Lære at spise selv... hvordan? (omkring 15 måneder)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2011

Ciss

Hej

Her er sønnen 16 mndr så vi står også midt oppe i det der. Festligt og hvor er jeg træt af at vaske den høje stol!

Han bliver fuldstændig rasende, hvis jeg forsøger at made ham. Han skal i hvert fald spise selv! Men nogen gange er jeg da temmelig usikker på, hvor meget han egentlig har fået spist... Brødskiver deler vi i fire og lægger foran ham, og så spiser han selv og det går rigtig fint, så hvis jeg ikke tror, han har fået spist nok til middag tilbyder jeg en brødskive før sengetid.

Så hvis der er noget, du er sikker på bliver spist ok, så kan du jo f eks tilbyde det før sengetid som "sikkerhedsnet".

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2011

Bellinda89

Lad ham gøre det selv ja Han skal nok få det mad han har brug for.. Det blir godt nok et værre svineri , når de spiser selv , men det er jo hurtig at tørre op.

Min datter er 14 måneder & hun er SÅ dygtig til at spise selv , både med gaffel & ske

Så bare spring ud i det , frem med tallerken foran ham , og lad ham gøre det selv

Anmeld

12. marts 2011

Brams

Han skal nok spise hvis han et sulten, så jeg ville bare lade ham spise selv

Anmeld

12. marts 2011

Vingummien

patella skriver:

Lige et spørgsmål mere fra mig idag. 

Vi er nok lidt sent ude mht. at gi ham helt lov til at spise selv. Vi er nået dertil, at han tar de rugbrødshapsere med sin egen gaffel han gider, resten gir jeg ham. Han mister lissom koncentrationen midt henne i måltidet. 

Om aftenen får han tallerknen helt for sig selv, spiser lidt med gaflen og lidt med fingrene, resten er op til os, men sjældent gider han ikke rigtig at spise det vi gir ham (i hvert fald ikke for tiden). Så der kommer ikke så meget ind om aftenen. 

Om morgenen får han havregrød som jeg hovedsaglig gir ham, men han har selv en ske, som han sidder og smasker ned i grøden og ind i mellem kommer der en skefuld ind ved egen hjælp. 

Mellemmåltider, som ofte består af en bolle, klarer han selv... det gør han også med frugt osv. 

Jeg har ufattelig svært ved at overlade et måltid helt til ham selv, for jeg er så bange for han så ikke får noget, eller i hvert fald ikke får nok 

Hvordan gjorde I, og er min bekymring begrundet - er han endu for lille til at kunne tage den mad han har brug for ved egen hjælp?

Patella

Jeg vil bare lade ham spise selv, uden at være bekyret, han er i den alder at hvis han er sulten, så skal han nok også spise så han bliver mæt. Han har da fundet ud af at der er lidt luksus når i hjælper jeg vil sku også nyde hvis jeg kunne blive fodret hehe

Anmeld

12. marts 2011

Mi

Lad ham lege med maden, røre ved den, mase den mellem findrene så skal der nok komme noget ind. I kan jo sagtens give ham en skefuld i ny og næ, så han får noget indenbords, men han bliver nødt til selv at prøve sig frem. Vores piger spiste næsten kun med fingrene i den alder, for det er motorisk rigtig svært at spise med ske eller gaffel.

www.stjerneleg.dk

Anmeld

14. marts 2011

patella

Henriette1973 skriver:

Jeg forstår dig godt. Det er en vildt svær balance. Vi brugte Majas ynglingsspise som afslutning på dagen, for at være sikker på hun havde fået nok da hun var 15 mrd. Men hun fik lov til selv at spise det. Nu er hun 2 og kan sig "Maja er mæt" det er nu noget lettere

Haha ja det er noget lettere når de selv kan sige til og fra. Det er vildt svært altid at mærke det rigtige... og ikke presse dem for hårdt når de nu ikke kan sige om det bare ikke smager dem, eller om de bare ikke er sultne...

Men tak for dine indput

Anmeld

14. marts 2011

patella

Mormilla skriver:

Lad ham spise det han selv kan først og så når han ikke gider mere kan du jo altid gi ham lidt så du ikke er så nervøs. Men prøv at ros ham meget når han gør det selv. Det kan måske gør så han spiser lidt mere... Men du ku os kig på hvor meget han spiser selv og ta en vudering om han har spist nok.

Vi har nu forsøgt bare at lade ham spise selv, og så supplere lidt hvis han mister interessen før vi mener han har fået nok Og det fungerer egentlig ret fint. 

Han er dog pludselig blevet lidt sjov mht. at spise noget der skal tygges. Har ikke været et problem før. Det er som om at han kun vil ha noget der er moset og spytter ofte noget der skal tygges lidt ud. Måske han er ved at få flere tænder. Han har fingeren meget i munden og savler også pludselig lidt igen. Mon ikke det også kan gi ham mindre lyst til at tygge i maden, eller burde det mon være rart for ham at tygge, hvis det var gummerne? 

Anmeld

14. marts 2011

patella

michella80 skriver:

Vi startede tidligt med at hun spiste selv. Det er et værre svineri men ellers lærer de det jo ikke. Tilbyd gaffel eller ske og så lad ham spise som han nu lyster med fingre eller bestik. Hvis han ikke spiser så meget så tilbyd noget senere igen. Det skal nok komme

Den næste vi får, skal også ha lov selv meget tidligere - ingen tvivl om det - man er godt nok klogere ved næste barn - ingen tvivl om det

Nu får han lov selv lige så meget han gider - og hold da op han lærer hurtigt... altså de dumme forældre 

Anmeld

14. marts 2011

patella

Ciss skriver:

Hej

Her er sønnen 16 mndr så vi står også midt oppe i det der. Festligt og hvor er jeg træt af at vaske den høje stol!

Han bliver fuldstændig rasende, hvis jeg forsøger at made ham. Han skal i hvert fald spise selv! Men nogen gange er jeg da temmelig usikker på, hvor meget han egentlig har fået spist... Brødskiver deler vi i fire og lægger foran ham, og så spiser han selv og det går rigtig fint, så hvis jeg ikke tror, han har fået spist nok til middag tilbyder jeg en brødskive før sengetid.

Så hvis der er noget, du er sikker på bliver spist ok, så kan du jo f eks tilbyde det før sengetid som "sikkerhedsnet".

Åh rart med andre i samme båd

Jeg er også træt af at vaske den høje stol, gulvet, håret, voksdugen og aaaalt det andet han kan få snasket og sjasket ind under sådan et måltid Men det er også en stor fornøjelse at se ham nyde at få lov selv. Han har også sådan en hagesmækstrøje-ting på, som blir bundet bagpå, så tøjet er rimelig skånet - men det er også meget nødvendigt, for den er helt sjamset ind hver gang

Det var en god idé med den dér brød ting - jeg har selv overvejet det, for han ELSKER brød, og kan spise det til hver en tid. Har dog bare været lidt bange for at gi ham den vane, at han bare kan lade være med at spise aftensmad, for han får jo brød senere... hmm. Men det skal selvfølgelig ikke være hver dag det sker, kun når man er i tvivl om han har fået nok, og det er jo ikke hver gang.

Men den er god at ha i baghånden. 

Tak for dine råd

Anmeld

14. marts 2011

patella

CelinasMoarh skriver:

Lad ham gøre det selv ja Han skal nok få det mad han har brug for.. Det blir godt nok et værre svineri , når de spiser selv , men det er jo hurtig at tørre op.

Min datter er 14 måneder & hun er SÅ dygtig til at spise selv , både med gaffel & ske

Så bare spring ud i det , frem med tallerken foran ham , og lad ham gøre det selv

Du har så ret - og nu får han også lov - det er fantastisk så hurtigt han lærer - det med skeen er næsten på plads (dog ikke hvis det er for flydende det der er på skeen) og gaflen har han mestret i et stykke tid. Men det er tydeligt og klart at han bare skal ha lov. Ved næste barn springer vi nok noget tidligere ud i det. Hvor tidligt startede I med jeres?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.