tænker i over kemi og økologi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

JulieE

Herhjemme er vi meget optaget af miljø og bæredygtighed og hvordan man kan leve miljørigtigt... Ikke sådan at vi er fanatiske, men vi prøver at tænke over det og snakker en del om det

Jeg køber ikke kun økologikse ting, da vi desværre slet ikke har råd til det, men netto har rigtig meget økologisk, til ok penge og jeg kan se der sniger sig mere og mere ind herhjemme

Vi køber hovedsageligt Änglamark rengørings produkter (opvaskemiddel, vaskepulver osv) og alt sæbe og shampoo er svanemærket

Men altså ingen er perfekte... Jeg går stadig både med parfume og make-up

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

PsychedeliC

Jeg går meget op i det. Jeg købet delvist øko mad og køber meget Nuetral. Både hånasæbe og vaske pulver. Mit tøj får ikke skylle middel og jeg bruger ikke min tørretrumpler med mindre noget bestemt tøj SKAL være tørt meget hurtigt hvilket sker sjældent for det tager jeg forbehold for.

Altså alt i alt tænker jeg meget på øko og kemi og prøver at købe de "rigtige" ting så meget som mulig. 50% af de ting jeg har er enten øko eller allergi venlig

Anmeld

31. marts 2011

Holbæktrunten

Jeg tænker bestemt over økologi og miljømærker i hverdagen, men synes at økologi er aaaalt for dyrt når det handler om varer man bruger meget af.

Min toiletrens, universalrengøring osv er miljømærket, men er også ejer af en flaske cilit bang, omend den bliver sjældent brugt.

Hvis de økologiske varer koster det samme som de ikke-økologiske eller fx 1-2 kr mere, vælger jeg den økologiske. Ligeså med varer jeg ikke bruger så meget af, såsom Belugalinser og Speltkerner til madlavning, selvom det er dyrere. 

Mht produkter til mig selv, er jeg ikke helt så kræsen. Jo, ansigtscremer skal være tilsat så idt som muligt, men æææælsker min Respons - shampoo og Elida. 

Når baby kommer til verden bliver div plejeprodukter købt efter alle foreskrifterne. Man bruger jo ikke så meget til en baby, og vil gerne ofre den smule ekstra for at give mit barn en så god start som muligt. Derfor vil der også blive købt miljømærket vaskepulver til baby´s tøj. Elsker dog duften af mit normale vaskemiddel, så det fortsætter jeg nok med at bruge til mig selv og manden...

Legetøj osv, skal også være miljømærket til baby, især ting han skal kunne have i munden. Og ellers kunne tåle at blive vasket eller sprittet af. Ja, jeg er nok lidt hys mht bakterier, det må være en arbejdsskade ;0)

Anmeld

31. marts 2011

Isabella_mor

Tulle28 skriver:

Lige en kommentar til det der med at vaske på 30 grader - det gjorde jeg også,men her for nylig var der et indslag i Go´Morgen Danmark, hvor en ekspert påpegede at tøjet slet ikke bliver rent, men stadigvæk er fyldt med bakterier.

http://video-dyn.tv2.dk/index.php/id-36599228.html

jeg er også meget betænksom mht det med at vaske på 30 grader... jeg vasker på 40. og så kan jeg indstille vaskemaskinen på om jeg vil vaske et kort program eller et længere program alt efter hvor meget jeg propper i maskinen. det syntes jeg er smadder smart og det er jo også energibesparende..

og især med de bakterier fra småbørn der er med ørl tis og lort som lige render ud fra bleen osv.. der skal man sgu vaske 60 eller 90 grader for at slå de bakterier ihjæl.. så tror det handler om hvor beskidt tøj er og hvad det er.

viskestykker og sengetøj stofbleer og håndklæder. 60 grader..

resten 40... 

når man nu bruger vaskepulver med svanemærket og astma og allergimærket så skåner man jo allerede naturen med det..

Anmeld

31. marts 2011

PsychedeliC

Jeg nyder også at handle i den dyre Irma for så køber jeg ikke alle de unødvendige ting hvilket jeg ville høre hvis jeg handlede i Netto og så ville prisen komme op på det samme. Irma har også meget okø

Anmeld

31. marts 2011

Isabella_mor

Holbæktrunten skriver:

Jeg tænker bestemt over økologi og miljømærker i hverdagen, men synes at økologi er aaaalt for dyrt når det handler om varer man bruger meget af.

Min toiletrens, universalrengøring osv er miljømærket, men er også ejer af en flaske cilit bang, omend den bliver sjældent brugt.

Hvis de økologiske varer koster det samme som de ikke-økologiske eller fx 1-2 kr mere, vælger jeg den økologiske. Ligeså med varer jeg ikke bruger så meget af, såsom Belugalinser og Speltkerner til madlavning, selvom det er dyrere. 

Mht produkter til mig selv, er jeg ikke helt så kræsen. Jo, ansigtscremer skal være tilsat så idt som muligt, men æææælsker min Respons - shampoo og Elida. 

Når baby kommer til verden bliver div plejeprodukter købt efter alle foreskrifterne. Man bruger jo ikke så meget til en baby, og vil gerne ofre den smule ekstra for at give mit barn en så god start som muligt. Derfor vil der også blive købt miljømærket vaskepulver til baby´s tøj. Elsker dog duften af mit normale vaskemiddel, så det fortsætter jeg nok med at bruge til mig selv og manden...

Legetøj osv, skal også være miljømærket til baby, især ting han skal kunne have i munden. Og ellers kunne tåle at blive vasket eller sprittet af. Ja, jeg er nok lidt hys mht bakterier, det må være en arbejdsskade ;0)

vil bare lige sige at når du vasker med alm vaskepulver i maskinen når i vasker jeres eget tøj og så bruger neutralt vaskepulver til babyens tøj har det ikke nogen forskel, der vil ALTID være rester i din maskine fra tilløbet fra skuffen du putter pulveret i og i tilførsels slangen.. så det vil desværre ikke have den effekt du ønske med at dit barns tøj bliver parfumefrit.. desværre...

det er ellers en god tanke..

Anmeld

31. marts 2011

Bare mig..

MarianneSonne skriver:

Lige i forhold til vaskepulver, så har coop ofte tilbud på 5 pakker vaskepulver til 100kr. Det er uden parfume og andet, og så kan du nøjes med at vaske på 30 grader  Med hensyn til maden, så kan man jo sagtens leve sund uden at leve økologisk, syntes jeg. Vi køber heller ikke økologiske varer, men lever da stadig sundt. Altså uden for meget fedt, sukker og tilsætningsstoffer.

www.stjerneleg.dk

Det var da billigt.. det vil jeg da helt sikkert kigge efter...

Jah, altså vi lever også sundt, misforstå mig ikke... Men jeg tænker ikke over hvem producenterne er og så tror jeg da, at jeg lave helt nnormal mad, økologisk eller ej..

Anmeld

31. marts 2011

Tulle28

isabellamor skriver:

jeg er også meget betænksom mht det med at vaske på 30 grader... jeg vasker på 40. og så kan jeg indstille vaskemaskinen på om jeg vil vaske et kort program eller et længere program alt efter hvor meget jeg propper i maskinen. det syntes jeg er smadder smart og det er jo også energibesparende..

og især med de bakterier fra småbørn der er med ørl tis og lort som lige render ud fra bleen osv.. der skal man sgu vaske 60 eller 90 grader for at slå de bakterier ihjæl.. så tror det handler om hvor beskidt tøj er og hvad det er.

viskestykker og sengetøj stofbleer og håndklæder. 60 grader..

resten 40... 

når man nu bruger vaskepulver med svanemærket og astma og allergimærket så skåner man jo allerede naturen med det..

Ja netop - jeg vasker også primært på 60 grader nu og kun 40 grader, hvis det er vores tøj som ikke er så beskidt.

Har du set videoen jeg linker til? Der siger ham, eksperten, at når man vasker på 30 grader svarer det til at man blot skyller sit tøj op. Puuuuh....

Anmeld

31. marts 2011

Isabella_mor

Jeg nyder også at handle i den dyre Irma for så køber jeg ikke alle de unødvendige ting hvilket jeg ville høre hvis jeg handlede i Netto og så ville prisen komme op på det samme. Irma har også meget okø

irma er rigtig lækker hvad der angår øko, men hold nu maule hvor er irma bare dyr.. helt vildt.. en pakke pasta ALM koster minimum 20 kroner.. hvor imod hvis du køber en pakke pasta i netto koster den økologiske pasta måske 10.. og alm pasta 4 kroner..

det er så utroligt med de priser...

men irma har mange lækre specialprodukter som man ikke altid kan få andre steder, og hvis jeg skal lave en ret med noget specielt i så går jeg i irma..

ellers har brugsen og super bedst også meget økologi..

og rema 1000 har billige svanemærkede og astma og allergivenlige bleer til 1 kr pr ble.. 50 kroner for en pakke..

måske man skulle lave en tråd hvor man skriver ind hvor man kan få div økovarer og miljømærkede produkter til de billigste penge.. hvis man lige støder på et tilbud.. hmmm..

så kan vi da hjælpe hinanden lidt med at få det så billigt som muligt.. (men igen. det med at handle ind i 30 forskellige butikker det er bøvlet.. ) men det er nu stadig en god ide..

Anmeld

31. marts 2011

Bare mig..

isabellamor skriver:

undgå e numre, det er et godt sted at starte.. men det er et gedemarked. og det er uoverskueligt at skulle læse varedekleratinerne på alt det man køber.. men man er mere sikker på at have undgået alle de e numre hvis man spiser økologisk...

så undgår man også sprøjtegifte fra kornprodukter osv..

og mht shampoo osv er det bedst at gå efter svanemærket og astma og allergi mærket...

Men hvad skal jeg kigge på af de der varedeklerationer og hvad betyder de forskellige ting, det aner jeg ikke..

Og tak!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.