JustAnotherName skriver:
Vores datter er 3½ år nu.
Hun taler flydende...og meget!
Sproget er rent og fejlfrit (kun små udtalelses-fejl engang imellem)
Hun går uden ble i dagstimerne, men "tør" stadig ikke gå på wc.
Så hun har ble på, mens hun sidder på potten og tisser/prutter.
Og så bruger hun ble når hun sover.
Hun bruger ikke sut mere. Den gik hun af med kort efter hun fyldte 3 år.
Hun har helt klart forståelse for, hvad der er rigtigt og forkert
....Dermed ikke sagt, at hun altid holder sig kun til det rigtige, hehe.
Fx. ved hun nu, at man ikke BØR række tunge, men så er hun snu nok til at gøre det under dække af, at hun " bare lige slikker sig på læberne".
Motorisk er hun også sådan rimeligt med, tror jeg. Hun har en god balance og kaster sig ud i de fleste udfordringer, men formår også at forudse, når det er "for stor en mundfuld" for hende. Og så er hun god til at bede om hjælp.
Hun tegner og elsker det, og der er begyndt at kommer ansigter og forklaringer til. Men stadig ligner tingene ikke helt noget, som man som voksen sådan lige selv tydeligt kan se.
Blandt andre børn har hun det godt. Hun er nysgerrig og vellidt. Men også en meget omsorgsfuld og kærlig pige, som giver knus og passer på (især når det gælder sin lillesøster).
Hvis nogen er "dumme" ved hende, så bliver hun ked af det, fremfor at hævne sig. Selvfølgelig kan hun også skubbe eller slå, men det sker sjældent. Så opdragelsen og forståelsen af "rigtig og forkert adfærd", er også ved at være forstået.
Hun ELSKER musik, og at synge og danse.
Og så er hun ikke bleg for at fortælle en god historie .....Så bruger hun fx. billederne i en bog, og fortæller udfra dét. Og hun husker godt!
Hun kender og genkender steder vi har været, navne og ansigter. Særligt på dem vi ser mest, selvfølgelig.
Hun ved at far også har et andet navn end far, og at mor også hedder Katrine ....og mormors navn, og farmor, farfar, 3 x fastre + hunde mv. Navne på alle. Og husker oplevelser. Og genkender i lang tid efter, steder vi har været før.
Jeg ved ikke, hvad der er "almindeligt". For børn udvikler sig jo i ryk på forskellige måder og forskellige tidspunkter.
Det handler nok også meget om interesser, og hvad forældrene snakker med dem om, opmuntrer dem til, osv..
Vores datter er jo heller ikke lige langt fremme på alle punkter.
Fx. havde jeg troet, at hun vile have været af med bleen for et halvt år siden. Men på dét punkt har hun det svært, og tager laaaang tid. Nu er hun halvvejs renlig (blefri i dagstimerne), men det tager stadig lang tid, før vi får den HELT af hende, kan jeg se.
Men de ting der "halter", skal jo nok komme .... før eller siden! 
Selim børn udvikler sig forskelligt burde en 3-årig vel have et sprog, og jeg vil foreslå min mand at tage han til lægen, næste gang sønnen er her. Det med bleen fandt jeg så ud af ikke er ualmindeligt, så det var jo dejligt