Lære at spise selv... hvordan? (omkring 15 måneder)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.712 visninger
34 svar
0 synes godt om
11. marts 2011

patella

Lige et spørgsmål mere fra mig idag. 

Vi er nok lidt sent ude mht. at gi ham helt lov til at spise selv. Vi er nået dertil, at han tar de rugbrødshapsere med sin egen gaffel han gider, resten gir jeg ham. Han mister lissom koncentrationen midt henne i måltidet. 

Om aftenen får han tallerknen helt for sig selv, spiser lidt med gaflen og lidt med fingrene, resten er op til os, men sjældent gider han ikke rigtig at spise det vi gir ham (i hvert fald ikke for tiden). Så der kommer ikke så meget ind om aftenen. 

Om morgenen får han havregrød som jeg hovedsaglig gir ham, men han har selv en ske, som han sidder og smasker ned i grøden og ind i mellem kommer der en skefuld ind ved egen hjælp. 

Mellemmåltider, som ofte består af en bolle, klarer han selv... det gør han også med frugt osv. 

Jeg har ufattelig svært ved at overlade et måltid helt til ham selv, for jeg er så bange for han så ikke får noget, eller i hvert fald ikke får nok 

Hvordan gjorde I, og er min bekymring begrundet - er han endu for lille til at kunne tage den mad han har brug for ved egen hjælp?

Patella

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2011

TbCp

Lad ham gøre det selv... det er mit eneste råd... han skal have lov at forsøge sig frem, røre ved maden og snaske med det.... det er den eneste måde han lærer det på

Anmeld

11. marts 2011

patella

Lad ham gøre det selv... det er mit eneste råd... han skal have lov at forsøge sig frem, røre ved maden og snaske med det.... det er den eneste måde han lærer det på

Ja jeg ved godt det er vejen frem

Men hvordan sikrer man at han får nok? Er bange for, hvis jeg overlader det helt til ham selv, så spiser han intet... stort set. Men måske han også blir lidt "doven" af at vi blir ved med at hjælpe ham?

Anmeld

11. marts 2011

TbCp

patella skriver:

Ja jeg ved godt det er vejen frem

Men hvordan sikrer man at han får nok? Er bange for, hvis jeg overladet det helt til ham selv, så spiser han intet... stort set. Men måske han også blir lidt "doven" af at vi blir ved med at hjælpe ham?

Det kunne sagtens ske
Altså jeg ville ikke være så nervøs for at han får nok.... du kunne jo starte med selv at lade ham spise og når han så mister interessen for selv at gøre det, så kan du forsøge at give ham efterfølgende

Anmeld

11. marts 2011

Henriette1973

patella skriver:

Vi er nok lidt sent ude mht. at gi ham helt lov til at spise selv. Vi er nået dertil, at han tar de rugbrødshapsere med sin egen gaffel han gider, resten gir jeg ham. Han mister lissom koncentrationen midt henne i måltidet. 

Om aftenen får han tallerknen helt for sig selv, spiser lidt med gaflen og lidt med fingrene, resten er op til os, men sjældent gider han ikke rigtig at spise det vi gir ham (i hvert fald ikke for tiden). Så der kommer ikke så meget ind om aftenen. 

Om morgenen får han havregrød som jeg hovedsaglig gir ham, men han har selv en ske, som han sidder og smasker ned i grøden og ind i mellem kommer der en skefuld ind ved egen hjælp. 

Mellemmåltider, som ofte består af en bolle, klarer han selv... det gør han også med frugt osv. 

Jeg har ufattelig svært ved at overlade et måltid helt til ham selv, for jeg er så bange for han så ikke får noget, eller i hvert fald ikke får nok 

Hvordan gjorde I, og er min bekymring begrundet - er han endu for lille til at kunne tage den mad han har brug for ved egen hjælp?

Patella

Hej

Jeg tror ikke du behøver at være bekymret.

Da min datter var et år, nægtede hun at blive madet, så hun har spist selv siden. Nogle gange med fingerne, men som regl med gaffel og ske, alt afhængigt af hvad hun får. Hun bestemmer selv hvor meget hun spiser. Det resulterer også i at hun en gang i mellem slutter dagen af med youghurt og havregryn. Men som regl spiser hun det hun får serveret og sover godt på det.

Ikke at jeg skal kloge i dit barn, men hvis det var mit barn, ville jeg lade ham selv finde ud af det. Og du vil jo som regl kunne mærke på ham, om han bliver sulten igen hurtigt, og så tilbyde ham lidt mere, som han selv kan spise.

Håber du kan bruge mit svar til noget. Held og lykke

Hilsen

Henriette

Anmeld

11. marts 2011

patella

TbCp skriver:

Det kunne sagtens ske
Altså jeg ville ikke være så nervøs for at han får nok.... du kunne jo starte med selv at lade ham spise og når han så mister interessen for selv at gøre det, så kan du forsøge at give ham efterfølgende

Ja det var nok en rigtig go idé faktisk! Vi prøver  

TAk for dit svar!

Anmeld

11. marts 2011

patella

Henriette1973 skriver:

Hej

Jeg tror ikke du behøver at være bekymret.

Da min datter var et år, nægtede hun at blive madet, så hun har spist selv siden. Nogle gange med fingerne, men som regl med gaffel og ske, alt afhængigt af hvad hun får. Hun bestemmer selv hvor meget hun spiser. Det resulterer også i at hun en gang i mellem slutter dagen af med youghurt og havregryn. Men som regl spiser hun det hun får serveret og sover godt på det.

Ikke at jeg skal kloge i dit barn, men hvis det var mit barn, ville jeg lade ham selv finde ud af det. Og du vil jo som regl kunne mærke på ham, om han bliver sulten igen hurtigt, og så tilbyde ham lidt mere, som han selv kan spise.

Håber du kan bruge mit svar til noget. Held og lykke

Hilsen

Henriette

Okay, jeg skal nok prøve at lægge bekymringerne på hylden og lade ham gøre hvad han vil... 

Måske er han i gang med sin selvstændighedsproces nu og grunden til han spytter ud er måske fordi han selv vil styre det - vi må gi mere slip - det er bare så svært 

Men nu skal det være

Tak for din hjælp!

Anmeld

11. marts 2011

Henriette1973

patella skriver:

Okay, jeg skal nok prøve at lægge bekymringerne på hylden og lade ham gøre hvad han vil... 

Måske er han i gang med sin selvstændighedsproces nu og grunden til han spytter ud er måske fordi han selv vil styre det - vi må gi mere slip - det er bare så svært 

Men nu skal det være

Tak for din hjælp!

Jeg forstår dig godt. Det er en vildt svær balance. Vi brugte Majas ynglingsspise som afslutning på dagen, for at være sikker på hun havde fået nok da hun var 15 mrd. Men hun fik lov til selv at spise det. Nu er hun 2 og kan sig "Maja er mæt" det er nu noget lettere

Anmeld

11. marts 2011

Mormilla

patella skriver:

Patella

Lad ham spise det han selv kan først og så når han ikke gider mere kan du jo altid gi ham lidt så du ikke er så nervøs. Men prøv at ros ham meget når han gør det selv. Det kan måske gør så han spiser lidt mere... Men du ku os kig på hvor meget han spiser selv og ta en vudering om han har spist nok.

Anmeld

11. marts 2011

Barbamama

Vi startede tidligt med at hun spiste selv. Det er et værre svineri men ellers lærer de det jo ikke. Tilbyd gaffel eller ske og så lad ham spise som han nu lyster med fingre eller bestik. Hvis han ikke spiser så meget så tilbyd noget senere igen. Det skal nok komme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.