Hvordan staver du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

Carina1977

Jeg har stemt andet, for jeg staver det således: Vanilie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Nudansk ordbog f.eks. 

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=vanille&search=S%C3%B8g

nu uofficiel, men meget almindelig stavemåde:  vanille

Det var da jeg kom ind på da jeg søgte på det - kom ind på "vanilje" og så står der at "vanille" er uofficiel

Anmeld

31. marts 2011

Dictes mor

Heise skriver:

samme her- jeg er jo også oldgammel

skriver også mayonnaise og ikke majonæse

Præcis me too

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

misslea skriver:

Nårh for sørensen... ja, så må det være lavet om siden, jeg gik i gymnasiet... for der kunne man godt stave det sådan (ifølge dansklærerne...)!!! Men ja - der laves jo om konstant på det danske sprog og stavemåder

Det står der inde på nudank ordbog. Så.... det betyder vel at mange bruger det, men at man f.eks. vil få fejl for det i en diktat?
Men ja, det gør de!! Helt tiden. Men, man må stadig skrive "majonæse" - HAHA! 

Anmeld

31. marts 2011

henh01

Jeg skriver også med j

Anmeld

31. marts 2011

M&F&C

JEG staver det VANILLE - og kan få det til at hænge sammen med, hvordan man staver til MaLLorca For man siger jo egentlig "vanilJe" og "maJorca" .......

Er det noget rod det jeg skriver, eller giver forklaringen rent faktisk mening for nogen?

Anmeld

31. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=vanille&search=S%C3%B8g

Det var da jeg kom ind på da jeg søgte på det - kom ind på "vanilje" og så står der at "vanille" er uofficiel

Det er jo fordi det er den gammeldags måde at stave det på, som de lavede om for en del år siden, ligesom de gjorde det med stavemåden af mayonaise. Det er det, der er forklaring vil jeg tro... Men noget helt andet er, at det jo også giver meget bedre mening at stave det med j

Anmeld

31. marts 2011

misslea

Dinna88 skriver:

Det står der inde på nudank ordbog. Så.... det betyder vel at mange bruger det, men at man f.eks. vil få fejl for det i en diktat?
Men ja, det gør de!! Helt tiden. Men, man må stadig skrive "majonæse" - HAHA! 

Ja - jeg fatter det ikke!!!!

Ved bare, at jeg altid har været en omvandrende ordbog... men åbenbart ikke, når det gælder VANILJE.... hahah

Anmeld

31. marts 2011

Dictes mor

M&F skriver:

JEG staver det VANILLE - og kan få det til at hænge sammen med, hvordan man staver til MaLLorca For man siger jo egentlig "vanilJe" og "maJorca" .......

Er det noget rod det jeg skriver, eller giver forklaringen rent faktisk mening for nogen?

Det er vel fordi det er fransk, og hvis jeg ikke husker helt galt med mit gymnasiefransk, som by the way er meget rustent, så er der noget med dobbelt l, som udtales blødt og j-agtigt, men jeg kan sagtens huske forkert...

Anmeld

31. marts 2011

Dinna88

Det giver ikke heeeeelt mening men kan se hvor du vil hen!, vanilje på spansk hedder vainilla. Mallorca hedder heller ikke nødvendigvis "MalJorca" det bestemmer man selv. Man må godt sige de to l'er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.