bidt af en AST eller en af de andre racer, der går under betegnelsen muselhunde.

Tror pga. din angst ville du osse kigge meget underlig hvis jeg kom gånede med mine to hunde, hvor den ene jo er en AST blandig og den anden er en chihuahua, da det er jo to modsætninger, tjaa og så mig der ligner en blandig mellem en pop-tøs og en rocker  haha  HVis du så skulle snakke med dem, ville du tanker jo være at du ville snakke med den lille først, men du ville hurtigt MEGET hurtigt ændre mening, da hun knurre og gør af folk, hvor imod den store står og loger vildt med halen og bare gerne vil snakke

Anmeld

4. april 2011

N&J

Fenja09 skriver:

Da vi købte vores tøs, havde vi i tankerne om den race passede ind hos os - aktivitetsniveau, sind, om racen generelt kan man andre dyr ( vi har katte), hvilke sygdomme der er race-relateret, om den kan med børn, generelt adfærdsmønster og ja om vi havde tiden og overskuddet til en hund som hende.

Det havde vi

Men selvom hun er godheden selv er hun stadig en hund og sådan skal man tænke med alle hunde, uanset race og størrelse.

Min kæreste er så hundetræner/adfærd så hun har gået til træning siden hun var 10 uger og nu skal hun til at gå spor med sin farmand - de fleste mennesker glemmer at udnytte deres hunds ressourcer og så kan det ende med at hunden skal rase ud på anden måde. Mange hunde er jo spækket med energi og skal have masser af træning af både fysisk og mental-karakter.

Ja, vi har haft hund 2 gange mens jeg voksede op, begge gadekryds med primær labrador og der var milevidt til forskel på de to hunde, den ene havde noget Collie i sig og noget jagthund et eller andet sted, den anden noget hønsehund og det er godt nok de mest forskellige hunde, den ene var stille og rolig, den anden energisk til det sidste og vores måde at holde hund på ændrede sig da nr. to kom fordi den var så anerledes - de blev begge over 10 år, og jeg har nok aldrig forstået det med at have en der udelukkende er 1 race, fordi vi altid har haft en blanding - som holdte i mange år, nok også derfor jeg undre mig - fordi det for os handlede om hundenes "forældre" og deres sind (samt selvfølgelig at det var hunde der skulle kunne klare en familie med børn på godt og ondt) mere end racen- så det er endnu et sted jeg undre mig..  

Anmeld

4. april 2011

Den lykkelige

Dusty skriver:

åh jeg er så træt af at skulle forsvare hundevalg. Som hundeelsker elsker jeg alle hunde, men man har jo sine yndlings racer, hundepersonligheder man passer bedre sammen med end andre, er man et dårligt menneske fordi man passer perfekt sammen med en af 'skandale hundene' ?. Dengang mit valg af yndlingshund fandt sted- gik man slet ikke op i muskel eller ikke muskel hund.. Skulle min yndlingsrace ændre sig fordi nogle dumme drenge har fundet på at racen skulle være farlig? Nææ, jeg er aldrig blevet bidt af en hund- og jeg er da vokset op med en del forskellige af slagsen inde på livet.. Hvis en hund vil- så kan den gøre voldsom skade, uanset race..

Spørgsmålet burde ikke være hvorfor nogle mennesker vælger disse hunde, men hvorfor inkompetente mennesker overhovedet kan købe dyr!

Kunne ikke have skrevet det bedre..  Og jeg har en amstaff
Men da jeg boede hjemme have vi 4 forskellige hunde gennem min barn og ungdom.. Jeg blev bidt af vores schæfer og collie, men er aldrig blevet det af vores nuværende amstaff..  

Anmeld

4. april 2011

N&J

Millah skriver:

Jeg kan da godt forstå at du frygter dit barn/børn eller dig selv en dag bliver bidt af en AST eller en af de andre racer, der går under betegnelsen muselhunde.

Tror pga. din angst ville du osse kigge meget underlig hvis jeg kom gånede med mine to hunde, hvor den ene jo er en AST blandig og den anden er en chihuahua, da det er jo to modsætninger, tjaa og så mig der ligner en blandig mellem en pop-tøs og en rocker  haha  HVis du så skulle snakke med dem, ville du tanker jo være at du ville snakke med den lille først, men du ville hurtigt MEGET hurtigt ændre mening, da hun knurre og gør af folk, hvor imod den store står og loger vildt med halen og bare gerne vil snakke

Faktisk er så hunde jeg frygter mest er uanset type dem der følges med de farlige typer aka alkoholikker og narkomaner fordi de i min verden er påvirket og derfor ikke nødvendigvis kan tage vare på deres hund. 

Men jeg bliver stadig bange når jeg møder muskelhunde, men langt mindre hvis jeg kan se at det er en ejer der har styr på sin hund, men må indrømme uden at skulle være dømmende overfor dit udseende, så føler jeg mig ikke tryg når en eller anden lyshåret ung tøs bliver gået tur med af hunden, altså når det ikke er hende der går tur med hunden men omvendt, jeg syntes hurtigt at man kan se om folk har kontrol og styr på deres hunde, men her i kbh og især i nv er der desværre mange der ikke har :/

Jeg vil rigtig gerne snakke med hunde, men indtil jeg føler mig sikker nok og ved at jeg derfor ikke udskiller den duft der siger at jeg er bange syntes jeg det er mere sikkert for min datter at jeg snakker pænt om alle hunde på afstand, vil helst ikke have at hun skal mærke at jeg er bange, så forsøger alt hvad jeg kan på at være rolig selvom mit hjerte banker afsted... uanset hunderace og type menneske de følges med.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.