Hvordan staver du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

Mathilde & Frederikkesmor

Jeg tror kun at man kan stave det vanilje eller vanilie.

Vanille giver jo en helt anden ting når man udtaler det....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=vanille&search=S%C3%B8g

nu uofficiel, men meget almindelig stavemåde:  vanille

Det var da jeg kom ind på da jeg søgte på det - kom ind på "vanilje" og så står der at "vanille" er uofficiel

Fandt lige det her, man har også og kan måske også stave det med i alligevel, hmmm....

Ordbog over det danske sprog: 

Vanille,  en. [ vaˈniljə ell. (især prov.) [ vaˈneljə ell. (prov., dial.)[ vaˈnilə -ˈnelə (ChrMøll.​RS.I.17. LollO.). (ogs. skrevet Vanil(l)ie, Vanilje.  Adr. 5/ 5 1813.4.sp.2. OpfB. 1  VI.204. MentzO.Pl.223. Scherfig.​FF.105). flt. (om frugter, bælge ell. (i bet.2 ) forsk. arter; nu l. br.)  -r  (vAph.​(1764). se ogs. u. bet. 2. 1 ).  ( sv.vanilj,  no. vanilje,  ty. vanille;  gennem fr. vanille  fra sp. vainilla, egl.: bælg(frugt), dim. til vaina,  bælg, skede, lat. vagina ) 

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Det er jo fordi det er den gammeldags måde at stave det på, som de lavede om for en del år siden, ligesom de gjorde det med stavemåden af mayonaise. Det er det, der er forklaring vil jeg tro... Men noget helt andet er, at det jo også giver meget bedre mening at stave det med j

Jamen, majonæse og mayonnaise er begge officielle?

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

misslea skriver:

Ja - jeg fatter det ikke!!!!

Ved bare, at jeg altid har været en omvandrende ordbog... men åbenbart ikke, når det gælder VANILJE.... hahah

Heller ikke her
Hvis det er ET ord du ikke har 100 % styr på, så vil jeg mene at du klarer det godt alligevel  

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Fandt lige det her, man har også og kan måske også stave det med i alligevel, hmmm....

Vanille,  en. [ vaˈniljə ell. (især prov.) [ vaˈneljə ell. (prov., dial.)[ vaˈnilə -ˈnelə (ChrMøll.​RS.I.17. LollO.). (ogs. skrevet Vanil(l)ie, Vanilje.  Adr. 5/ 5 1813.4.sp.2. OpfB. 1  VI.204. MentzO.Pl.223. Scherfig.​FF.105). flt. (om frugter, bælge ell. (i bet.2 ) forsk. arter; nu l. br.)  -r  (vAph.​(1764). se ogs. u. bet. 2. 1 ).  ( sv.vanilj,  no. vanilje,  ty. vanille;  gennem fr. vanille  fra sp. vainilla, egl.: bælg(frugt), dim. til vaina,  bælg, skede, lat. vagina ) 

Det har jeg læst
Men det er lidt potato/potato synes jeg. Fred være med at vi staver det forskelligt, vi kan nok regne ud hvad den anden mener alligevel!  

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Det har jeg læst
Men det er lidt potato/potato synes jeg. Fred være med at vi staver det forskelligt, vi kan nok regne ud hvad den anden mener alligevel!  

Anmeld

31. marts 2011

Silvermist

Jeg skriver vanilje.

Læs her http://da.wikipedia.org/wiki/Vanilje

Anmeld

31. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

Jamen, majonæse og mayonnaise er begge officielle?

ja, jeg skal ikke sige, hvorfor vanille ikke er det længere, men du har ret, så må jeg til at ændre min stavemåde, kan se at det blev ændret i 2001... så det er looong overdue

Anmeld

31. marts 2011

M&F&C

Dinna88 skriver:

Det giver ikke heeeeelt mening men kan se hvor du vil hen!, vanilje på spansk hedder vainilla. Mallorca hedder heller ikke nødvendigvis "MalJorca" det bestemmer man selv. Man må godt sige de to l'er

Haha ... men du kunne trods alt se meningen med det

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

Dinna88 skriver:

Det giver ikke heeeeelt mening men kan se hvor du vil hen!, vanilje på spansk hedder vainilla. Mallorca hedder heller ikke nødvendigvis "MalJorca" det bestemmer man selv. Man må godt sige de to l'er

På spansk er dobbelt L, ll, et bogstav og udtales "j" eller "lj", så faktisk hedder det ikke MaLorca  Samme med vanille...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.