Anonym skriver:
Ja der skal meget til, det er bare når man læser en masse, om folk der får fjernet deres børn og de siger kommunen ingen grund havde.
når man er 19 bliver man vel ikk kaldt ind til møde på hospitalet eller hos kommunen ? vi har aldrig haft noget med kommunen at gør, det kun min mor der har det da jeg var lille, men det går vel ikk ud over mig at mine forældre har fået meget hjælp af kommunen og blevet holdt lidt øje med pga af sygdom.
Det er sjældent at de forældre som får fjernet deres barn, kan indse at er det bedste for barnet. Bare lige en indskudt bemærkning. Jeg har også set artikler hvor forældre bebuder deres fremragende forældreevner og slet ikke forstår kommunens bekymring. Jeg kendte disse forældre gennem deres fjernede børn, og tro mig, det ville være et kæmpe overgreb at lave børnene bo hos disse forældre. Problemet er at forældrene altid kan kontakte medierne og udtale sig, hvoimod kommune, plejefamilier og døgninstitutioner har tavshedspligt og ikke kan udtale sig til medierne om konkrete sager.
Jeg har selv arbejdet med børn som var fjernet, og der skal altså en del til. De fjerner ikke dit barn fordi du er ung, de holder heller ikke nødvendigvis øje med dig. Pædagoger, lærer, sundhedsplejersker, familie, venner og naboer indberetter til kommunen hvis de kan se, at et barn ikke trives og så laver kommunen en undersøgelse af hvorfor barnet ikke trives. Bla kigger de på forældrenes evne til at tilgodese barnet og om barnet lever i en familie med vold/misbrug/psykisk instabillitet/manglende ro og omsorg. Kommunen vil i nogle tilfælde henvise forældre og børn til rådgivning, hjælp og vejledning i hjemmet, og i enkelte tilfælde fjernet barnet. Men det er altså sjældent det sker.
Marianne
www.stjerneleg.dk
Anmeld