Jer der har ammet længe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

MariaJ

Augusta11 skriver:

Kære MariaJ

Det kan være svært at stoppe med at amme, især når barnet trives med det. Det er vigtigt også at tænke over, hvordan man selv har det med det. Jeg siger ikke, at det er dit tilfælde, men nogle gange er det moderen, der har det sværest med at stoppe. Det er selvfølgelig også en ændring for barnet, men det er der så mange ting, der er - vælling, fast føde, lære at gå osv. Man kan sagtens bevare intimiteten med sit barn på andre måder.

Jeg selv har det meget svært med at se store børn, der skal lægges til eller selv kommer hen og åbner for godterne.

Tænk under alle omstændigheder på barnets tænder, hvis du fortsætter. Medmindre du er meget disciplineret, kan der komme en masse "hyggehuller" i barnets tænder, da modermælk er usundt for tænderne i længere tid ad gangen. Jeg har set to-årige med rådne tænder, og det er synd.

Bedste hilsener

Augusta11

Ja, der kan sikkert godt komme et tidspunkt, hvor det bliver svært at skille barnets ønske/behov fra ens eget. Indtil videre er jeg dog ret sikker på at jeg læser hende rigtigt, når jeg forstår det som om at hun gerne vil ammes, da hun selv søger brystet og græder, hvis man nægter hende det. Hun gør det ekstra meget i perioder hvor der sker meget nyt eller, hvor hun har det lidt ubehageligt og ikke har lyst til at spise rigtigt (syg eller tænder).  

Som sagt er der slet ikke snak om at vænne hende helt fra. Jeg er helt overbevist om, at det er rigtigt, at barnet har godt af modermælk længe, da de jo får del i moderens immunforsvar på den måde. Sundhedsmyndighederne i de fleste lande (inkl DK) anbefaler jo også amning til et år og gerne længere. HVOR længe kan jeg ikke rigtig tage stilling til nu. Jeg håber nok i mit stille sind at hun selv siger fra i løbet af det næste halve års tid, men hvis hun ikke gør det, må vi jo se til den tid. Men mht tænderne har du jo helt ret, og blandt andet derfor vil jeg også have en ende på natamningen snart.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

MariaJ

Malle skriver:

Da jeg ammede tyggede min søn mælken i sig... I starten var det jo fint nok, for der var ingen tænder men efterhånden som han blev ældre blev det værre og til sidst, da han var 14 måneder, var natamningen så slem at jeg sad og bed mig selv i læben... Min kæreste havde fri i et par dage i træk så vi valgte at vænne ham fra...

1. nat tog han ham op for at give ham noget at drikke, men skrigeriet blev værre. 2. nat puttede han bare dynen om ham og 3. nat kunne jeg putte dynen om ham og få ham til at sove videre...

Ja, AV AV! Her vil hun desværre også rigtig gerne tygge i brystet. Især når hun er ved at få tænder, og det er hun jo nærmest hele tiden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.