Dictes mor skriver:
Ved du hvad søde, jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret og ked af det. Og jeg vil sige, at det går bare ikke, at have andre boende i den første tid lige efter fødslen. Jeg havde en regel om, at folk gerne måtte komme på besøg, men besøgene skulle være korte, fordi det stressede mig helt vildt, og fordi jeg, ligesom du havde ventet så længe på det her lille barn, og jeg havde brug for, at have tiden alene med hende og Per, så vi kunne føle os som en helt rigtig familie. Jeg kan huske, at jeg var meget bange for, at min svigerfamilie ikke ville kunne acceptere det, og at de ville forsøge at tage over. Det viste sig, at det gjorde de slet ikke, men Per nedlagde også nogle regler for dem, som jeg havde dikteret for ham, for ellers var jeg faret i flint. Det jeg vil med alt det her, er, at jeg vil sige, at du ikke skal have din svigerfamilie boende i 14 dage, når babyen kommer. Det går altså bare ikke, og det er for såvidt helt ligemeget om der er tale om svigerfamilie, familie eller venner eller hvad det er. Det er jeres tid, i tre skal have fred og ro til at finde hinanden og finde ud af, hvordan man skal være familie, og det skal I have fred og ro til, og det kan man ikke, når I har andre til at bo hos jer.
Kender dine svigerfamilie ikke nogle andre, de kan bo hos i stedet for jer? Jeg kan da godt forstå, at de gerne vil være der, når den lille bliver født, men jeg vil samtidig sige, at da Dicte kom til verden sad hele min familie (undtagen min mindste søster) på fjeldet i Norge, så Dicte var faktisk 3 dage gammel, da de så hende første gang. Det var jeg faktisk rigtig ked af lige den gang, nu gør det mig ikke noget, for min søster kom som den allerførste og Pers forældre kom også hurtigt, og det var fint. For man er bare megatræt oven på det hele.
Nu citerer jeg dig, men det bliver delvist svar til dig, delvist fællessvar.
Du ved hvad det vil sige at have ventet så længe på det er barn. Derfor tror jeg måske vi tænker lidt ens.. Og derfor btyder det måske en anelse mere, at du også forstår. Forstå mig ret, allesammen.
Min far har tilbudt at de kan bo i en lejlighed han plejer at leje ud, når de kommer.. Og det har jeg sagt ja til, men manden nægter at tale om det.. Han ignorerer, når jeg nævner det. Og her tror jeg Skouboes svar er meget rammende, samtidig med nogle gode snakke jeg har haft med Karina.
Jeg tror han er skide skræmt for at skulle være far. Og ja, så er det nemt at "mor er her, så kan hun tage over". Og som Karina fik mig til at tænke over; Måske er han jaloux på baby. Han har ikke det tætte bånd med barnet, som jeg har, fordi jeg af naturlige årsager bærer barnet.. Og jeg giver baby opmærksomhed, måske mere end han får.. Og derfor kommer der måske en afstand.
Jeg har ændret mig til at være MOR! Men han er nok ikke helt blevet far endnu, og derfor taler vi ikke samme sprog!
Igår gik det helt amok herhjemme. Eller, jeg var hjemme og han var på arbejde. Vi sms'ede, og pludselig blev det til en stor diskusion! Altså KÆMPE STOR!
Det var ikke særlig rart, og det endte med at jeg sagde til ham, at var han ikke lykkelig, så satte jeg ham fri til at finde lykken et andet sted. Jeg ville ikke leve sådan længere, med en partner der åbenbart var SÅ irriteret på mig, og min tilgang til hverdagen.. Og så tog jeg hjem til min far. Og der var jeg så hele aftenen, indtil kl 21, hvor han skrev "ville ønske du var her" og jeg sagde at jeg kun kom hjem, hvis der ingen sidkusioner var, og heller ikke noget råben og skrigen! Det lovede han...
Der blev ikke sagt et ord da jeg kom hjem, og ikke et kvæk kom der, før i morges, hvor han kom med tårer i øjnene og sagde undskyld, at han elskede os -baby og mig- og at han vil tage tidligere fri idag, så vi kan få talt ud... Og så kørte han!
Jeg elsker ham jo dybt. Ellers var jeg ikke gået igennem kampen for barnet sammen med ham! MEN! Jeg vil ikke fortsat stå model til at blive råbt og skreget af, når han ikke kan rumme sin vrede. Han må lære at omsætte den til ord og sige, hvad præcist det er der gør ham sur/skuffet/ked af det, så vi kan hjælpes ad.
Havde jeg ikke været gravid havde tingene måske set anderledes ud.. Jeg tror jeg var smuttet og sagt "taj for 5½ år"... Men nu bærer jeg et barn, der fortjener to forældre der i det mindste forsøger at tale sammen og give en god start på livet. Jeg har et ansvar for et andet menneske, også selvom det ikke er kommet til verden endnu. Og jeg vil kæmpe med næb og kløer for at give den det bedste!
Ang. problematikken med svigerfamilien, så er den trådt lidt i baggrunden.. Der er løst op for posen med mange forskellige aspekter, der trænger til at blive talt igennem.. Men jeg vil fortsat holde på min ret til at sige NEJ! De skal IKKE bo her den første tid, basta!