Hvad "burde" en 3-årig kunne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.087 visninger
32 svar
0 synes godt om
27. marts 2011

Dansker i England

Min bonus søn er 3 år, og nu har jeg mødt ham et par gange (en fantastisk sød dreng), men jeg er ret overrasket over, hvor lidt han "kan". Hn bruger stadig ble 24/7, og han har slet ingen sprog, kun lyde - min datter på 19 mdr har flere ord end ham. Så jeg undrer mig over, hvad han "burde" kunne - hvad som er "normalt" for en helt almindelig 3-årig. Jeg føler (og manden har det på samme måde), at han er bagefter. Råd og erfaringer om hvad man kan gøre for at hjælpe ham modtages med tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2011

Lullaby

Mht bleen så kan man intet bruge det til noget. Min datter er knap 3 og har smidt den fuldstændig, også om natten. Min store datter smed den om dagen da hun var knap 4 og har den endnu på om natten. Det er meget forskelligt.

Mht sprog så kan jeg kun gå ud fra mine børn som har fuldsudviklet sprog i en alder af 3. Lange komplicerede sætninger, tænksomhed og undren kommer til udtryk.

Anmeld

27. marts 2011

Dansker i England

Lullaby skriver:

Mht bleen så kan man intet bruge det til noget. Min datter er knap 3 og har smidt den fuldstændig, også om natten. Min store datter smed den om dagen da hun var knap 4 og har den endnu på om natten. Det er meget forskelligt.

Mht sprog så kan jeg kun gå ud fra mine børn som har fuldsudviklet sprog i en alder af 3. Lange komplicerede sætninger, tænksomhed og undren kommer til udtryk.

Tak for svar. Godt at vide det ikke er helt unormalt at bruge ble som 3-årig. Nogen råd til hvordan man får hans sprog bedre.

Anmeld

27. marts 2011

TbCp

Dansker i England skriver:

Min bonus søn er 3 år, og nu har jeg mødt ham et par gange (en fantastisk sød dreng), men jeg er ret overrasket over, hvor lidt han "kan". Hn bruger stadig ble 24/7, og han har slet ingen sprog, kun lyde - min datter på 19 mdr har flere ord end ham. Så jeg undrer mig over, hvad han "burde" kunne - hvad som er "normalt" for en helt almindelig 3-årig. Jeg føler (og manden har det på samme måde), at han er bagefter. Råd og erfaringer om hvad man kan gøre for at hjælpe ham modtages med tak.

Lige i forhold til bleen er det meget normalt... eller vil hellere sige at flere 3-årige bruger ble.. min datter er 3 1/2 år bruger også stadig ble 24/7, vores læge siger at op til 5 års alderen skal vi ikke være bekymrede.

Men sproget.... kan han slet ingen ord? Det synes jeg lyder meget underligt og det ville jeg være bekymret over.
Går han i børnehave eller lign?

Anmeld

27. marts 2011

Dansker i England

TbCp skriver:

Lige i forhold til bleen er det meget normalt... eller vil hellere sige at flere 3-årige bruger ble.. min datter er 3 1/2 år bruger også stadig ble 24/7, vores læge siger at op til 5 års alderen skal vi ikke være bekymrede.

Men sproget.... kan han slet ingen ord? Det synes jeg lyder meget underligt og det ville jeg være bekymret over.
Går han i børnehave eller lign?

Tak for svar. Jeg troede faktisk, at børn kom af med bleen tidligere. Godt at vide, han ikke er bagefter der. Han går i børnehave 2-3 dage om ugen, så han kommer ud blandt andre børn. Nogen råd til, hvad vi kan gøre?

Anmeld

27. marts 2011

TbCp

Dansker i England skriver:

Tak for svar. Jeg troede faktisk, at børn kom af med bleen tidligere. Godt at vide, han ikke er bagefter der. Han går i børnehave 2-3 dage om ugen, så han kommer ud blandt andre børn. Nogen råd til, hvad vi kan gøre?

Er der ikke nogle pædagoger der har kommenteret hans manglende sprog?
Har han fået ørerne tjekket? Måske han ikke høre så godt og derfor ikke lærer at snakke.

Ellers ville jeg da nok få fat i en talepædagog som kunne vurdere hvad der skal gøres.

Anmeld

27. marts 2011

Dansker i England

TbCp skriver:

Er der ikke nogle pædagoger der har kommenteret hans manglende sprog?
Har han fået ørerne tjekket? Måske han ikke høre så godt og derfor ikke lærer at snakke.

Ellers ville jeg da nok få fat i en talepædagog som kunne vurdere hvad der skal gøres.

Min mand ved ikke, om nogen har kommenteret det, da moderen intet fortæller ham (lang historie), men tvivler på at hun ville lytte, hvis nogen sagde noget, da hun ikke mener at nogen (inkl min mand) har ret til at hjælpe til med opdragelsen af børnene.

Anmeld

27. marts 2011

sarahb

Altså vores søn som er 2 sproget, det går jeg ud fra jeres også er. Der fik vi afvide de kune være længere tid om sproget. Men vores søn er rigtig god sprogligt og kan tælle til 12 sige 6-8 ords sætninger og udtrykke mere eller mindre alt verbalt. han siger farver og han kan synge diverse børnesange.

jeg synes i skal få tjekket ørene med det samme, da jeg synes det lyder meget vildt at han slet ikke taler. Og gå til lægen for at se om der er noget andet i vejen

Anmeld

27. marts 2011

Dansker i England

sarahb skriver:

Altså vores søn som er 2 sproget, det går jeg ud fra jeres også er. Der fik vi afvide de kune være længere tid om sproget. Men vores søn er rigtig god sprogligt og kan tælle til 12 sige 6-8 ords sætninger og udtrykke mere eller mindre alt verbalt. han siger farver og han kan synge diverse børnesange.

jeg synes i skal få tjekket ørene med det samme, da jeg synes det lyder meget vildt at han slet ikke taler. Og gå til lægen for at se om der er noget andet i vejen

Tak for svar. Ja, han er to-sproget, og jeg ved godt, at det kan tage lang tid for dem at tale, men min datter er 3-sproget, og hun har allerede en del ord på alle 3 sprog, derfor bekymrer det os rigtig meget, at han slet intet sprog har. Vil sige til manden, at han skal tage ham til lægen, næste gang ham er her.

Anmeld

27. marts 2011

JustAnotherName

Vores datter er 3½ år nu.

Hun taler flydende...og meget!
Sproget er rent og fejlfrit (kun små udtalelses-fejl engang imellem)

Hun går uden ble i dagstimerne, men "tør" stadig ikke gå på wc.
Så hun har ble på, mens hun sidder på potten og tisser/prutter.
Og så bruger hun ble når hun sover.

Hun bruger ikke sut mere. Den gik hun af med kort efter hun fyldte 3 år.

Hun har helt klart forståelse for, hvad der er rigtigt og forkert
....Dermed ikke sagt, at hun altid holder sig kun til det rigtige, hehe.
Fx. ved hun nu, at man ikke BØR række tunge, men så er hun snu nok til at gøre det under dække af, at hun " bare lige slikker sig på læberne".

Motorisk er hun også sådan rimeligt med, tror jeg. Hun har en god balance og kaster sig ud i de fleste udfordringer, men formår også at forudse, når det er "for stor en mundfuld" for hende. Og så er hun god til at bede om hjælp.

Hun tegner og elsker det, og der er begyndt at kommer ansigter og forklaringer til. Men stadig ligner tingene ikke helt noget, som man som voksen sådan lige selv tydeligt kan se.

Blandt andre børn har hun det godt. Hun er nysgerrig og vellidt. Men også en meget omsorgsfuld og kærlig pige, som giver knus og passer på (især når det gælder sin lillesøster).
Hvis nogen er "dumme" ved hende, så bliver hun ked af det, fremfor at hævne sig. Selvfølgelig kan hun også skubbe eller slå, men det sker sjældent. Så opdragelsen og forståelsen af "rigtig og forkert adfærd", er også ved at være forstået.

Hun ELSKER musik, og at synge og danse.
Og så er hun ikke bleg for at fortælle en god historie .....Så bruger hun fx. billederne i en bog, og fortæller udfra dét. Og hun husker godt!

Hun kender og genkender steder vi har været, navne og ansigter. Særligt på dem vi ser mest, selvfølgelig.
Hun ved at far også har et andet navn end far, og at mor også hedder Katrine ....og mormors navn, og farmor, farfar, 3 x fastre + hunde mv. Navne på alle. Og husker oplevelser. Og genkender i lang tid efter, steder vi har været før.

Jeg ved ikke, hvad der er "almindeligt". For børn udvikler sig jo i ryk på forskellige måder og forskellige tidspunkter.
Det handler nok også meget om interesser, og hvad forældrene snakker med dem om, opmuntrer dem til, osv..

Vores datter er jo heller ikke lige langt fremme på alle punkter.
Fx. havde jeg troet, at hun vile have været af med bleen for et halvt år siden. Men på dét punkt  har hun det svært, og tager laaaang tid. Nu er hun halvvejs renlig (blefri i dagstimerne), men det tager stadig lang tid, før vi får den HELT af hende, kan jeg se.

Men de ting der "halter", skal jo nok komme .... før eller siden! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.