Hmmm - ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det, for som udgangspunkt mener jeg ikke der er noget overhovedet der kan undskylde at man begår mord eller vold.
Jeg kan da godt se at jeg har haft en god og tryg barndom uden de store problemer, men jeg er sq heller ikke født med en guldske i munden.
Jeg synes ofte man siger at det er "samfundets skyld", men har samfundet pligt til at tage sig af de børn som folk vælger at sætte i verden? Ikke ifølge min overbevisning!
Jeg synes det er fint at drabsmanden bliver straffet som han gør, og jeg har som sådan ingen sympati med ham ift. den udåd han har begået.
Jeg mener som sådan også at samfundet/myndighederne har handlet korrekt ved at tilbyd moderen hjælp - at hun så ikke tager imod det er måske blot et udtryk for hendes egen ignorance overfor problemerne, der tilsyneladende har været portrætteret i programmet (har ikke set det).
Der hvor samfundet måske har svigtet er der hvor der måske ikke har været en opfølgning på problemerne i hjemmet, og hvor der muligvis burde have været en tvangsfjernelse af barnet.
Men det er altså ikke bare sådan lige at tvangsfjerne et barn. Uden at jeg kender reglerne omkring tvangsfjernelse af børn, så ved jeg at min far har været med i sådan et udvalg og ifølge ham skal der faktisk rigtig meget til før man kan tvangsfjerne et barn.
Måske der i stedet for burde have været tilbud om at drengen kunne være kommet i familiepleje hos en mere ressourcestærk familie?
Vi kæmper selv i min familie med en skole der kommer med grundløse beskyldninger om alkoholmisbrug i hjemmet, på den baggrund at faderen en enkelt gang har lugtet af øl (en enkelt fyraftensøl en fredag efter arbejde med kollegerne) samt en situation hvor faderen tilsyneladende til et arrangement skulle have drukket 2 øl og have kørt i bil med dem bagefter, hvor arrangementet altså varede 5-6 timer!
Hvor er vi henne hvis man som forælder ikke kan tillade sig at drikke en enkelt fyraftensøl med sine kolleger og hente sine børn bagefter, eller kan deltage i et 5-6 timers arrangement og drikke 2 øl uden at skulle beskyldes for alkoholmisbrug?
Jeg synes i den grad at der i dag er en mistænksomhed over for alt og alle, som er helt ude af proportioner. Hvad skete der med den sunde fornuft? Hvad skete der med at lade kompetente forældre selv foretage deres beslutninger og vurderinger, så længe børnene har det godt og trives?
Nu drikker jeg stort set aldrig selv, og når jeg gør er det kun ved større selskabelige arrangementer og aldrig mere end maksimalt 2 glas rødvin, men jeg mener stadig at dem der ønsker at have et fællesskab med sine kolleger/venner/familie m.m. omkring en fyraftensøl el.lign. skal have lov og ret til dette uden at skulle mistænkes/beskyldes for det ene og det andet.
Vi har i mange år drillet USA med "Big Brother Is Watching You" og svenskerne med deres "Forbudssverige". Faktum er at vi i Danmark efterhånden bliver overvåget lige så meget som amerikanerne og rent faktisk har flere forbud efterhånden end man har i Sverige.
Jeg synes at vi i Danmark bør slappe noget mere af og stoppe med at være så mistroiske over for hinanden.
En gang imellem skammer jeg mig faktisk over at være dansker og bo i et samfund der fungerer som det gør.
Anmeld