tænker i over kemi og økologi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

Isabella_mor

Nicolinesmor170510 skriver:

Jeg må indrømme at jeg ikke tænker så meget over det.. Jeg er ikke ligeglad, men pengene til de her økologiske og neutrale produkter er der bare ikke.. Og ærlig talt, aner jeg heller ikke hvor/hvordan jeg ser om der evt er farvestoffer, dårlige ting i maden osv osv. Jeg har været vant til hjemmefra, at vi bare spiser det vi har lyst til (altså vi har ikke tænkt over hvilket mærke det var og hvad der evt var i) 

Så idag aner jeg ikke hvad det er jeg skal kigge efter, men køber det jeg har været vant til hjemmefra..

- Min datters shampoo er jo selvfølgelig med de værse allergi, svanemærker osv

Og så køber jeg bare det billigste.. Er der tilbudsmærker på økologiske, kan jeg sagtens finde på at købe det..

Så hvis nogen kan fortælle mig hvor jeg ser det, og hvad jeg skal se efter på maden eks. så ville det da være et skridt derhen af

undgå e numre, det er et godt sted at starte.. men det er et gedemarked. og det er uoverskueligt at skulle læse varedekleratinerne på alt det man køber.. men man er mere sikker på at have undgået alle de e numre hvis man spiser økologisk...

så undgår man også sprøjtegifte fra kornprodukter osv..

og mht shampoo osv er det bedst at gå efter svanemærket og astma og allergi mærket...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Mi

Jeg har ikke stemt, for der var ikke lige noget som passede på mig.

Jeg vil egentlig gerne købe nogle varer økologisk, men det gør jeg ikke, for vi har ikke råd. Det er dog ikke alle varer jeg ville købe økologisk, har fx hørt alt for mange historier om små dyr i økologisk mel

Jeg tænker ellers meget over miljøet. Mine børns sæber og cremer er uden parfume ligesom vaskepulveret er. Jeg bruger kun skyllemiddel til håndklæderne. Vasker kun på 30 grader. Mine børn drikkedunke er uden hormonforstyrrende stoffer (Det er nogle super fede drikkedunke som jeg sælger i min shop). Vi har jordvarme, og vil også gerne have solceller. Sortere mine dåser fra og aflevere på genbrug.

Mine børn bliver i forvejen påvirket af en hel masse stoffer, så der hvor jeg kan mindske det, vil jeg gerne gøre det.

Men sundhed er jo mere end det. Det handler jo også om psykisk sundhed fx

www.stjerneleg.dk

Anmeld

31. marts 2011

Ni-ko-li-ne

jeg har svaret at jeg synes det er for dyrt!

men jeg tænker alligevel over det.... svanemærkede produkter kan fås på tilbud til en fornuftig pris, men økologisk mad er simpelthen for dyrt!

jo jo, så kan man spise mindre kød og så købe øko i stedet...

men principielt synes jeg bare øko burde være i samme prisklasse som andre varer og der burde være mere af det!

Anmeld

31. marts 2011

Isabella_mor

MarianneSonne skriver:

Jeg vil egentlig gerne købe nogle varer økologisk, men det gør jeg ikke, for vi har ikke råd. Det er dog ikke alle varer jeg ville købe økologisk, har fx hørt alt for mange historier om små dyr i økologisk mel

Jeg tænker ellers meget over miljøet. Mine børns sæber og cremer er uden parfume ligesom vaskepulveret er. Jeg bruger kun skyllemiddel til håndklæderne. Vasker kun på 30 grader. Mine børn drikkedunke er uden hormonforstyrrende stoffer (Det er nogle super fede drikkedunke som jeg sælger i min shop). Vi har jordvarme, og vil også gerne have solceller. Sortere mine dåser fra og aflevere på genbrug.

Mine børn bliver i forvejen påvirket af en hel masse stoffer, så der hvor jeg kan mindske det, vil jeg gerne gøre det.

www.stjerneleg.dk

men psykisk sundhed er en helt anden debat... her handler det jo ikke om den slags sundhed.. men om fysisk sundhed. altså den sundhed man selv påfører dig. det man kan have i hænderne.

Anmeld

31. marts 2011

Mi

Nicolinesmor170510 skriver:

Jeg må indrømme at jeg ikke tænker så meget over det.. Jeg er ikke ligeglad, men pengene til de her økologiske og neutrale produkter er der bare ikke.. Og ærlig talt, aner jeg heller ikke hvor/hvordan jeg ser om der evt er farvestoffer, dårlige ting i maden osv osv. Jeg har været vant til hjemmefra, at vi bare spiser det vi har lyst til (altså vi har ikke tænkt over hvilket mærke det var og hvad der evt var i) 

Så idag aner jeg ikke hvad det er jeg skal kigge efter, men køber det jeg har været vant til hjemmefra..

- Min datters shampoo er jo selvfølgelig med de værse allergi, svanemærker osv

Og så køber jeg bare det billigste.. Er der tilbudsmærker på økologiske, kan jeg sagtens finde på at købe det..

Så hvis nogen kan fortælle mig hvor jeg ser det, og hvad jeg skal se efter på maden eks. så ville det da være et skridt derhen af

Lige i forhold til vaskepulver, så har coop ofte tilbud på 5 pakker vaskepulver til 100kr. Det er uden parfume og andet, og så kan du nøjes med at vaske på 30 grader  Med hensyn til maden, så kan man jo sagtens leve sund uden at leve økologisk, syntes jeg. Vi køber heller ikke økologiske varer, men lever da stadig sundt. Altså uden for meget fedt, sukker og tilsætningsstoffer.

www.stjerneleg.dk

Anmeld

31. marts 2011

Mi

isabellamor skriver:

men psykisk sundhed er en helt anden debat... her handler det jo ikke om den slags sundhed.. men om fysisk sundhed. altså den sundhed man selv påfører dig. det man kan have i hænderne.

Det er rigtig. Bare lige for at understrege, at man jo sagtens kan leve økologisk og uden parfume. Men stadig fylde sine børn med sukker, ikke dyrke motion, være stresset og.lign

Anmeld

31. marts 2011

morethanperfect

isabellamor skriver:

ja grunden til jeg spørger er simpelthen fordi at jeg godt kunne tænke mig at vide hvad i dejlige baby damer syntes og hvad i hver især selv gør og har af erfaringer i husholdningen osv...

jeg kunne godt tænke mig en sober debat hvor vi taler hvertfald kemi, you know. vaskepulver, opvask, badesæber/shampoo osv. Og om i køber svanemærkede og astma og allergi mærkede produkter eller ej og hvorfor. og ved hvad det indebærer at gøre det / ikke gøre det..

Går i op i at undgå skadelige stoffer i legetøj, tøj, madvarer koste hvad det koste vil?  eller tænker i mere over pengepungen.?

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i lægger mest vægt på mht de ting i bruger til jeres børn i dagligdagen og ja, selfølgelig også til jer selv..

tænker i over allergifaktorer og muligheder for at udvikle allergi.?

både før, under og efter graviditet.. og i opvæksten af jeres børn.

her tænker jeg også på miljøet og vores ungers fremtid og de vaner vi giver vores unger med i opdragelsen.

nu kan man jo få så meget uden farlige kemikalier.

sutteflasker, sutter, legetøj, tøj, vaskepulver, opvaskemiddel, rengøringsmiddel, shampoo, balsam, makeup, køkkenredskaber. malerartikler. ja alt mellem himmel og jord er der faktisk begyndt at komme svanemærker og eco certifikater på. selv huse kan være bygget med svanemærkede og astma og allergivenlige matrialer..

jeg håber i forstår hvad det er jeg mener..

det er ikke fordi at jeg vil være "hellig" eller noget.. men jeg vil da gerne indrømme at jeg tænker over miljøet, og jeg tænker især over hvad min unge får i munden, og jeg tænker over hvilke vaner jeg har og om de kan blive bedre.. og jeg syntes selv jeg er kommet langt i forhold til hvordan det engang har set ud mht mine vaner hvor jeg sked på hvilket vaskepulver shampoo osv. jeg brugte og alt den slags..

dog køber vi ikke økologi primært når det handler om mad til os selv, vi har dog ikke noget imod det. og jeg giver også min dreng økolgisk modermælkserstatning, og når han skal have grød osv så skal han have det så meget økologisk som muligt... og jeg har også tænkt på at starte på det, fordi at det er det bedste både for os og vores barnog kommende børn, men også for naturen osv. men jeg har den indstilling til økologi lige pt at det ofte er alt for dyrt, og man ikke kan få alt det man har brug for uden at skulle rundt i over 10 forskellige butikker for at finde det. men så kan man jo købe så meget af det man kan i økologi..

det er ikke fordi at jeg vil være total helsefreak og farve mit hår hennarødt og den slags.. men jeg kunne bare godt tænke mig at blive mere bevidst om de ting som vi har med at gøre i dagligdagen, både for at sikre fremtiden en smule, men også for at leve så sundt som muligt og for at undgå alle de farlige sygdomme som f.eks kræft osv..

man kan man ikke også gå hen og blive alt for økofanatisk..

syntes i at det virker uoverskueligt eller ligetil...

håber på en god og lærerig debat..

Jeg må svare nej .. Jeg ville rigtig gerne , men har ikke råd for syns det er for dyrt

Anmeld

31. marts 2011

Isabella_mor

MarianneSonne skriver:

Det er rigtig. Bare lige for at understrege, at man jo sagtens kan leve økologisk og uden parfume. Men stadig fylde sine børn med sukker, ikke dyrke motion, være stresset og.lign

ja det kan man.. men at fylde sine unger med sukker og lign er også fysisk sundhed. så kan det så skyldes af mor er psykisk ude af balance og ikke kan overskue det... men igen. en helt anden debat

Anmeld

31. marts 2011

Tulle28

MarianneSonne skriver:

www.stjerneleg.dk

Lige en kommentar til det der med at vaske på 30 grader - det gjorde jeg også,men her for nylig var der et indslag i Go´Morgen Danmark, hvor en ekspert påpegede at tøjet slet ikke bliver rent, men stadigvæk er fyldt med bakterier.

http://video-dyn.tv2.dk/index.php/id-36599228.html

Anmeld

31. marts 2011

Christine

Vi går meget op i det, men er så også ret fattige som resultat. En su rækker ikke så langt når den ikke er dobbelt, heller ikke sammen med elevløn.

Men vi køber øko alt det vi kan! O. g alternativt uden E-numre/unødige tilsætningsstoffer. Vi bruger heller ikke parfume i vaskepulver mm.
Mht legetøj så går vi også op i det, men fra politisk side er der desværre ikke så stor interesse i at lade os informere om evt. skadelige stoffer i legetøj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.