Det lyder som om det er jeres behov og ikke jeres lille pus...
Jeg ville ikke flytte mit barn, hvis det var mig...
Jeg har selv stået med et barn, som var skrevet op til vuggestuen og var nr. 3... De valgte derfor en dagplejeplads som så blev mig der skulle have ham... De fortalte at de ville have han i vuggestuen, når de fik pladsen og det sagde jeg var fint med mig...
Dagen kom og de fik tilbudt vuggestuepladsen... Vi havde nogle snakke forældrene og jeg ... Fordele og ulemper... Begundelsen blev at vuggestuen vandt med en stemme, den lå nemlig tættere på hvor de boede...
Han stoppede hos mig og 2uger efter ringede moderen i min sommerferie og spurgte om hun ikke gerne måtte få ham tilbage til mig...
De var gået efter forældrenes behov og havde ikke villet se de argumenter jeg snakkede om i forhold til deres dreng...
Heldigvis havde jeg ikke nået at få et nyt barn pga. min sommerferie, så han fik pladsen igen... Og ja idag er han jo en stor dreng der går i skole...
Jeg fik også lov til at passe lillebror, da han skulle i dagpleje...
Det var min oplevelse...
Men tænk på jeres guldklump...
Majbritt
ååååhhh, det er bare mit mareridt, det der.... at træffe det forkerte valg. Og lige nu trives han jo, ingen tvivl om det.... men jeg tænker også fremad, og det ville ikke være optimalt for ham at gå med en masse små, de sidste 8 mdr af tiden... ved jo ikke om det vil blive sådan, men det er med i mine overvejelser - sådan er det...
Og så er jeg pædagog, og kan godt lide tanken om at der er flere øjne end 2, på mit barn i det daglige. Og jeg kan godt lide at Lasse ville få et valg mht voksne, og så mener jeg, at der bare et andet udbud af aktiviteter og stimulering i en vuggestue - og det har ikke noget med dp som begreb eller person at gøre, det er opbygningen og ressourcefordelingen af og i pasningstilbudet.... og så er der jo den sædvanlige røde plet indenfor dp-systemet, nemlig gæstedp - det hænger mig langt ud af halsen!!
omvendt elsker jeg at se hvor hjemmeligt vores dp gør det, og Lasse elsker at være der. Og det er jo derfor det er så svært...
Jannie
Er bange for at du fortryder... Tænk alle de pædagoger der skal sparres væk nu... Hvad med tryghed og omsorg... Tid til det enkelte barn...
Men det er dit valg...
Majbritt
i den pågældende inst er der en udegruppe på vej til at blive etableret, så lige der tror jeg ikke der spares... men du har da ret, det er et andet og i mange tilfælde mere travlt miljø.
Men der er nu engang forskel på uddannet og ikke-uddannet personale, og jeg synes det er vigtigt, der er flere end et sæt øjne på mit barn, og at de har noget faglighed med sig. Men jeg er jo også selv pædagog....
ikke dermed sagt at der kun er evige plusser ved vugger, der er skam også ulemper. Men sådan er det jo med alt...og jeg tror at mit barn med den personlighed han har, på sigt vil trives mere og få flere udfordringer i en vugger end hos en dp... Men derfor kan man jo godt blive usikker, ikke - særligt når han trives hvor han gør... Heldigvis er Lasse så outgoing og så omstillingsparate/indstillet, så jeg er overbevist om at det nok skal gå, hvis jeg vælger at flytte ham. Men det er lige det der med at GØRE det...
Jannie
Jannie
Hej Jannie
Mellem linierne i dine indlæg læser jeg at du helst vil flytte ham men mangler lige den sidste rest af sikkerhed. Den sikkerhed kan du ikke få!!
Du kan ikke kigge ind i fremtiden, men er nødt til at tage en beslutning uden helt at kunne forudse resultatet. Det er så svært. Men jeg tror du allerede har besluttet dig.
Jeg forstår dit dilemma og vil kommenterer det som mor og dagplejer.
Jeg har selv flyttet mit barn fra en dagplejer til en anden. Det var også en svær beslutning, lidt ud fra devisen om at man ved hvad man har, men ikke hvad man får.
Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal, jeg kan slet ikke vurdere din søn, mit reelle kendskab til ham er jo lig nul.
Men jeg kan svar på nogle helt generelle ting.
For det første vil jeg sige at det kan jo være at det ikke er små børn der kommer i dagplejen når de andre stopper, det kan være overflyttere eller tilflyttere mm. Skulle det være små børn der starter så er det ikke sikkert det vil "skade" din søn. Der er nogen børn der har godt af at være den store og den med kompetencerne i en tid inden de forlader dagplejen og starter som de små i børnehaven. Det kan du bedst vurdere om din søn vil have glæde af.
Som en anden siger vil det være en god ide at besøge institutionen inden du beslutter dig endeligt. Jeg kan forstå dine tanker om personalets udannelse kontra dagplejerens manglende uddannelse. Men desværre er uddannelse ikke en garent for en god kultur og en sund og udviklende pædagogik i institutionen. Ligeså vel som dagplejernes manglende uddanelse ikke nødvendigvis er ensbetydende med dårlige dagplejere.
Måske vil det hjælpe dig med at afklare om det er dit eller din søns behov hvis du sætter dig ned og simpelthen brainstormer for og imod på et stykke papir. Så er det nogen gange nemmere at få overblikket og holde følelser lidt udenfor.
Berith
Anmeld